Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #1 Skrevet 27. mars 2015 var til kontroll i går. har risiko svangerskap, pga mange tidligere komplikasjoner og blir tett fulgt opp. har slitt mye siden de to forrige svangerskapene mine, ene med help og andre utenfor livmor. begynte veldig tidlig hangle i dette svangerskapet, men heldigvis utvikler alt seg fint inni magen. pga helsa jeg har hatt det siste to årene har jeg vert mindre aktiv og blitt mer slapp i kroppen. ikke noe jeg er fornøyd med men ikke verre enn at jeg har stor tro på at jeg skal komme i form igjen på litt sikt. har et normalt kosthold, og et helt greit forhold til mat. spiser for det meste det jeg har lyst på både sunt og usunt, men ikke ubegrenset. så før graviditeten nå veide jeg 65 kg og er ca 164 høy, frem til nå (7 mnd på vei) så har jeg gått opp 5 kg. er fornøyd med det selv, og glad jeg ikke går opp uvettig mye i vekt. men stusser veldig over jordmor som da kommenterer veldig tydelig at det er bra jeg ikke har gått opp mer siden jeg hadde ganske høy bmi i utgp. vet jeg ikke hadde hatt vondt av å gå ned noen kg, noe jeg kommer til å jobbe med etter fødsel. men anså meg ikke til å ligge i faresonen for å være overvektig.. har jeg grunn til å reagere på jordmors uttale eller har hun rett? Anonymous poster hash: e67af...fd9
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #2 Skrevet 27. mars 2015 Er hun blind eller dum?! 65kg er jo ikke såå ille. Og hvertfall ikke overvekt! Anonymous poster hash: 1e42c...7bd
Fandens Oldemor Skrevet 27. mars 2015 #3 Skrevet 27. mars 2015 Helt unødvendig å si noe sånt. Skjønner ikke hva hun ønsket å oppnå.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #4 Skrevet 27. mars 2015 Det var ikke spesielt ufølsomt synes jeg. At du reagerte på det har mer å gjøre med selvbilde ditt enn at hun var ufin. Anonymous poster hash: 5fdae...202
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #5 Skrevet 27. mars 2015 Den kommentaren fikk jeg av min jordmor også... eller det som skjedde var at jeg gikk ned i begynnelsen av svangerskapet, men så var det mellom en kontroll at jeg hadde gått opp et par kg. Hun begynte da å snakke om kosthold og at jeg måtte passe meg siden jeg ikke akkurat var tynn. Veide 73 før svangerskap og er 1.71. La på meg 9.1 kg i svangerskapet. Mener at det er farlig når jordmødre sier slikt. Det er påvist at å slanke seg i svangerskap øker risikoen for at barna blir overvektige sener, siden de får lavere forbrenning, og andre negative konsekvenser kan det også få. Synes jordmora di var veldig frekk, hun burde heller fokusere på sunn kost uten å fokusere så mye på vekta (noe annet hadde vert om du var overvektig, men du er jo normal) Anonymous poster hash: ffbb2...c04
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #6 Skrevet 27. mars 2015 Det er jo dere som fokuserer uvettig mye på vekt her 😩 Anonymous poster hash: 5fdae...202
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #7 Skrevet 27. mars 2015 Med 65 kilo og 164 cm høyde er BMIen 24. Altså normalvektig. Må ha vært en misforståelse en eller annen plass. Anonymous poster hash: 100db...e42
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #8 Skrevet 27. mars 2015 Jeg er 170 og veide 66,1 når jeg var 13 uker, vet ikke hva jeg veide før jeg ble gravid ettersom jeg ikke hadde veid meg på over ett år. Men hadde jordmor sagt noe slik til meg hadde hu fått seg en på trynet trur jeg! Makan til frekkhet! Anonymous poster hash: 0fef3...4fb
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #9 Skrevet 27. mars 2015 For en tulling! Du var jo ikke stor, er hun helt teit?? Hadde ikke giddet å dra til henne jeg. Anonymous poster hash: 51da3...aeb
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #10 Skrevet 27. mars 2015 Den kommentaren fikk jeg av min jordmor også... eller det som skjedde var at jeg gikk ned i begynnelsen av svangerskapet, men så var det mellom en kontroll at jeg hadde gått opp et par kg. Hun begynte da å snakke om kosthold og at jeg måtte passe meg siden jeg ikke akkurat var tynn. Veide 73 før svangerskap og er 1.71. La på meg 9.1 kg i svangerskapet. Mener at det er farlig når jordmødre sier slikt. Det er påvist at å slanke seg i svangerskap øker risikoen for at barna blir overvektige sener, siden de får lavere forbrenning, og andre negative konsekvenser kan det også få. Synes jordmora di var veldig frekk, hun burde heller fokusere på sunn kost uten å fokusere så mye på vekta (noe annet hadde vert om du var overvektig, men du er jo normal) Anonymous poster hash: ffbb2...c04 Er det virkelig det? Har du en link som bekrefter dette? Anonymous poster hash: 683e3...044
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #11 Skrevet 27. mars 2015 takk innrømmer glatt at jeg hadde hatt godt av å ta av litt, og burde bli mer aktiv igjen. men trodde jeg var innenfor normalen, og ikke mot overvektig.. til deg som tok opp selvbildet mitt, ja det er svært dårlig. etter år med mobbing og kommentarer på hvor feit og ekkel jeg er, noe som for min del resulterte i spiseproblemer. jeg har jobbet mye med meg selv og mitt forhold til mat de siste 10 årene og kommet langt. det er vell meget kjent for de fleste at gravide damer er fulle i hormoner og meget følsomme, svært mange ihvertfall? hun må gjerne diskutere kosthold med meg, det ville jeg ikke hatt problemer med. men at hun forteller meg at jeg er overvektig og bør passe meg resten av svangerskapet synes jeg ikke er greit. Anonymous poster hash: e67af...fd9
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #12 Skrevet 27. mars 2015 Men det er jo ikke rart at du har dårlig selvbilde hvis du ilegger andres kommentarer så mye vekt. At du bruker resten av ettermiddagen på å gruble over det og diskuterer det med andre er jo selve oppskriften på dårlig selvbilde. Rist det av deg å gå videre. Du er fin som du er og du trenger ikke at jordmor bekrefter deg. Det betød ingenting. Slutt å fokuser på det. Anonymous poster hash: 5fdae...202
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #13 Skrevet 27. mars 2015 Den kommentaren fikk jeg av min jordmor også... eller det som skjedde var at jeg gikk ned i begynnelsen av svangerskapet, men så var det mellom en kontroll at jeg hadde gått opp et par kg. Hun begynte da å snakke om kosthold og at jeg måtte passe meg siden jeg ikke akkurat var tynn. Veide 73 før svangerskap og er 1.71. La på meg 9.1 kg i svangerskapet. Mener at det er farlig når jordmødre sier slikt. Det er påvist at å slanke seg i svangerskap øker risikoen for at barna blir overvektige sener, siden de får lavere forbrenning, og andre negative konsekvenser kan det også få. Synes jordmora di var veldig frekk, hun burde heller fokusere på sunn kost uten å fokusere så mye på vekta (noe annet hadde vert om du var overvektig, men du er jo normal) Anonymous poster hash: ffbb2...c04 Er det virkelig det? Har du en link som bekrefter dette? Anonymous poster hash: 683e3...044 Barn av overvektige mødre har økt risiko for å bli overvektige eller få diabetes senere i livet. Det er mulig at de også er disponerte for visse kreftformer, men dette er ikke bekreftet. Professor i fødselshjelp Tore Henriksen er aktuell med boka ”I mors mage”. Han sier det er godt dokumentert at feilernæring og andre miljøfaktorer i fosterlivet bidrar til fedme, diabetes, høyt blodtrykk, hjertesykdom og muligens kreft og psykiske lidelser hos barnet. http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=16376:svangerskap-og-overvekt&catid=95&Itemid=516 Leita opp en fra google nå, men var masse fokus på dette da trenden med tynne mager rett etter fødsel kom Anonymous poster hash: ffbb2...c04
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #14 Skrevet 27. mars 2015 ønsket ingen diskusjon på mitt selvbilde, det jobber jeg med selv. jeg ønsket tilbake melding på om jordmors kommentar var berettiget eller ikke. fra min side syns jeg det var veldig uprofesjonelt måten dette ble gjort på. som jeg sa lenger oppe: diskuter gjerne kosthold med meg og kom gjerne med råd. men jeg setter ikke pris på dårlig skjult beskjed om at jeg er overvektig og bør passe meg! Anonymous poster hash: e67af...fd9
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #15 Skrevet 27. mars 2015 Hun mente sansynlig vis å berolige deg med at det var greit å ikke legge på seg mer så lenge du har såpass å ta av. Du var jo ikke å regne som overvektigut fra en deffenisjon på at overvekt starter på BMI på 25 (Dit kommer du når du paserer 67 kg omtrent), men ettersom du også tydligvis er veldig utrent og har lite muskler har du nok vell så mye fett på kroppen som mange overvektige. At du ikke legger mye på deg er derfor veldig bra. Hadde du derimot hatt en MBI på 17 før du ble gravid ville det kunne vært et faresignal om du bare hadde lagt på deg 5 kg til nå. Anonymous poster hash: 06d29...b4e
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #16 Skrevet 27. mars 2015 Det var ikke berettiget. Du er helt normal!!! Anonymous poster hash: 9784b...af0
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #17 Skrevet 27. mars 2015 Hun mente sansynlig vis å berolige deg med at det var greit å ikke legge på seg mer så lenge du har såpass å ta av. Du var jo ikke å regne som overvektigut fra en deffenisjon på at overvekt starter på BMI på 25 (Dit kommer du når du paserer 67 kg omtrent), men ettersom du også tydligvis er veldig utrent og har lite muskler har du nok vell så mye fett på kroppen som mange overvektige. At du ikke legger mye på deg er derfor veldig bra. Hadde du derimot hatt en MBI på 17 før du ble gravid ville det kunne vært et faresignal om du bare hadde lagt på deg 5 kg til nå. Anonymous poster hash: 06d29...b4e hun satt med nesen ned i papirene og understreket at bmi en min var høy, og jeg måtte passe vekta, fant ikke så mye beroligende med det. jeg har slappere muskelmasse enn jeg er vant med, men har ikke mistet musklene mine synlig i den forstand. ingen store valker verken her eller der, har mye ekstra på beina, men det har jeg alltid hatt. mistet nesten tre liter blod på 6 mnd (to opperasjoner) har slitt veldig i etterkant, noe hun vet. har også jobbet 100% i meget krevende jobb og tatt hovedansvar for de to barna jeg har. så jeg har ikke levd stillesittende, men jeg har tidvis vert svært sliten og stresset. alt dette vet hun godt om men velger se bort fra Anonymous poster hash: e67af...fd9
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #18 Skrevet 27. mars 2015 Jeg hadde blitt skikkelig sur. I første svangerskap så gikk jeg fra 60-80 kg, og jeg er bare 161 cm høy. Var da ingen som kom med dumme kommentarer. Og 2 uker etter fødsel, så veide jeg 59 kg. Og brukte jeans som jeg brukte før svangerskapet. Andre svangerskap så gikk jeg opp i vekt helt til 95 kg, fra 65 kg. Var veldig kvalm hele svangerskapet, sengeliggende, og måtte spise hele tiden for å ikke kaste opp, måtte drikke juice blandet med vann, for vann bare kastet jeg opp av. Her tok det meg 9 mnd og miste all vekten. Men jeg legger på meg ekstremt fort i svangerskapene mine. I det første startet jeg med ekstrem svangerskapskvalme, og gikk ned 12 kg. Og resten av tiden hadde jeg dilla på fisk, grønnsaker og frukt. Jeg var og veldig fysisk aktiv. Men gikk uansett opp så mye. Anonymous poster hash: b5f44...6a8
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #19 Skrevet 27. mars 2015 Det er vanlig at overvektige legger på seg mindre enn normalvektige under svangerskap. Men du er innunder kategori `normal` og kommentaren var litt unødvendig, for det finnes ikke så mye sannhet i den. Anonymous poster hash: d2326...43c
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #20 Skrevet 27. mars 2015 var til kontroll i går. har risiko svangerskap, pga mange tidligere komplikasjoner og blir tett fulgt opp. har slitt mye siden de to forrige svangerskapene mine, ene med help og andre utenfor livmor. begynte veldig tidlig hangle i dette svangerskapet, men heldigvis utvikler alt seg fint inni magen. pga helsa jeg har hatt det siste to årene har jeg vert mindre aktiv og blitt mer slapp i kroppen. ikke noe jeg er fornøyd med men ikke verre enn at jeg har stor tro på at jeg skal komme i form igjen på litt sikt. har et normalt kosthold, og et helt greit forhold til mat. spiser for det meste det jeg har lyst på både sunt og usunt, men ikke ubegrenset. så før graviditeten nå veide jeg 65 kg og er ca 164 høy, frem til nå (7 mnd på vei) så har jeg gått opp 5 kg. er fornøyd med det selv, og glad jeg ikke går opp uvettig mye i vekt. men stusser veldig over jordmor som da kommenterer veldig tydelig at det er bra jeg ikke har gått opp mer siden jeg hadde ganske høy bmi i utgp. vet jeg ikke hadde hatt vondt av å gå ned noen kg, noe jeg kommer til å jobbe med etter fødsel. men anså meg ikke til å ligge i faresonen for å være overvektig.. har jeg grunn til å reagere på jordmors uttale eller har hun rett? Anonymous poster hash: e67af...fd9 Skulle trodd du gikk til samme som meg. Jeg er i uke 32+5 nå og har lagt på meg 11 kg til sammen, noe jeg er helt fornøyd med. Men jeg var 95 kg når jeg ble gravid og hun er fullstendig opphengt i at jeg er overvektig, hun leter med lupe etter plager og kan ikke se ut til å fatte hvordan det går an at jeg er såå sunn og frisk i svangerskapet for jeg er jo overvektig. Hun sier hver gang hun skal kjenne etter baby på magen min at hun ikke klarer å kjenne hvordan han vokser og hvordan han ligger fordi jeg er så stor. Men både lege og en annen jordmor klarer fint å kjenne babyen utenpå magen Det virker som enkelte jordmødre er helt fanatisk hvis man ikke er syltynn ! Du er helt normal og du har hatt en sunn vektoppgang, synes du skal slappe av og ikke la henne ødelegge noe for deg Anonymous poster hash: 53dbf...b67
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #21 Skrevet 27. mars 2015 7mnd og 5kg er jo uansett ikke mye!! Anonymous poster hash: 0fef3...4fb
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #22 Skrevet 27. mars 2015 var til kontroll i går. har risiko svangerskap, pga mange tidligere komplikasjoner og blir tett fulgt opp. har slitt mye siden de to forrige svangerskapene mine, ene med help og andre utenfor livmor. begynte veldig tidlig hangle i dette svangerskapet, men heldigvis utvikler alt seg fint inni magen. pga helsa jeg har hatt det siste to årene har jeg vert mindre aktiv og blitt mer slapp i kroppen. ikke noe jeg er fornøyd med men ikke verre enn at jeg har stor tro på at jeg skal komme i form igjen på litt sikt. har et normalt kosthold, og et helt greit forhold til mat. spiser for det meste det jeg har lyst på både sunt og usunt, men ikke ubegrenset. så før graviditeten nå veide jeg 65 kg og er ca 164 høy, frem til nå (7 mnd på vei) så har jeg gått opp 5 kg. er fornøyd med det selv, og glad jeg ikke går opp uvettig mye i vekt. men stusser veldig over jordmor som da kommenterer veldig tydelig at det er bra jeg ikke har gått opp mer siden jeg hadde ganske høy bmi i utgp. vet jeg ikke hadde hatt vondt av å gå ned noen kg, noe jeg kommer til å jobbe med etter fødsel. men anså meg ikke til å ligge i faresonen for å være overvektig.. har jeg grunn til å reagere på jordmors uttale eller har hun rett? Anonymous poster hash: e67af...fd9 Skulle trodd du gikk til samme som meg. Jeg er i uke 32+5 nå og har lagt på meg 11 kg til sammen, noe jeg er helt fornøyd med. Men jeg var 95 kg når jeg ble gravid og hun er fullstendig opphengt i at jeg er overvektig, hun leter med lupe etter plager og kan ikke se ut til å fatte hvordan det går an at jeg er såå sunn og frisk i svangerskapet for jeg er jo overvektig. Hun sier hver gang hun skal kjenne etter baby på magen min at hun ikke klarer å kjenne hvordan han vokser og hvordan han ligger fordi jeg er så stor. Men både lege og en annen jordmor klarer fint å kjenne babyen utenpå magen Det virker som enkelte jordmødre er helt fanatisk hvis man ikke er syltynn ! Du er helt normal og du har hatt en sunn vektoppgang, synes du skal slappe av og ikke la henne ødelegge noe for deg Anonymous poster hash: 53dbf...b67 hehe, godt hun ikke finner mer henge seg opp i på deg kosthold og vekt har aldri vert samtale emne før, så jeg ble tatt litt på senga. misstenker hun blir å følge med på om jeg utvikler svangerskaps depresjon også, ble mye snakk fra hennes side om jeg gledet meg og hadde begynt gjøre klart osv... mine forsikringer om at vi ikke manglet så mye og at jeg kun er sliten i kroppen prellet av som vann på gåsa ... sukk Anonymous poster hash: e67af...fd9
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #23 Skrevet 27. mars 2015 7mnd og 5kg er jo uansett ikke mye!! Anonymous poster hash: 0fef3...4fb var det jeg også mente! vet barnet har passert en kg allerede, fostervann er vell ca to kg, så kommer mor kaka og økt blod mengde. så jeg kan umulig ha lagt på meg noe særlig utover magen ... hverken fastlegen eller noen av legene på fødeklinikken har kommentert vekt på noe tidspunkt! Anonymous poster hash: e67af...fd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå