Gå til innhold

Sint gutt på skolen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på snart 9 år som har Tourettes. Han har bestandig hatt et fryktelig temperement, men det har da gått sånn høvelig greit at han har roet seg og gått ut fra situasjoner. Nå derimot er han i en fryktelig frustrert og sint periode, og jeg føler ikke de takler dette på skolen. Han har både slått voksne og kastet stein osv...og jeg føler han har ingen respekt for andre på skolen. Han er under både bup, statped og ppt, og jeg har sakt han trenger hjelp til å mestre sinnet sitt. Men de sier de skal veilede og de på skolen må utføre dette. Hva når ikke dette funker?

Hjemme har han derimot respekt for meg og er aldri voldelig mot meg.

Føler de prøver å vri det til at det er jeg som trenger hjelp hjemme for å få folkeskikk på han...men hva gjør jeg når det går greit hjemme men ikke på skolen der jeg ikke er?

Anonymous poster hash: 89581...0b2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ber om et samarbeidsmøte der dere alle møtes for å snakke om dette. Om det er behov så kan det opprette ansvarsgruppe, der du også er med, rundt gutten der dere jevnlig møtes for å drøfte, veilede, gi råd og løse utfordringer.

I gruppen bør det sitte en representant fra alle instanser gutten har kontakt med, deg, kontaktlærer og spes.ped lærer, og helsesøster / fastlege.

Dere må samle trådene og jobbe mot et felles og helhetlig mål som er til det beste for gutten. Har han ip og koordinator?

Hilsen barnevernsped. som sitter i flere ansvarsgrupper.

Anonymous poster hash: fd51e...1ec

Skrevet

Det er opprettet ansvarsgruppe for han, men har bare møttes en gang. Han har ikke ip eller koordinator ennå. Barnevern skal også være i gruppa, dette pga skolen sendte bekymringsmld pga adferden hans. Greit å ha alle instanser inne i bildet.

Jeg føler jeg løser ting 100 ganger bedre hjemme ang han og takler han på en annen måte enn skolen. Nå er jo jeg mamman hans og han har meg som tryggheten hans, men uansett. Jeg er konsekvent, bestemt, kjører med ros/belønning/konsekvenser, klar på hvem bestemmer og moralpreik om oppførsel mot andre. Gir han massevis av kjærlighet.

Dette funker hjemme, men dessverre ikke på skolen..Føler de  tror jeg lyver når jeg sier jeg ikke har det slikt hjemme, og jeg vil ikke klage på de som "tror" de vet hvordan han skal håndteres....Vanskelig dette.

Takk for svar :)

Hi

Anonymous poster hash: 89581...0b2
Skrevet

Det er opprettet ansvarsgruppe for han, men har bare møttes en gang. Han har ikke ip eller koordinator ennå. Barnevern skal også være i gruppa, dette pga skolen sendte bekymringsmld pga adferden hans. Greit å ha alle instanser inne i bildet.Jeg føler jeg løser ting 100 ganger bedre hjemme ang han og takler han på en annen måte enn skolen. Nå er jo jeg mamman hans og han har meg som tryggheten hans, men uansett. Jeg er konsekvent, bestemt, kjører med ros/belønning/konsekvenser, klar på hvem bestemmer og moralpreik om oppførsel mot andre. Gir han massevis av kjærlighet.Dette funker hjemme, men dessverre ikke på skolen..Føler de  tror jeg lyver når jeg sier jeg ikke har det slikt hjemme, og jeg vil ikke klage på de som "tror" de vet hvordan han skal håndteres....Vanskelig dette.Takk for svar :) Hi  Anonymous poster hash: 89581...0b2

Skriv ned konkrete situasjoner og hvordan du løser det. Feks. i overganger, hvordan du takler barnet når ting ikke går etter planen, hvordan du forbereder barnet og hvordan du planlegger dagene.

Min erfaring fra jobb er at mange foreldre er gode veiledere på egne barn, men at skolen ofte ikke vil la seg veilede av foreldre.

Det er utrolig viktig at skole, hjemmet og andre arenaer barnet ferdes på er samkjørt og samstemt når det gjelder barn med tourettes som utagerer.

Kan du alliere deg litt med PPT eller barnevernet her? Skolen kan ikke skyve ansvaret over på hjemmet når det er i skolen, og ikke hjemme, at problemene oppstår. Min erfaring er at sinne er utløp for frustrasjon pga. mangel på forutsigbarhet og konkrete planer, men jeg kjenner ikke gutten så jeg skal ikke uttale meg om det.

Har barnevernet vært på hjemmebesøk? Det kan være din gode mulighet til å vise hvordan du takler guttens utfordringer og hvordan du gjør det. Det kan være din inngangsbillett til å få støtte hos barnevernet og gehør på skolen.

Anonymous poster hash: fd51e...1ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...