Gå til innhold

Er vi uvanlige ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste på snart 11 har ønsket seg en BMX sykkel siden i fjor sommer. Han ønsket det først til jul, men endret ønsket sitt siden han hadde mer bruk for ny telefon. 

Han fant også ut at siden han har bursdag på våren så var det mer aktuelt med sykkel da enn i jula. 

(Han har vanlig sykkel også) 

Nå har han bursdag om noen uker, og ønsker seg da en Bmx sykkel. Det har vi tenkt å kjøpe til han, men så ser jeg at flere av vennene hans får slike ting utenom bursdag og jul. En annen venn ville også ha Bmx siden min snakket om det og ønske seg det, og vips nå står det en ny sykkel på tunet der. 

Er vi kjipe og uvanlige som vil lære barna å ønske seg ting, og spare til noe de har veldig lyst på ? 

Hva gjør dere andre med litt større barn ? Om Bmx er det store i gjengen, får barnet det på en helt vanlig onsdag da ? 

Anonymous poster hash: 98c29...92f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det henger kanskje sammen med når på året barnet har bursdag?

Ikke alle som har bursdag på våren, det er jo god timing ift gaver siden det er så langt unna jul.

Anonymous poster hash: 14b42...b93

Skrevet

Vi gir store ting til bursdager som dere :)

Skrevet

Yngste har bursdag rett etter jul. Da får han ofte penger som han sparer på til vårlekene kommer i butikkene, på den måten sprer vi det litt. 

Han vet rett og slett ikke hva han skal ønske seg rett etter jula. 

HI

Anonymous poster hash: 98c29...92f
Skrevet

Vanlige sykler får de utenom når de har vokst fra den gamle. Ekstrasykler hadde de enten måttet ønske seg til bursdag eller brukt egne penger på.

Anonymous poster hash: 2e4b6...c2d

Gjest Antarctica
Skrevet

Vi er som dere, sykler får de i bursdag. Noen ganger i forkant (en har bursdag i oktober, men trenger den mer tidligere på året), men da vet han at gaven er gitt og mottatt, og at det ikke blir noe i oktober.

Skrevet

Her får de både sykler, sparkesykler, bmx-sykler, slalomski, snowboard, skøyter osv i julegave og bursdagsgave. Guttene på 11 og 14 har alle disse tingene, men alt er fått i gave til jul eller bursdag.

Anonymous poster hash: 2e201...dd3
Skrevet

Det er mulig vi er mange uvanlige her da.

Her gis store ting til bursdager og jul. I tillegg til nødvendige ting. Som dresser, vintersko, ullundertøy osv.

Synes det er viktig at ungene lærer seg å se verdien av det de får, og ikke bare i kroner og øre. Noen har faktisk tatt seg bryet å finne akkurat den gaven til barnet.

Skrevet

Her får barna alt sånn i bursdags og julegaver. Og ellers må de spare, ønsker de seg noe ekstra dyrt.

Men jeg ser at sånn er det ikke hos andre. Har en gutt på snart 8 år, han skal få Xbox one i bursdagsgave. Men omtrent alle hans kompiser har allerede fått den, for de måtte jo få den med en gang den kom. Da duger jo ikke Xbox 360 lenger. Min sønn har ikke noe sånt fra før i det hele tatt.

Nå er jeg enslig mor, og har ikke mulighet til å gi de alt mulig hele tiden. Men blir jo litt lei meg på deres vegne, da de ser andre som får ting hele tiden. Mens de må ønske seg det lenge eller spare til det. Så de får jo mye mindre enn andre. Selv om mine har det de trenger og litt til.

Anonymous poster hash: efaad...0f9
Skrevet

Noen får den nyeste iphone i julekalenderen 10. desember og noen får aldri en iphone. Er vel lommeboka som bestemmer. Vi gir kun dyre gaver til jul og bursdag.

Anonymous poster hash: 077d6...1e8

Skrevet

Noen får den nyeste iphone i julekalenderen 10. desember og noen får aldri en iphone. Er vel lommeboka som bestemmer. Vi gir kun dyre gaver til jul og bursdag.

Eller ikke bare lommeboka som bestemmer, noen rike er fornuftige og.

Skrevet

Sykler og ski får de når de trenger det siden det er noe vi vil at de skal ha enten de ønsker seg det eller ikke, men ekstrating som triksesykkel, miniski osv må de ønske seg/spare til.

Kanskje han som fikk sykkel utenom jul og bursdag fikk den som gave på forskudd?

Skrevet

Varierer her. Her har han bursdag i november, så da blir det dumt å gi sykkel da. Så sykkel får han utenom. Fikk ei seng i 4 årsgave, og ski kommer han til å få til jul etterhvert.

Vi lar han få ønske seg noe, mens andre ting kjøper vi.

Vi kommer aldri til å kjøpe og kjøpe ting til han, da vi ønsker at han lærer seg å glede seg over å få ting han ønsker seg.

Penger har vi mere enn nok av, men det betyr ikke at vi kjøper alt han peker på fordi.

Kanskje derfor vi har mye penger, og en gutt som blir kjempeglad for gaver han får...

Anonymous poster hash: 7673b...b8d

Skrevet

Sykler og ski får de når de trenger det siden det er noe vi vil at de skal ha enten de ønsker seg det eller ikke, men ekstrating som triksesykkel, miniski osv må de ønske seg/spare til.

Kanskje han som fikk sykkel utenom jul og bursdag fikk den som gave på forskudd?

Samme hos oss.

Skrevet

Vi kan kjøpe sånne ting både til bursdag, og utenom bursdag. Med det mener jeg at jeg ikke er bastant eller prinsipiell, med at det MÅvære bursdagsgave. Kommer an på hvor mye barna trenger det, og hvor lenge det er til bursdag. Synes det er helt greit at dere gir det i bursdagsgave.

Skrevet

Eldste her har fått syklene sine til bursdager. Han har bursdag i januar og har derfor fått syklene på forskudd, fordi vi har handlet dem på høstsalget. Det går veldig fint.

Anonymous poster hash: d2010...f7c

Skrevet

Jøss!

Vi er så "kjipe" at vi gir vanlig sykler, langrennsski, klær, ytterjakker, slalomski, badetøy og mye annet praktisk til både jul og bursdag.

Poden her fikk iPhone 4s til 10-årsdagen sin - for snart to år siden. Nå er det selvfølgelig mas om iPhone 6. Jeg er så kjip at jeg sier at den han har får duge ennå med mindre han vil spare penger selv for å kjøpe seg en ny

Anonymous poster hash: 8c860...922

Skrevet

Både og her. Han har bursdag i februar og det passer litt dårlig for sommerutstyr. Dessuten er han såpass ung (6 år) at han ikke har begynt å be om fancy ting og en del av tingene (f.eks. skiutstyret) brukes til aktiviteter som vi ønsker at han skal drive med.

Foreløpig kjøper vi utstyret han trenger fortløpende. Men da velger vi hva han skal ha, og jeg tenker at den dagen han ønsker seg en bestemt sykkel eller dyre ski vil han enten måtte spare penger eller be om de til Jul/bursdag. Og spillkonsol er definitivt noe man får til jul/bursdag.

Anonymous poster hash: bc364...7e2

Skrevet

Men...hva vet du, om denne gutten kanskje har spart bursdagspenger til denne sykkelen?? Mye mulig han har penger på sin sparekonto?

Minner meg litt om datteren min, på 11 år, som har kjøpt seg et dritdyrt (spesielt) scateboard, husker ikke hva det heter nå..men kosta 1200 kr. Noe jeg synes var altfor dyrt!! Men, hun har selv spart penger, og dette ønsket hun seg mest av alt!

Anonymous poster hash: 21e79...463

Skrevet

Vi gir bruksting ved behov og vanlig sykkel faller under bruksting. Det er rett og slett mer praktisk slik. Vi gir heller ikke ting som vintersko, kjeledress, joggesko og lignende i gaver fordi dette er ting som er sesongavhengig og noe de må ha. Mobil og lignende får de i gave, det samme med spesielle typer leker, merkeklær eller annet de egentlig ikke trenger, men bare har lyst på :)

Og bare for å nevne det, ungene våre er gode på å spare penger. Så her kan det godt være at noen har oppfattet det som om vi har f.eks. gitt barna våre nettbrett/i-Pad utenom bursdag/jul, men dette har de faktisk spart til og kjøpt selv.

Anonymous poster hash: 83faa...c3f
Skrevet

Alle slike store ting og alt av klær får hun når hun trenger det, og aldri som bursdagsgave eller julegaver.

Anonymous poster hash: 5ef88...3b7

Skrevet

Sykler og ski får de når de trenger det. Skateboard og rulleskøyter feks får de til bursdag. Sparkesykkel har de fått utenom. Så tja, jeg gjør litt hipp som happ egentlig.

Skrevet

Her har han bursdag rett før jul så da får han noen dyre ting utenom bursdag og jul.

Han er 3.5 år

Anonymous poster hash: 10e99...ba5

Skrevet

Bursdag i august her, synes det er litt greit å få sommerlekene når sommeren begynner, så det får han utenom. Han er 3,5 år så det å få penger i gave og spare til det blir aktuelt skjønner han ikke så mye av enda, og det hadde jo blitt veldig lenge å vente også.

Anonymous poster hash: 5d0eb...9bd
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Bruksting som ski, sykkel, skøyter og vinterjakke etc får ungene her i huset når de trenger det. Trenger de det virkelig, kan de få litt dyre ting som telefon etc i bursdagspresang, men til vanlig får ungene svært moderate presanger til bursdager og jul.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...