Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #1 Skrevet 1. april 2015 Hei. Jeg har lyst til å ta lærerutdanning. Men jeg har startet i feil ende. Jeg er gift, har tre barn og huslån/billån osv. Er det noen som har valgt å studere etter de fikk familie? Hvordan gjorde dere det økonomisk? Akkurat nå er det bare økonomien som stopper meg. Er kjempe motivert. Kan ta studiet på hjemplasden min. Håper noen har gode råd til meg. Anonymous poster hash: 48430...c96
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #2 Skrevet 1. april 2015 Dytter Anonymous poster hash: 48430...c96
DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 1. april 2015 #3 Skrevet 1. april 2015 Jeg har:) 1 år heltid / mer eller mindre samboer som stod for økonomien. Deretter har jeg tatt 2 år deltid,med 100pr. Jobb. Har to barn:)
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #4 Skrevet 1. april 2015 Ja. Tatt hele lærerutdannelsen med 80-100% jobb. Tok det på under normert tid- 3 år i stedet for 4 år. De to siste årene studerte jeg 150%. Tredjemann ble født rett før siste eksamen. Samlingsbasert/nettbasert. Krever at du er strukturert og motivert. Lykke til! Anonymous poster hash: 66f15...898
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #5 Skrevet 1. april 2015 Begynner nå. En kvelde i uka. Jobber 90% til sommeren, 100% fra august. Eksamen i desember. Anonymous poster hash: 3961b...1c8
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #6 Skrevet 1. april 2015 Hei. Jeg har lyst til å ta lærerutdanning. Men jeg har startet i feil ende. Jeg er gift, har tre barn og huslån/billån osv. Er det noen som har valgt å studere etter de fikk familie? Hvordan gjorde dere det økonomisk? Akkurat nå er det bare økonomien som stopper meg. Er kjempe motivert. Kan ta studiet på hjemplasden min. Håper noen har gode råd til meg. Anonymous poster hash: 48430...c96 Jeg bor i en gate der alle damene (eller hvertfall ganske mange av oss 😉) har studert noe kunstnerisk og så fikk vi barn og familie og nå studerer vi noe nytt og praktisk hele gjengen ☺️ Alle har boliglån på mellom 3 og 4 mill. Noen har kvittet seg med bilen, andre har billig bil, og så gjør man sånne ting som å ta sommerjobb og lage mat fra bunnen av og kjøpe brukte klær til barna. Ikke noe problem. Det er som sagt en liten trend i gata vår ☺️ Anonymous poster hash: 0dfd0...6f8
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #7 Skrevet 1. april 2015 Jeg gjorde det..tok fagbrev i fotografi. Fire år. Ungene var på skole / barnehage og mannen tjente heldigvis nok :-) Anonymous poster hash: 094a9...6be
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #8 Skrevet 1. april 2015 jeg går lærerutdanningen på siste året. har ikke barn selv, men mange i klassen min er som deg De har greid det alle sammen, men det som er viktig å tenke over, bortsett fra det økonomiske, er at det er et veldig tidkrevende studie. Der hvor jeg går så er det 80% oppmøteplikt på forelesninger, og 100% oppmøteplikt i praksisperiodene. Det er også mange obligatoriske dager som man må ta igjen året etter om man går glipp av dem. Jeg vet at de med barn har stresset en del med dette, for det er ikke noe "sykt-barn"dager på høyskolen.. Vi har forelesninger hver dag, så blir heller ikke mye tid til ekstrajobbing i ukedagene. Det er også veldig få lesedager sammenlignet med universitetsstudier. Du har ikke den friheten som i mange andre studier. Forvent derfor en vanlig arbeidshverdag. De med barn drar ofte på Høyskolen kl. 8 om morgnen og blir til 16. Da har vi f.eks. forelesning fra 8-12, så leser de resten/jobber med oppgaver.Men det kan være ulikt fra høyskole til høyskole også, ville bare dele min erfaring Og som sagt, de med barn og familie i min klasse har kommet så langt som til siste semester alle sammen, så har jo gått! Anonymous poster hash: f5981...205
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #9 Skrevet 1. april 2015 Tusen takk for mange svar :-) Jeg har tenkt å ta det på fulltid om økonomien tillater det. Er i dialog med banken for å høre om de har mulighet for å hjelpe oss å gjøre økonomien lettere de årene jeg skal studere. Mannen tjener ok, men vi vil merke godt at min lønn på ca 20 000 utbetalt forsvinner. Vil få ca 7500 i mnd i lån (i følge lånekassen sin kalkulator) + to utbetalinger på ca 20 000. Har mulighet til å jobbe som vikar i skole de dagene jeg har mulighet til det. Er kjempe skummelt å tenke på å starte opp studiet når jeg har jobbet i mange år. Men føler at nå er tiden for det. Hi Anonymous poster hash: 48430...c96
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #10 Skrevet 1. april 2015 Jeg studerte på nytt etter at jeg fikk familie. På mange måter lettere enn første gangen. Jeg var mer reflektert, ug vant til å ha det travelt. Anbefaler det:) Anonymous poster hash: 79ebc...a2b
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #11 Skrevet 1. april 2015 Jeg tok utdannelse etter jeg var etablert med mann, barn og huslån. Levde på Lånekassen og mannens inntekt. Det var trangt, men det gikk. Følg drømmen din :-) Anonymous poster hash: 7ac52...499
Fandens Oldemor Skrevet 1. april 2015 #12 Skrevet 1. april 2015 Kan jeg spørre hvilken utdanning du har fra før? Kan jo hende du slipper unna med bare PPU istedenfor å måtte ta hele lærerskolen.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #13 Skrevet 1. april 2015 Jeg jobber 80 % og studerer 100 %, har familie og masse forpliktelser. Går greit så lenge man senker ambisjonsnivået. Anonymous poster hash: ff54e...5d3
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #14 Skrevet 1. april 2015 Jeg har husleie på 7900, billån på 2000 i mnd, 1 barn og arbeidsledig mann. Skal fullføre 1. året nå som heltidsstudent (og mannen har enda ikke fått seg jobb og får ingenting fra NAV). Går kjempebra! Jobber helger og enkelte kvelder på sykehjem ved siden av, så jeg får ikke studert nok, men får hvertfall mest B'er (A er best). Anonymous poster hash: 5da13...e09
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #15 Skrevet 1. april 2015 Min mann studerer. Det er trangt økonomisk, men det går. Har avdragsfritt huslån, det hjelper. Ellers hadde vi en gjennomgang av hva vi brukte pengene på. Avsluttet alle aviser/blader, kuttet bokklubber på ungene, byttet den ene bilen i en billigere en, kuttet ut dyre ferieturer... Alle våre ferier går nå til en gammel seter mine besteforeldre eier lang inne i skogen.... Men ungene stortrives der, og det ser ikke ut til at de savner syden og danmarksturer... Vi kjøper mye brukte klær/ting. Lager mat fra bunnen, handler kun en gang i uken. Alt i alt er vi fornøyd. Mannen har en mye mere fleksibel hverdag nå. Han studerer endel hjemmefra og har mulighet til å være hjemme med syke barn o.l. Det er også enklere for han å gå på diverse forestillinger/påskefrokoster/santa Lucia tilstelninger i barnehage/skole. han er veldig strukturert, studerer fra 08-15 + noe hver kveld etter ungene er i seng. Han bruker også noen timer både lørdag og søndag. I starten jobbet han to kvelder i uka, men det valgte vi å slutte med. Det stjal for mye tid fra ungene, i tillegg til at jeg har en krevende lederjobb som gjør at jeg jobber mye. Lykke til med evt studier!! Min mann er veldig glad for at han endelig gjorde det. Anonymous poster hash: cbedd...2ef
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #16 Skrevet 1. april 2015 Jeg begynte på førskolelærerutdannelsen i 2010 (4 år på deltid), da var barna 1 og 4 år gamle. Vi hadde to biler og enebolig. Jeg jobbet 60% i bhg. Det fikk veldig fint! Led ingen nød og kjøpte så og si alt som normalt. Hadde stipend og studielån og hadde vel inn ca 19000 pr måned, dette var inkl støtte. Mannen tjener greit (500 000), og vi hadde ingen betalingsproblemer el. Siste halvåret jobbet jeg kun én dag i uka da studiet var 100%, men jeg hadde heldigvis arvet endel og hadde satt av 60 000 (10000 pr måned), og i tillegg til jobb hadde jeg ca 15000 inn. Hadde mer arv ved siden av, men trengte ikke bruke så mye av det. Og for it!:-) Er utrolig glad for at jeg gjorde det! Hadde mange i klassen min som både hadde små og store barn, og som ble gravide underveis i studiet. Jeg startet såpass tidlig på studiet at barna la seg ca 19-19.30 og jeg fikk tid til studie på kvelden. Nå er eldste snart 9 år og er i seng til 20.30. Det hadde vært endel vanskeligere (hvertfall for meg) å sette meg ned med lekser etter det. Spørs hvordan man er som person - jeg liker å få med meg en serie på kveldstid, ikke lese i skolebøker:p Anonymous poster hash: 207c7...781
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå