Anonym bruker Skrevet 29. mars 2015 #1 Skrevet 29. mars 2015 Jeg fikk for noen uker siden vite at jeg hadde litt lite jern så måtte begynne med jerntilskudd. Tok en ny blodprøve bare 3 uker etter den første i forbindelse med noe annet og legen var nysgjerrig på jernet så det ble og sjekket. Fikk vite på fredag at jernnivået mitt nå er bra. Skulle egentlig ta blodprøve etter 6 uker, men burde jeg fortsette å ta jern? Kan nivået dette ned igjen om jeg slutter "for tidlig"? Kan ringe legekontoret i morgen. Jeg fikk mensen i går og pleier å blø mye så har ikke lyst å slutte i disse menstider men må jo høre på legen. Merkelig nok så blør jeg mindre nå. Og dere som blør mye under mensen og har hatt eller har jernmangel pga det, hvor ofte tar dere blodprøver for å sjekke jernet så dere vet om dere har jernmangel? Når dere blir slapp og sånt? Eller uansett regelmessig? Man skal jo ikke ta jern egentlig om nivået er bra. Eller tar dere bare jern når dere får symptomer på jernmangel? Kan man forebygge ved å begynne med jerntilskudd noen dager før mensen eller fungerer det ikke sånn? Har ikke peiling jeg Anonymous poster hash: 734e8...f73
<3Barn&Engler<3 Skrevet 29. mars 2015 #2 Skrevet 29. mars 2015 Hei Det er anbefalt for alle kvinner å bruke jerntabletter under mensen, uansett hvor mye eller lite man blør.Jeg har jernmangelsykdom nå, og må gå på jerntabletter hele tiden. Har mensen i 1-7 dager, blør minimalt, slik har det vært hele tiden, før jeg fikk dette også.. Nå er det jo forskjell på "meg og deg", siden du har hatt midlertidig jernmangel, og jeg har det kronisk. Men jeg sjekker kun jernlageret når jeg merker på meg at jeg har høyt mangel, før det ble bekreftet at det var kronisk, sjekket jeg jernlageret hver 6 uke.Legen sier som regel i fra om man skal stoppe med medisin eller annet de har sakt man skal starte på, så ikke slutt med de, før du har snakket med legen om dette.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2015 #3 Skrevet 29. mars 2015 Hei Det er anbefalt for alle kvinner å bruke jerntabletter under mensen, uansett hvor mye eller lite man blør. Jeg har jernmangelsykdom nå, og må gå på jerntabletter hele tiden. Har mensen i 1-7 dager, blør minimalt, slik har det vært hele tiden, før jeg fikk dette også.. Nå er det jo forskjell på "meg og deg", siden du har hatt midlertidig jernmangel, og jeg har det kronisk. Men jeg sjekker kun jernlageret når jeg merker på meg at jeg har høyt mangel, før det ble bekreftet at det var kronisk, sjekket jeg jernlageret hver 6 uke. Legen sier som regel i fra om man skal stoppe med medisin eller annet de har sakt man skal starte på, så ikke slutt med de, før du har snakket med legen om dette. Takk for svar Har aldri blitt fortalt at man burde ta jerntilskudd uansett, når begynner man i forhold til mensen? Jeg blødde mindre før jeg fødte og da var alltid jernet bra, også under graviditeten. Begynte å blø kraftigere i høst og ble dårlig i slutten av januar. Vil gjerne slippe å bli så dårlig igjen, selv om nivåene mine (jern, ferritin, osv, husker ikke nivåene) ikke var kjempe lave. Anonymous poster hash: 734e8...f73
<3Barn&Engler<3 Skrevet 29. mars 2015 #4 Skrevet 29. mars 2015 Man bør ta jerntilskudd (enten via tablettform, eller mat med høyt jern innhold) fra 3 dager før ventet mens, om man har stor blødning under mensen, om man blør lite, bør man øke jernmengden i kostholdet fra første mens dagen. Få leger som informerer om dette, jeg fikk vite det i forbindelse med sykdommen min, når jeg har mensen, må jeg ta jerntabletten som vanlig, og fylle på ekstra i kostholdet mitt.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2015 #5 Skrevet 29. mars 2015 Man bør ta jerntilskudd (enten via tablettform, eller mat med høyt jern innhold) fra 3 dager før ventet mens, om man har stor blødning under mensen, om man blør lite, bør man øke jernmengden i kostholdet fra første mens dagen. Få leger som informerer om dette, jeg fikk vite det i forbindelse med sykdommen min, når jeg har mensen, må jeg ta jerntabletten som vanlig, og fylle på ekstra i kostholdet mitt. Takk igjen Jeg er veldig glad i brød med leverpostei så spiser det hver dag nå, men synd å ofre melka ved siden av, elsker melk Anonymous poster hash: 734e8...f73
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2015 #6 Skrevet 29. mars 2015 NEI NEI NEI - man skal IKKE bare ta jerntabletter før mens, under mens eller hvis man mistenker lavt jerninnhold. Man skal bare ta jerntabletter hvis man får påvist jernmangel hos lege. Noen mennesker har faktisk for mye jern og det gjør da vondt verre å fylle på med jern fordi man kjenner seg slapp eller tenker det er bra ved mensen. Jeg har noe som heter hemakromotose hvor kroppen min lagrer jern. Npr jernlagerrt blir for stort så oppstår det avleiringer i forskjellige organer som kan gi skader for livet. Det vanligste tegnet på for høyt jernlager er at man blir slapp og mangler energi, altså akkurat de samme som ved for lavt jernlager. Så mistenker dere at jernlageret er for lavt så tar dere kontakt med legen før dere starter med jerntabletter. Anonymous poster hash: b8bc1...689
<3Barn&Engler<3 Skrevet 29. mars 2015 #7 Skrevet 29. mars 2015 NEI NEI NEI - man skal IKKE bare ta jerntabletter før mens, under mens eller hvis man mistenker lavt jerninnhold. Man skal bare ta jerntabletter hvis man får påvist jernmangel hos lege. Noen mennesker har faktisk for mye jern og det gjør da vondt verre å fylle på med jern fordi man kjenner seg slapp eller tenker det er bra ved mensen. Jeg har noe som heter hemakromotose hvor kroppen min lagrer jern. Npr jernlagerrt blir for stort så oppstår det avleiringer i forskjellige organer som kan gi skader for livet. Det vanligste tegnet på for høyt jernlager er at man blir slapp og mangler energi, altså akkurat de samme som ved for lavt jernlager. Så mistenker dere at jernlageret er for lavt så tar dere kontakt med legen før dere starter med jerntabletter. Anonymous poster hash: b8bc1...689 Fått samme beskjed av fast lege, lege på sykehus og spesialisten innen sykdommen min (og jernlager) Så om det stemmer, så burde de vel vite dette..
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2015 #8 Skrevet 29. mars 2015 Aldri hørt at alle skal ta jerntilskudd under mens. Jeg har jo fått beskjed om at det slett ikke er bra med jern når man ikke trenger det.. Anonymous poster hash: 8a0f3...fea
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2015 #9 Skrevet 29. mars 2015 Jern skal kun tas hvis det viser mangler på prøver fra lege. For mye jern er skadelig. Symptomene er det samme ved mangel eller for mye jern. Helsesøster, fastlege og leger på sykehus som kom med denne informasjonen da min gutt sliter pga jernmangel. Anonymous poster hash: c988f...734
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2015 #10 Skrevet 29. mars 2015 Helt utrolig at noen ( dvs en i den tråden) svarer slikt uten å egentlig ha peiling. Er nok best at du rådfører deg med legen, og at du i hvertfall ikke høres på hun som sier at alle skal ta jerntilskudd!!!! Anonymous poster hash: 8a0f3...fea
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2015 #11 Skrevet 29. mars 2015 Jeg skal uansett snakke med legen ja. HI Anonymous poster hash: 734e8...f73
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2015 #12 Skrevet 29. mars 2015 NEI NEI NEI - man skal IKKE bare ta jerntabletter før mens, under mens eller hvis man mistenker lavt jerninnhold. Man skal bare ta jerntabletter hvis man får påvist jernmangel hos lege. Noen mennesker har faktisk for mye jern og det gjør da vondt verre å fylle på med jern fordi man kjenner seg slapp eller tenker det er bra ved mensen. Jeg har noe som heter hemakromotose hvor kroppen min lagrer jern. Npr jernlagerrt blir for stort så oppstår det avleiringer i forskjellige organer som kan gi skader for livet. Det vanligste tegnet på for høyt jernlager er at man blir slapp og mangler energi, altså akkurat de samme som ved for lavt jernlager. Så mistenker dere at jernlageret er for lavt så tar dere kontakt med legen før dere starter med jerntabletter. Anonymous poster hash: b8bc1...689 Fått samme beskjed av fast lege, lege på sykehus og spesialisten innen sykdommen min (og jernlager) Så om det stemmer, så burde de vel vite dette.. Da har de enten gitt deg råd som gjelder deg fordi du har lave verdier eller så har de ikke god nok kunnskap om hvordan kroppen reagerer med for mye jern innabords. Jeg tenker aller helst at du ikke forsto at dette først og fremst gjaldt deg og ikke alle og enhver. Anonymous poster hash: b8bc1...689
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå