Gå til innhold

Student, samboer (som ikke er forelder), nav, støtte... hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Her er situasjonen:

Vi er samboere, lesbiske og venter barn. Fordi vi ikke har brukt norsk godkjent klinikk, blir ikke min samboer mor til sitt barn -og får dermed ingen permisjon.

Jeg er student.

Hva i himmelens navn har vi krav på? Hva lønner seg? Noen som vet?

:)

Anonymous poster hash: 58018...bb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrepenger fra Lånekassen. Foreldrepenger fra jobb, om du har jobbet og har krav på det. Barnetrygd fra NAV.

Anonymous poster hash: 8e26e...312
Skrevet

Engangsstønad hvis du ikke har krav på foreldrepenger fra jobb.

Anonymous poster hash: b426e...cd1
Skrevet

Ved siden av skolen jobber jeg 18% (hver tredje helg) Blir det en slags gradert engangsstønad, da?

Har jeg krav på mindre som har samboer?

Takk for svar, forresten

Skrevet

Ved siden av skolen jobber jeg 18% (hver tredje helg) Blir det en slags gradert engangsstønad, da?

Har jeg krav på mindre som har samboer?

Takk for svar, forresten

Strengt tatt burde dere satt dere inn i dette FØR dere gikk igjennom prosessen med å bli gravide.

Nei, engangsstønaden blir ikke gradert. Det er en engangssum.

Skrevet

Skal huske det til neste gang, takk for godt tips ;)

Skrevet

Om du har hatt hatt skattbar inntekt på 6G i de siste 10 mnd før fødsel( tror jeg det er) så har du krav på foreldrepenger i permisjon en din om ikke så får du engangsstønad.

Barnetrygd får du uansett.

Snakk med nav om hvordan dere skal gjøre det med din samboer.

Skrevet

Om du har hatt hatt skattbar inntekt på 6G i de siste 10 mnd før fødsel( tror jeg det er) så har du krav på foreldrepenger i permisjon en din om ikke så får du engangsstønad.

Det er minimum 1/2 G man må ha hatt i inntekt 6 av de 10 siste månedene, maks 6G som NAV dekker i foreldrepenger

Skrevet

Jeg har familie som har gjort det samme, og de valgte å gifte seg slik at medmor også fikk foreldrerettigheter (lurer på om medmor også måtte adoptere, men de giftet seg før barnet kom). Skal det virkelig være sånn at din samboer ikke er juridisk forelder til barnet? Hva hvis du plutselig blir nedkjørt av en buss og dør? Eller hva hvis dere går fra hverandre, da har samboeren din null og nada rettigheter. Dette bør dere finne ut av og fikse asap, jeg synes det er rimelig hårreisende at to mennesker bestemmer seg for å få barn sammen når kun den ene er det på papiret.

Anonymous poster hash: b0693...f2f

Skrevet

Fant ut at llh har en fin side om hvordan man bli medmor. Tror det skal løses greit for dere uten å gifte dere, men dere er nødt til å søke.

Skrevet

Det er minimum 1/2 G man må ha hatt i inntekt 6 av de 10 siste månedene, maks 6G som NAV dekker i foreldrepenger

Aha det hørtes mer rett ut ☺☺

Skrevet

Jeg har familie som har gjort det samme, og de valgte å gifte seg slik at medmor også fikk foreldrerettigheter (lurer på om medmor også måtte adoptere, men de giftet seg før barnet kom). Skal det virkelig være sånn at din samboer ikke er juridisk forelder til barnet? Hva hvis du plutselig blir nedkjørt av en buss og dør? Eller hva hvis dere går fra hverandre, da har samboeren din null og nada rettigheter. Dette bør dere finne ut av og fikse asap, jeg synes det er rimelig hårreisende at to mennesker bestemmer seg for å få barn sammen når kun den ene er det på papiret.

Overhodet ikke det jeg spurte om, men for å roe deg så kan jeg fortelle at SELVSAGT skal min samboer adoptere SITT barn.

Videre kan jeg informere om at adopsjonsprosessen kan ta opptil 14 måneder, derav dette innlegget. Hvorfor vi har valgt å gjøre det som vi gjør det er en helt annen diskusjon, men den tar vi ikke her.

Skrevet

Jeg har familie som har gjort det samme, og de valgte å gifte seg slik at medmor også fikk foreldrerettigheter (lurer på om medmor også måtte adoptere, men de giftet seg før barnet kom). Skal det virkelig være sånn at din samboer ikke er juridisk forelder til barnet? Hva hvis du plutselig blir nedkjørt av en buss og dør? Eller hva hvis dere går fra hverandre, da har samboeren din null og nada rettigheter. Dette bør dere finne ut av og fikse asap, jeg synes det er rimelig hårreisende at to mennesker bestemmer seg for å få barn sammen når kun den ene er det på papiret.Anonymous poster hash: b0693...f2f

Du, min eks hadde heller ikke noen rettigheter overfor min eldste ettersom han forsvant ut av bildet før barnet ble født. Tenk om jeg hadde blitt påkjørt av en buss? Det er jo ikke sånn at ungen blir sittende aleine i en leilighet....

Anonymous poster hash: e588b...a88

Skrevet

Er du studen får du foreldrepenger fra lånekassen. Du tar et års permisjon fra studiene og får fødselsstipend fra lånekassen.

Anonymous poster hash: 27212...24c

Skrevet

Du får foreldrestipend fra lånekassa, samtidig som du mottar disse kan du også motta foreldrepenger fra NAV. Din samboer har ikke krav på lønnet permisjon, men kan søke om ulønnet.

Anonymous poster hash: df202...2a9

Skrevet

Adopsjonsprosessen tar neppe 14 mnd. Ha klare alt av papirer og søk straks barnet er født, så bør det være i orden i løpet av 5-6 mnd. Da får hun permisjonsrettigheter.

Du har rett på engangsstønad, fødselsstipend og bidragsforskudd.

Anonymous poster hash: a23cc...111

Skrevet

Mulig jeg ikke helt har skjønt det,men dere setter i gang en slik prosess uten å være forberedt?

Anonymous poster hash: 93876...913

Skrevet

Mulig jeg ikke helt har skjønt det,men dere setter i gang en slik prosess uten å være forberedt?

Stemmer det, du har ikke skjønt det. 

Innledningen var kanskje ikke så oppklarende, men det behøver den nå heller ikke være, i forhold til det jeg lurer på. Det jeg skriver er kun det som vil være av betydning for økonomisk støtte fra NAV/lånekassen, og har ingenting med hvor mye/lite forberedt vi er, hvor mye dette betyr for oss eller hvor ufattelig glade vi er for at vi har hverandre og skal stifte familie,

Det må gå an å stille et spørsmål uten å bli dømt nord og ned? Takk til alle dere som har gitt svar -det har vært oppklarende og til hjelp. Det er ikke lett å stole på NAV alene har jeg fått inntrykk av, og da er det greit å høre litt først. Vi har (heldigvis) ikke så mye erfaring med det organet. Det er vi glade for.

Til dere andre - ta noe gjærbakst.

Skrevet

Omg!!!!!

Anonymous poster hash: a0f31...401

Skrevet

Innledningen var kanskje ikke så oppklarende, men det behøver den nå heller ikke være, i forhold til det jeg lurer på. Det jeg skriver er kun det som vil være av betydning for økonomisk støtte fra NAV/lånekassen, og har ingenting med hvor mye/lite forberedt vi er, hvor mye dette betyr for oss eller hvor ufattelig glade vi er for at vi har hverandre og skal stifte familie,

Det må gå an å stille et spørsmål uten å bli dømt nord og ned? Takk til alle dere som har gitt svar -det har vært oppklarende og til hjelp. Det er ikke lett å stole på NAV alene har jeg fått inntrykk av, og da er det greit å høre litt først. Vi har (heldigvis) ikke så mye erfaring med det organet. Det er vi glade for.

Skikkelig sjarmør du!

Anonymous poster hash: eee44...e64

Skrevet

Skikkelig sjarmør du!

Anonymous poster hash: eee44...e64

Det er jammen meg ikke rart med så nedlatende spørsmål

Anonymous poster hash: 51713...4cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...