Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #1 Skrevet 27. mars 2015 Aksjene har dere hver? Anonymous poster hash: 43f88...93a
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #2 Skrevet 27. mars 2015 Vi fordelte det 30/70. Men siden vi startet ASet etter vi giftet oss eier jeg 50% av hans 70% og han eier 50% av mine 30% så det spiller egentlig ingen rolle. Vi eier altså 50/50 i praksis. Hvis dere derimot oppretter ASet før dere gifter dere blir det annerledes. Anonymous poster hash: 074c4...1cb
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #3 Skrevet 27. mars 2015 Vi gjorde det forresten på denne måten så han kunne ta avgjørelser uten at jeg måtte skrive under på alt mulig hele tiden. Anonymous poster hash: 074c4...1cb
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #4 Skrevet 27. mars 2015 Vi er gift, skal ha 50% hver, det har aldri vært aktuelt med noe annet. Vi har alt annet felles,så sånn blir det. Ser mange advarer mot det. Hvordan gjorde dere så han kunne ta avgjørelser uten om at han måtte skrive under på alt? Anonymous poster hash: 43f88...93a
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #5 Skrevet 27. mars 2015 Vi er gift, skal ha 50% hver, det har aldri vært aktuelt med noe annet. Vi har alt annet felles,så sånn blir det. Ser mange advarer mot det. Hvordan gjorde dere så han kunne ta avgjørelser uten om at han måtte skrive under på alt Anonymous poster hash: 43f88...93a Vi satt opp at han eier 70% og jeg 30% men siden vi er gift eier vi jo likevel 50/50. Husker ikke nøyaktig reglene i slengen, men man kan ta flere avgjørelser på egenhånd om man eier mer av aksjene. Det spiller egentlig ingen rolle hva dere skriver at dere eier, for med mindre dere har avtale om særeie i ekteskapet deres eier dere uansett 50% av hverandres eiendeler. Anonymous poster hash: 074c4...1cb
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #6 Skrevet 27. mars 2015 Vi er gift, skal ha 50% hver, det har aldri vært aktuelt med noe annet. Vi har alt annet felles,så sånn blir det. Ser mange advarer mot det. Hvordan gjorde dere så han kunne ta avgjørelser uten om at han måtte skrive under på alt Anonymous poster hash: 43f88...93a Vi satt opp at han eier 70% og jeg 30% men siden vi er gift eier vi jo likevel 50/50. Husker ikke nøyaktig reglene i slengen, men man kan ta flere avgjørelser på egenhånd om man eier mer av aksjene. Det spiller egentlig ingen rolle hva dere skriver at dere eier, for med mindre dere har avtale om særeie i ekteskapet deres eier dere uansett 50% av hverandres eiendeler. Anonymous poster hash: 074c4...1cb Hvilke avgjørelser er det man ikke kan ta alene uten å skjevdele? Enkelte avgjørelser tas av styret. Der kan mannen være enestyere, selv om dere eier 50/50. Det eneste er avgjørelser i generalforsamlingen, disse må begge være med på. I praksis er det for mindre AS kun fastsettelse av årsregnskapet som behandles i generalforsamlingen. Daglige avgjørelser kan man fint avtale at mannen skal ta alene. Anonymous poster hash: 421d0...a61
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #7 Skrevet 27. mars 2015 Vi er gift, skal ha 50% hver, det har aldri vært aktuelt med noe annet. Vi har alt annet felles,så sånn blir det. Ser mange advarer mot det. Hvordan gjorde dere så han kunne ta avgjørelser uten om at han måtte skrive under på alt Anonymous poster hash: 43f88...93a Vi satt opp at han eier 70% og jeg 30% men siden vi er gift eier vi jo likevel 50/50. Husker ikke nøyaktig reglene i slengen, men man kan ta flere avgjørelser på egenhånd om man eier mer av aksjene. Det spiller egentlig ingen rolle hva dere skriver at dere eier, for med mindre dere har avtale om særeie i ekteskapet deres eier dere uansett 50% av hverandres eiendeler. Anonymous poster hash: 074c4...1cb Hvilke avgjørelser er det man ikke kan ta alene uten å skjevdele? Enkelte avgjørelser tas av styret. Der kan mannen være enestyere, selv om dere eier 50/50. Det eneste er avgjørelser i generalforsamlingen, disse må begge være med på. I praksis er det for mindre AS kun fastsettelse av årsregnskapet som behandles i generalforsamlingen. Daglige avgjørelser kan man fint avtale at mannen skal ta alene. Anonymous poster hash: 421d0...a61 Som sagt husker jeg ikke i slengen, men jeg mener å huske noe av det hadde med innkjøp å gjøre. At hvis man vil bruke mer enn så så mye så måtte vi skrive under på det begge to. Vi kom i hvertfall frem til at det ble enklere slik, og siden vi uansett eier 50% av hverandres aksjer spiller det jo egentlig ingen rolle. Anonymous poster hash: 074c4...1cb
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #8 Skrevet 27. mars 2015 Vi er gift, skal ha 50% hver, det har aldri vært aktuelt med noe annet. Vi har alt annet felles,så sånn blir det. Ser mange advarer mot det. Hvordan gjorde dere så han kunne ta avgjørelser uten om at han måtte skrive under på alt Anonymous poster hash: 43f88...93a Vi satt opp at han eier 70% og jeg 30% men siden vi er gift eier vi jo likevel 50/50. Husker ikke nøyaktig reglene i slengen, men man kan ta flere avgjørelser på egenhånd om man eier mer av aksjene. Det spiller egentlig ingen rolle hva dere skriver at dere eier, for med mindre dere har avtale om særeie i ekteskapet deres eier dere uansett 50% av hverandres eiendeler. Anonymous poster hash: 074c4...1cb Hvilke avgjørelser er det man ikke kan ta alene uten å skjevdele? Enkelte avgjørelser tas av styret. Der kan mannen være enestyere, selv om dere eier 50/50. Det eneste er avgjørelser i generalforsamlingen, disse må begge være med på. I praksis er det for mindre AS kun fastsettelse av årsregnskapet som behandles i generalforsamlingen. Daglige avgjørelser kan man fint avtale at mannen skal ta alene. Anonymous poster hash: 421d0...a61 Som sagt husker jeg ikke i slengen, men jeg mener å huske noe av det hadde med innkjøp å gjøre. At hvis man vil bruke mer enn så så mye så måtte vi skrive under på det begge to. Vi kom i hvertfall frem til at det ble enklere slik, og siden vi uansett eier 50% av hverandres aksjer spiller det jo egentlig ingen rolle. Anonymous poster hash: 074c4...1cb Men nå sitter jeg jo også i styret da, så det kan jo ha noe med det å gjøre også kanskje.... Anonymous poster hash: 074c4...1cb
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #9 Skrevet 27. mars 2015 Hm, jeg visste ikke at man automatisk eier 50% av ektefelles aksjer...? Ved en eventuell skilsmisse kan man vel kreve skjevdeling, selv uten særeie, sålenge man kan bevise at man eide selskapet før ekteskapet ble inngått...? Anonymous poster hash: a2cc5...4fd
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #10 Skrevet 27. mars 2015 Hm, jeg visste ikke at man automatisk eier 50% av ektefelles aksjer...? Ved en eventuell skilsmisse kan man vel kreve skjevdeling, selv uten særeie, sålenge man kan bevise at man eide selskapet før ekteskapet ble inngått...? Anonymous poster hash: a2cc5...4fd Det du tar med deg inn i ektesket tar du også med deg ut. Så eier mannen selskapet før ekteskapet eier han det også om ekteskapet tar slutt. Men verdier man bygger seg opp mens man er gift er det felleseie på. Anonymous poster hash: baac0...be3
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #11 Skrevet 27. mars 2015 Hm, jeg visste ikke at man automatisk eier 50% av ektefelles aksjer...? Ved en eventuell skilsmisse kan man vel kreve skjevdeling, selv uten særeie, sålenge man kan bevise at man eide selskapet før ekteskapet ble inngått...? Anonymous poster hash: a2cc5...4fd Det du tar med deg inn i ektesket tar du også med deg ut. Så eier mannen selskapet før ekteskapet eier han det også om ekteskapet tar slutt. Men verdier man bygger seg opp mens man er gift er det felleseie på. Anonymous poster hash: baac0...be3 Takk takk Anonymous poster hash: a2cc5...4fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå