Gå til innhold

Når går barn ut alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt to stk på 4 og 7 år i gata her i hele dag. De er på besøk hos bestemoren sin. Mine barn på 6 og 3 år er ikke ute alene, men det er kanskje vanlig?

Anonymous poster hash: 0fad9...f88

Videoannonse
Annonse
Gjest Julia1984
Skrevet

Min 4 åring er ute i hagen alene...men sender han ikke lenger alene.

Skrevet

5åringen har vært ute alene siden hun var litt over 3 år. Hun får ikke gå så langt, men kan fint gå til venner, til lekeplassen og til den lille skogen baki her.

Anonymous poster hash: bcb1d...48d
Skrevet

Rundt i nabolaget fra 3-års alder. Ikke på veier. 

Anonymous poster hash: 52534...4be
Skrevet

Mine på 3 og 5 er ute alene, men får ikke "gå noe sted", altså ut på veien.

Anonymous poster hash: 9a8c0...09c

Skrevet

Kommer an på hvordan man bor, men hvis man bor litt barnevennlig burde virkelig en 6-åring få være ute alene.

Mine var ute fra ca 3 års alder.

Gjest Julia1984
Skrevet

Kommer jo veldig an på hvordan man bor. Men jeg hadde ikke følt meg trygg ved å sende en 3-4 åring bare ut....

Skrevet

Kommer an på barna og hvordan man bor. Eldste har fått være ute alene siden han var 4, yngste er 3,5 å kommer ikke til å få være ute alene på en stund.

Anonymous poster hash: 3dfc5...e6d

Skrevet

Mine var ute i hagen som 3 åring saman med 5 åringen. Stakk hovudet ut ganske ofte. Som 4 åring er han ute åleine.

Skrevet

Når dere sier alene. ..er det alene som at dere ikke vet hvor de er liksom?

Anonymous poster hash: a2fd7...884

Skrevet

Ikke før de er 7 ca

Hilsen hønemor

Anonymous poster hash: 0b805...9ba

Skrevet

Nei, mener i hagen, men at jeg kanskje må gå ut på trappen for å se de.

Anonymous poster hash: 3dfc5...e6d

Skrevet

Har hatt to stk på 4 og 7 år i gata her i hele dag. De er på besøk hos bestemoren sin. Mine barn på 6 og 3 år er ikke ute alene, men det er kanskje vanlig?

Seriøst, får ikke 6 åringen din være alene ute? På høy tid å kutte navlestrengen da!
Skrevet

Ja. Huset vårt står på fellestomt med flere andre hus. De får gå overalt på tomta og jeg har ikke oversikt over hele området. Men de får ikke gå ut i gata. Og det har de aldri gjort heller.

Anonymous poster hash: 9a8c0...09c

Skrevet

Hadde vi hatt inngjerdet tomt med låsbar port hadde mine på 5 og 3 fått være alene ute i Hagen, men ut i gata?

Nei..

Anonymous poster hash: 494ec...4ef

Anonymous poster hash: 494ec...4ef

Skrevet

Min førsteklassing får gå ute i gata så mye han vil, samme gjør alle i klassen hans. Det har de gjort siden siste året i bhg, altså siden de var 4-5 år. Er et byggefelt inne i skogen, og alle kjenner alle, så her ropes det inn fra trammen til middag ;-)

De har så godt av å leke alene og bruke fantasien uten at voksne skal blande seg inn!

Anonymous poster hash: 93753...1d6

Skrevet

Seriøst, får ikke 6 åringen din være alene ute? På høy tid å kutte navlestrengen da!

Med ditt snevre syn....kanskje en tanke at vi bor forskjellig? Vi bor for tiden langs en svært trafikkert vei i en blokk...4 etasje. Så nei, her får ikke 6 åringen leke alene. Hadde vi bodd i et vanlig boligfelt med 30 soner og andre barn, ja.

Men jeg forventer ikke at akkurat DU skal skjønne det.

Skrevet

Jo, det er klart han får det, men ikke hele dagen uten at jeg vet hvor han er.

Skrevet

Minste var 1,5år når hun fikk være i hagen alene. Lille skravla lekte bare rundt i hagen, skravla gikk i ett så hørte henne hele tiden. Alltid vært en ungene som har hørt etter når vi har sagt noe, og utrolig snill på slike ting. Nå bor vi veldig fint til iforhold til at ungene kan være ute. Vi har en vei ved siden av huset, men 30sone og ikke veldig mange biler utenom i barnehagetiden. Gata er full av ungeer som leker og folk kjører også deretter.

Ingen av de andre ungene har fått være alene ute så tidlig, det hadde jeg aldri tort. Men ungerr er forskjellige, en bor forskjellig og vi foreldre err forskjellige.

Anonymous poster hash: 62b36...d4a

Gjest Antarctica
Skrevet

Da de var ca 4-4 1/2 fikk de være ute, med beskjed om hvor langt de hadde lov å gå. Men det var jo fordi jeg godt kunne se dem innenfra, og fordi det er nesten null trafikk i veien vår. Men det er litt vanskelig å si når de fikk gå ut alene, det var jo kun den første som gikk ut alene... de senere ungene hadde jo som oftest storesøsken med ut.

Jeg tror ellers det er lurt å få være ute alene før man begynner på skolen, HI. Det er en del av selvstendiggjøringen.

Skrevet

Bor i rekkehus i gate som er stengt for biltrafikk. Fireåringen min får være ute uten tilsyn på hageflekken på hver side av huset (ikke inngjerdet), og gå bort til lekeplassen over den utraffikerte veien aleine. Ikke mer enn det. Og må si ifra de gangene hun forlater hageflekken for å gå på lekeplassen. Jeg følger uansett med ved å titte ut av vinduet innimellom. Her vi bor er det stort sett bare førskolebarna og skolebarna som får leke fritt i området og besøke andre venner i gata uten at foreldrene vet nøyaktig hvor de er.

Anonymous poster hash: c1c23...1ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...