Gå til innhold

Inspiret av konfimantgavetråden, bunad har alle det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle jentene, får de virkelig bunad?

Har alle råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De får om de ønsker det ja.

Har ikke råd til å kjøpe bunad ifra hverdagsbudsjettet vårt nei, men da barna ble født opprettet vi en sparekonto med tanke på slike utgifter. Vi har begge et fast trekk på 300 kr i måneden til den kontoen. Står vel 60.000 der nå.

Anonymous poster hash: d28ce...c1f

Skrevet

Hun som har konfirmert seg ønsket seg ikke bunad, hun som skal konfirmeres til neste år ønsker seg heller ikke bunad. Dette er min manns barn.

Mine to som har jeg alltid hatt lyst til å sy bunad til, men om jeg kommer igang noen gang er en helt annen sak. De kommer nok til å ha bunad på seg når de konfirmerer seg siden vi har en bunad som er passe til de da. Vi må ordne ny skjorte siden den er helt utslitt, med hull og det hele. I verstefall låner de mormor sin skjorte. Det er ungenes tippoldemor sin bunad, om ikke det er enda ett ledd lenger bak sin. Så det er mye nostalgi i den. At den også er litt slitt gjør ingenting, for den bunaden har blitt veldig mye brukt av veldig mange.

Mulig oldemor på farssiden også har noen bunader i skapet som passer, hun har gitt oss to alt som de bruker. Hun sydde når hun var yngre, men dette klarer hun ikke lengre.

Men vi har ikke mulighet til p kjøpe en ny og ferdigbrodert bunad til ungene.

Anonymous poster hash: 28938...483

Skrevet

Her jeg bor er det veldig vanlig med bunad, det er vel knapt noen (jenter) som ikke har det på konfirmasjonsdagen. Hos oss var det ikke valgfritt for datter, bunad skulle hun ha.

Når det gjelder å ha råd, er det jo en utgift man vet kommer fra barnet er født (for de som ønsker bunad for barna sine), så å begynne å stresse fordi man ikke har råd to år før er bare dårlig planlegging.

Skrevet

Har bare gutter, og bunad får de når de er ferdig utvokst hvis de vil ha. En flott dress kan de selvsagt heller velge om de vil det.

Når jeg konfirmerte meg var det hipp som happ hvem som hadde bunad, var flere som ikke ville, og noen hadde ikke råd.

Anonymous poster hash: b6366...c6e
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har bestemt at de skal få bunad enten de vil eller ei. Grunn til det er at jeg valgte det bort selv og jeg angra som pokker! Og jeg hadde ikke råd til å kjøpe det selv når jeg ble voksen. Nå har jeg vært så heldig å få bunad av svigermor!

Jeg kom over et tilbud jeg ikke kunne si nei til nå så jeg har alt kjøpt bunad til min jente. Hun blir 11 i år og uten skjorte (som jeg ikke skal kjøpe original før hun står til konfirmasjon ) kommer bunaden på ca 5000 inkl sølv. Kjøpte en helt ny, men gammel bunad. Skal få sydd den om nå slik at hun kan bruke den i år.

Sølv til guttene får vi til jul og bursdag etterhvert.

Skrevet

Har ingen tradisjon i vår familie eller i bygda for bunad. Men de skal få nye kofter til 15års dagen eller til konfirmasjon om de vil døpe seg og konfirmere seg.

Anonymous poster hash: a16d0...cac
Skrevet

I min familie har ingen bunad. Nå er jeg enslig studerende mor, og har ikke råd til bunad til datteren min heller. Men hun ønsker ikke å konfirmere seg. Så det passer jo bra. Hun vil bli feiret uansett.

Anonymous poster hash: 6df87...21d
Skrevet

Har allerede snakket med min 11 åring om konfirmasjon. Hun vil ha bunad, vi har sett på bunader hun kan bruke (ut fra hvor slekta kommer fra) og hun har valgt den samme som jeg har.

Hun skal få arve min som jeg fikk sydd til min konfirmasjon. (Den har ikke passet meg på mange år)

Jeg har kjøpt meg en nydelig festdrakt i stedet som jeg gav 5000kr for inkl cape, sko og sølv.

Hvis hun hadde ønsket en annen bunad hadde det vært på tide å spare. (Evt undersøke på Finn.no)

Blir spennende å se orden passer henne om 3 år. Hun bruker allerede str 38 i klær. Ser ut som en ung dame, ikke er barn.

Anonymous poster hash: 6b83c...dac

Skrevet

Mine skal få bunader til sine konfirmasjoner om de ønsker det (noe jeg håper de gjør), vi sparer litt penger hver måned der dette er en av tingene vi kan ta fra Sparekonto. Selv arvet jeg mamma sin bunad til min konfirmasjon, fikk ny skjorte, noe sølv og bunadssko.

Skrevet

Alle i min og min manns familie har bunad, og våre barn får også til konfirmasjonen. Mannen og jeg er fra forskjellige steder, så de får selv velge hvilken de vil ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...