Gå til innhold

Er det noen lærere her? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Målet mitt er å bli lærer og jeg søker nå opptak for høsten. Problemet mitt derimot er at jeg er så usikker på hva jeg vil ha på førsteplassen, det er jo så mange spennende veier å gå.

Jeg vil helst ikke jobbe på barneskole, så jeg har sett på grunnskolelærer 5-10.trinn med fordypning i engelsk, yrkesfaglærer formgiving, kunst og håndverk og litt andre studieretninger som ikke er ren lærerutdanning, men hvor man kan plusse på pedagogikk osv for og kunne undervise i skolen.

Grunnskolelærer 5.-10. trinn vil jo er lurest mtp på jobbsikkerhet, men jeg er redd det vil bli for "kjedelig" for meg. Jeg er en veldig kreativ person og heller mer mot formgivinglærer, men er det i det hele tatt mulig å få seg jobb som det? Kan man være heldig?

Takker alle for innspill, råd og tips! Nå er jeg så forvirra at jeg faktisk har mareritt om å ha valgt feil studieretning :P

Anonymous poster hash: 0f4ca...68f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

5.-10. er supert.

På ungdomsskole (jeg jobber der) får du en variert arbeidsdag, ingen dager er like. Jeg har mest vekt på teorifag, og kun 2-3 timer i uken med praktiske fag. Dette kan jo bli annerledes for deg, om du velger større fordypning i formgivingsfag :) Tror også du kan få det fint på videregående, men husk at der har du mer begrensede jobbmuligheter. (Har du en yrkesskole nær deg? Vil formgivingslinjen bestå når de slår sammen? )

Et lite tips. Hvis du bestemmer deg for 5.-10. bør du være bevisst på å få en litt variert fagkrets. Vi har fått inn mange vikarer med 2-3 års kunst- eller dramautdanning, og sånne fordypninger har du lite bruk for i grunnskolen. Pass også på at du ikke får for mange, tunge rettefag, f.eks norsk+ engelsk eller matematikk. Da får du en unødvendig tung hverdag.

Anonymous poster hash: 35ceb...187
Skrevet

Jeg hadde/har en utdannelse som kun krevde ppu for å kunne undervise på yrkesskolen. Prøvde meg i noen år og fikk tatt PPU ved siden av jobben. Må si jeg likte jobben veldig godt, men ble pga. økonomi nødt til å gå tilbake til min gamle jobb. Dumt at læreryrke gi så lite lønn. Jeg ble ansatt som Adjunkt med tillegg, men fortsatt gikk jeg ned nesten 100 000. Jeg sattser nok på læreryrke senere i livet når økonomien tillater det, for det er en veldig givende jobb.

Anonymous poster hash: 741c9...f6e
Skrevet

Tusen takk for svar begge to! :)

Ja, jeg vet at lønnen er lav, men jeg vil heller være glad i det jeg gjør og glede meg til å komme på jobb enn å tjene masse penger i et yrke jeg ikke trives i.

Kan man ha f.eks engelsk som fordypning og kunst og håndverk som tillegsfag i grunnskolelærer utdanningen?

Hi

Anonymous poster hash: 0f4ca...68f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...