Gå til innhold

Sukk , kresent barn på besøk. Er det mulig ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun elsker familieskinke og det er det eneste pålegget hun spiser, men siden vi har kokt skinke så liker hun det ikke i det hele tatt. 

Jeg har prøvd å forklare at det faktisk er det samme, men jeg får beskjed om at jeg tar feil. 

En ting er å ikke like det, men slike vrangforestillinger gjør meg matt. 

Anonymous poster hash: d472a...27e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. høyrest nesten ut som om du har med eit barn å gjere..

Gi barnet 3 valg:

1. Brødskive med eitt av pålegga som er tilgjengelig.

2. Brødskive utan pålegg.

3. Ingen brødskive.

Skrevet

Hvis så små ting gjør deg sint?

Er ikke ditt barn -eller ansvar! Hold ut og ikke bry deg da vel?

Anonymous poster hash: c8b7b...b93

Skrevet

Jeg er ikke sint i det hele tatt (hvor får du det fra?), men skjønner ikke at foreldre diller sånn med ungene sine.

Når barna nærmer seg 12 år, synes jeg rett og slett de er for store til å holde på sånn. Det er jo sånne ting som bygger oppunder primadonnanykker. 

Det har jo ikke noe med "ikke liker" å gjøre. 

HI

Skrevet

Skjønner deg faktisk godt når det er snakk om så store barn. Da hadde jeg gitt valget mellom det vi hadde eller ingenting.

Anonymous poster hash: 86897...f1a

Skrevet

Jeg er ikke sint i det hele tatt (hvor får du det fra?), men skjønner ikke at foreldre diller sånn med ungene sine.

Når barna nærmer seg 12 år, synes jeg rett og slett de er for store til å holde på sånn. Det er jo sånne ting som bygger oppunder primadonnanykker.

HI

Vel, jeg drakk ikke melk hos familie på Sunnmøre fordi den het "mjølk" og DET likte jeg ikke!

Det gikk over, ingen primadonnanykker her i gården ;)

Skjønner ikke at du lar en bagatell bli et såpass stort problem at du faktisk må skrive et innlegg om det.

Anonymous poster hash: cb369...2fa

Skrevet

HIAnonymous poster hash: d472a...27e

Vel, jeg drakk ikke melk hos familie på Sunnmøre fordi den het "mjølk" og DET likte jeg ikke!

Det gikk over, ingen primadonnanykker her i gården ;)

Skjønner ikke at du lar en bagatell bli et såpass stort problem at du faktisk må skrive et innlegg om det.Anonymous poster hash: cb369...2fa

Nå er det jo ikke sikkert at du skjønner så mye generelt da?

Skjønner godt at hi blir litt oppgitt over store barn som skaper seg over bagateller. Tilogmed så mye at hun bruker et minutt av sitt liv til å skrive om det :D

Anonymous poster hash: 9cc20...53d

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen, blir også utålmodig av barn som er veldig sære i matveien. Eldste hadde en venninne som bare likte servelat og nugatti. Hvis hun skulle overnatte, sørget jeg for å ha servelat. Ellers fikk hun spise det hun fikk. Den samme jenta likte speileegg godt, men bare det hvite. Da fikk hun ikke egg, gitt...

Inntil en viss alder er det greit å være kresen, men mine barn vet (og etterlever av og til) at jeg forventer at de unngår å si "liker ikke" borte. Å reise på cup med 15 jenter der tre-fire ikke spiser frokost fordi de ikke liker sånt brød, en ikke drikker fordi hun liker ikke melk og ikke sånt vann som de har her, fem spiser ikke middag fordi den er ekkel osv osv, det er frustrerende. Så sant det ikke foreligger spesielle grunner, bør barn i hvert fall fra 8-9 klare å finne noe de liker på et vanlig frokostbord og i vanlig standard middager. En av disse jentene har en mamma som steker vafler til frokost hver dag (nå er hun 16) for hun liker ikke brød. Det er ubegripelig for meg.

Skrevet

jeg har omvendt problem. Mine barn blir instant sultne når de er på besøk.og spiser alt.

Anonymous poster hash: 352d3...c85

Skrevet

Jeg har en som er sær i matveien. Slitsomt og til tider veldig irriterende og flaut når vi er på besøk. Vi har prøvd mange taktikker , men har en del andre " kamper" å ta, så vi har valgt å ikke lage så veldig nummer av det. Han får bare et vanskeligere forhold til mat om vi tvinger ham. Skjønner at andre rister på hodet av kresne barn, men det er ikke alltid foreldrene har gjort så mye feil.

Anonymous poster hash: a49e9...d54

Skrevet

Hun elsker familieskinke og det er det eneste pålegget hun spiser, men siden vi har kokt skinke så liker hun det ikke i det hele tatt.

Jeg har prøvd å forklare at det faktisk er det samme, men jeg får beskjed om at jeg tar feil.

En ting er å ikke like det, men slike vrangforestillinger gjør meg matt.

Sikker på at barnet ikke har bedre smakssans en deg og at det faktisk er forskjell?

Jeg har et superkresent barn ( og et som spiser alt) i samråd med lege, har vi funnet ut at han har en annen sanseopplevelse en normalt, og at han derfor kjenner små ulikheter som vi andre ikke legger merke til. Han kjenner faktisk forsljell på feks ulike merker og liker ikke mange av dem. Tro meg, vi har ikke dullet med gutten, og hadde virkelig prøvd alt, også nærmest tvang. Og gjett om vi fikk dårlig samvittighet for det når det kom frem at dette faktisk var reele opplevelser han hadde!

Anonymous poster hash: 64668...d6b

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Barnet har rett i at kokt skinke og familieskinke ikke er det samme., det smaker ikke likt. At forskjellen er så stor at man liker det ene og ikke det andre, er en annen ting.  Og forskjellige merker, smaker forskjellig.  Selvfølgelig gjør de det, det lages jo på forskjellige plasser.  Trodde at alle kjente forskjell på smaker fra forskjellige produsenter jeg, tror ikke at man trenger å ha noen "unormal" sanseopplevelse av den grunn.  (Men det kommer vel snart en diagnose på det også...)

Jeg holder meg til det som en annen her oppe sier.  Når vi har unger på besøk, er alternativet:

1. Spise skive med det pålegget vi har i huset.  (Her hos oss snakker vi ikke om hva vi ikke liker, kun om hva vi liker)

2. Spise skiva uten pålegg.

3. La være å spise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...