Gå til innhold

Permisjonsspørsmål;

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd finne svaret på nav, men fant ikke noe konkret

Dette lurer jeg på;

Om jeg nå er I permisjon med 80 % uttak, ønsker et barn til relativt tett, hvor lenge må jeg arbeide for å opptjene nytt utgangspunkt til 100 %?

Har hatt tunge svangerskap med uegnet yrke, så må over på svangerskapspenger ganske tidlig. Teller det som ny opptjening om jeg allerede er gravid når permisjonen er over og jeg evt går over på svangerskapspenger..?

Har akkurat født, så har god tid, men må finne ut av det slik at vi kan få to tette, men økonomien blir trang om jeg får 80 % av 80%.. så nå tjene opp på nytt..

Noen som har peiling?

Anonymous poster hash: 08a05...d43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd Chatten på nav sine sider? Den er god synes jeg, der får du svar på alt om permisjon på minuttet.

Anonymous poster hash: 1138f...eee

Skrevet

Nei det har jeg ikke😊 må kanskje på datamaskin da, har ikke sett det på telefonen, prøve det etter påske!

Syntes det står så diffuse svar på det temaet

Skrevet

Det er ikke krav til hvor lenge du må ha jobbet, men kravet er at du faktisk har vært 100% på jobb - og ikke sykmeldt.

Anonymous poster hash: ca163...78f

Skrevet

Det er ikke krav til hvor lenge du må ha jobbet, men kravet er at du faktisk har vært 100% på jobb - og ikke sykmeldt.

Hvorfor svare på ting du ikke kan noe om? Sykepenger, og svangerskapspenger, gir opptjening til permisjonspenger.

Anonymous poster hash: 34117...e1f

Skrevet

Jeg har 100 % stilling, fast jobb. Så lurer bare på om vi kan begynne prøve bli gravide mens jeg fremdeles er i permisjon, eller om jeg må være sikker på å jobbe før jeg blir gravid og må på svangerskapspenger..

Hi

Skrevet

Jeg har 100 % stilling, fast jobb. Så lurer bare på om vi kan begynne prøve bli gravide mens jeg fremdeles er i permisjon, eller om jeg må være sikker på å jobbe før jeg blir gravid og må på svangerskapspenger..

Hi

Du kan bli gravid i permisjonen, men permisjonspengene blir beregnet av inntekten din (enten den kommer fra aktiv jobb, svangerskapspenger, sykepenger, dagpenger etc.).

Svangerskapspengene vil igjen bli beregnet ut fra inntekten du har når du starter på svangerskapspenger.

Skrevet

Hi

Du kan bli gravid i permisjonen, men permisjonspengene blir beregnet av inntekten din (enten den kommer fra aktiv jobb, svangerskapspenger, sykepenger, dagpenger etc.).

Svangerskapspengene vil igjen bli beregnet ut fra inntekten du har når du starter på svangerskapspenger.

Takk! Sånt svar jeg var ute etter! Hvor lenge må jeg ha vært I arbeid før det er det de regner utfra? Må opp i 100 % lønn før vi tar 80% uttak på neste permisjon igjen. .

Hi

Skrevet

Hi

Takk! Sånt svar jeg var ute etter! Hvor lenge må jeg ha vært I arbeid før det er det de regner utfra? Må opp i 100 % lønn før vi tar 80% uttak på neste permisjon igjen. .

Hi

Det holder at jobber 1 dag før svangerskapspenger, men å stå i arbeid så lenge du kan er alltid lurt ;)

Svangerskapspenger er, så vidt jeg vet, samme inntekt som har nå - opptil 6G (det kan du sjekke opp med NAV). Da regnes permisjonspengene utfra svangerskapepengene.

Skrevet

Prøvde så lenge jeg kunne sist, men med et spesielt arbeid uten mulighet for tilrettelegging ble det bestemt relativt tidlig med godt samarbeid lege/nav/arbeidsgiver at risikoen for fosteret var for stort..

Er ikke av typen som gjør det lettvint og lurer meg unna😉 kollegaer som ikke var informert om graviditeten sist har sagt i ettertid de har hatt dårlig samvittighet for ikke å ha tatt over mer av mitt arbeid pga risiko.. så det mest riktige er å la være dra på jobb så de kan sette inn fulltidsvikar

Skrevet

Hvorfor svare på ting du ikke kan noe om? Sykepenger, og svangerskapspenger, gir opptjening til permisjonspenger.

Jo, jeg kan faktisk noe om dette.

For å ikke få 80 % av tidligere 80 % foreldrepenger må hun ha et i jobb i perioden mellom 2 foreldrepermisjoner.

Eks: Hun har 3 uker i mellom første permisjon slutter og neste permisjon begynner. Hvis hun jobber 100 % i denne perioden vil grunnlaget bli fastsatt på nytt og hun vil få med seg evt lønnsforhøyelse hun har hatt.

MEN hvis hun er sykmeldt i disse tre ukene så vil sykepengegrunnlaget fastsettes i henhold til utbetalte foreldrepenger, og videre foreldrepenger blir fastsatt etter sykepengegrunnlaget.

Dvs at har hun hatt 80 % dekningsgrad første permisjon og velger 80 % på neste så vil hun i realiteten få 80 % av 80 % på foreldrpengene.

MEN det er ikke et krav til hvor lenge hun må ha jobba i mellom 2 permisjoner.

Jf. Folketrygdloven kapittel 8 og 14-7.

Jeg er forøvrig veldig klar over at sykepenger gir rett til foreldrepenger, men i denne sammenhengen er det viktig å poengtere forskjellen på jobb og sykepenger i perioden mellom to foreldrepermisjoner.

Skrevet

For å ikke få 80 % av tidligere 80 % foreldrepenger må hun ha et i jobb i perioden mellom 2 foreldrepermisjoner.

Eks: Hun har 3 uker i mellom første permisjon slutter og neste permisjon begynner. Hvis hun jobber 100 % i denne perioden vil grunnlaget bli fastsatt på nytt og hun vil få med seg evt lønnsforhøyelse hun har hatt.

MEN hvis hun er sykmeldt i disse tre ukene så vil sykepengegrunnlaget fastsettes i henhold til utbetalte foreldrepenger, og videre foreldrepenger blir fastsatt etter sykepengegrunnlaget.

Dvs at har hun hatt 80 % dekningsgrad første permisjon og velger 80 % på neste så vil hun i realiteten få 80 % av 80 % på foreldrpengene.

Jeg er forøvrig veldig klar over at sykepenger gir rett til foreldrepenger, men i denne sammenhengen er det viktig å poengtere forskjellen på jobb og sykepenger i perioden mellom to foreldrepermisjoner.

Nå nyanserer du deg og forklarer skikkelig. I ditt første svar var du misvisende for kravet til permisjonspenger er ikke at man, som du skrev, "....faktisk har vært 100% på jobb - og ikke sykmeldt"

Skrevet

Jeg ville ha jobbet minst 4 uker før jeg søkte om svangerskapspenger for å sikre meg at grunnlaget ble den 100% stillingen. Ved sykemelding før 4 uker er det NAV som utbetaler fra første dag og de vil da fastsette ytelsesgrunnlaget ut fra foreldrepengene. Da det ved svangerskapspenger ikke er arbeidsgiverperiode er det nok å jobbe 4 uker og så få svangerskapspenger.

Du må bare ikke bruke egenmelding eller sykemelding i denne periode hvis målet er å opparbeide grunnlag for 100% ytelse.

Anonymous poster hash: d4091...bed
Skrevet

Nå nyanserer du deg og forklarer skikkelig. I ditt første svar var du misvisende for kravet til permisjonspenger er ikke at man, som du skrev, "....faktisk har vært 100% på jobb - og ikke sykmeldt"

Da syns jeg du skal lese spm hennes. Hun spør nemlig ikke om hvordan opptjene rett til foreldrepenger, men hvordan få 100% grunnlag på ny periode kort tid etter permisjon med 80% grunnlag.

Det er det jeg svarte på! Ergo er det viktig å være i jobb, ikke sykmeldt hvis en ønsker høyere grunnlag på permisjon nr 2.

Skrevet

Men svangerskapspenger;blir det regnet ut fra informasjon fra arbeidsgiver og 100 % lønn, eller permisjonspengene (som nå er 80 % av full lønn) om jeg går rett fra permisjon til sv.penger?

Vil ha de så tett som mulig, men blir ikke fra permisjon rett til permisjon..

Skrevet

Men svangerskapspenger;blir det regnet ut fra informasjon fra arbeidsgiver og 100 % lønn, eller permisjonspengene (som nå er 80 % av full lønn) om jeg går rett fra permisjon til sv.penger?

Vil ha de så tett som mulig, men blir ikke fra permisjon rett til permisjon..

Går du rett fra foreldrepenger til svangerskapspenger, uten arbeid i mellom, så blir foreldrepenegrunnlaget videreført både til svangerskapspengene og neste foreldrepengeperiode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...