Gå til innhold

Hvordan lage lammelår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri laget lammelår tidligere men tenkte vi skulle ha det i påsken.

Hvordan er det best å tilberede det?

Og hvor lenge ca må det tines?

Anonymous poster hash: 0494c...ac7

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ta det ut minst et døgn i forveien, går fint å tine på benken først, og siste rest i kjøleskap.

Jeg bruker å smelte smør, og deretter kjøre fersk rosmarin, hvitløk, salt og pepper og smør med stavmikser slik at du får en smørje:)

Gni inn lammelåret med dette og pakk inn i alu-folie. Stek i ovnen, helst på langsteiking. Bruk steketermometer. Husker ikke temp, men det finner du på Google :) pastinakkpuré er veldig godt tilbehør, samt rips- eller portvinsgelé.

Endret av BellaSuz
Skrevet

Jeg (får mannen til å) sage av det meste av beinet. Beinet legger jeg i en stekeskuffe med løk og gulrot + vann. Denne setter jeg nederst i ovnen, steker lammelåret på rist over, og så lager jeg saus av kraften som dannes i skuffa.

Selve låret lager jeg lommer i med en spiss og smal kniv. Ikke nedover i kjøttet (da siver bare saften ut og det blir tørt), men smale lommer i det hvite fettlaget på låret. Inni der putter jeg hvitløk, nokså tett i tett. Utenpå bruker jeg bare vanlig, ferdig krydderblanding beregnet på lam. Kanskje litt ekstra salt og pepper.

Steker det hele dagen, fra morgen til kveld. Setter på grill på slutten for å få det litt sprøtt utenpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...