Anonym bruker Skrevet 29. mars 2015 #1 Skrevet 29. mars 2015 Har en gutt på snart 3 som er småspist og tynn.. Svigermor langveis fra er på besøk i påsken, hun ser han sjelden og merker hun stresser veldig med å få i han masse mat når hun er her fordi han er tynn. Han er flink til å smake på all mat, men spiser ikke mye til noen måltider. Sånn har han alltid vært. Hun stresser og tar fra han gaffelen og tar på mat for han og dytter det mot munnen hans, gir seg ikke selv om han ikke åpner munnen! Holder gaffelen pal mot munnen hans! Og når han tar imot biten og spiser tar hun på en ny med en gang og sitter klar med gaffelen mot munnen hans mens han tygger. Stakkars. Han liker å spise i sitt eget tempo og ikke minst klarer han da å holde gaffelen selv! Kjenner jeg blir irritert! Gjør jo måltidene til noe negativt for han når hun er her! Redd hun skal ødelegge helt slik at han ikke vil smake på ny mat etter denne uka fordi han hele tiden blir tvunget i mat, aldri bra nok det han klarer å spise osv! Noen som har sånne besteforeldre som er besatt av å fore i ungen mest mulig mat? Jeg måtte si ifra at han sikkert er mett så hun til slutt la fra seg gaffelen idag.. Blir helt svett og stressa av å se han utsettes for slikt matpress! Hvordan kan jeg si ifra på en pen måte imorgen uten at hun skal bli fornærmet? Anonymous poster hash: 70725...215
Todii Skrevet 29. mars 2015 #2 Skrevet 29. mars 2015 Si i fra med en gang hun begynner. Stakkars liten, der hjelper jo ikke å tvinge i han mat! Fortsetter hun syns jeg ikke du trenger å være hyggelig heller.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2015 #3 Skrevet 29. mars 2015 Hvorfor i alle dager lar du henne holde på sånn?! Hadde stoppet henne for lengst!!!! Anonymous poster hash: a77de...68f
Gjest Antarctica Skrevet 29. mars 2015 #4 Skrevet 29. mars 2015 Himmel. Ta gaffelen fra henne og si at dere har koll på alt og er fornøyde med kostholdet. Matglede blir det neppe mer av med hennes metoder...
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 29. mars 2015 #5 Skrevet 29. mars 2015 Du sier bare bestemt fra at dere tvinger ikke i han mat, for det virker mot sin hensikt. Ikke vær så redd for å stå opp for ungen din det er bare å si ifra vennlig med bestemt. Om hun ikke gir seg trenger du ikke være vennlig.. Dette bør hun respektere
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2015 #6 Skrevet 29. mars 2015 Bare si rett ut til henne at man ikke skal tvinge i barn mat,det kan gjøre at de får helt spisevegring. Er jo viktig at måltider blir lystbetont, og ikke noe negativt der man skal sitte og bli tvangsforet. Har en som er kresen på mat, og har snakket mye med helsesøster og fastlege om akkurat dette. Anonymous poster hash: a1d29...faa
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2015 #7 Skrevet 29. mars 2015 Vi har ei småspist og tynn jente. Ser at bestemødre på begge sider stresser litt med det. Vi har gitt klar beskjed om at tvangsforing ikke er greit. Vi gir beskjed hver gang og med det samme vi oppdager at de glemmer seg. Å gi vår datter mer problemer rundt mat enn det som allerede er anser vi ikke som greit. Hun er for øvrig 3,5 år. Anonymous poster hash: 5609b...ad0
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2015 #8 Skrevet 29. mars 2015 Himmel! Blir så oppgitt over foreldre som synes det er utrolig vanskelig å åpne kjeften og stå opp for barna sine fordi de kanskje sårer noen voksne. Hvorfor er det mindre viktig med barna??? Anonymous poster hash: 6b5dd...aa1
geitemarken Skrevet 29. mars 2015 #9 Skrevet 29. mars 2015 Jeg ga beskjed til min svigermor om at ungen fikk et mer usunt forhold til mat når hun holdt på slik og at det hadde motsatt effekt på vårt barn. Hun ble litt snurt først, men så etterhvert at jeg hadde rett. Hører med til historien at hun behandlet sitt første barnebarn slik også og det barnet er når svært overvektig. Sier ikke at det er hennes feil, men det hjalp nok ikke saken heller.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2015 #10 Skrevet 29. mars 2015 Så gi beskjed og sett svigermor på motsatt side av barnet. Hvor tafatt kan man være som voksen? Sitter du bare å ser på dette? Anonymous poster hash: c6323...840
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2015 #11 Skrevet 29. mars 2015 Svigermor maser om mat her og. Går i ett. Ber henne jevnlig om ikke å mase på ungene ved matbordet. Men hun går på repeat. Sånn er det bare. Hun blir snurt hver gang, men jeg driter i det. Hun hadde nektet å spise hun også om hun hadde fått maten og spisinga si kommentert X antall ganger i løpet av hvert måltid. Hi: om du ikke sier ifra med en gang når hun begynner å tvangsmate sønnen din, så sier du med din taushet til din sønn at du aksepterer dette. Eller enda verre, at du ikke hjelper han ut fra vonde situasjoner idet de oppstår. Anonymous poster hash: 53d1b...73a
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2015 #12 Skrevet 29. mars 2015 Måtte sette både min mor, min mormor og min svigermor på plass når det kom til barna og mat. De har måttet innrette seg etter hva som er våre vaner til maten og at tvang ikke hører hjemne under et måltid. Måltidene skal være en hyggelig opplevelse for alle parter og selv om det ikke alltid er favoritten som står på bordet så er det så og si aldri sure miner. Svigermor bor langt unna og ser henne stort sett kun til påske, jul og sommer. Anonymous poster hash: 28e37...734
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå