Gå til innhold

Tips og triks til alenemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :-)

Blir alenemor i løpet av sommeren, og lurer på om dere (ikke bare alenemødre), har noen gode tips og triks til en førstegangsmamma? Hva har dere lært i løpet av perioden som mamma? Om dere skulle gjort det igjen, hva ville dere gjort annerledes (eller eventuelt likt) neste gang? Både økonomisk og sosialt sett? 

Anonymous poster hash: 4518f...a4d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sov når ungen sover😊. Selv er jeg veldig glad i å arve tøy til barnet, sparer noen kroner der. Finn og gis bort/ salgsgrupper på face er også veldig kjekt når man trenger feks ski, sykkel osv 😋

Anonymous poster hash: f7699...0d7

Skrevet

Bæresjal er utrolig praktisk for å få hendene fri når du skal gjøre husarbeid/handling etc. Hos oss var bæring omtrent det eneste som fikk ungen til å slutte å gråte, vet ikke hva jeg skulle gjort uten sjalet... :) 

Loppemarked selger billig utstyr forresten, slikt som bæresjal osv. Da kan du se om det er noe for deg, uten å måtte punge ut med 1000 kr ;) 

Støtter det med å sove når ungen sover, men det er også kjekt å dusje da. Det var eneste mulighet jeg fikk hvis jeg ville ta en lang dusj (alternativet var ungen på gulvet ved siden av dusjen)

Forbered deg og omgivelsene på at du kanskje ikke har overskudd til å dra på/få besøk og vise fram babyen med en gang. Det er lov til å si ifra at man vil være i fred en ukes tid først ;) Som regel blir det lite nattesøvn.

Jeg vil ikke legge press på amming, men som alenemor fant jeg ut at det var utrolig kjekt! Det er ikke bare-bare å la babyen ligge og gråte mens jeg lagde flaske (jeg delammet). Opp om natta for å varme flaske, bysse baby mens den kjølte seg ned, ligge i halv-svime og sovne før babyen... jah.. Not so fun.

Som ammetips jeg vil jeg si; ikke gi opp! Det er jævlig vondt til tider! men det går over, selv om ikke føles sånn ;) Sørg for å lese om amming og spør om hjelp med en gang på sykehuset. Det "løsnet" for meg ved 3 mnd, etter at jeg fant ut at jeg og babyen hadde en soppinfeksjon som gjorde det vondt.

Lykke til!

Anonymous poster hash: cac8a...9a2
Skrevet

Hei! :-)

Blir alenemor i løpet av sommeren, og lurer på om dere (ikke bare alenemødre), har noen gode tips og triks til en førstegangsmamma? Hva har dere lært i løpet av perioden som mamma? Om dere skulle gjort det igjen, hva ville dere gjort annerledes (eller eventuelt likt) neste gang? Både økonomisk og sosialt sett?

Anonymous poster hash: 4518f...a4d

Hvis du klarer sov når ungen sover.

Men ta livet helt med ro, ikke planlegg for mye.

Prøv å gå en tur med ungen en gang om dagen. Deilig å få litt frisk luft.

Jeg bar nesten aldri ungen for å få han til å sove men de første 5 ukene sov han nesten kun på meg og det var slitsomt men helt greit.

Ikke stress ammingen, jeg var alene fra fødsel av og ammet men ga også tillegg. Passet veldig fint siden da kunne mine foreldre ha ham av og til.

Babybjørn vippestol var genialt pluss sånn nett til frukt. Gynga seg selv i søvn. Men fra han var veldig liten så lå han på gulvet uten at jeg satt ved siden av han hele tiden så han kunne utforske litt.

Han har og sovet i egen seng nesten hele tiden og han finner roen lett selv. Har ikke brukt grine metoden men han har grått litt altså. Har ikke rukket å være på pletten til enhver tid. Når man er alene må man finne ut av hvordan man klarer å overleve selv så da er det ofte at jeg gjør ting annerledes enn de som er to.

Han er flink til å leke og være litt på egenhånd noe som han har vært vant til fra han var liten for har ikke hatt mulighet til å sitte å leke med han hele tiden.

Økonomisk...ikke kjøp for mye før barnet blir født. Finn heller ut hva du trenger etterhvert.

Anonymous poster hash: a5769...6b7

Skrevet

Samarbeid godt med pappaen helt fra begynnelsen- du trenger avlastning etter hvert + at det er lurt med en voksen til å dele oppgaven med :)

Anonymous poster hash: 8b3dd...a28
Skrevet

Har du foreldre, søsken eller andre i din omkrets som tilbyr seg eller du kan spørre om hjelp innimellom gjør det!

Om du spør mormor om hun kan passe barnet ditt noen time mens du får litt søvn så gjør det før kroppen din er helt utslitt. Tørr å be om hjelp og taimot hjelp.

Jeg var for sen med det det ette nr 2 ble født. Så det endte med at jeg sovnet midt på stuegulvet. Den nyfødte lå ved siden av meg og toåringen suste rundt. Jeg våknet av at en potteplante gikk i gulvet. Først da gikk det opp for meg at jeg måtte spørre om litt hjelp. Farmor til barna kom gladelig og passet på de hos meg mens jeg sov litt. Når minsta skulle ammes kom hun inn til emg med ungen. De timene der trengte jeg skikkelig, og angret i ettertid på at jeg ikke spurte om det tidligere.

Det er greit at det var meg som fikk barn og jeg skulle klare det, men når jeg hadde mennesker rundt meg var jeg dum som ikke benyttet meg av det. Besteforeldrene var glade for hvert minutt de fikk, og stilte gladelig opp. Min mor ba jeg på besøk innimellom for å kose seg med barnebarna, da brukte jeg litt tid på å ta ett dykk i skittentøyet, ta meg en dusj uten å måtte ha barn på badet osv.

Nå har jeg fått ett bonusbarnebarn og nå "stjeler" meg og mannen barnet innimellom. Barnet ammes ikke slik at vi kan ha det på litt lengre besøk. Moren ble litt sur den første gangen, for hun mente hun skulle klare det selv. Da hun kom noen timer etter og hentet barnet var hun sååå fornøyd. Hun hadde hatt planere om å gjøre så mye, men sovnet på sofaen. Da merket hun hvor sliten hun var og at de timene med søvn på sofaen hadde gjort underrverker.

Så om vi må bære, vuggge og distrahere i noen timer gjør ingenting vi bare nyter det. Om barnet hadde hatt kolikk hadd jeg med glede passet det, for nå har jeg energi til å ta slikt med glede. Mine ører ovelever skrik.

Senk også kravene til deg selv, huset må ikke være strøkent til enhver tid. Jeg gikk for at det skulle være rent under rotet. Med to små og tette barn oppdaget jeg fort at huset så bomba ut like etter jeg hadde ryddet. Jeg er sikker på de gikk etter meg og rotet mens jeg ryddet. Men dette var rot som enkelt kunne ryddes, men jeg viste at det var rent under så da brydde jeg meg ikke. Jeg dele opp huset, den delen ryddet og vasket jeg på mandag, den på tirs osv. Når jeg fikk inn den rutinen ble det lett å få unna husarbeid.

Anonymous poster hash: b4e38...008

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...