Anonym bruker Skrevet 3. april 2015 #1 Skrevet 3. april 2015 Skal lage biff i morgen, men har aldri smakt eller laget det før så trenger tips. Jeg skal servere bakte rotgrønsaker til men hvordan saus burde jeg lage til? Anonymous poster hash: 4f838...f02
Gjest Antarctica Skrevet 3. april 2015 #2 Skrevet 3. april 2015 Hei! Hvis du skal lage noe for 1.gang, er det et tips å ikke be gjester... Vent med å lage biffen til grønnsakene er nesten ferdige. Sørg for god varme, og la smøret i panna bli brunt. Ikke stikk og pill i kjøttet med gaffel el utstyr, legg det pent i det varme smøret og følg godt med. Når kjøttsaften begynner å piple frem, snu biffene. Gi dem et par minutter på den andre sida. Lag saus ved å koke ut pannen, kanskje?
Tyra79 Skrevet 3. april 2015 #3 Skrevet 3. april 2015 Hei! Hvis du skal lage noe for 1.gang, er det et tips å ikke be gjester... Vent med å lage biffen til grønnsakene er nesten ferdige. Sørg for god varme, og la smøret i panna bli brunt. Ikke stikk og pill i kjøttet med gaffel el utstyr, legg det pent i det varme smøret og følg godt med. Når kjøttsaften begynner å piple frem, snu biffene. Gi dem et par minutter på den andre sida. Lag saus ved å koke ut pannen, kanskje? Biffen MÅ ligge i romtemperatur i 30-40 minutt før steking!!!
Anonym bruker Skrevet 3. april 2015 #4 Skrevet 3. april 2015 Hvordan lager jeg saus av å koke ut panna? Allså, jeg må vel gjøre mer enn akkurat det? Jeg skal lage til gjester men siden jeg ikke spiser kjøtt selv har de ikke så store forventninger håper jeg! Anonymous poster hash: 4f838...f02
Anonym bruker Skrevet 3. april 2015 #5 Skrevet 3. april 2015 Biffen må ha romtemperatur før du skal steke den. Varm stekepanna godt, stek i en skvett olje, ikke smør. Krydre, jeg bruker bare pepper. Ikke salt, det trekker bare ut kjøttsafta. Stek ved høy temperatur, til kjøttsafta pipler ut, snu og gjør likedan på andre siden. Slå av plata, ev. sett den på laveste nivå og sett panna på rist over. Legg på en god smørklatt på hver biff. La biffene hvile i minst 5-6 minutter. Anonymous poster hash: 0113d...0ea
Anonym bruker Skrevet 3. april 2015 #6 Skrevet 3. april 2015 Biffen må ha romtemperatur før du skal steke den. Varm stekepanna godt, stek i en skvett olje, ikke smør. Krydre, jeg bruker bare pepper. Ikke salt, det trekker bare ut kjøttsafta. Stek ved høy temperatur, til kjøttsafta pipler ut, snu og gjør likedan på andre siden. Slå av plata, ev. sett den på laveste nivå og sett panna på rist over. Legg på en god smørklatt på hver biff. La biffene hvile i minst 5-6 minutter. Anonymous poster hash: 0113d...0ea Glemte noe... Salt kan du sette på bordet. Saus kan du ev lage av smøret som er igjen i panna, kok ut med et par-tre desiliter vann, eller du kan kjøre safe, og lage pose-bearnaise. Anonymous poster hash: 0113d...0ea
Gjest Antarctica Skrevet 3. april 2015 #7 Skrevet 3. april 2015 Biffen må ha romtemperatur før du skal steke den. Varm stekepanna godt, stek i en skvett olje, ikke smør. Krydre, jeg bruker bare pepper. Ikke salt, det trekker bare ut kjøttsafta. Stek ved høy temperatur, til kjøttsafta pipler ut, snu og gjør likedan på andre siden. Slå av plata, ev. sett den på laveste nivå og sett panna på rist over. Legg på en god smørklatt på hver biff. La biffene hvile i minst 5-6 minutter.Anonymous poster hash: 0113d...0ea Jeg pleier å blande olje og smør, olje tåler høyere temperatur, men smør blir brunt og lekkert Blander man, får man det beste av to verdener, men folk har forskjellige preferanser. HI, du tar biffene ut av panna, drysser bittelitt mel i og rører med ståltrådvisp mens det brunes litt. Fyll etter med vann, NB, det bør være kokende eller i alle fall varmt, rør hele tida. Når det har kokt noen minutter smaker du sausen til med krydder og gjerne en fløteskvett.
holahopp Skrevet 3. april 2015 #8 Skrevet 3. april 2015 Gjør som de andre sier over her med å steke biffen. Husk å ha den romtemperert. Med saus..ta av biffene putt litt smør i og fersk sopp...stek dette litt og hell over en boks med fløte smal til med salt og pepper eventuelt en skvett cognac. Men da ha cognac før fløten og la det surre i pannen i 2 min før fløten kommer oppi.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2015 #9 Skrevet 3. april 2015 Liker best biffen når den er gjennomstekt! Pleier å brune den på panna, så legge denne en ildfast form med lokk i steikeovnen i 50 min på ca 60grader.. Da blir den mør som smør😊 Så liker jeg godt bernaise til. PommesfriteS, poteter, ris, eller og grønnsaker. Anonymous poster hash: a606e...b40
Anonym bruker Skrevet 3. april 2015 #10 Skrevet 3. april 2015 Perfekt biff? De kommer helt an på hvordan man liker den.. Jeg liker min gjennomstekt, med masse krydder. Andre liker den blodig. Du må i så fall spørre gjestene hvordan de vil ha biffen sin: godt stekt, medium eller "rare"? (Blodig) Anonymous poster hash: 2f6f4...591
Gulosten™ Skrevet 3. april 2015 #11 Skrevet 3. april 2015 Jacobs Peppersaus er aller best til biff, vi er biffelskere og spiser det ofte. Har prøvd vanvittig mange sauser, men ingen slår den. Pannestekte poteter (skiver i stekepanne) med salt, pepper og timian er best til.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2015 #12 Skrevet 3. april 2015 Jacobs Peppersaus er aller best til biff, vi er biffelskere og spiser det ofte. Har prøvd vanvittig mange sauser, men ingen slår den. Pannestekte poteter (skiver i stekepanne) med salt, pepper og timian er best til. Peppersaus? *grøss* elsker pepper, men det er noe ekkelt med peppersauser Anonymous poster hash: 2f6f4...591
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå