Gå til innhold

Kan man bli syk av å sitte under varmepumpen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at vi flyttet har jeg vært mye småsyk og noen ganger ordentlig syk, men jeg pleier aldri å være syk..

Jeg studerer,så jeg sitter mye ved spisebordet, og varmepumpen henger over der, og jeg begynner å lure på om det er årsaken til at jeg er så mye syk nå?..

Anonymous poster hash: 5b01e...715

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Det er trekk der og det kan gjøre deg syk.

Mannen som er allergisk kan ikke sitte i nærheten av varmepumper, for da blir han skikkelig forkjøla med engang. Så vi fikk tips av han som instalerte varmepumpen om å sette den nede ved gulvet istede.

Anonymous poster hash: d960e...81a

Skrevet

Det var det jeg tenkte også,men jeg har ikke mulighet til å flytte den ned..Jeg får heller finne en annen plass å jobbe :P

Skrevet

Kan man bli forkjølet uten en smittekilde altså?

Anonymous poster hash: 91443...4b4

Skrevet

Ikke så smart du vel?

Anonymous poster hash: 75ef1...a9b

Skrevet

Ikke så smart du vel?

Kan du ikke svare istedet? Da vi var små fikk vi alltid høre at vi ikke skulle fryse for da kunne vi bli syke. Det stemmer jo slett ikke har jeg lest i ettertid. Joda, immunforsvaret blir svekket når vi fryser, men det trengs likevel et virus eller en bakterie vel?

Skrevet

Ja, selvfølgelig. Du har helt rett Anonym 4b4.

Skrevet

Dere 2 har så feil! Man kan bli forkjølet og vondt i halsen av å fryse. Selvsagt kan man det!

Skrevet

Dere 2 har så feil! Man kan bli forkjølet og vondt i halsen av å fryse. Selvsagt kan man det!

Et raskt googlesøk viser at det er du som tar feil.

Skrevet

Ja. Det er trekk der og det kan gjøre deg syk.

Mannen som er allergisk kan ikke sitte i nærheten av varmepumper, for da blir han skikkelig forkjøla med engang. Så vi fikk tips av han som instalerte varmepumpen om å sette den nede ved gulvet istede.

Anonymous poster hash: d960e...81a

Ja den trekken den kan gjøre ubotelig skade. Min bestemor mente at i tillegg til å bli syk av all verdens sykdommer, kunne man også bli skjev i ansiktet av å sitte i trekken.

Men altså du tror vel ikke på det du selv skriver, at man kan bli syk av å sitte i trekken?

TS: Om noe er det selve huset som evnt er problemet og ikke trekken fra varmepumpa. Er det muggdannelse noen steder, tett inneluft, mye støv el i huset ditt?

Skrevet

Ikke alene, nei, a9b. Ja, det kan svekke immunforsvaret, men du trenger fortsatt et bakterium/virus e.l. som gjør deg syk. Hvor har du din kunnskap fra? Jeg har faktisk studert dette i 6,5 år så vil tro jeg kan slik basic.

Anonymous poster hash: efd48...5f8

Skrevet

Man kan vel bli snørrete og irritert i luftveiene av f.eks aercondition, men syk blir man ikke.

For å bli syk må man smittes av et virus.

Mange sånne seigliva myter der ute, da jeg var liten fikk vi høre at man kunne få hjernehinnebetennelse av å gå ut med vått hår om vinteren ;)

Anonymous poster hash: da6f2...69a

Skrevet

Ikke at det kan sammenlignes, men min bestefar ble smittet med legionella fra ac i Italia..

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Man blir selvfølgelig ikke forkjøla av å sitte under varmepumpa, sove med air condition, bli våt på beina eller å sitte i trekken.  Men har man allerede viruset i kroppen, og det kan det jo være forholdsvis stor mulighet for i disse dager, så kan trekk, kulde etc svekke immunforsvaret akkurat nok til at forkjølelsen bryter ut.  (Enkelt sagt)

Når det er sagt, så kan man få forkjølelsessymptomer pga støv som virvles opp osv, eller allergisymptomer / irritasjonssymptomer som det vel er riktigere å kalle det.  Jeg ville aldri, og da mener jeg aldri, ha hatt varmepumpa sånn at jeg måtte sitte under den.  Og da mener jeg ALDRI.  Som oppvarmingskilde er varmepumpe fantastisk, men for innemiljøet (og nærmeste utemiljø) er det noe dritt.  Det støver, surrer og er i det hele tatt et irritasjonsmoment.

Skrevet

Ja den trekken den kan gjøre ubotelig skade. Min bestemor mente at i tillegg til å bli syk av all verdens sykdommer, kunne man også bli skjev i ansiktet av å sitte i trekken.

Men altså du tror vel ikke på det du selv skriver, at man kan bli syk av å sitte i trekken?

TS: Om noe er det selve huset som evnt er problemet og ikke trekken fra varmepumpa. Er det muggdannelse noen steder, tett inneluft, mye støv el i huset ditt?

Din bestemor hadde rett ang. det med at man kan bli skjev i ansiktet av å sitte i trekk ;)

Det er kjent sak at man kan få trigeminusnevralgi etter å ha sittet i trekk. Typisk er det f.eks. at noen har fått det etter å ha sittet lenge i bil med åpent vindu.

Anonymous poster hash: 7f879...4ed

Skrevet

Men kald vind er ikke årsaken til trigeminusnevralgi, men kan være en trigger. På samme måte som snakking, tygging, ta på ansiktet osv kan trigge et anfall. Man blir ikke skeiv av det heller (trigeminusnerven er bare en følenerv, ikke muskelnerv), med mindre man lager sånn grimaser fordi det gjør så vondt :P

Skrevet

Jeg blir OFTE syk/forkjøla/vondt i halsen og tett i øra om jeg sitter i trekk (blir kald på føttene el), sitter ved er vindu med kald trekk, aircondition på fly/hotell eller om jeg har trent for så å bli kald igjen (må dusje med en gang jeg har trena).

Det slår nesten aldri feil! Æsj jo, jeg tror ikke alltid det trenge rå være bakterier i lufta for å bli syk.

Anonymous poster hash: eda66...bda

Skrevet

Jeg blir OFTE syk/forkjøla/vondt i halsen og tett i øra om jeg sitter i trekk (blir kald på føttene el), sitter ved er vindu med kald trekk, aircondition på fly/hotell eller om jeg har trent for så å bli kald igjen (må dusje med en gang jeg har trena).

Det slår nesten aldri feil! Æsj jo, jeg tror ikke alltid det trenge rå være bakterier i lufta for å bli syk.

Anonymous poster hash: eda66...bda

Jobber du i barnehage? Butikk? Et sted hvor det florerer av folks viruser og baselusker? :)

Anonymous poster hash: 1a77e...665

Skrevet

Forstår meg ikke på folk som alltid skal synse om ting de har null kompetanse om og som faktisk er medisinsk vitenskap. Jo, du trenger faktisk basselusser for å gjøre deg syk. Kald luft gjør det bare enklere for dem siden kroppen sitt forsvar ikke er like sterkt da. Eller mener du at det er en autoimmun sykdom? Bakterier og virus finnes overalt så du kan ha fått de hvor som helst. Kroppen har kanskje til da klart å holde de i sjakk, men så svekkes immunforsvaret av kulden slik at kroppen ikke klarer å bekjempe de lenger. Da blir du syk. En større grunn for at folk er mer syk om vinteren, er at folk er mer inne og mer tett på hverandre slik at det er mye lettere å spre bakterier/virus og smitte hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...