Gå til innhold

Klarer ikke legge på meg - gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er høygravid og fortsatt flere kilo i minus etter kvalme i mange måneder i starten. Svangerskapet har vært veldig tøft av flere grunner. Jeg får stadig høre at jeg må legge på meg, at jeg har blitt tynn, magen er liten osv. Det plager meg for jeg går ikke opp. Jeg sliter med kvalme og kan ikke akkurat spise godteri for å gå opp i vekt.

Vet at magen er liten, men babyen er ca på gjennomsnittet så den tar ikke skade av dette. Er litt fortvilet. Tips til å legge på seg?

Anonymous poster hash: f325e...7f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om babyen legger på seg går det vel fint. Hva sier jm?

Anonymous poster hash: 7d8df...4bb

Skrevet

Selv jordmor, lege osv sier jeg helst kan gå opp, men at babyen har det bra. HI

Skrevet

Prøv å slapp av. Snakk med legen din eller jordmor på neste kontroll om dette og ikke alle andre. Jeg vet om mange som har slitt med kvalme lenge i svangerskap og derfor gått ned i vekt og alle har fått samme beskjed. Det er kun mor det går ut over, barnet får det den skal ha. Hvis du nå endelig er kvitt kvalmen så synes jeg at du skal kose deg med maten din og spise det du har lyst på så vil du nok etterhvert se at vekten øker igjen :)

Skjønner godt at det er slitsomt for deg og at du bekymrer deg, men prøv å ikke la andres kommentarer gjør det verre.

Skrevet

Huff.. Dette hørtes slitsomt ut.. Prøvd medisiner for kvalmen da? Prøv å få i deg proteiner og kalsium til babybygging.. Men er jo ikke lett når ingenting frister eller er godt! Prøv i hvert fall å få i deg litt utover hele dagen. Kvalmen min ble litt bedre om jeg spiste litt men ikke for mye. Fordøyelsen min var skikkelig treig også så ble stadig mett og uvel om jeg ikke fikk i meg nok proteiner, AllBran og Ekstra Lett melk med D-vitamin hjalp meg masse. Og gravid vitaminer så klart.. Du må bare utforske maten, se om det er noe som hjelper på magen eller som smaker litt ekstra godt.. Ellers er det bare å tvinge i seg litt av gangen og håpe at det holder seg nede!

Skrevet

Jeg snakker ikke med andre om det, men de som ser meg og møter meg kommenterer. Kvalmen er her fortsatt, men hadde to-tre uker uten hvor jeg gikk opp en kilo som forsvant igjen da jeg ble kvalm.

Har prøvd å snakke med jordmor og lege, men de sier jegmå spise mer og det klarer jeg ikke.

Skrevet

Takk Persilleblomst.

Jeg kan dessverre ikke spise frokostblanding og slikt fordi jeg har svangerskapsdiabetes. Det gjør det enda mer vanskelig å finne noe jeg kan spise som frister og som jeg klarer i særlige mengder.

HI

Skrevet

Jeg har stått stille i begge mine svangerskap pga kvalme, men likevel født to barn på rundt 4kg. Babyen får det den trenger (så lenge symfysemålene vokser som de skal selvfølgelig).

Jeg har etter hver fødsel veid rundt 10-15kg mindre enn før graviditeten, men sakte lagt på meg igjen under amminga (null kvalme og ulvehunger gjør at jeg omtrent spiser konstant ).

Har dessverre ingen tips, annet enn å spis det du føler hjelper. For meg ble redningen av alle ting sjokolademelk, da det økte blodsukkeret mitt, samtidig som det var mildt å kaste opp igjen.

Anonymous poster hash: 78bbb...6da

Skrevet

Spør legen din om det går an å bruke calogen(fettilskudd) til gravide. Ellers finnes det også næringsdrikker som gravide kan drikke. Vet det finnes næringsdrikker for diabetikere iallefall

Anonymous poster hash: 894a3...020
Skrevet

Takk! Det var betryggende å høre.

Sjokolademelk får jeg dessverre ikke drikke. Er ikke mange uker igjen så regner med kvalmen forsvinner etter fødsel og matlysten kommer tilbake.

Skrevet

Takk Persilleblomst.

Jeg kan dessverre ikke spise frokostblanding og slikt fordi jeg har svangerskapsdiabetes. Det gjør det enda mer vanskelig å finne noe jeg kan spise som frister og som jeg klarer i særlige mengder.

HI

Huff, ikke AllBran en gang? Vet noen ikke liker det men hva med cottage cheese og avocadosalat? Viktig fett og proteiner.. Det er jo nesten bedre at du spise selv om du kaster opp, som regel blir ikke alt borte heller.. Høres forferdelig slitsomt ut..

Du er jo oppfulgt av JM og helsevesen, hvis det hadde vært krise ville du jo blitt innlagt.. Hva med smoothies og is av knuste bær? Selv søter jeg ingenting av bærblandinger og frokostblandinger.. Linser og erter har proteiner, fett og folat og er bra? Bare skyter forslag her.. Ville prøvd ut forskjellige "typer" mat også.. Kanskje indisk ikke trigger kvalmen din like mye som meksikansk osv.. :( Da har jeg nok ikke noe godt å komme med :(

Skrevet

Takk! Næringsdrikk skal jeg sjekke ut og tilskudd skal jeg spørre legen om.

Skrevet

Takk Persilleblomst. Er så mye sukker i allbran så det går ikke.

Jeg prøver å få i meg fettrik mat når jeg først spiser. Og spiser mye proteiner.

Skrevet

Ja, jeg så den var søtet.. Utrolig unødvendig av dem. Skal jo liksom være et sunt alternativ. Vil Kelloggs Fitness være bedre/mindre søtet da?

Lykke til uansett! Næringsdrikkene var veldig bra forslag. :-)

Skrevet

Kjøp cocosa (kokosfett) på helsekosten og tilsett i kaffe, kornblanding, havregrøt etc.. Kan også brukes til steking, under pålegg på brødskiver etc..

Anonymous poster hash: c3cf2...7bd

Skrevet

Så lenge barnet tar til seg næringen den trenger, så forsøk å stresse ned. Vil tro du ikke føler deg bedre av å konstant stresse. Spis det du kan, og så lenge jm er fornøyd med babyens utvikling, kan du være fornøyd.

Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg. Kjøpte næringsdrikker på apoteket, men klarte ikke å drikke dem. Smakte skikkelig vondt, og jeg som var kvalm fra før.. Ble påtvunget kvalmestilledes tabletter, men ville ikke ta piller i svangerskapet. Her begynte lille i magen å få vekstavvik, så måtte inn på kontroller på sykehuset i slutten. I dette svangerskapet har jeg funnet ut at det eneste som hjelper er mye ro. Da klarer jeg iallefall å spise noe, selv om det er lite. Så et tips er: litt mer ro enn du tror selv :) Bli lat ;)

Anonymous poster hash: 3a5ec...3e0

Skrevet

Jeg gikk ned 20kilo første svangerskap. Frisk gutt

Gått opp 8kilo denne gangen.

Ingen fasit på dette. Ungen får det den trenger, og det er dine lagre det tappes fra. Så få i deg vitaminer iallefall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...