Gå til innhold

Tilpasning og viljesterk 6 1/2 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fantastisk, oppfinnsom, klok og sterk 6 1/2 årig jente med sterk vilje, som har lært seg hvordan hun kan svare tilbake og dreie på ting som blir sagt og gjort, slik at jeg nesten ikke klarer å følge med lenger! Jeg prøver å bevare roen og gi konsekvenser og grenser, men det føles noen ganger virkelig som en prøvelse, siden hun kan få seg til å si ganske utspekulerte og testende ting, for å få reaksjoner eller for å få viljen sin. Jeg vet egentlig ikke helt hva som foregår eller hva som driver henne eller hvordan jeg kan møte henne. I tillegg blir beskjeder hun ikke liker møtt med store følelser og drama, noe som sliter ut både meg og faren hennes! Samtidig virker det som om selvbilde noen ganger vakler (det har jeg hørt gjelder mye i denne alderen) og hun trenger positiv feed-back. Det blir litt vanskelig å gi nok av dette når mye av tiden går med til å motstå hennes vilje og idéer eller få henne til å følge opp på enkle beskjed om å rydde opp etter seg, skru av TV, komme til matbordet, legge seg uten mer styr. Noen råd til hvordan vi skal håndtere henne? Er hun bare vill? Ufokusert pga alderen? Eller har vi misfortstått noe vesentlig om barneoppdragelse? Jeg prøve å kanalisere energien hennes over i konstruktive aktiviter, som å hjelpe til, bli selvhjulpen med noe, få ansvar etc. utfra en antakelse om at hun ville vokse på det, men om hun i det hele tatt er åpen for dette en kort stund, vil hun raskt tilbake til noe hun selv finner på og som hun kompromistløst og uten å se til noe andre eller annet (eller ta hensyn) er opptatt av og sier stort sett nei til alle andre forslag. Dette er forsåvidt ok, så lenge hun også innordner seg når det trengs, noe vi altså sliter med å få henne til å gjøre. Hun har en mindre bror (på 1 år) som allerede innpasser seg mer! Noen som har erfaringer med ulike personligheter og vet hva som skal til her?

Anonymous poster hash: ff757...596

Anonymous poster hash: 43fd2...15e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...