Gå til innhold

Påkledning 1,5år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår på 1,5år hater å kle på seg! Hun hyler og gråter og vrir seg som en mark... Hun er veldig glad i å være ute, men den påkledningen blir jeg smågal av. Jeg har forsøkt å snakke med henne og forklarer at vi må kle på for å gå ut. Jeg har også prøvd å la henne kle på litt selv, men det blir hyl og brøl uansett. Desverre ender det ofte med "tvangsoppløsning" Noen tips?

Anonymous poster hash: d05a5...db0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortsette med tvang? Ikke forklar eller fortell noe under selve påkledning, bare fortell før dere begynner at nå skal vi kle på. Så kler du på. Det er en fase. Hvis hun fortsetter når hun blir eldre, så la henne prøve å gå ut uten sko og klær, helst når det er kaldt, da merker hun fort at klær er lurt, men det fordrer at hun er stor nok til å skjønne det da :-)

Skrevet

Jeg kler på foran tv.

Anonymous poster hash: 25208...67b

Skrevet

1,5 år? Da må det bli tvang ja. Vår på 1,5 år aker ned av fanget hver gang vi tar dressen på, men vi kan da umulig la han bestemme det selv. Han har ikke vett eller forståelse nå til å skjønne at det er kaldt ute. Klærne må på, ferdig med det.

Anonymous poster hash: bf60b...84b

Skrevet

Er nok helt vanlig først og fremst, min har vert vanskelig og kle på siden han var 1 år, nå er han 2 år.  nå har han begynt og trasse i tillegg, ille morsomt, men klarer stort sett og få til og glemme det litt med og snakke om det han liker :)

Skrevet

Æsj sånn er/var vår også. Og det var jo bare tvang som funket. Hvis vi hadde dårlig tid eller var i besøk der jeg ikke ville ha skriking.. kunne det fungere med at en av oss underholdt mens den andre kledde på, eller at han fikk holde telefonen min med noen bilder eller videoklipp på eller noe...

Nå fylte han nettopp 2 og det er blitt mye bedre. 50/50 på om vi kan prate og forklare han at han må kle på hvis vi skal ut eller om han bare nekter og vi må bare dra det på han :P

Skrevet

Takk dere!

Faktisk litt godt å høre at det ikke bare er hos oss 😝

Lykke til, til oss alle sammen!

Anonymous poster hash: d05a5...db0

Skrevet

Jeg har ikke dette problemet med påkledning - avkledning derimot... Grøss, tenk å måtte ta av seg ytterklærne når man skal inn! Jepp. Jenta mi elsker klær. Hun er to nå og har vært sånn siden halvannetårsalderen, tenker jeg. 

Så, det beste er å forberede, fortelle at dere skal ut, og da må dere først ta på klær (kanskje også hvilke type klær). Når da påkledningen skjer, så tvinger du selvfølgelig så lenge barnet ikke vil. Når hun blir litt eldre, og hun fremdeles er vanskelig, så er jo saken enkel de gangene dere bare skal ut for å leke/gå tur: enten så kommer klærne på uten bråk eller så blir vi inne. Jenta mi er begynt å skjønne det, jeg bruker å si det om hun gjør seg vanskelig med hvilke sko hun skal ha på, eventuelt om hun vil ha en jakke som er altfor tynn/tykk etc... Da får pipa fort en annen lyd. Hun sier faktisk i en småsur tone "Jaja! Disse da!" så tar hun riktig sko.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 9d6a4...357
Skrevet

Eldste var sånn. Påkledningen var en kamp. Gruet meg til den fasen med nestemann, men yngste elsker å kle på seg (helst gjøre det selv).

Anonymous poster hash: 527df...61d

Skrevet

Helt normalt, har jobbet i småbarnsavdeling i barnehage. Er ofte noen som har perioder hvor de nekter å bli påkledd.

Har selv en sønn på 1,5 og tidligere i dag når vi skulle ut så stod han og hamret på ytterdøren og rev i dørhåndtaket (døren var låst og han når ikke låsen). Han skulle ut med en gang! Jeg sa at vi må kle på oss fordi det er kaldt ute og han prøvde å protestere, men ga seg fort denne gangen. Men har opplevd at han har sklidd hylende ut av fanget mitt ja. Jeg sitter alltid på gulvet når jeg kler på små barn for å gjøre det lettere for meg selv. Jeg forklarer kort og kler på. Han kan ikke diskutere i mot uansett, ennå. Og har ikke noe han skulle sagt heller, man må kle på seg når det er kaldt ute. Jeg tror ikke at han hater å bli kledd på men at han er veldig utålmodig.

Anonymous poster hash: 90412...1f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...