Gå til innhold

Må man velge bunad fra sitt distrikt/fylke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er fra Østfold, med familierelasjoner til Nordland.

Jeg synes hverken Nordlandsbunaden, Løkenbunaden eller Østfoldbunaden er noe fin.

Har hatt Østfold i mange år men ga den bort til min søster, så jeg må ha ny helst før 17.mai!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er lite ein faktisk må her i livet, men dei fleste tenker vel at ein bunad signaliserar tilhørighet.

Endret av ★
Skrevet (endret)

Du kan skaffe deg akkurat hvilken bunad du vil. Men vær klar over at det er noen som har utropt seg selv til bunadpoliti og at på til lager reglene selv, så du kan risikere at det blir noe tisking og visking hvis du velger en bunad du ikke har tilhørighet til. Vurderer selv å kjøpe meg ny og ikke pokker om jeg bruker 35 000 - 50 000 kr på et plagg som jeg ikke liker.

Endret av LivetErEnLek
Skrevet

Jeg har hørt at bunaden skal være fra ditt sted eller der foreldrene er fra. Men det er vel ingen straff for å velge en annen :)

Skrevet

Jeg synes absolutt man skal velge ut fra tilhørighet ja. Men man MÅ ikke. Har aldri møtt noen som har valgt en bunad hun fordi det var en fin stakk.

Anonymous poster hash: 8fe98...735

Skrevet

Det er lite ein faktisk må her i livet, men dei fleste tenker vel at ein bunad signaliserar tilhørighet.

Tenker det jeg også, så det er sagt!

Kjedelig å betale 30.000kr for en drakt du i utg.pkt ikke synes er flatterende, men å ha bunad er liksom tradisjon i seg selv.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Du må ikke noe som helst, men i mitt hode hadde det blitt rart med en bunad fra et område jeg overhodet ikke har tilknytning til.

Skrevet

Tenker det jeg også, så det er sagt!

Kjedelig å betale 30.000kr for en drakt du i utg.pkt ikke synes er flatterende, men å ha bunad er liksom tradisjon i seg selv.

Graver du litt finner du gjerne slekt på de mest utenkelige steder. Leste for øvrig et eller annet sted at noen fra Telemark var irriterte fordi en beltestakk derfra hadde blitt så populær blant folk som ikke hadde noen tilknytning.

Anonymous poster hash: 8fe98...735

Skrevet

Det er fullt lov, men personlig synes jeg det er sært. En bunad er jo ikke en kjole fra B young heller. Den viser tilhørighet. Jeg synes og der er mange som er finere enn min, men å ha en annen er ikke aktuelt. Vil jeg ha noe som kler

Meg bedre kjøper jeg den kjolen på b young.

Skrevet

Poenget med bunad er vel å vise tilhørighet. Å ha en bunad fra et sted som man ikke har tilhørighet til er bare merkelig.

Anonymous poster hash: 7e4e8...4f2
Skrevet

Her inne er det bare å kjøre på. Tradisjon og etikette er bare tull! Bryllup sa du? Kjør på med rød minikjole i blonder! Bunad sa du? Bare velg den du liker best!

Skrevet

Det er jo ikke lovregulert, akkurat. Og de på Husfliden spør vel ikke etter stamtavle når du skal bestille deg bunad. Når det er sagt, jeg kunne ikke ha tenkt meg å ha en bunad fra et sted jeg ikke følte noen som helst tilknytning til.

Skrevet

Nordlandsbunaden i blå eller grønn er jo nydelig;)

Selv har jeg stakk og liv fra Telemark altså så jeg er ikke inhabil ;)

Anonymous poster hash: 67a72...d9a

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Personlig syns jeg det er helt bak mål. En bunad skal jo si noe om opphav og tilhørighet. Ja, den lilla stakken fra Telemark er noe av det nydeligste jeg vet om, men siden jeg ikke engang kjenner en flue derifra valgte jeg med stolthet blå Nordlandsbunad, som de fleste i min slekt har

Skrevet

Tror du vil få mange hevede øyebryn og rare reaksjoner på det altså...

Jeg har bunad fra et helt annet sted i landet enn der vi bor, og på f.eks 17.mai når vi snakker med folk er det jo vanlig å gi hverandre komplimenter for bunadene og spørre hvor de kommer fra. Jeg får stadig spørsmål om foreldrene mine er fra stedet bunaden min er fra siden jeg har den: "Åh, har du aner derfra du, det visste jeg ikke?" "Så fin den bunaden var til deg, har du familie der?" osv osv.

Jeg kan da stolt fortelle at dette er hjemstedet til min far, det er bestemoren min som bor der som har brodert bunaden og jeg har hele min farsslekt der. Føler selv det hadde blitt veldig rart om jeg måtte svare at neida, jeg har ingen familie der, jeg bare valgte denne bunaden fordi den var finere enn den som stammer fra vårt hjemsted..... For meg viser bunad tilhørighet.

Anonymous poster hash: fde7a...f60
Skrevet

Det er fullt lov, men personlig synes jeg det er sært. En bunad er jo ikke en kjole fra B young heller. Den viser tilhørighet. Jeg synes og der er mange som er finere enn min, men å ha en annen er ikke aktuelt. Vil jeg ha noe som kler

Meg bedre kjøper jeg den kjolen på b young.

enig =) 

Anonymous poster hash: 8860f...87f

Skrevet

Helt ærlig synes jeg bunad bør representere tilhørighet, altså hjemsted eller slektskap. Det er veldig mange bunader jeg synes er finere enn min, men jeg liker at bunaden min sier noe om hvor jeg kommer fra, da fødested er en del av identiteten min.

Skrevet

Selvfølgelig har man en bunad fra et sted man har geografisk slektstilknytning til!

D er jo d som er hele poenget med bunad! Hadde ikke d spilt noen rolle, så hadde jo Norge hatt EN felles bunad...

Bunad ER gammel tradisjon!! Lik d, eller ei...

Verden er full av fine kjoler dersom du synes bunaden din ikke er fin... (hvilket jeg også synes er tøv, da en bunad er et tradisjonsrikt praktplagg man skal bære med stolthet!)

Anonymous poster hash: c3055...62f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...