Gå til innhold

Snart to år, kommer seg ut av sprinkelsenga

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Dunk", hørte jeg i morges rundt kl 07. Etterfulgt av et trist hyl. Hylet ble svakere, jeg stod opp og fant datteren min på vei ut i gangen. Whops, hun kommer seg ut av sprinkelsenga.. Og slår seg. Hva nå? Håpe det var et engangstilfelle? Hva gjorde dere da deres små begynte å klatre ut av sprinkelsenga?

Anonymous poster hash: 4bc45...f34

Videoannonse
Annonse
Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Bytta til stor jente/gutt seng ;) Hadde sengehest den første tiden så de ikke skulle dette ut :)

Skrevet

Bytta til stor jente/gutt seng ;) Hadde sengehest den første tiden så de ikke skulle dette ut :)

Men da vandrer hun jo rundt kl 04-05 om morgenen, har allerede slitt veldig med søvnen (vært hos lege, helsesøster osv), er redd skifte til ny seng passer dårlig akkurat nå . Kunne hun bare ventet 2 mnd!

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Da foreslår jeg at du legger en dyne/masse puter rundt sprinkelsenga sånn tilfelle det skjer igjen :)

Ha på babycall slik at du våkner om hun begynner å romstere!?

Skrevet

Mine har fått stor seng frå dei var ca 1.5 år. Det har gått veldig fint det. Kun minsta som skjønte etter dag 2 at ho kunne gå ut av senga som ho ville, og vi har hatt ein mnd tid måtte legge ho tilbake. No ligg ho stort sett fint i senga til ho sovnar.

Barn kan få stygge brudd av å ramle ut av sprinkelsenga!

Forresten kjøpte vi vanlig seng med ein gong, slik at ein av oss kunne ligge attmed i tillfelle det var ett eller anna ei natt

Skrevet

Men da vandrer hun jo rundt kl 04-05 om morgenen, har allerede slitt veldig med søvnen (vært hos lege, helsesøster osv), er redd skifte til ny seng passer dårlig akkurat nå . Kunne hun bare ventet 2 mnd!

Vi lukker forresten døra slik at ho ikkje går opp trappa og ramler ned. Enn så lenge er ho akkurat for liten til å opne døra. Vi har nattlys inne på rommet slik at det ikkje bliralt for mørkt.

Skrevet

Nå har jeg en rolig toåring som aldri har forsøkt å klatre ut av sprinkelsengen, men kanskje sånn sovepose/nattpose kunne vært en idè? Det blir vanskeligere for henne å komme seg ut av senga med den på - selv om jeg har hørt tilfeller om det også. 

Jeg tror at når hun først har klart det èn gang, vil hun prøve igjen. Hørtes ikke ut som om hun slo seg veldig hardt akkurat, så trolig vil hun ikke synes det er skummelt å prøve på nytt. Jeg ville lagt en madrass foran alle sider hun kan komme til å klatre ut av. Og barnesikret trapper og dører, så hun ikke kan lukke seg inne noe sted eller falle ned trappa.

Eller så er vel stor seng neste skritt, men skjønner du ikke vil begi deg ut på den helt enda når dere har slitt med søvnen. Vi har ikke byttet av nettopp samme grunn, enda jeg er så gravid nå at jeg knapt klarer bøye meg over kanten for å plukke henne opp om morningene. Hadde vært veldig praktisk med stor seng sånn sett... 

Anonymous poster hash: c07a4...f60
Skrevet

Vi byttet da det samme skjedde rundt 2 år og det gikk overraskende bra. Var også sikker på at han ville gå ut hele tiden,men han gikk ikke engang ut om morgenen, men satt og ropte på oss.

Anonymous poster hash: ba8c1...757

Skrevet

Mine to ble lagt i voksenseng før de var ett år. Klattre ut av senga var det minste problemet for de. Hun eldste som sov dårlig tidligere snudde første natt i stor seng. Sov fra hun la seg og våknet etter jeg hadde stått opp. Fryktelig deilig.

Anonymous poster hash: cb5d5...ea2

Skrevet

Ingen av mine har stått opp selv når de fikk vanlig seng, byttet rett før de fylte to. De satt i sengen og ropte når de våknet.

Anonymous poster hash: a58df...8b2

Skrevet

Vi lukker forresten døra slik at ho ikkje går opp trappa og ramler ned. Enn så lenge er ho akkurat for liten til å opne døra. Vi har nattlys inne på rommet slik at det ikkje bliralt for mørkt.

Ang søvnen: vår eldste, som VIRKELIG sov dårlig på nettene, hadde ein klar forbedring når vi bytta til stor seng. Han kunne virkelig ikkje fordra sprinkelseng og sleit med å sovne, og skriek kvar natt ein time eller to roa seg mykje fortare i voksenseng og sov bedre og lengre

Skrevet

Vi byttet med en gang de begynte å klatre ut av sengene sine. Eldste fikk ny da hun var 1 år og 10 mnd og tvillingene fikk like etter de fylte 2 år. Dette har fungert veldig fra, ingen knall og fall i ettertid. Har vel vært ett par ganger at de har stått opp og gjort rampstreker før vi våknet :P

Anonymous poster hash: 59a98...9cf
Skrevet

Jeg hadde en gutt på 2 år som ikke klatret ut av sprinkelsenga, men han våknet tidlig.. Ville bare leke og styre i senga si, hoppa og turnte rundt. Vi byttet til vanlig seng for vi var redd han skulle klatre ut, og nå sover han hele natta.. Hender han våkner tidlig, men da spør han om han kan opp, så legger han seg igjen.. hender han henter en leke eller 2, men er ellers stille som en mus.. Så det behøver ikke å bli tull md en vanlig seng, men om det blir det, så er det en kamp dere bare må ta! Vi tok den kampen med storebror, tøft når det står på, men så gir det seg. :)

Det er ganske høyt å ramle ut av sprinkelsenga, tenk om de lander skjevt eller på hodet.. Skummelt!

Anonymous poster hash: e8f60...059
Skrevet

Ta ut bunnen av senga - så synker madrassen 10cm og hun kommer ikke ut før hun har vokst litt til... 😜

Skrevet

Da foreslår jeg at du legger en dyne/masse puter rundt sprinkelsenga sånn tilfelle det skjer igjen :)

Nei, hun skriker så høyt når hun våkner at hele nabolaget hører det.

Mine har fått stor seng frå dei var ca 1.5 år. Det har gått veldig fint det. Kun minsta som skjønte etter dag 2 at ho kunne gå ut av senga som ho ville, og vi har hatt ein mnd tid måtte legge ho tilbake. No ligg ho stort sett fint i senga til ho sovnar.

Forresten kjøpte vi vanlig seng med ein gong, slik at ein av oss kunne ligge attmed i tillfelle det var ett eller anna ei natt

En mnd med noe sånt, takler jeg ikke, har nettopp vært gjennom en mnd uten nattesøvn, i tillegg er jeg sykemeldt og har dårlig helse.

Nå har jeg en rolig toåring som aldri har forsøkt å klatre ut av sprinkelsengen, men kanskje sånn sovepose/nattpose kunne vært en idè? Det blir vanskeligere for henne å komme seg ut av senga med den på - selv om jeg har hørt tilfeller om det også. Jeg tror at når hun først har klart det èn gang, vil hun prøve igjen. Hørtes ikke ut som om hun slo seg veldig hardt akkurat, så trolig vil hun ikke synes det er skummelt å prøve på nytt. Jeg ville lagt en madrass foran alle sider hun kan komme til å klatre ut av. Og barnesikret trapper og dører, så hun ikke kan lukke seg inne noe sted eller falle ned trappa.Eller så er vel stor seng neste skritt, men skjønner du ikke vil begi deg ut på den helt enda når dere har slitt med søvnen. Vi har ikke byttet av nettopp samme grunn, enda jeg er så gravid nå at jeg knapt klarer bøye meg over kanten for å plukke henne opp om morningene. Hadde vært veldig praktisk med stor seng sånn sett...  Anonymous poster hash: c07a4...f60

Nattpose slutter hun med da hun var rundt 7-8 mnd, da nektet hun å sove med den på. Nei, hun slo seg nok ikke noe særlig, men hun drev med døra, mon tro om det hjelper at den er lukket så hun ikke får tak i håndtaket. Døra går slik at hun kan ta i håndtaket og heise seg opp. Det er ingen trapper her :)

Vi byttet da det samme skjedde rundt 2 år og det gikk overraskende bra. Var også sikker på at han ville gå ut hele tiden,men han gikk ikke engang ut om morgenen, men satt og ropte på oss.Anonymous poster hash: ba8c1...757

Hvilken seng byttet du til?

Mine to ble lagt i voksenseng før de var ett år. Klattre ut av senga var det minste problemet for de. Hun eldste som sov dårlig tidligere snudde første natt i stor seng. Sov fra hun la seg og våknet etter jeg hadde stått opp. Fryktelig deilig.Anonymous poster hash: cb5d5...ea2

Høres deilig ut, ja.

Ingen av mine har stått opp selv når de fikk vanlig seng, byttet rett før de fylte to. De satt i sengen og ropte når de våknet.Anonymous poster hash: a58df...8b2

Hvilken seng hadde du?

Men da vandrer hun jo rundt kl 04-05 om morgenen, har allerede slitt veldig med søvnen (vært hos lege, helsesøster osv), er redd skifte til ny seng passer dårlig akkurat nå . Kunne hun bare ventet 2 mnd!Anonymous poster hash: 4bc45...f34

Ang søvnen: vår eldste, som VIRKELIG sov dårlig på nettene, hadde ein klar forbedring når vi bytta til stor seng. Han kunne virkelig ikkje fordra sprinkelseng og sleit med å sovne, og skriek kvar natt ein time eller to roa seg mykje fortare i voksenseng og sov bedre og lengre

Ja, det haddejo vært fint om hun likte en ny, stor seng, men jeg er så utrolig redd for at det går andre vegen. Det takler jeg ikke.

Vi byttet med en gang de begynte å klatre ut av sengene sine. Eldste fikk ny da hun var 1 år og 10 mnd og tvillingene fikk like etter de fylte 2 år. Dette har fungert veldig fra, ingen knall og fall i ettertid. Har vel vært ett par ganger at de har stått opp og gjort rampstreker før vi våknet :PAnonymous poster hash: 59a98...9cf

Marerittet må vel være om hun står opp selv kl 04-05 og ødelegger/river ned ting osv, og finner på masse tull. Sånn sett er jo sprinkelsenga kjekk, vi er i en fase der vi jobber mye med at hun skal sovne selv istedet for å hyle etter oss. Da føler jeg det er en risiko for at det blir ødelagt hvis hun får muligheten til å stå opp midt på natta og leke.

Jeg hadde en gutt på 2 år som ikke klatret ut av sprinkelsenga, men han våknet tidlig.. Ville bare leke og styre i senga si, hoppa og turnte rundt. Vi byttet til vanlig seng for vi var redd han skulle klatre ut, og nå sover han hele natta.. Hender han våkner tidlig, men da spør han om han kan opp, så legger han seg igjen.. hender han henter en leke eller 2, men er ellers stille som en mus.. Så det behøver ikke å bli tull md en vanlig seng, men om det blir det, så er det en kamp dere bare må ta! Vi tok den kampen med storebror, tøft når det står på, men så gir det seg. :)  Det er ganske høyt å ramle ut av sprinkelsenga, tenk om de lander skjevt eller på hodet.. Skummelt! Anonymous poster hash: e8f60...059

Nei, det er en kamp vi ikke kan ta. For den kampen har vi tatt i snart to år, vi har ikke mer overskudd å ta av, vi er helt på bunnen energimessig! Hun har sovet kjempedårlig helt siden hun ble født, og jeg har brukt opp alt jeg har av krefter. Derfor er jeg skeptisk til å bytte seng.

Ta ut bunnen av senga - så synker madrassen 10cm og hun kommer ikke ut før hun har vokst litt til...

Da vedder jeg på at hun dytter senga rundt på gulvet :P

Skrevet

Her måtte vi ta av den ene siden på sprinkelsengen før hun var 1,5 år. Da var det ikke noe problem å komme seg og selv. Vi satt bare på en sengehest isteden, så hun ikke skulle rulle ut.

Vi har også hatt problemer med at hun har voknet og gått ut av senga. Vi har løst det med at vi alltid har på babycall om natten, og våkner hun så hører vi det før hun rekker å stå opp. Da er det bare å gå inn, si at det er natta, og passe på at hun sovner igjen.

Her er det viktig å være kjapp så hun ikke rekker å våkne😄

Ellers så har vi satt en trappegrind i døråpningen. Da må hun i det minste holde seg på rommet sitt hvis vi ikke hører henne, og det rommet et helt barnesikret 😊

Skrevet

Stor seng og grind foran døra hennes.

Anonymous poster hash: 282f4...704

Skrevet

Vi kjøpte en juniorene fra IKEA de er ikke høye og du får kjøpt sengehest til de.

Skrevet

Nei, hun skriker så høyt når hun våkner at hele nabolaget hører det.

En mnd med noe sånt, takler jeg ikke, har nettopp vært gjennom en mnd uten nattesøvn, i tillegg er jeg sykemeldt og har dårlig helse.

Nå har jeg en rolig toåring som aldri har forsøkt å klatre ut av sprinkelsengen, men kanskje sånn sovepose/nattpose kunne vært en idè? Det blir vanskeligere for henne å komme seg ut av senga med den på - selv om jeg har hørt tilfeller om det også. Jeg tror at når hun først har klart det èn gang, vil hun prøve igjen. Hørtes ikke ut som om hun slo seg veldig hardt akkurat, så trolig vil hun ikke synes det er skummelt å prøve på nytt. Jeg ville lagt en madrass foran alle sider hun kan komme til å klatre ut av. Og barnesikret trapper og dører, så hun ikke kan lukke seg inne noe sted eller falle ned trappa.Eller så er vel stor seng neste skritt, men skjønner du ikke vil begi deg ut på den helt enda når dere har slitt med søvnen. Vi har ikke byttet av nettopp samme grunn, enda jeg er så gravid nå at jeg knapt klarer bøye meg over kanten for å plukke henne opp om morningene. Hadde vært veldig praktisk med stor seng sånn sett... Anonymous poster hash: c07a4...f60

Nattpose slutter hun med da hun var rundt 7-8 mnd, da nektet hun å sove med den på. Nei, hun slo seg nok ikke noe særlig, men hun drev med døra, mon tro om det hjelper at den er lukket så hun ikke får tak i håndtaket. Døra går slik at hun kan ta i håndtaket og heise seg opp. Det er ingen trapper her :)

Vi byttet da det samme skjedde rundt 2 år og det gikk overraskende bra. Var også sikker på at han ville gå ut hele tiden,men han gikk ikke engang ut om morgenen, men satt og ropte på oss.Anonymous poster hash: ba8c1...757

Hvilken seng byttet du til?

Mine to ble lagt i voksenseng før de var ett år. Klattre ut av senga var det minste problemet for de. Hun eldste som sov dårlig tidligere snudde første natt i stor seng. Sov fra hun la seg og våknet etter jeg hadde stått opp. Fryktelig deilig.Anonymous poster hash: cb5d5...ea2

Høres deilig ut, ja.

Ingen av mine har stått opp selv når de fikk vanlig seng, byttet rett før de fylte to. De satt i sengen og ropte når de våknet.Anonymous poster hash: a58df...8b2

Hvilken seng hadde du?

Men da vandrer hun jo rundt kl 04-05 om morgenen, har allerede slitt veldig med søvnen (vært hos lege, helsesøster osv), er redd skifte til ny seng passer dårlig akkurat nå . Kunne hun bare ventet 2 mnd!Anonymous poster hash: 4bc45...f34
Ja, det haddejo vært fint om hun likte en ny, stor seng, men jeg er så utrolig redd for at det går andre vegen. Det takler jeg ikke.

Vi byttet med en gang de begynte å klatre ut av sengene sine. Eldste fikk ny da hun var 1 år og 10 mnd og tvillingene fikk like etter de fylte 2 år. Dette har fungert veldig fra, ingen knall og fall i ettertid. Har vel vært ett par ganger at de har stått opp og gjort rampstreker før vi våknet :PAnonymous poster hash: 59a98...9cf

Marerittet må vel være om hun står opp selv kl 04-05 og ødelegger/river ned ting osv, og finner på masse tull. Sånn sett er jo sprinkelsenga kjekk, vi er i en fase der vi jobber mye med at hun skal sovne selv istedet for å hyle etter oss. Da føler jeg det er en risiko for at det blir ødelagt hvis hun får muligheten til å stå opp midt på natta og leke.

Jeg hadde en gutt på 2 år som ikke klatret ut av sprinkelsenga, men han våknet tidlig.. Ville bare leke og styre i senga si, hoppa og turnte rundt. Vi byttet til vanlig seng for vi var redd han skulle klatre ut, og nå sover han hele natta.. Hender han våkner tidlig, men da spør han om han kan opp, så legger han seg igjen.. hender han henter en leke eller 2, men er ellers stille som en mus.. Så det behøver ikke å bli tull md en vanlig seng, men om det blir det, så er det en kamp dere bare må ta! Vi tok den kampen med storebror, tøft når det står på, men så gir det seg. :) Det er ganske høyt å ramle ut av sprinkelsenga, tenk om de lander skjevt eller på hodet.. Skummelt! Anonymous poster hash: e8f60...059

Nei, det er en kamp vi ikke kan ta. For den kampen har vi tatt i snart to år, vi har ikke mer overskudd å ta av, vi er helt på bunnen energimessig! Hun har sovet kjempedårlig helt siden hun ble født, og jeg har brukt opp alt jeg har av krefter. Derfor er jeg skeptisk til å bytte seng.

Ta ut bunnen av senga - så synker madrassen 10cm og hun kommer ikke ut før hun har vokst litt til...

Da vedder jeg på at hun dytter senga rundt på gulvet :P

Beklager, du verkar ikkje særleg løysningorientert. Kveldane var ein haltimes ekstra pga legge tilbake igjen. Slapp i alle fall vrælingen. Ingen av mine har gått ut av senga nattestid eller morningen. Då har dei ropt på oss, prater litt med bamsene e.l. Dersom dei har våkna nattestid har eg langt meg i senga deira til dei var rolege eller sovna. Eg sovna ofte sjølv. Tru meg, eg veit kor tappa for energi ein blir når ein ikkje får sove nok, men på denne måten har i alle fall heile familen min fått sove betre. Og siste tingen, ho er lita endå, ikkje alt må gjerast etter boka, og det er ikkje alt som haster

Skrevet

Hun kom seg ut fra 1,5 årsalderen. Vi tok vekk veggen foran. Vi har fulgt og fulgt og fulgt og fulgt tilbake. Noe kjipt når barnet tror det er morgen før fem. Så ja,slitsom periode!

Skrevet

Vi satt en sengehest på sidene av sprinkelsenga slik at den ble høyere. Da klarte hun ikke komme seg ut. Måtte kappe sengehesten litt da, så den ikke ble for lang. Funket bra for oss!

Skrevet

Ærlig talt, er du så tafatt som det fremstår? Hun er to år, det er på tide å sette litt grenser altså. Hvis du er sliten etter "kampen" allerede må du nesten bare ta deg sammen, eller søke hjelp om du er for syk. Bytt til vanlig seng, og lær henne at hun ikke får stå opp før det er morgen. Det er faktisk din oppgave.

Anonymous poster hash: c7cda...58b

Skrevet

"Dunk", hørte jeg i morges rundt kl 07. Etterfulgt av et trist hyl. Hylet ble svakere, jeg stod opp og fant datteren min på vei ut i gangen. Whops, hun kommer seg ut av sprinkelsenga.. Og slår seg. Hva nå? Håpe det var et engangstilfelle? Hva gjorde dere da deres små begynte å klatre ut av sprinkelsenga?

Mi på 21 mnd har kommet seg ut av senga i noen måneder allerede. Men hun ligger fremdeles i sprinkelsenga. Jeg har den helt inntil min seng, så i løpet av natta klatrer hun over i min seng.

Men hun faller ikke ut da. Så foreløbig har jeg ikke tenkt på å bytte seng til henne. Hun sover godt i sprinkelsenga si. 

Vi har jo slik at vi kan ta den den ene kanten. Det har jeg egentlig ikke tenkt på å gjøre, men det kunne jeg jo gjort. Det er jo kanskje en idé for dere også? Da blir det kanskje enklere for henne å klatre ut uten å slå seg? Ellers kan dere kanskje bytte til større seng?

Anonymous poster hash: f049d...1a8

Skrevet

Sønnen min prøvde det bare en gang å da slo han seg så hardt at han aldri prøvde det igjen.

Skrevet

nattpose

Anonymous poster hash: d4e0a...f2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...