Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #1 Skrevet 27. mars 2015 Jeg har hatt søvnproblemer i flere år og er i en ekstra dårlig periode nå. Kan ta imovane men det kan man ikke ta hver dag og jeg blir så fort avhengig av den. Har prøvd alt av mildere medisiner som vallergan, tolvon og circadin, med dårlig resultat. Circadin var forferdelig, jeg sovnet ikke fortere (innsovningen var det eneste problemet da men nå sliter jeg med at jeg våkner mye og) og våknet mye av den. Hadde også grusomme mareritt da, pleier ikke ha mareritt. Men er det annen melatonin å få av legen? Er så rart at et stoff som kroppen allerede produserer skal ha så dårlig effekt på meg. Men mener at jeg har lest at circadin kan ha dårlig effekt på folk. Noen som har prøvd en annen melatonin? Eller både circadin og en annen? Hvordan var det? Anonymous poster hash: 11a9d...e7d
3barnsmamma'n:-) Skrevet 27. mars 2015 #2 Skrevet 27. mars 2015 Så rart at du våkner opp når du får Circadin.. Det er jo en depottablett som skal avgi virkestoffer gjennom natten og ha god effekt i forhold til både innsovningen og å holde på søvn. Når det er sagt, så finnes det Melatonin 5mg også og det er kun for innsovning. Om de har sterkere enn det, vet jeg ikke, men det bruker iallefall ene barnet mitt. Greien med Melatonin er jo at det dessverre ikke har effekt på alle.. Men i blant kan det hjelpe å ta en ukes pause fra det og så begynne påan igjen. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #3 Skrevet 27. mars 2015 Cercadin (depo melatonin) blir brukt mot insomnia (søvnløshet). Cercadin tabelettene frisetter melatonin langsomt og tanken er å etterlikne den normale utskillesen av melatonin i hjerne, med høyest nivå midt på natten. Vanlig melatonin brukes ved søvnrytmeforstyrrelser, har kort halveringstid og er raskt ute av kroppen. og er noe legen din må søke om å få skrive ut til deg eventuelt. Utifra hva du skriver, høres det ikke ut som du har mangel på melatonin, så kanskje legen din burde se på andre faktorer, og medisiner (ikke ting som imovane!) Det er en rekke medisiner som er litt tyngre med som ikke er avhengighetsdannende. Som eksempel en veldig lav dose serquel. Dette vet jo legen din. Bestill en time og ta en alvorlig prat hos fastlege. Du kan ikke gå rundt å ha det slik, det er ikke bra iheletatt over så lang tid.. Anonymous poster hash: 472e9...2b1
n74 Skrevet 28. mars 2015 #4 Skrevet 28. mars 2015 Spør legen om du kan prøve ut Quetiapine. Det er egentlig et antipsykotika som blant annet brukes mot schizofreni, men da i store doser. Vanlige fok blir bare trøtte når de tar dette og i små doser kan den brukes som søvnmedisin. Har hjulpet meg i perioder med store søvnproblemer. Jeg plages med å våkne og ikke få sove igjen. Den er heller ikke vanedannende, så du kan hoppe av når du vil. En liten bivirkning for meg er at det er vanskelig å stå opp når det endelig er morgen, men når jeg først er oppe og i gang så går det fint😊
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2015 #5 Skrevet 28. mars 2015 Takk for tips. Har prøvd truxal som også er antipsykotika, det var en grusom medisin. Av den minste dosen ble jeg skikkelig neddopa men uten å sove bedre. I tillegg fikk jeg første kvelden det verste blodtrykksfallet jeg noen sinne har hatt. Det varte i hele 15 min, jeg var alene og lå på senga med mobilen i hånda og vurderte å rige 113. Neste kveld tok jeg den i senga så jeg ikke skulle få et blodtrykksfall og sov hos kjæresten. Jeg sov ikke bedre og i følge kjæresten så lå jeg og slo i madrassen lenge i søvne. Aldri igjen at jeg prøver truxal iallfall. Kan være at seroquel og quetiapine (som er det samme) ikke er så fælt å bruke. Ser at man må være forsiktig med å ta disse ved lavt blodtrykk, noe jeg har. Jeg får ekstremt hangover av vallergang, vil ikke ta noe som gir meg hangover. HI Anonymous poster hash: 11a9d...e7d
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2015 #6 Skrevet 28. mars 2015 Det blir dessverre litt pest eller kolera. Ja, du kan få en kjip hangover av seroquel, (og ja, quetiapine er virkestoffet i seroquel ). vallergan, truxal, nozinan osv får man somregel hangover på, noe som er typisk en del av c prepratene. Hør med legen din, det finns medisiner som ikke gir så sterk hangover. Har du forsøkt Marzine? brukes primært mot reisesyke men har en god effekt som sovemedisin for enkelte... Har det blitt tatt somatiske undersøkelser forresten? for å utelukke stoffskiftesykdommer osv, og søvnlidelser som søvnapnè, siden du har slitt over så mange år? Spør siden det dessverre ikke er alle leger som ser hele mennesket, og ikke alltid prøver å finne årsaken til slike problemer.. Anonymous poster hash: 472e9...2b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå