Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #1 Skrevet 2. april 2015 Vi fant en nydelig, liten kanin i hagen i dag. Tok den inn og har den nå i en eske inne. Har søkt etter eiere på Facebook, men ingen har meldt seg. Hva gjør vi nå? Har lest at den trenger høy, men det får vi ikke tak i nå. Har gitt litt ruccola og gulrot og litt vann. Har et håndkle i bunnen av eska. Kaninen er veldig tam og snill. Hva bør vi tenke på? Hvor mye bør den hoppe fritt? Bør den sjekkes av veterinær? Anonymous poster hash: f1fb7...cbe
BikkjeBisk Skrevet 2. april 2015 #2 Skrevet 2. april 2015 Se på gruppa "Den store kaninboka" på facebook. Der vil du få svar på alt du lurer på Kjempebra at du fikk tak i den! Er selv kaninelsker så nå ble jeg glad over et lite påskemirakel
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #3 Skrevet 2. april 2015 Den bør sjekkes av veterinær, kanskje den er chippet? Ellers, heng opp lapp i nabolaget eller si til dyrebeskyttelsen at du har funnet en kanin. Den klarer seg på gulrot og salat frem til du får tak i høy. Husk å gi vann. Den bør få hoppe 4 timer hver dag, men i en unntakstilstand så gjør du bare det du har muligheten til. Anonymous poster hash: 7ab55...fb8
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #4 Skrevet 2. april 2015 Tusen takk for svar! Den er så utrolig søt og rolig. Tipper den er vant til barn, for den oppfører seg like rolig rundt toåringen. Den vil ikke spise stort, så vi vurderer å ta den med til veterinæren i morgen. Lurer på om det bare er en liten unge. Den er helt dunete i pelsen. Noen som vet (se bilde). Den har fått en større eske nå, altså, men ikke stor nok til å hoppe så mye rundt i. Den sitter egentlig i ro hele tiden. Mulig den har hoppet rundt i hele natt og er sliten. Stakkars liten! Den skal i alle fall få masse høy så snart vi får tak i det. HI Anonymous poster hash: f1fb7...cbe
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #5 Skrevet 2. april 2015 Vanskelig å si str på boildet, vet ikke hvor stor pappesken er, men det er en løvehodeblanding i allefall, derfor har den slik pels. Når du tar den til veterinær, så vil de kunne si noe om alder osv og de har jo høy å gi også. Anonymous poster hash: 7ab55...fb8
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #6 Skrevet 2. april 2015 Hvor i landet bor du? Anonymous poster hash: 6f831...f8b
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #7 Skrevet 2. april 2015 Vi bor i Follo. Esken på bildet er en bleieeske Anonymous poster hash: f1fb7...cbe
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #8 Skrevet 2. april 2015 Den kan være skadet. Har du sjekket hele kaninen for eventuelle bitt ? Vi fant en kaninunge i gården for noen år siden,den så fin ut men rørte seg lite og spiste ikke. Tok den med til vetrinær og det viste seg at den hadde blitt bitt i kjevepariet slik at kjeven var brukket. Den ble avlivet. Anonymous poster hash: 9f170...b23
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #9 Skrevet 2. april 2015 Å nei! Håper den ikke er skadet. Den hoppet fint rundt på gårdsplassen vår i morges. Virker litt sliten nå. Hvis vi ikke finner eierene tar vi den med til veterinær i morgen. Den virker hel og fin. Ikke noe blod. Drikker greit, men spiser lite. HI Anonymous poster hash: f1fb7...cbe
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #10 Skrevet 2. april 2015 Den er veldig tillitsfull også. Kommer og snuser når vi har hånden nedi eska. HI Anonymous poster hash: f1fb7...cbe
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #11 Skrevet 2. april 2015 Jeg er også ifra follo, frister å tilby hjelp, men virker jo som du har det under kontroll hadde evt. hatt høy og halm å gitt Anonymous poster hash: 7ab55...fb8
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #12 Skrevet 2. april 2015 Jeg er også ifra follo, frister å tilby hjelp, men virker jo som du har det under kontroll hadde evt. hatt høy og halm å gitt Anonymous poster hash: 7ab55...fb8 Vi venter og ser om eier melder seg. Ellers kan du godt få en helt nydelig kanin her, siden det virker som du har god greie på kaninhold:) Barna har tatt den til seg allerede, og døpt den Appelsin Men føler vi ble litt kastet inn i dette. Hadde ikke sett for oss påskebesøk av påskeharens lille fetter🐰 HI Anonymous poster hash: f1fb7...cbe
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #13 Skrevet 2. april 2015 Den bør sjekkes av veterinær, kanskje den er chippet? Ellers, heng opp lapp i nabolaget eller si til dyrebeskyttelsen at du har funnet en kanin. Den klarer seg på gulrot og salat frem til du får tak i høy. Husk å gi vann. Den bør få hoppe 4 timer hver dag, men i en unntakstilstand så gjør du bare det du har muligheten til. Anonymous poster hash: 7ab55...fb8 Du har NULL peiling. Den MÅ få høy, den skal absolutt ikke ha mye gulrot hver dag. Hvertfall ikke salat. Er du helt kørka?? 4 timer daglig er ALT for lite, den skal selvsagt gå fritt. I en unntakstilstand går det nok bra å ha den i eske, men ikke permanent. Høy får du hvis du svipper innom en stall, enkelt og greit. Det må være høy, ikke silo. Anonymous poster hash: fb470...8fe
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #14 Skrevet 2. april 2015 Håper den klarer seg uten høy til lørdag, dersom veterinæren ikke har noe vi kan kjøpe i morgen. Skal prøve å slippe den ut på et rom snart, og se om den vil hoppe litt rundt. Parkett er kanskje ikke favorittunderlaget, men det er alt vi har å tilby. Håper bare det ikke er noen som har "satt den fri" for påskeferien. HI Anonymous poster hash: f1fb7...cbe
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #15 Skrevet 2. april 2015 Den bør sjekkes av veterinær, kanskje den er chippet? Ellers, heng opp lapp i nabolaget eller si til dyrebeskyttelsen at du har funnet en kanin. Den klarer seg på gulrot og salat frem til du får tak i høy. Husk å gi vann. Den bør få hoppe 4 timer hver dag, men i en unntakstilstand så gjør du bare det du har muligheten til.Anonymous poster hash: 7ab55...fb8 Du har NULL peiling. Den MÅ få høy, den skal absolutt ikke ha mye gulrot hver dag. Hvertfall ikke salat. Er du helt kørka?? 4 timer daglig er ALT for lite, den skal selvsagt gå fritt. I en unntakstilstand går det nok bra å ha den i eske, men ikke permanent. Høy får du hvis du svipper innom en stall, enkelt og greit. Det må være høy, ikke silo. Anonymous poster hash: fb470...8fe Hva feiler det deg, egentlig? Har du en diagnose du kan opplyse om, som forklarer den asosiale oppførselen din? Nei, den MÅ ikke få høy, kaniner klarer seg fint i lengre tider uten høy. Jeg har hatt kaniner i snart 20 år, vært medlem på utallige kaninfora og hatt mye kontakt med "kanineksperter" gjennom tidene. Når man finner en kanin, dør den ikke uten høy i noen dager. Det eneste som er viktig når kan finner en kanin, er å gi den noe å spise som den tåler. Kaniner tåler gulrøtter og mørk salat, t.o.m veganerhysterikerne som tilber den store kaninboka sier det er greit å gi mørk salat Men en ting jeg glemte, Hi, er at du kan plukke kvist utendørs gjerne blåbærlyng og ikke kvist fra trær med steinfrukter. Men or, selje, bjørk er greit og lett å finne. Bringebærstilker er også fint å tygge på. Jeg gir mine endel blåbærlyng, det er fint for magen. Gress også er fint. Anonymous poster hash: 7ab55...fb8
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #16 Skrevet 2. april 2015 Kan den få vanlig hestehøy, altså? Vi har et ridesenter i nærheten, så da kan jeg stikke innom der. Vi har en inngjerdet veranda i andreetasje (glass), men rekkverket er slik at den kan skvise seg under. Kan kaninen hoppe der, eller vil den prøve å stikke av. Den slår seg fordervet hvis den prøver. Sikkert et idiotisk spørsmål, men jeg har aldri hatt kjæledyr, så er virkelig grønn på dette. Den skal få hoppe så mye vi kan, men vi må også holde den trygg for barna. De er heller ikke vant til dyr. De er bare snille med den, men toåringen spesielt må voktes. HI Anonymous poster hash: f1fb7...cbe
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #17 Skrevet 2. april 2015 Den bør sjekkes av veterinær, kanskje den er chippet? Ellers, heng opp lapp i nabolaget eller si til dyrebeskyttelsen at du har funnet en kanin. Den klarer seg på gulrot og salat frem til du får tak i høy. Husk å gi vann. Den bør få hoppe 4 timer hver dag, men i en unntakstilstand så gjør du bare det du har muligheten til.Anonymous poster hash: 7ab55...fb8 Du har NULL peiling. Den MÅ få høy, den skal absolutt ikke ha mye gulrot hver dag. Hvertfall ikke salat. Er du helt kørka?? 4 timer daglig er ALT for lite, den skal selvsagt gå fritt. I en unntakstilstand går det nok bra å ha den i eske, men ikke permanent. Høy får du hvis du svipper innom en stall, enkelt og greit. Det må være høy, ikke silo. Anonymous poster hash: fb470...8fe Og, forresten, hvor skrev jeg at man ikke skal la kaninen løpe fritt? Mine kaniner løper fritt 24/7 i en tolv kvm stor innhegning + huler, mer enn hva de fleste tilbyr. Det er snakk om en person som har funnet en kanin ute og må oppbevare den til eierne dukker opp. Ikke alle kan tilby 5-stjerners hotell for alle løse dyr man finner ute. Anonymous poster hash: 7ab55...fb8
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #18 Skrevet 2. april 2015 Kan den få vanlig hestehøy, altså? Vi har et ridesenter i nærheten, så da kan jeg stikke innom der. Vi har en inngjerdet veranda i andreetasje (glass), men rekkverket er slik at den kan skvise seg under. Kan kaninen hoppe der, eller vil den prøve å stikke av. Den slår seg fordervet hvis den prøver. Sikkert et idiotisk spørsmål, men jeg har aldri hatt kjæledyr, så er virkelig grønn på dette. Den skal få hoppe så mye vi kan, men vi må også holde den trygg for barna. De er heller ikke vant til dyr. De er bare snille med den, men toåringen spesielt må voktes. HIAnonymous poster hash: f1fb7...cbe Den kan få hestehøy. Hvis den faller, er det stor sannsynlighet for at den skader seg, de tåler kjempelite. Og de aller fleste kaniner liker å rømme, så ville ikke tatt sjansen Anonymous poster hash: 7ab55...fb8
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #19 Skrevet 2. april 2015 Den bør sjekkes av veterinær, kanskje den er chippet? Ellers, heng opp lapp i nabolaget eller si til dyrebeskyttelsen at du har funnet en kanin. Den klarer seg på gulrot og salat frem til du får tak i høy. Husk å gi vann. Den bør få hoppe 4 timer hver dag, men i en unntakstilstand så gjør du bare det du har muligheten til.Anonymous poster hash: 7ab55...fb8 Du har NULL peiling. Den MÅ få høy, den skal absolutt ikke ha mye gulrot hver dag. Hvertfall ikke salat. Er du helt kørka?? 4 timer daglig er ALT for lite, den skal selvsagt gå fritt. I en unntakstilstand går det nok bra å ha den i eske, men ikke permanent. Høy får du hvis du svipper innom en stall, enkelt og greit. Det må være høy, ikke silo. Anonymous poster hash: fb470...8fe Hva feiler det deg, egentlig? Har du en diagnose du kan opplyse om, som forklarer den asosiale oppførselen din? Nei, den MÅ ikke få høy, kaniner klarer seg fint i lengre tider uten høy. Jeg har hatt kaniner i snart 20 år, vært medlem på utallige kaninfora og hatt mye kontakt med "kanineksperter" gjennom tidene. Når man finner en kanin, dør den ikke uten høy i noen dager. Det eneste som er viktig når kan finner en kanin, er å gi den noe å spise som den tåler. Kaniner tåler gulrøtter og mørk salat, t.o.m veganerhysterikerne som tilber den store kaninboka sier det er greit å gi mørk salat Men en ting jeg glemte, Hi, er at du kan plukke kvist utendørs gjerne blåbærlyng og ikke kvist fra trær med steinfrukter. Men or, selje, bjørk er greit og lett å finne. Bringebærstilker er også fint å tygge på. Jeg gir mine endel blåbærlyng, det er fint for magen. Gress også er fint. Anonymous poster hash: 7ab55...fb8 Takk! Vi har bjørk i hagen, så da skal jeg plukke det til den Anonymous poster hash: f1fb7...cbe
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #20 Skrevet 2. april 2015 Jeg er også ifra follo, frister å tilby hjelp, men virker jo som du har det under kontroll hadde evt. hatt høy og halm å gittAnonymous poster hash: 7ab55...fb8 Vi venter og ser om eier melder seg. Ellers kan du godt få en helt nydelig kanin her, siden det virker som du har god greie på kaninhold:) Barna har tatt den til seg allerede, og døpt den Appelsin Men føler vi ble litt kastet inn i dette. Hadde ikke sett for oss påskebesøk av påskeharens lille fetter HIAnonymous poster hash: f1fb7...cbe Jeg har dessverre ikke plass, har allerede nok kaniner men dere klarer dere sikkert fint, forhåpentligvis dukker eieren opp! Anonymous poster hash: 7ab55...fb8
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #21 Skrevet 2. april 2015 Ta en runde til naboene og spør om de savner den. Hvis det er en unge har den sikkert ikke dratt så langt hjemmefra. Anonymous poster hash: 38ac4...fc0
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #22 Skrevet 2. april 2015 Eieren er funnet, og det ble mere kaninjakt på oss. Døra til uteburet stod åpent. To kaniner inne i buret og to utenfor. Eierene var på fjellet. Vi fikk tak i den ene kaninen, men en hoppet avgårde. Nå er mannen min dratt for å levere den som kom hjem til oss, så får vi se om den siste dukker opp. HI Anonymous poster hash: f1fb7...cbe
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #23 Skrevet 2. april 2015 hoho,ler litt her,har hatt 100 vis av kaniner dei siste 20 årene og holdt på med avl og utstilling...den klarer seg utmerket uten høy i nokre dagar..og egentli over ganske lang tid sjølv om det ikkje er ønskeligt..den klarer seg fint på det du har gitt den.gi den gjerne litt brød og..hadde ikkje tatt den med til vetrinær--svært få kaniner er øyremerket..den ser ut til å være i fin form..heilt normalt at den er litt sliten etter å ha vært på rømmen...annonser om funnen kanin i nærområdet..vist nokon ønsker å få den tilbake så tar dei kontakt..det er og ein sjangs for at eiger har sluppet den med vilje....den er voksen og klarer seg fint...bare den har plass til å bevege seg på så går det fint..den trenger ikkje et vist antall timer å springe fritt på..haha,men klart den liker å få beveget på seg... alt tørket gras går fint uten om silo men som sagt den dør ikkje av å kun få brød,frukt og grønnsaker over lengre tid..fin kanin,e nok ein løvehode hermelin.sjølv om det ikkje er ein godkjent rase enda....hermelin er ein av dei minste rasane...og er kryssa med løvehode Anonymous poster hash: 303af...b55
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #24 Skrevet 2. april 2015 hoho,ler litt her,har hatt 100 vis av kaniner dei siste 20 årene og holdt på med avl og utstilling...den klarer seg utmerket uten høy i nokre dagar..og egentli over ganske lang tid sjølv om det ikkje er ønskeligt..den klarer seg fint på det du har gitt den.gi den gjerne litt brød og..hadde ikkje tatt den med til vetrinær--svært få kaniner er øyremerket..den ser ut til å være i fin form..heilt normalt at den er litt sliten etter å ha vært på rømmen...annonser om funnen kanin i nærområdet..vist nokon ønsker å få den tilbake så tar dei kontakt..det er og ein sjangs for at eiger har sluppet den med vilje....den er voksen og klarer seg fint...bare den har plass til å bevege seg på så går det fint..den trenger ikkje et vist antall timer å springe fritt på..haha,men klart den liker å få beveget på seg... alt tørket gras går fint uten om silo men som sagt den dør ikkje av å kun få brød,frukt og grønnsaker over lengre tid..fin kanin,e nok ein løvehode hermelin.sjølv om det ikkje er ein godkjent rase enda....hermelin er ein av dei minste rasane...og er kryssa med løvehode Anonymous poster hash: 303af...b55 ser det har ordnet seg Anonymous poster hash: 303af...b55
MammantilNurket Skrevet 2. april 2015 #25 Skrevet 2. april 2015 Gikk inn på tråden i den tro at det dreide seg om hjelp til tilbereding av kanin ... *skuffet*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå