Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #1 Skrevet 31. mars 2015 I min datters klasse har de en jente som skaper store problemer. Hun bruker stygge trusler og vold for å styre de andre jentene. Hun gjennomfører også det hun truer med, men på en slik måte at det er sjelden hun blir tatt. For eksempel truet hun en jente til å bli med å løpe fra venninnen sin. Hvis ikke kom den nye jakka til å bli ødelagt. Den gangen be ikke jenta med. To dager senere var det tilfeldig vis skåret en flengende i akkurat den jakka mens den hang på gangen. På denne måten har hun brukt opp mange vennskap og skapt et veldig utrygt miljø. Hvem hun går etter varierer. Hun pleier å ha fokuset på en eller to jenter av gangen. Etter noen måneder, når hun har dem nesten der hun vil, går hun over på den neste. Lærerene vet om problemet og tar det alvorlig, men det er lite de kan gjøre så lenge de ikke tar henne på fersk gjerning og hun er veldig god til å skjule hva hun holder på med. Spørsmålet er hvordan vi voksne bør håndtere dette. Ungene går i 3. klasse. De er ikke mer enn 8 og 9 år gamle. Vi kan jo ikke akkurat be dem holde seg unna jenta (når du ikke blir plaget kan hun være morsom å være sammen med og virke snill). Hun bør jo ikke vokse opp med vissheten om at hun er "den vanskelige og slemme som ingen vil være sammen med". Forhåpentlig vis vokser hun dette av seg og da skal hun jo finne sin plass blant disse jentene. Samtidig må vi jo beskytte våre barn nå. I dag er det slik at hun aldri blir invitert hjem til noen. Det er aldri noen som ringer på hos henne ol og begynner hun på en fritidsaktivitet slutter de andre ganske snart. Hun har det helt sikkert ikke godt, men ingen foreldre vil la sitt barn ta støyten ved å være mer enn nødvendig sammen med henne. Hva gjør vi? Hva sier vi til barna våre? Anonymous poster hash: 06f4e...3d5
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #2 Skrevet 31. mars 2015 Læreren må gjøre mer. Barn som ikke trives får dårlig læring, så trivsel for alle bør på plass først. Lærer kan snakke med klassen først om vennskap/god oppførsel/hva som forventes av elevene, og deretter sette i verk ulike tiltak. Et tiltak kan være at lærer etter hvert eneste enda ett friminutt bruker noen av minutter til å spørre elevene hvordan det har gått i friminuttet. Dersom læreren har tillit i klassen kommer de til å prate. Læreren får dermed løst flokene/korrigert hele tiden. Man kan i tillegg dra ut hun ene og de hun er i konflikt med 1 time i uka bare for å prate om problemene med sosiallærer. Ha tydelige klasserregler, hvor ex en er å behandle andre slik du vil bli behandlet selv. Oppfordre barna til å si i fra til voksne i friminuttet dersom reglene brytes. Skolen bør ta det opp med lærerne, slik at i hvert friminutt har denne jenta en voksen som oppholder seg i nærheten. Kanskje helsesøster også bør komme på banen og snakke alene med jenta og finne ut av underliggende problemer. På hjemmebane ville jeg kjørt rollespill med min datter for å styrke henne på å stå i mot herskerinnen. Den eneste grunnen til at hun får herske, er at de andre faktisk gjør det herskerinnen sier. Anonymous poster hash: 049da...3db
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #3 Skrevet 31. mars 2015 Rollespill hjemme er jeg usikker på om er en god idee. For tiden ser ikke min datter ut til å ha de store problemene. Jeg er redd det fort blir til at vi da bygger enda mer opp under forestillingen om at denne ene jenta er slem og må takles. Akkurat nå er det jo det som er sannheten, men vi må jo håpe at tiltakene skolen har satt i gang fungerer slik at hun på sikt vil bli en god venn for noen. Og jeg forstår rett og slett ikke hvordan vi skulle kunne gjennomføre noe sånt uten at det ble helt tydlig hvor grusom vi voksne synes denne jenta er i dag. Anonymous poster hash: 226e0...1b0
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #4 Skrevet 31. mars 2015 Rollespill hjemme er jeg usikker på om er en god idee. For tiden ser ikke min datter ut til å ha de store problemene. Jeg er redd det fort blir til at vi da bygger enda mer opp under forestillingen om at denne ene jenta er slem og må takles. Akkurat nå er det jo det som er sannheten, men vi må jo håpe at tiltakene skolen har satt i gang fungerer slik at hun på sikt vil bli en god venn for noen. Og jeg forstår rett og slett ikke hvordan vi skulle kunne gjennomføre noe sånt uten at det ble helt tydlig hvor grusom vi voksne synes denne jenta er i dag. Anonymous poster hash: 226e0...1b0 Jeg er ganske sikker på at barna allerede har dannet seg meninger så det å øve hjemme med rollespill, vil ikke gjøre det verre. Vi har samme problem her- samme klassetrinn så jeg begynte nesten lure. Denne jenta derimot slår både voksne og barn og eier ingen følelser av at ting hun gjør kan skade andre. Snakker en til henne sier hun; men jeg har Adhd. Har sagt til henne mer enn en gang at det bryr den som blir slått seg veldig lite om. Her blir hun eskludert. Jeg har snakket med læreren vår(paralellklassen til jenta), med foreldrene, læreren til jenta og barnevernet. Jeg har tidligere prøvd ta henne inn i varmen, hun har spist middag her, vært med på turer osv men plutselig blir hun helt ute og både mine barn, og andres barn på turer reagerer. Så nei- mine barn får ikke leke mer med henne. Hun har f.eks dyttet barnet mitt ut i veien når det kom en bil så nok er nok!! Anonymous poster hash: 086b6...462
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #5 Skrevet 31. mars 2015 Det er nok ikke samme jente. Her er det ingen kjente diagnoser inne i bildet. Anonymous poster hash: 226e0...1b0
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #6 Skrevet 31. mars 2015 Det er nok ikke samme jente. Her er det ingen kjente diagnoser inne i bildet. Anonymous poster hash: 226e0...1b0 Hun har fått diagnosen her i 3.klasse, men kan ikke si det har blitt så mye bedre. Vet hun går på medisiner men jeg har en oppfattelse av at foreldrene hennes nå hviler på diagnosen, og har gitt opp. Flott at ikke jenta di plages, men om hun skulle bli det et det viktig at følelsene hennes tas på alvor. Du må ikke være for redd hvilke signaler det sender ut ang jenta. Anonymous poster hash: 086b6...462
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #7 Skrevet 31. mars 2015 Det er nok ikke samme jente. Her er det ingen kjente diagnoser inne i bildet. Anonymous poster hash: 226e0...1b0 Hun har fått diagnosen her i 3.klasse, men kan ikke si det har blitt så mye bedre. Vet hun går på medisiner men jeg har en oppfattelse av at foreldrene hennes nå hviler på diagnosen, og har gitt opp. Flott at ikke jenta di plages, men om hun skulle bli det et det viktig at følelsene hennes tas på alvor. Du må ikke være for redd hvilke signaler det sender ut ang jenta. Anonymous poster hash: 086b6...462 Min hovedoppgave er selvfølgelig å ta vare på mitt barn, men så langt det er mulig vil jeg jo helst gjøre det på en måte som heller ikke gjør livet til noen av de andre barna vanskligere. Anonymous poster hash: 226e0...1b0
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #8 Skrevet 31. mars 2015 Er så lei av å høre at læreren alltid må gjøre mer og at skolen må trå til.... det er for svarten meg ikke lærerens ansvar å oppdra ungene det er foreldrene. Det læreren burde gjøre er å kalle en spade for en spade og ikke være så himla redd for å tråkke noen på tærne. Alle unger i dag skal jo behandles med silkehansker, kanskje noen bare burde fortelle denne jenta at det hun driver med ikke er greit og at hun ender opp uten en eneste vennen om hun fortsetter.... Noen ganger trenger man ikke være så jævla pedagogisk. Hilsen en læreren med spaden😜 NB jada jeg absolutt for godt samarbeid med hjemmet og alt det der på en god og ikke alltid pedagogisk korrekt måte👍 Anonymous poster hash: d3056...c2b
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #9 Skrevet 31. mars 2015 Det er nok ikke samme jente. Her er det ingen kjente diagnoser inne i bildet. Anonymous poster hash: 226e0...1b0 Hun har fått diagnosen her i 3.klasse, men kan ikke si det har blitt så mye bedre. Vet hun går på medisiner men jeg har en oppfattelse av at foreldrene hennes nå hviler på diagnosen, og har gitt opp. Flott at ikke jenta di plages, men om hun skulle bli det et det viktig at følelsene hennes tas på alvor. Du må ikke være for redd hvilke signaler det sender ut ang jenta. Anonymous poster hash: 086b6...462 Min hovedoppgave er selvfølgelig å ta vare på mitt barn, men så langt det er mulig vil jeg jo helst gjøre det på en måte som heller ikke gjør livet til noen av de andre barna vanskligere. Anonymous poster hash: 226e0...1b0 Selvfølgelig, men så lenge en bare overser dårlig oppførsel uten å snakke med barna kan de jo også få forståelse av at det er greit oppføre seg slik. I tillegg er det viktig å gi barna det de trenger for å stå imot denne type oppførsel og at de tør si imot. Jeg har ingen problemer med å si til barna mine at Per oppførte seg dårlig, om jeg mener Per gjorde det. Tenker at så lenge alle har sikkerhansker på vil jentas oppførsel aldri bli bedre. Hun skal bli en herlig tenåring😱 Anonymous poster hash: 086b6...462
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #10 Skrevet 31. mars 2015 Det er nok ikke samme jente. Her er det ingen kjente diagnoser inne i bildet. Anonymous poster hash: 226e0...1b0 Hun har fått diagnosen her i 3.klasse, men kan ikke si det har blitt så mye bedre. Vet hun går på medisiner men jeg har en oppfattelse av at foreldrene hennes nå hviler på diagnosen, og har gitt opp. Flott at ikke jenta di plages, men om hun skulle bli det et det viktig at følelsene hennes tas på alvor. Du må ikke være for redd hvilke signaler det sender ut ang jenta. Anonymous poster hash: 086b6...462 Min hovedoppgave er selvfølgelig å ta vare på mitt barn, men så langt det er mulig vil jeg jo helst gjøre det på en måte som heller ikke gjør livet til noen av de andre barna vanskligere. Anonymous poster hash: 226e0...1b0 Selvfølgelig, men så lenge en bare overser dårlig oppførsel uten å snakke med barna kan de jo også få forståelse av at det er greit oppføre seg slik. I tillegg er det viktig å gi barna det de trenger for å stå imot denne type oppførsel og at de tør si imot. Jeg har ingen problemer med å si til barna mine at Per oppførte seg dårlig, om jeg mener Per gjorde det. Tenker at så lenge alle har sikkerhansker på vil jentas oppførsel aldri bli bedre. Hun skal bli en herlig tenåring Anonymous poster hash: 086b6...462 Skolen har tatt tak i problemet. Nøyaktig hva som blir sakt og gjort i hvert tilfelle vet jo ikke jeg, men klassen har fått en ekstra assistent mye på grunn av dette problemet og jenta får ekstra oppfølging fra ppt (tror jeg det er) en time i uka for å lære skikklig oppførsel. Den siden av saken tror jeg blir tatt hånd om. Det er ikke noe jeg som forelder kan blande meg så mye i. Mitt hovdfokus er hvordan vi som foreldre bør forholde oss. Anonymous poster hash: 226e0...1b0
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #11 Skrevet 31. mars 2015 Det er nok ikke samme jente. Her er det ingen kjente diagnoser inne i bildet. Anonymous poster hash: 226e0...1b0 Hun har fått diagnosen her i 3.klasse, men kan ikke si det har blitt så mye bedre. Vet hun går på medisiner men jeg har en oppfattelse av at foreldrene hennes nå hviler på diagnosen, og har gitt opp. Flott at ikke jenta di plages, men om hun skulle bli det et det viktig at følelsene hennes tas på alvor. Du må ikke være for redd hvilke signaler det sender ut ang jenta. Anonymous poster hash: 086b6...462 Min hovedoppgave er selvfølgelig å ta vare på mitt barn, men så langt det er mulig vil jeg jo helst gjøre det på en måte som heller ikke gjør livet til noen av de andre barna vanskligere. Anonymous poster hash: 226e0...1b0 Selvfølgelig, men så lenge en bare overser dårlig oppførsel uten å snakke med barna kan de jo også få forståelse av at det er greit oppføre seg slik. I tillegg er det viktig å gi barna det de trenger for å stå imot denne type oppførsel og at de tør si imot.Jeg har ingen problemer med å si til barna mine at Per oppførte seg dårlig, om jeg mener Per gjorde det. Tenker at så lenge alle har sikkerhansker på vil jentas oppførsel aldri bli bedre. Hun skal bli en herlig tenåring Anonymous poster hash: 086b6...462 Skolen har tatt tak i problemet. Nøyaktig hva som blir sakt og gjort i hvert tilfelle vet jo ikke jeg, men klassen har fått en ekstra assistent mye på grunn av dette problemet og jenta får ekstra oppfølging fra ppt (tror jeg det er) en time i uka for å lære skikklig oppførsel. Den siden av saken tror jeg blir tatt hånd om. Det er ikke noe jeg som forelder kan blande meg så mye i. Mitt hovdfokus er hvordan vi som foreldre bør forholde oss. Anonymous poster hash: 226e0...1b0 Men hva det egentlig du lurer på? På skolen er det ikke et problem, jenta di plages ikke og du vil heller ikke lære jenta di hvordan hun skal klare stå imot henne. Anonymous poster hash: 086b6...462
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #12 Skrevet 31. mars 2015 Det er nok ikke samme jente. Her er det ingen kjente diagnoser inne i bildet. Anonymous poster hash: 226e0...1b0 Hun har fått diagnosen her i 3.klasse, men kan ikke si det har blitt så mye bedre. Vet hun går på medisiner men jeg har en oppfattelse av at foreldrene hennes nå hviler på diagnosen, og har gitt opp. Flott at ikke jenta di plages, men om hun skulle bli det et det viktig at følelsene hennes tas på alvor. Du må ikke være for redd hvilke signaler det sender ut ang jenta. Anonymous poster hash: 086b6...462 Min hovedoppgave er selvfølgelig å ta vare på mitt barn, men så langt det er mulig vil jeg jo helst gjøre det på en måte som heller ikke gjør livet til noen av de andre barna vanskligere. Anonymous poster hash: 226e0...1b0 Selvfølgelig, men så lenge en bare overser dårlig oppførsel uten å snakke med barna kan de jo også få forståelse av at det er greit oppføre seg slik. I tillegg er det viktig å gi barna det de trenger for å stå imot denne type oppførsel og at de tør si imot.Jeg har ingen problemer med å si til barna mine at Per oppførte seg dårlig, om jeg mener Per gjorde det. Tenker at så lenge alle har sikkerhansker på vil jentas oppførsel aldri bli bedre. Hun skal bli en herlig tenåring Anonymous poster hash: 086b6...462 Skolen har tatt tak i problemet. Nøyaktig hva som blir sakt og gjort i hvert tilfelle vet jo ikke jeg, men klassen har fått en ekstra assistent mye på grunn av dette problemet og jenta får ekstra oppfølging fra ppt (tror jeg det er) en time i uka for å lære skikklig oppførsel. Den siden av saken tror jeg blir tatt hånd om. Det er ikke noe jeg som forelder kan blande meg så mye i. Mitt hovdfokus er hvordan vi som foreldre bør forholde oss. Anonymous poster hash: 226e0...1b0 Men hva det egentlig du lurer på? På skolen er det ikke et problem, jenta di plages ikke og du vil heller ikke lære jenta di hvordan hun skal klare stå imot henne. Anonymous poster hash: 086b6...462 Til nå har min datter holdt seg unna denne jenta og hatt lite med henne å gjøre, men hun har oplevd en del ganger at andre ikke har fått lov til å leke med henne. Heldig vis har hun da hatt andre venner å snu seg til slik at det ikke har blitt noe stort problem. I det siste har de begynt å være mer sammen på skolen og SFO. Om det egentlig skyldes at de ønsker å være sammen eller at det er såpass mange andre som står på listen over barn som ikke skal være på gruppe med jenta på grunn av tidligere hendelser eller at de frivillig søker sammen er jeg usikker på. Jeg har fått flere advarsler fra foreldre og faktisk læreren om at vi må være oppmerksome på om det er min jente eller en av vennene hennes som er sett ut som neste offer. Samtidig får vi tibakemeldinger om at jenta jobber hardt for å forbedre seg. Både jeg og de andre foreldrene ønsker jo et godt klassemiljø og håper denne jenta kan finne sin plass etter hvert, men det er veldig vansklig å vite hvordan vi skal forholde oss. Jeg håpet vel det var noen andre som hadde vært i tilsvarende situasjon og kunne komme med tips om hva de hadde gjort som hadde vært positivet eller advare mot tiltak som klart ikke fungerte. HI Anonymous poster hash: 226e0...1b0
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #13 Skrevet 31. mars 2015 Det er nok ikke samme jente. Her er det ingen kjente diagnoser inne i bildet. Anonymous poster hash: 226e0...1b0 Hun har fått diagnosen her i 3.klasse, men kan ikke si det har blitt så mye bedre. Vet hun går på medisiner men jeg har en oppfattelse av at foreldrene hennes nå hviler på diagnosen, og har gitt opp. Flott at ikke jenta di plages, men om hun skulle bli det et det viktig at følelsene hennes tas på alvor. Du må ikke være for redd hvilke signaler det sender ut ang jenta. Anonymous poster hash: 086b6...462 Min hovedoppgave er selvfølgelig å ta vare på mitt barn, men så langt det er mulig vil jeg jo helst gjøre det på en måte som heller ikke gjør livet til noen av de andre barna vanskligere. Anonymous poster hash: 226e0...1b0 Selvfølgelig, men så lenge en bare overser dårlig oppførsel uten å snakke med barna kan de jo også få forståelse av at det er greit oppføre seg slik. I tillegg er det viktig å gi barna det de trenger for å stå imot denne type oppførsel og at de tør si imot.Jeg har ingen problemer med å si til barna mine at Per oppførte seg dårlig, om jeg mener Per gjorde det. Tenker at så lenge alle har sikkerhansker på vil jentas oppførsel aldri bli bedre. Hun skal bli en herlig tenåring Anonymous poster hash: 086b6...462 Skolen har tatt tak i problemet. Nøyaktig hva som blir sakt og gjort i hvert tilfelle vet jo ikke jeg, men klassen har fått en ekstra assistent mye på grunn av dette problemet og jenta får ekstra oppfølging fra ppt (tror jeg det er) en time i uka for å lære skikklig oppførsel. Den siden av saken tror jeg blir tatt hånd om. Det er ikke noe jeg som forelder kan blande meg så mye i. Mitt hovdfokus er hvordan vi som foreldre bør forholde oss. Anonymous poster hash: 226e0...1b0 Men hva det egentlig du lurer på? På skolen er det ikke et problem, jenta di plages ikke og du vil heller ikke lære jenta di hvordan hun skal klare stå imot henne. Anonymous poster hash: 086b6...462 Til nå har min datter holdt seg unna denne jenta og hatt lite med henne å gjøre, men hun har oplevd en del ganger at andre ikke har fått lov til å leke med henne. Heldig vis har hun da hatt andre venner å snu seg til slik at det ikke har blitt noe stort problem. I det siste har de begynt å være mer sammen på skolen og SFO. Om det egentlig skyldes at de ønsker å være sammen eller at det er såpass mange andre som står på listen over barn som ikke skal være på gruppe med jenta på grunn av tidligere hendelser eller at de frivillig søker sammen er jeg usikker på. Jeg har fått flere advarsler fra foreldre og faktisk læreren om at vi må være oppmerksome på om det er min jente eller en av vennene hennes som er sett ut som neste offer. Samtidig får vi tibakemeldinger om at jenta jobber hardt for å forbedre seg. Både jeg og de andre foreldrene ønsker jo et godt klassemiljø og håper denne jenta kan finne sin plass etter hvert, men det er veldig vansklig å vite hvordan vi skal forholde oss. Jeg håpet vel det var noen andre som hadde vært i tilsvarende situasjon og kunne komme med tips om hva de hadde gjort som hadde vært positivet eller advare mot tiltak som klart ikke fungerte. HI Anonymous poster hash: 226e0...1b0 Håper du får svar fra noen som har erfaring. Jeg hadde ihvertfall ikke tolerert at en er ufin i ene øyeblikket og deretter ringer på her. Det har skjedd her; jenta vi har plages litt med hadde sagt på skoleveien at hun skulle drepe mi jente, at hun var stygg osv. En time etterpå ringte hun på her og ville inn. Og nei- da kommer en ikke inn. Såpass konsekvenser må det være for så stygg oppførsel. Jeg har som sagt kontaktet bv og det mener jeg du også kan gjøre. Foreldrene trenger veiledning, og jenta trenger hjelp! Om ingen gir konsekvenser vil jo ikke oppførselen bedres. Anonymous poster hash: 086b6...462
Roheryn Skrevet 31. mars 2015 #14 Skrevet 31. mars 2015 (endret) Jeg synes det er viktig å lære barn at de som er slemme gjerne gjør det fordi de ikke vet bedre, eller fordi de ikke har det så enkelt selv. Mi går bare i 1. klasse, men sier av og til at hun ikke liker den og den fordi han (det er gjerne de litt viltre guttene) av og til kan si ekle ting eller dytte (altså ikke mobbing, bare litt umodne gutter med lav impulskontroll). Det løser jeg ved å si at det er sånn at man vokser ulikt inne i hodet, og at spesielt gutter på deres alder kan vokse og lære seg ting litt saktere. At hun må si i fra til de voksne sånn at den det gjelder kan få hjelp til å lære at sånt ikke er greit, og at de fortsatt vil bli lei seg hvis man slutter å være venner bare fordi de innimellom sier eller gjør ting som er litt dumt. Altså i praksis lære barna å trekke seg unna og oppsøke voksne når noen er ekle, men samtidig skape forståelse for at noen kan være ekle innimellom av ulike årsaker uten at det betyr at man skal holde avstand hele tiden. I ditt tilfelle HI så ville jeg kjørt hardt på skole (og evt SFO) om å skaffe flere assistenttimer på vedkommende sånn at de har noen på henne hele tiden. Hvis problemet er at man mistenker henne for å gjennomføre ganske alvorlige trussler når hun er ute av syne, så er det så enkelt som at hun ikke kan være ute av syne. De andre barna skal kunne føle seg trygge i skoletiden. Om mulig ville jeg også samsnakket med andre foreldre om å få dekt opp skoleveien for barn som er nødt til å gå samme vei som henne. Regner med hun oppfører seg pent når hun blir holdt under oppsikt. Kanskje er det det som skal til, at hun i en periode ikke få anledning til å være slem på noe som helst tidspunkt og får brutt en ond sirkel... Endret 31. mars 2015 av Roheryn
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #15 Skrevet 1. april 2015 Hva sier foreldrene til denne jenta da? Anonymous poster hash: edf87...e1a
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #16 Skrevet 1. april 2015 Vi har dessverre omtrent tilsvarende problem med førsteklassingen. Det er ikke trusler, men plutselige slag som er det største problemet foreløpig (i tillegg til iherdige forsøke på renkespill) I tillegg til denne frøkna er det også 3 gutter som er helt ute av kontroll og som tildels plager f.eks. min datter. Jeg har sagt til vårt jente at hun slettes ikke behøver å leke med denne jenta (som har limt seg fast på datteren vår). Hun kan leke litt med henne, men må ikke. Det er ikke vår 6-åring som har ansvaret for dette og hun skal ikke behøve å utsette seg for slag og spark ved å være sammen med denne jenta. Både vi foreldre og jenta selv er lei seg for å ha havnet i en så urolig klasse. VI har selvsagt tatt opp disse tingene, men skolen er litt sånn "de er jo så små". Vi ser an frem til sommeren, men fra høsten av blir det fullt trøkk dersom det ikke skjer noen vesentlige endringer. Anonymous poster hash: 08515...5a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå