3døtre1sønn Skrevet 31. mars 2015 #1 Skrevet 31. mars 2015 Regner med delte meninger, men hva er egentlig best for en fersking, og hvorfor? Vi snakker familiehund, bolonka el.l. Men er ikke interessert i utstilling og avl, om d betyr noe...
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #2 Skrevet 31. mars 2015 Jeg foretrekker tispe, da jeg er gørr lei av hann-hunder som markerer overalt, inkludert inne (ikke mine hunder). Har 3 hannhunder i min omgangskrets som ikke tåler andre hanner, 2 av de tisser inne, 1 tisser også på mennesker hvis de f.eks sitter i hagen... Løpetid er ikke et problem her, da jeg ikke har tepper eller tekstil-sofa. Anonymous poster hash: 49ae3...1e9
klg,2 boys now:) Skrevet 31. mars 2015 #3 Skrevet 31. mars 2015 Tispe eneste minuset er løpetid og litt hormonsvingninger. Har god erfaring med hann hund også og ikke vært plaget med markering inne,men lysten til og stikke av har vært større hos våre hannhunder. Fordeler og ulemper med det meste
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #4 Skrevet 31. mars 2015 Hvor lenge varer, og hvor "omfattende" er løpetiden til en tispe? Og d med markering... Hva med kastrering? Anonymous poster hash: 07909...340
3barnsmamma'n:-) Skrevet 31. mars 2015 #5 Skrevet 31. mars 2015 Tispe uten tvil (har hatt begge deler). Skal aldri ha hann igjen. Løpetiden varer ca 3 uker, og noen "løper" to ganger i året og andre bare en. Ikke noe stress synest jeg iallefall nå har ikke vår tispe noen store blødninger så har aldri hatt behov for tispetruse eller noe, og hun er veldig Renslig. For å få kastrert hannhunden så skal det foreligge helsemessige årsaker til det, ikke bare at man "ikke orker markering" :-)
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #6 Skrevet 31. mars 2015 Takker vanskelig dette... Anonymous poster hash: 07909...340
HvittHus Skrevet 31. mars 2015 #7 Skrevet 31. mars 2015 Jeg skal aldri mer ha tispe, her er vi hannhundmennesker. Vi liker hunder med jevnt humør, noe hannene gjerne har. Og vi liker mentaliteten til hannene. Markering kan man trene vekk, og sosialiserer man fra starten, trenger man ikke få samkjønnsaggresivitet. Her har vi hatt tre hanner og ei tispe, og har nettopp satt oss på liste for en ny hanne. Hva dere skal velge, er det umulig å si på nett. Snakk med oppdretter og be denne hjelpe dere med valget.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #8 Skrevet 31. mars 2015 Først og fremst ville jeg sett på hva dere ser på som familiehunder: Bolonka. Jeg er ikke kjent med rasen, men den tilhører Bichon-familien. Er den noe lik Bichon Frisè? I så fall ville jeg styrt langt unna... Dette er egenrådige hunder som kan være vanskelige å oppdra. Du skriver du er fersk, og jeg mener en Bichon-eier bør ha erfaring. Jeg mener det ikke er noen førstegangshund. Beklager om Bolonka er totalt ulik. Når det kommer an på tispe eller hannhund, kan jeg nevne et par ulemper med begge kjønn (av egen erfaring):Hannhund:- Markering overalt (enkelte gjør det også innendørs i eget hjem og/eller hos andre). Man er selvfølgelig ikke garantert at en tispe ikke gjør det samme, men dette er stort sett et hannhund-problem- Hannhunder går ikke alltid like godt overens (gjelder jo også tisper, men dette er oftere for en hannhund)- Høyere aktivitetsnivå (generelt - ikke garantert)- Kan ule, hyle, bjeffe, stikke av når noen i flere km omkrets har løpetid - dette kan vare et par ukerTispe:- Løpetid 1-2 ganger i året (blødning, kanskje humørsyk)Jeg kan nevne at jeg trivdes best med hannhunden, men dette var en annen rase enn tispa, og det meste ligger nok der, og ikke i kjønn. Han var utrolig rolig og bedagelig, men vi måtte kastrere ham pga forhudsbetennelse som vi aldri fikk buktet med samt at han ble veldig stresset av løpetidstisper (som det var mange av der vi bodde). Anonymous poster hash: cfeb3...440
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #9 Skrevet 31. mars 2015 Vi har en hanhund på 7 år. (Boxerblanding) Han har aldri markert inne. Alltid Vært grei med andre hunder av begge kjønn. Snill, rolig og tolmodig gutt. Har bare god erfaring med han. Hadde ei tipse da jeg vokste opp og der var det styrete med tispetruser og bind når hun hadde løpetid. Vi hadde sånne vegg til gulv tepper I hele leiligheten så var ikke så all right med drypping her og der. Men det var jo bare et par ganger I året. Hun var derimot veldig hissig på andre tisper. Og mye mer propell enn hanhunden vi har nå. Hun stakk av så fort hun fikk sjansen. Han vi har nå er veldig rolig og går aldri noe sted. Alle hunder er forskjellige så vanskelig å gi noen anbefalinger utfra kjønn. Anonymous poster hash: e7e5b...f8d
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #10 Skrevet 31. mars 2015 Jeg har bare hatt tisper opp gjennom årene, så jeg kan egentlig ikke si noe negativt om det å ha hannhund. Men svært ofte når vi møter andre hundefolk på tur, spør de om jeg har hanne eller tispe, fordi de har hannhund, "den kan være litt sint på andre hanhunder". Jeg har ofte stusset på det, det hører jeg aldri hos folk med tisper. Men hanhunder blir visst fort sint på andre hanner. Det er mitt inntrykk. Anonymous poster hash: 0153e...e57
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #11 Skrevet 31. mars 2015 Tispe. Har hatt 2 hannhunder og sistemann her har vært så ekstrem, så hormonell at han t.o.m fikk prostatitt og måtte operere bort ballene!! Umulig å trene osv pga tisper. Det sitter dessverre igjen etter kastrering. Neste gang blir det tispe. Anonymous poster hash: ab650...34b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå