Gå til innhold

Småfeit før gravid - kosthold og trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en BMI på 29-30 akkurat litt for lenge. Målet mitt var å gå ned til 70kg før jeg ble gravid men jaggu ble jeg ikke gravid på 83 kilo.. Et GODT stykke unna. Jeg gikk ned litt i starten på grunn av svangeskapskvalme og slet med å finne mat som fristet. Ostesmørbrød var alltid en slager og der fikk jeg proteiner og kalsium i osten og proteiner i kjøttpålegget. Supert! Og snask!

Nå spiser jeg godt, mye yoghurt, cottage cheese, fiber og frukt. Det er viktig for meg å få i meg masse proteiner og kalsium spesielt i tillegg til vitamintilskudd selvfølgelig. På grunn av det sunne kostholdet har jeg ikke gått mye opp så langt i svangerskapet. Jeg er uke 22 i dag og har gått opp 6 kilo, som er helt ok (jeg ser folk går opp 10-15 kilo også rundt parogtjue uker)

Jeg elsker å spise sunt, jeg har blitt skikkelig flink til å spise det jeg TRENGER og ikke det jeg vil ha. Jeg har heller heldigvis ingen cravings jeg må bikke for. En typisk frokost er 2 grove knekkebrød med ost/leverpostei/smøreost/kaviar gjerne servert med avocado/salat/tomat + en bolle yoghurt full av bær, nøtter og frø, et glass juice og blåbærsaft for antioksidanter og vann (vann er helt enormt viktig, får mye kramper om natten, sprukne lepper og kynnere om jeg er litt dehydrert). Lunsjen er ofte det samme eller stekte egg og grønnsaker og cottage cheese. Middagen blir som den blir men er oftest fornuftig den også. Kunne sikkert spist mer fisk men har jo Omega3 i vitaminpakken.

Det jeg sliter med er å trene! Jeg vil ikke hardslanke meg, jeg elsker babyvekten, den skal være der. Det er mye pupp, det er fostervann og jaggu begynner ikke bebisen å veie litt også men nei.. Jeg er livredd for å gå opp for mye i svangerskapet og likevel.. Jeg HATER å bevege meg. Jeg bor på et lite sted jeg ikke føler meg hjemme og kvier meg for å gå ut og tur retur til nærmeste storby blir dyrt om jeg skal gjøre det stadig.

Er det noen som har noen gode treningstips til hjemme? Jeg har et knippe basic'e øvelser jeg har fått av PT for å styrke core, rygg og bekken men jeg føler ikke det er nok.

Og er det noen andre i samme båt?

Anonymous poster hash: 01afc...374
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som er litt ekstra opptatt av egen og bebis' helse i svangerskapet?

Skrevet

Tren som vanlig. Med mindre du har noen plager i svangerskapet er ikke det noen hindring.

Det virker forøvrig som at du spiser litt feil. Du trener jo ikke, men spiser masse proteiner. Hva er grunnen til det valget? Prøv og se om du kan balansere litt. Det er utrolig mye kalorier og fett inntrer og kaviar, jeg holder meg helt unna det. De lærde er ikke så enige om fettet fra nøtter lenger. Fett er fett og kalorier er kalorier.

Anonymous poster hash: 12a08...8f0

Skrevet

Tren som vanlig. Med mindre du har noen plager i svangerskapet er ikke det noen hindring.

Det virker forøvrig som at du spiser litt feil. Du trener jo ikke, men spiser masse proteiner. Hva er grunnen til det valget? Prøv og se om du kan balansere litt. Det er utrolig mye kalorier og fett inntrer og kaviar, jeg holder meg helt unna det. De lærde er ikke så enige om fettet fra nøtter lenger. Fett er fett og kalorier er kalorier.

Anonymous poster hash: 12a08...8f0

Skrevet

Jeg vil ha i meg nok kalsium og proteiner så jeg har nok å "bygge baby" med :) Jeg prøver å gå en tur ca hver dag og disse øvelsene jeg har fått av PT SKAL jeg jo gjøre hver dag, det koker bort i grøten rett som det er desverre.

Jeg spiser ikke mye kaviar og jeg spiser heller ikke mye nøtter, jeg har litt hakkede mandler på toppen av yoghurten men ellers er det frø jeg har på. Er som du sie rmye kcalorier i nøtter så prøver å være forsiktig med det.

"tren som normalt" blir for meg ingenting egentlig. Jeg har aldri trent før det siste året men har vært aktiv ellers og som regel hatt en vekt på max 65kg (not any more though).. Så jeg må jo bare trene mer da..

Skrevet

Pm så setter jeg opp noe 😃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...