Gå til innhold

Når ta bort støttehjul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 4 år som har vært veldig redd for å sykle, full panikk i nedoverbakker osv. Men han fikk ny sykkel for 1 mnd siden. Den gamle var for liten også hadde jeg jo ett håp om å vekke sykkel gleden ved at han fikk lov å ut å velge seg en ny sykkel selv. Det har fungert og nå sykler han som bare det, men fortsatt distre og glemmer seg bort så må minne han ofte på å se hvor han sykler, ellers havner han i en hekk eller gjerde. 

Burde jeg la han få ha støttehjul i år for å skape trygghet og forhåpentlig lærer å følge med på hvor han sykler? Eller bør jeg ta det av så fort som mulig? 

Anonymous poster hash: 0d30e...2a2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Støttehjul er der for å hjelpe til med å ikke velte sykkelen, ikke for å hjelpe barnet med å styre sykkelen.

Anonymous poster hash: b1bab...d6f

Skrevet

Vi tok av støttehjulene på eldste da han var 2 år og 9mnd. Han sykla som bare det uten.. Minste sin sykkel tok vi av støttehjulene på da hu var 3,5.

Barnet må føle seg trygg og ha en viss kontroll før dere tar de av. Ellers ødelegger dere sykkelgleden.

Prøv dere forsiktig frem.

Anonymous poster hash: 05c21...fd5

Skrevet

Hva vil han selv da? Vi har ikke tatt av støttehjulene på vår gutt sin sykkel. Han er litt over 5år.. Han nekter! Angrer på at vi ikke tok de av tidligere, eller lot vær å ta de på..

Anonymous poster hash: c96ef...643
Skrevet

Han vil ikke ta de av. Jeg vet jo at de helst ikke skal bruke støttehjul, men er redd for å drepe gleden ved å sykle hvis vi fjerner de for tidlig siden han har vært så redd og først nå føler seg trygg. 

HI

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å ta de av for tidlig. Småbarn har ingen kontroll på trafikken rundt seg som det er, og når da da atpåtil skal fokusere på å holde balansen blir det ihvertfall trafikkfarlig.

Våre barn har hatt trehjulsykkel til rundt 3-års alderen, syklet med støttehjul til ca siste året i barnehagen og helt greit lært å sykle før de begynte på skolen.

Anonymous poster hash: 0cb77...f2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...