Gå til innhold

Føler at jenta mi er sistevalget...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 8 år og har egentlig hatt ei venninne på skolen som har lagt veldig beslag på henne, selv om hun selv har ønsket å være sammen med andre.

Nå har jeg hjulpet henne i gang, og hun har blitt bedre venn med en gruppe jenter i klassa. Hun sier hun er sammen med disse jentene på skolen, og jentene kommer villig hit på besøk og overnatting. Hun er også hos dem.

Men... jeg får med meg at de andre jentene mye oftere inviterer hverandre enn de gjør med min jente. Det virker liksom som at min jente aldri er førstevalget. Jeg vet ikke hvorfor. Om det er fordi hun kom senere inn i "gruppen" eller hva det er.

Hva gjør jeg med dette? Er det noe jeg kan og bør gjøre?

Kjenner det stikker litt dette her.

Anonymous poster hash: 69a75...28b

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Hun er 8 år og har egentlig hatt ei venninne på skolen som har lagt veldig beslag på henne, selv om hun selv har ønsket å være sammen med andre.

Nå har jeg hjulpet henne i gang, og hun har blitt bedre venn med en gruppe jenter i klassa. Hun sier hun er sammen med disse jentene på skolen, og jentene kommer villig hit på besøk og overnatting. Hun er også hos dem.

Men... jeg får med meg at de andre jentene mye oftere inviterer hverandre enn de gjør med min jente. Det virker liksom som at min jente aldri er førstevalget. Jeg vet ikke hvorfor. Om det er fordi hun kom senere inn i "gruppen" eller hva det er.

Kjenner det stikker litt dette her.Anonymous poster hash: 69a75...28b

Men stikker det hos henne selv da?

Skrevet

Jeg har en venninne som er som deg, hysterisk redd for at dattera hennes Skal falle utenfor. Fordi hun selv var mobbeoffer som liten.

Spiller det noen rolle da om hun ikke er "førstevalg" så lenge hun er med? Og hva i alle dager skal du få gjort med det?

Og du, hva med hun venninna du hjalp datteren din nmed å "bli kvitt"?!?

Anonymous poster hash: 040d0...901

Skrevet

Kjenner det stikker litt dette her.

Hva med denne venninnen du ditchet?

Anonymous poster hash: d8c20...9ef

Skrevet

Dette er noe min jente har tenkt over. Derfor det stikker hos meg. Og hvor får du det i fra at jeg er hysterisk? Dette handler ikke om hysteri. Men, når min jente reagerer så kjenner jeg på det.

Har forresten ikke droppet den andre venninna. Hun er fortsatt sammen med henne. Det var også i samråd med kontaktlærer at vi har jobbet for å få utvidet vennekretsen hennes.

Skrevet

unnskyld meg, synes dette innlegget var dumt, først stenger dere ute ei jente så er hun sistevalget, synes ikke dette er noe bra

Skrevet

Unnskyld meg, men hvor leser du at vi har stengt ute den jenta? Jeg skriver at hun fortsatt er sammen med henne, men at min jente ønsket seg flere venner.

Blir stadig overrasket over hvordan folk her inne leser ting som ikke står.

Skrevet

Du har hjulpet datteren din med å stenge ute ei anna jente og nå klager du på at jenta di og du føler hun blir utestengt? Virkelig? Du bare tuller ikke sant?

Skrevet

Det er ikke om å gjøre å ha flest venner, men gode venner. Hun ene venninnen virket jo som en god bestevenn. Hun må da være mye verdt enn en hel gjeng som bare er overfladiske venner. Får hun gamle venninnen være med i gjengen? Eller har hun nå mistet sin gamle bestevenn og får bare av og til være med datteren din når den kule gjengen ikke har tid?

Anonymous poster hash: beeff...0f4

Skrevet

Hadde ikke bekymret meg så mye, HI!

De er bare småjenter, snart når de puberteten og DA skjer d ting.... Da forandrer de seg MYE og begynner virkelig å utvikle seg til de voksne individene de skal bli... Dvs at flere av de vil "bryte ut", andre jenter vil komme inn, og de finner da sine "likesinnede" :)

Så "gjengene" vil være litt i forandring helt til 16-17 års alderen, først DA vil man få skikkelig bestevenner :)

(og alle som fortsatt er bestevenn med sin "første" venn trenger ikke å hoppe inn til forsvar... Ja, d skjer også, men d er ikke d "vanligste". Og d gjelder definitivt ikke denne jenten!)

Anonymous poster hash: a2b99...a7b

Skrevet

Du har hjulpet datteren din med å stenge ute ei anna jente og nå klager du på at jenta di og du føler hun blir utestengt? Virkelig? Du bare tuller ikke sant?

Unnskyld meg, men har du problemer med å lese riktig? Foreslår at du leser alt en gang til. Inkludert det nest siste svaret mitt.

Skrevet

Det er ikke om å gjøre å ha flest venner, men gode venner. Hun ene venninnen virket jo som en god bestevenn. Hun må da være mye verdt enn en hel gjeng som bare er overfladiske venner. Får hun gamle venninnen være med i gjengen? Eller har hun nå mistet sin gamle bestevenn og får bare av og til være med datteren din når den kule gjengen ikke har tid?

Anonymous poster hash: beeff...0f4

Problemet var jo at den ene jenta ikke ønsket at min jente skulle ha andre venner enn henne. Hun har selv flere venner, men ble sur og sjalu når min jente ønsket å være sammen med andre. Hun ville ha henne alene. Det var kontaktlærer som tok opp dette og foreslo at vi skulle prøve å utvide vennekretsen hennes.

Denne jenta er fortsatt venn av min datter, men nå aksepterer hun at også min jente kan ha flere venner enn bare henne.

Skrevet

Vi har samme problem. Inviterer barn hele tiden har jeg følelsen av, og de kommer og har det gøy, men min jente blir nesten aldri invitert tilbake. Synes det er trist, men vet ikke hva som kan gjøres med det.

Anonymous poster hash: 97754...45c

Skrevet

😘

Anonymous poster hash: aaa47...8b1

Gjest Antarctica
Skrevet

Men da høres det ut til at disse endringene er ganske nye. Det er ikke åpenbart at man blir førstevalget innenfor få måneder, det kan jo ta tid.

Skrevet

En enkelt nær venn er langt mer verdifullt for et barn enn mange halvveis nære.

Selvfølgelig skal ikke en venninne bestemme at den andre ikke skal leke med andre, men dersom barna selv er fornøyd så bør de ikke få inntrykk av at de voksne ser på det som best med en stor omgangskrets.

Jeg synes ellers det er veldig merkelig at læreren har blandet seg inn i dette...

Skrevet

Det er jeg enig i. Men, om du leser mine andre svar så ser du at jenta mi ikke er fornøyd med situasjonen. Hun ønsket seg flere lekekamerater, men får ikke lov av venninna. Venninna kan selv plutselig droppe min jente fordi hun selv vil være med andre.

Læreren tok det opp fordi min jente har vært lei seg flere ganger på skolen pga dette.

Skrevet

RART at læreren blandet seg???

Takk og pris for våkne lærere som GJØR noe!!

Skrevet

Ikke mye du får gjort med at hun ikke er deres førstevalg. Du kan sørge for at dere inviterer såpass ofte at hun ser de mye likevel, og for at de skal bli enda mer nære venner. Evt prøve å utvide vennekretsen til ikke-etablerte jentegrupper, altså andre barn som ikke har noen vennegjeng. Det er nok lettere ennå komme inn i en etablert gruppe.

Anonymous poster hash: e7548...79c

Skrevet

En enkelt nær venn er langt mer verdifullt for et barn enn mange halvveis nære.

Selvfølgelig skal ikke en venninne bestemme at den andre ikke skal leke med andre, men dersom barna selv er fornøyd så bør de ikke få inntrykk av at de voksne ser på det som best med en stor omgangskrets.

Jeg synes ellers det er veldig merkelig at læreren har blandet seg inn i dette...

Er enig i at en god venninne er gull verdt, men har man vare denne ene, blir man veldig sårbar.

Husker da jeg var barn, og om min venninne var borte fra skolen en dag eller flere, så sto jeg ofte der som Viggo venneløs. Som voksen er ikke dette lenger et problem, selv om jeg "bare" har noen få venninner, men husker at dette var veldig sårt som liten og at jeg savnet den store vennegjengen.

Skrevet

RART at læreren blandet seg???

Takk og pris for våkne lærere som GJØR noe!!

Eh, forstår du virkelig ikke forskjellen?

Lærere skal naturligvis bry seg dersom de ser at noen mobbes eller utestenges, men det er det ikke snakk om her.

En lærer skal ikke bryte opp nære vennskap fordi hun feilaktig tror at det er "bedre" at barna leker med mange, da er det snakk om å gå langt utover grensen for hva det er greit å ha en mening om og blande seg opp i. Noe annet er det selvfølgelig om det ene barnet føler at det holdes unna andre venner av bestevennen, for slikt skal det ikke være.

Men det er ikke unormalt i den alderen å ville ha en bestevenn litt for seg selv, og dersom denne jenta opplever at hun selv ikke inviteres med når HI's datter er med på noe sammen med de andre jentene så er det absolutt ikke rart at hun reagerer slik hun gjør.

Jeg leste en artikkel en gang om en barnehage som bevisst hadde skilt to bestevenner slik at de ikke lengre gikk på samme avdeling, både fordi de var av den oppfatning at det ikke var sunt å være så nære, og fordi de syntes det var slitsomt med to jenter som tullet og lo så mye. Slikt er bare trist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...