februarprins2013 Skrevet 1. april 2015 #1 Skrevet 1. april 2015 Noen som vil dele erfaringer her? Min var hos en spesialist på mandagen og har fått medisin nå og ble fort veldig mye bedre, han er 2år gammel. legen sa at han ville vokse det av seg,men hvordan er det med pollen, dyr og mat allergi da, er det lettere og få hvis man har astma? Blir glade for noen svar,kjenner jo at jeg blir litt engstelig for han
Bie-damen Skrevet 1. april 2015 #2 Skrevet 1. april 2015 Har en femåring som fikk samme diagnose da han var 2 mnd. Har stått på diverse medisiner hele veien, og det har vært mange bekymringer. Men han har det ganske hardt.. Det stemmer at de fleste vokser det av seg, men ikke alle. Astmaungene skal følges opp av barnelege og bla. allergitestes. Min reagerer kun på luftveisvirus og kaldt/rått klima, men det gir til gjengjeld mye plager.. De fleste har jo en lettere utgave som er grei å behandle med astmamedisin. Håper det gjelder for din også! Klem.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #3 Skrevet 1. april 2015 Astmatikere kan ha økt risiko for allergi. Selv hadde jeg barneastma uten allergi,men fikk allergi i voksen alder,og i fjor kom astmaen tilbake. Eldste barnet mitt hadde også barneastma men ikke allergi,så langt. Hun er nå i 20 årene. Anonymous poster hash: 945fd...9b0
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #4 Skrevet 1. april 2015 Sønnen min fikk også diagnosen barneastma da han var 2 år (eller infeksjonsutløst astmabronkitt som de også kalte det). Han var også veldig plaget med falsk krupp om vinteren, ble noen turer til legevakt... Han vokste det av seg, brukte nesten ikke medisiner siste året i barnehagen og har vært medisinfri siden skolestart. Han er nå 14 år og har ikke utviklet noen allergier. Men han har hele veien hatt litt atopisk, tørr og sensitiv hud og tåler ikke ull, sånn er han enda. Anonymous poster hash: 5b8d8...2fd
februarprins2013 Skrevet 1. april 2015 Forfatter #5 Skrevet 1. april 2015 Tusen takk for fine svar. Bra de fleste vokser det av seg da, uff håper ikke på så mye allergi her,men vi må bare ta det som det kommer! Han har forkjølelse astma,men legen sa at det var lurt om han tar medisin hver morgen og kveld frem til juli og ta 2 doser hvis han er forkjølet,for han tetter nemmelig helt når han er forkjølet. så skulle vi komme i september igjen hvis vi mener han trengte mer,men legen sa at det var mest sannsynlig. Ja bekymringer vil vel alltid følge med
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #6 Skrevet 1. april 2015 Har to små med infeksjonsutløyst astma. ELdste (3 1/2) reagerer på pollen og har eksem, mens yngste (1) reagerer på nøtter. Men vi har mye astma og allergi i familien så de er arvelig belasta. I forhold til atmaen så er det viktig med medisin i gode perioder for å forebygge og kanskje slippe så mange dårlige perioder. Antar du har Flutide eller tilsvarende til daglig bruk? Dobling av dose ved forkjølelse er også lurt, men om dere ikke har fått det ville jeg spurt om Ventoline eller tilsvarende. Den er til god hjelp ved forkjølelse! Som nevnt over kan man teste for allergier, enten med blodprøver eller prikktest. Men husk at selv om det slår ut på prøver er ikke han nødvendigvis allergisk for det, men han kan veære det. Så snakk alltid med lege før man evt kutter noe fra kosten. Anonymous poster hash: 8aa07...6dc
Rubella Skrevet 1. april 2015 #7 Skrevet 1. april 2015 Astma er assosiert med allergi og atopisk eksem, ja. Men det betyr selvsagt ikke at en astmatiker vil få det, men er større sjanse for det. Egentlig snakker man ikke om astma blant barn før de når skolealder ca. Grunnen er at luftveiene fortsatt er så små/trange. Mange barn har obstruktiv bronkitt som behandles mye likt som astma. Høres ut som det er det han har når legen sier "forkjølelsesastma". Hos de aller fleste vil dette gå over når de blir eldre når luftveiene har vokst. Men et barn som har hatt mye obstruktiv bronkitt som liten, har en litt større sannsynlighet for å utvikle astma senere. Det går nok bra. Ikke bekymre deg for mye. Allergi er heller ikke verdens undergang. Veldig mange har det. Og skulle han i tilfelle plages veldig med allergi, går det an å gjennomføre en så kalt desensibilisering. Det er en slags vaksine slik at kroppen blir vant til stoffet og etter hvert slutter å reagere/reagere så kraftig.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #8 Skrevet 1. april 2015 Trist at dere har fått denne diagnoen. Har selv en datter med barneastma, alvorlig grad fra vi fikk diagnosen da hun var 9 mnd frem til siste kontroll for 2 mnd siden nå har vi redusert fra alvorlig til moderat til alvorlig så det går fremover. . Vi har ingen allergier men velger å ikke ha husdyr. Hun tar medesin 3 til 4 ganger daglig. Merker at hun sliter med pusten allerede fra -6. Når hun blir forskjøvet blir hun ekstra dårlig pga astmaen. Bare i vinter lå vi på sykehus 2 ganger pga astma. Husk å kontakte NAV for søknadskjema på hjelpestønad. Fra barnet er 3 eller 4 år kan du også søke helsereise. Det finnes en gruppe på facebok som heter Barn med Astma. Anonymous poster hash: 3a14e...ad4
Mamma_til_2 Skrevet 1. april 2015 #9 Skrevet 1. april 2015 Men jente fikk diagnosen da hun var 1.5 år, hun har gått på fluide og singulair daglig og ventoline ved behov, hun blir værre på vår når det kommer pollen og hun er var for alt av pelsdyr, blir hun forkjøla så blusser astmaen opp og vi har vært på legevakten 3 ganger så hun har fått medisin gjennom pustemaske, ikke farlig og rask bedring. Hun får og fast ventoline ca 15 min før hun skal på tur med bhg siden de går mye. Barnet ditt kommer til og leve helt normalt bare husk og ta forebyggende med da slipper han mye tetthet!
februarprins2013 Skrevet 1. april 2015 Forfatter #10 Skrevet 1. april 2015 Tusen takk for svar alle sammen . han bruker flutide, legen mente den var best, han reagerer ikke på dyr i alle fall. Takk for det, ja håper jeg slipper masse beskymringer og han får et normalt liv som mulig . Takk for tipset om den siden på facebook
Mamma_til_2 Skrevet 2. april 2015 #11 Skrevet 2. april 2015 Du kan og søke nav om ekstra sykt barn dager siden han har en kronisk sykdom ☺
februarprins2013 Skrevet 2. april 2015 Forfatter #12 Skrevet 2. april 2015 Takk for tipset mamma til 2, det visste jeg faktisk ikke, han har allerede brukt 10, så trenger sikkert flere enn 20, lenge til 1 januar nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå