Gå til innhold

Blir helt matt. Barneoppdragelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på påskeferie sammen med flere i familien.

Min kusine har en datter på syv år. En sosial snill jente som leker godt med de andre og jeg er glad i henne.

Det jeg reagerer på og lurer på om er normalt er hun får detaljstyre familien.

Vi hadde kjøpt inn tre forskjellige middager i helgen (fredag-lørdag-søndag) og dette barnet skal liksom bestemme hva vi skal spise og hvilket tilbehør. Foreldrene er opptatt av at barnet skal bli hørt. For da spiser hun mer. Fint det altså men barn på syv år har ikke peiling på en del ting. Og klart de spiser mer når det er pølser og stappe fremfor fisk.

Uansett, når vi skulle lage middag så forsøkte foreldrene å presse på for å endre middagsplanen fordi datteren hadde ytret meninger om hvordan middagsopplegget BURDE være.

Jeg hadde planlagt biff med bakt potet på fredag. Dette barnet mente vi skulle ha med potetstappe (som jeg hadde kjøpt inn til søndag) ble litt tatt på senga av dette og kjente jeg ble irritert. Her kommer de som gjester og så skal vesla på syv lage meny for hele helgen.

Greit nok, kunne laget stappe til henne men slik har vi det ikke i vår familie. Barna er så store at de kan spise normal mat.

Jeg sa nei, at det ble som planlagt og foreldrene beklaget til datteren at hun ikke ble hørt. Hun furtet og foreldrene degget for henne, men merkelig nok var hun ferdig å furte når middagen kom på bordet og hun spiste alt som ble servert!

Etterpå fikk jeg litt dårlig samvittighet men fanken heller. Skal virkelig en syv år gammel gjest bestemme slik?

Jeg mener dette er helt bak mål. Noen ting trenger ikke barn bestemme.

Hos hos får barna bestemme lørdagsmiddagen annenhver lørdag og selv da er det regler for hva middagen må inneholde (grønnsaker etc)

Hva mener dere? Burde jeg laget stappe til barna og være litt grei?

Anonymous poster hash: 599ed...a10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så utrolig flaut. Greit om foreldrene lar henne styre slik med dem men de mangle jo fullstendig folkeskikk selv!!

Anonymous poster hash: 279a1...189

Skrevet

Kompromiss?

Hva med å mose poteten til jenta? Du lager vel ikke posestappe på palmesøndag?

Biff og bakt potet er da mer 'voksenmat'?

Mine barn hadde nok spist det, men jeg hadde nok valgt å ikke servere det i det hele tatt til unger.

Forøvrig. Er en bestemmelse tatt, så hjelper det ikke å furte.

Anonymous poster hash: 1654d...9dc

Skrevet

Kompromiss?

Mine barn hadde nok spist det, men jeg hadde nok valgt å ikke servere det i det hele tatt til unger.

Posestappe? Skrev jeg at jeg skulle lage det? Lager skikkelig stappe ja. Og skjønner ikke hvorfor du skal mene hva som passer på palmesøndag, det var ikke temaet.

Men siden du spør så laget vi kalkun på amerikansk måte. Siden vi egentlig pleier å feire thanksgiving sammen men ikke fikk feiret i 2014.

Jo man kan faktisk lage biff til barn om de liker det. Og biffen var faktisk denne familiens forslag.

Mine barn spiser alt de får. Og siden de aldri får spesialmat synes jeg det er dårlig gjort å la denne store jenta få egen mat og ikke de. Synes det sender helt feil signaler.

Skrevet

Kompromiss?

Posestappe? Skrev jeg at jeg skulle lage det? Lager skikkelig stappe ja. Og skjønner ikke hvorfor du skal mene hva som passer på palmesøndag, det var ikke temaet.

Men siden du spør så laget vi kalkun på amerikansk måte. Siden vi egentlig pleier å feire thanksgiving sammen men ikke fikk feiret i 2014.

Jo man kan faktisk lage biff til barn om de liker det. Og biffen var faktisk denne familiens forslag.

Mine barn spiser alt de får. Og siden de aldri får spesialmat synes jeg det er dårlig gjort å la denne store jenta få egen mat og ikke de. Synes det sender helt feil signaler.

Om du leser innlegget ditt, så er det inntrykket jeg sitter igjen med. Du har kjøpt inn til stappe på søndag...

Og det var da ikke verre enn at jenta eller foreldrene skraper ut den bakte poteten hennes og moser den på tallerken.

Nei, man trenger ikke lage spesialmat, men det er lov å improvisere.

Men hvorfor være smidige når man kan trumpfe gjennom...?

Skrevet

Syns du gjorde rett, jenta får jo stappe til kalkunen bare en annen dag! Og jeg garanterer at hadde du lagd stappe til biffen så hadde det sikkert vært feil konsistens eller noe!

Skrevet

Kompromiss?

Om du leser innlegget ditt, så er det inntrykket jeg sitter igjen med. Du har kjøpt inn til stappe på søndag...

Og det var da ikke verre enn at jenta eller foreldrene skraper ut den bakte poteten hennes og moser den på tallerken.

Nei, man trenger ikke lage spesialmat, men det er lov å improvisere.

Men hvorfor være smidige når man kan trumpfe gjennom...?

Hehe. Man må jo ha råvarer til å lage stappe da. Kan ikke lage det av luft og kjærlighet. ;)

Selvsagt kunne foreldrene mose hennes potet men det var ikke stappe i følge jenta.

Skrevet

Merket jeg blei litt flau på foreldrenes vegne nå ;) He he. Tåpelig å la et barn diktere kostholdet og ihvertfall forvente at alle rundt skal tilrettelegge.

Helt fair å la et barn bestemme middag en gang i mellom.... Men det skal jo ikke være vanen... Langt der i fra! Hvis 4 åringen her skulle ha bestemt, hadde vi levd på fiskepinner og pannekaker med masse sukker på og hatt helse deretter... ;) 

Synes du gjorde rett i å legge ned veto, he he. 

Klart man kunne jo hatt en dag hvor barna på turen kunne valgt middagsmeny, for gøy og matinteresse for alle barna.... Men ellers syns jeg det blir for dumt å dille med unga på den måten de gjør her.

Skrevet

Kompromiss?

Hvorfor i svarte skal ikke ungene få spise biff? Og en god hjemmelaget potetstappe er det da virkelig ingenting i veien med. Med en nydelig fløtesaus og gode dampede grønnsaker har man altså en nydelig middag.

Så vanvittig irriterende det må være å tenke så snevert. Ikke skal ungene få normal mat, og ikke skal voksne kunne ete potetstappe på palmesøndag? Blir helt matt.

HI, den ungen høres rimelig bortskjemt ut. Sånn fungerer ikke verden. 

Anonymous poster hash: 3b2be...f3d

Skrevet

Kompromiss?

Hvorfor i svarte skal ikke ungene få spise biff? Og en god hjemmelaget potetstappe er det da virkelig ingenting i veien med. Med en nydelig fløtesaus og gode dampede grønnsaker har man altså en nydelig middag.

Så vanvittig irriterende det må være å tenke så snevert. Ikke skal ungene få normal mat, og ikke skal voksne kunne ete potetstappe på palmesøndag? Blir helt matt.

HI, den ungen høres rimelig bortskjemt ut. Sånn fungerer ikke verden.

Anonymous poster hash: 3b2be...f3d

Les videre....

Gjest Antarctica
Skrevet

Lurer på hva de gjør den dagen de får et barn til som skal "høres".

Tror de har misforstått - å bli hørt er jo ikke det samme som å bli adlydt. Men det er jo det denne jenta blir...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...