Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #1 Skrevet 2. april 2015 Ny oppskrift, denne må jeg dele 2 kg mel (jeg tok 1 kg hvetemel og 1 kg med div grovbakst, havregryn o.l) 2 pk tørrgjær 2 sp luftigere bakst 2 ts salt 3 sp sukker (sto honning eller sirup i oppskriften, men det hadde jeg ikke) 15 dl lunkent vann Elte godt, veldig klissete deig. Heve i 1 time Fordele i 3 brødformer og trykke ned med våte fingre (fremdeles veldig klissete) Etterheve ca 20 min Steke nederst i ovnen, varmluft, 200 grader, ca 1 time Ble så luftige og store brød. Var jo så enkel oppskrift og ble så godt Ferskt hjemmebakt brød med egg til påskelunsj. God påske! Anonymous poster hash: be346...d82
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #3 Skrevet 2. april 2015 Takk for at du delte😊 men hva er 'luftigere bakst' og er det helt nødvendig for bra resultat? Det har jeg ikke i hus😁 Anonymous poster hash: 0a04c...2c5
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #4 Skrevet 2. april 2015 Takk for at du delte men hva er 'luftigere bakst' og er det helt nødvendig for bra resultat? Det har jeg ikke i hus Anonymous poster hash: 0a04c...2c5 Det er et pulver man har i deigen for å hjelpe hevingen, er visst noe bakere også bruker.... http://www.morshjemmebakte.no/Produkter/Bakehjelpemidler/Luftigere-bakst Det går fint å bake uten dette også, men det har virkelig litt å si for hvor luftige brødene blir altså. Prøv med et par teskjeer bakepulver sammen med gjæren isteden kanskje, for å hjelpe hevingen litt. Anonymous poster hash: be346...d82
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #5 Skrevet 2. april 2015 Ikke så rart siden du har så mye gjær i deigen.Dobbelt så mye som i vanlige oppskrifter av den mengden. Vi prøver heller å langtidsheve med kun 1/4 pk fersk gjær for 3 brød. Mye bedre for maven og tarmene. Anonymous poster hash: 57c60...c4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå