Gå til innhold

4-åringen nekter å dusje!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han nekter! Før elsket han å dusje og bade, men etter at vi flyttet vil han knapt inn på badet. Kun for å gå på do! Får han til nød i dusjen en gang i uka, men syns det er for lite. Han er veldig aktiv og blir fort skitten. Vasker selvfølgelig med klut morgen og kveld da, men blir ikke like rent!

Noen som har noen gode råd?

Anonymous poster hash: 9866d...881

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja han bade istedet!

Sønnen min på 3.5 år er livredd dusjen.

Anonymous poster hash: 4ef90...ff7
Skrevet

Det bestemmer rett og slett ikke han! Noen ting må man gjøre og det uten slingringsmonn.

Om du lar en fireåring bestemme når og om (!!!)han skal dusje kan du vel se for deg hvordan det går når tenårene nærmer seg? Gi beskjed i god tid, gi han valget mellom å dusje uten trøbbel eller miste goder. Dilling om selvsagte ting gidder jeg ikke.

Skrevet

Her er jeg enig med Miss Marple altså, det er ikke valgfritt å dusje, dusje må man, ferdig snakka.

Jeg kan godt gi et par valgmuligheter, skal du dusje før kveldsmat og spise i pysjen eller skal du dusje etter kveldsmat, men det er ikke et valg å ikke dusje.

Renslighet er ikke noe som kommer av seg selv til ungene, det må læres. Når det er jeg ikke noen fanatiker som mener unger må dusje hver dag, men 2-3 ganger i uken bør et barnehagebarn dusje synes jeg. Datteren min som har atopisk hud og sliter med eksem nå om vinteren dusjer 2 ganger i uken.

Anonymous poster hash: cb852...a35

Anonymous poster hash: cb852...a35
Skrevet

Har du spurt han om hvorfor han ikke vil dusje? Kan det være noe på badet han syns er skummelt? Om dere ikke har badekar nå kan det være at han savner badekar?

Enig i at ungen må dusje, man kan ikke la ungen bestemme. Men hvordan tvinge ungen? Bruke fysisk makt? Syns st det kan virke mot sin hensikt om ungen faktisk stritter i mot.

Anonymous poster hash: fb104...447

Gjest Moonstruck
Skrevet

Hvis 4-åringen plutselig ikke vil dusje er det vel mer interessant å finne ut hvorfor fremfor å sette hardt mot hardt?

Skrevet

Enig med at han ikke bør få bestemme det. Prøver å finne ut hvirfor. Det virker som om han ikke liker badet! Vi har desverre ikke badekar lenger:(

Skrevet

Altså, barnet kan rett og slett ikke bestemme om han skal dusje eller ikke. Det er det du som forelder som bestemmer. Man lar ikke barn i den alderen bestemme sånt.

Anonymous poster hash: c1e8a...0ba

Skrevet

Altså, barnet kan rett og slett ikke bestemme om han skal dusje eller ikke. Det er det du som forelder som bestemmer. Man lar ikke barn i den alderen bestemme sånt.

Ja, jeg vet! Men det å holde en hylende 4-åringen i dusjen kan gjøre han enda reddere! Så kanskje noen hadde noen råd før det går så langt?

Skrevet

Altså, barnet kan rett og slett ikke bestemme om han skal dusje eller ikke. Det er det du som forelder som bestemmer. Man lar ikke barn i den alderen bestemme sånt.Anonymous poster hash: c1e8a...0ba

Ja, jeg vet! Men det å holde en hylende 4-åringen i dusjen kan gjøre han enda reddere! Så kanskje noen hadde noen råd før det går så langt? Anonymous poster hash: 9866d...881

Du skal jo ikke tvinge han fysisk, men gi klar beskjed om at det ikke er oppe til diskusjon. Ingenting hyggelig skjer før han har dusjet, og om dere så må være på badet en time så er det hans valg. Selvsagt prøve å avlede og ha det fint, men ikke diskutere.

Skrevet

Kjøp badestamp? Ein saltstamp er stor nok leeeenge.

Skrevet

Altså, barnet kan rett og slett ikke bestemme om han skal dusje eller ikke. Det er det du som forelder som bestemmer. Man lar ikke barn i den alderen bestemme sånt.Anonymous poster hash: c1e8a...0ba

Ja, jeg vet! Men det å holde en hylende 4-åringen i dusjen kan gjøre han enda reddere! Så kanskje noen hadde noen råd før det går så langt? Anonymous poster hash: 9866d...881

Dusj sammen med ham. Eller pappa kan dusje sammen med ham. Det var løsningen hos oss i en periode med motstand mot dusjing. Valget var a) dusje selv alene eller B) dusje sammen med en av foreldrene.

Skrevet

Dusj sammen med ham. Eller pappa kan dusje sammen med ham. Det var løsningen hos oss i en periode med motstand mot dusjing. Valget var a) dusje selv alene eller B) dusje sammen med en av foreldrene. Anonymous poster hash: c1e8a...0ba

B) skal være b med parentes bak, altså som i alternativ b. Grrr.

Skrevet

Takk for tips:) Skal prøve badestamp! :D Å dusje med ham har vi prøvd... Han får rett og skett panikk, derfor vil vi ikke tvinge ham. Vi overtaler ham, men som oftest går det bare ikke. Han låser seg helt! Så vi vasker så godt vi kan med klut, men det er jo ikke nok!

Skrevet

Du skal jo ikke tvinge han fysisk, men gi klar beskjed om at det ikke er oppe til diskusjon. Ingenting hyggelig skjer før han har dusjet, og om dere så må være på badet en time så er det hans valg. Selvsagt prøve å avlede og ha det fint, men ikke diskutere.
Altså en fireåring kan være ganske så sta så forklar gjerne nærmere når du sier at å dusje skal han, men man skal selvsagt ikke tvinge han fysisk? Hvordan gjøre det da mener du, hvis han nekter uansett?

Anonymous poster hash: d8a68...23c

Skrevet

Altså en fireåring kan være ganske så sta så forklar gjerne nærmere når du sier at å dusje skal han, men man skal selvsagt ikke tvinge han fysisk? Hvordan gjøre det da mener du, hvis han nekter uansett?

Anonymous poster hash: d8a68...23c

Det er jo forskjell på angst og ren trass. Ved trass hadde jeg tatt med meg ungen på badet og forklart at her blir vi til du har dusjet og gjerne hatt en 'gulrot' som belønning han kunne se frem til etter han var ferdig. Om det har skjedd noe som har skremt han og gitt han angst for å dusje er jo balje et alternativ.

Uansett hadde jeg ikke tvunget et barn fysisk inn i dusjen uansett alder og styrke.

Skrevet

Kule svømmebriller til å ha på i dusjen gjorde susen her :)

Anonymous poster hash: 7f598...f3d

Skrevet

Jenta mi på snart 4 liker dårlig å dusje. Men jeg bærer henne faktisk inn i dusjen, uten diskusjon. Hun griner på veien inn til badet, og inn i dusjen. Men jeg gjør alltid noe moro med vannet, for å få henne til å le. Hun begynner alltid å le, så det kan ikke være så fælt. Jeg skryter av henne hvor flink hun er, og koser masse etterpå :)

Anonymous poster hash: 4cfc9...92b

Skrevet

Gutten min er så ekstremt sta at jeg hadde ikke fått han til å dusje hvis han ikke selv ville,å han hadde hylskriket så det hadde hørtes ut som jeg mishandler han :S

Jeg kjøpte heller en stor badebalje på europris,som ikke er større enn at den får plass inni dusjen :)

Kampen om dusjing får vi heller ta gradvis tenker jeg..

Anonymous poster hash: 4ef90...ff7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...