Gå til innhold

Når barnet kaller alle menn for pappa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på snart 3 år er inne i en periode der hun kaller alle menn for pappa. Det virker ikke som hun tror at dem er hennes pappa, men bruker ordet pappa istedenfor "mann". Hun sier også jenta og gutten om andre barn og tar litt tid før hun lærer seg navnene.

Nå pratet jeg med noen som mener jeg bør begynne å vise barnet bilder av faren hennes og snakke om han. Og jeg lurer på hvorfor?

Hun har møtt faren sin ca 3-4 timer det siste året. Av grunner jeg ikke vet noe om, velger han å ikke følge opp oppfordringer om å brsøke henne. Datteren min har derfor bare møtt han når vi er på hans bosted/by. Faren har ny familie. Besteforeldre og øvrig familie tar heller aldri kontakt.

Jeg føler at det ville være galt å fokusere så mye på faren når han likevel ikke er tilstedeværende i livet hennes. Hvorfor skape forventninger hos barnet? Noe annet er selvsagt å nevne i forbifarten at det er hennes far på bilder vi har fra da hun var baby og han besøkte henne.

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: 4f9a8...307

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Alle" barn har vel en periode hvor de kaller alle menn for pappa og alle damer for mamma. Synes ikke du skal blåse det opp mer enn nødvendig :)

Anonymous poster hash: a3d07...76e
Skrevet

Min far var også så og si fraværende i min barndom, og jeg kalte også andre menn for pappa, eller, jeg kalte mine onkler for pappa. Jeg husker det til og med selv nå som voksen at jeg gjorde dette.

Grunnen til at jeg gjorde det var fordi jeg ikke forsto hva pappa betydde. Ordet hadde ingen mening for meg, og de forskjellige mennene i mitt liv ble pappa "navn". Jeg begynte helt sikkert å legge til navnene deres når jeg ble forsøkt forklart at det var "Arne" eller "Roar" osv, ikke pappa. 

Det tok litt tid før jeg forsto at ikke alle menn i familien var pappa.

Har derimot aldri kalt andre damer for mamma. Det var kun min mamma som var mamma.

Tror vel egentlig ikke at du trenger å gjøre noe stort nummer ut av å forklare hvem pappa er, når dette ikke er en mann hun har noe forhold til. Det vil nok bety svært lite for henne. Holder nok å rette på henne hvis hun sier pappa til f.eks onkel - at nei, det er ikke pappa, det er onkel.

Hun vil nok forstå det etterhvert  :)

Anonymous poster hash: cb7a7...c6b
Skrevet

Samme her, kalte alle menn for pappa men jeg tenkte ikke noe spesielt om det. Hun ser jo barn blir hentet i barnehagen av fedre, og de kaller de for pappa. Hun lærte jo da at de mennene hun så het pappa:) ikke tenk så mye på det. Går fort over.

Hun sier forresten ennå at "jeg har ingen pappa jeg". Fordi hun kaller han for "far". Har prøvd å forklare at det er far som er pappa men hun holder fast bestemt på at nei han er ikke pappa han er far. Og derfor har hun ingen pappa ;)

Anonymous poster hash: 9506e...efa

Skrevet

Sånn var min også en stund ett par mnd før gan fylte 3 år, han bor sammen med meg og faren også. Tror det bare er en fase.

Skrevet

det er nok en periode , min gjør det litt nå. han er 2 år, bor ikke med faren mer, ble slutt i oktober,men han er en god far for han

Skrevet

Er nok en periode. Min gjorde også det når dun var ca 2 år, og jeg er gift med pappan hennes. Sprang bl.a etter butikkeieren her vi bor og ropte PAPPAAAA 😀 Heldigvis er bor vi på et lite sted så kjente han.

Anonymous poster hash: 2097d...6aa

Skrevet

Begge mine har gjort det i 2 års alderen. Og alle menn ble pappa da, de løp bort til vilt fremmede menn og ropte pappa. Og her bodde jeg og far sammen.

Anonymous poster hash: 82964...26f
Skrevet

Omtrent som min datter som kalte alle vann/innsjøer/sjøer for Mjøsa. For henne var det betegnelse på stille vann... 

Anonymous poster hash: d3659...a39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...