Gå til innhold

Noen som har laget "Dale-kjole"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med heklet overdel og skjørt i stoff. Er ferdig med heklingen, men nå når det kommer til sying er jeg helt blank! Det skal sys tråklesting, og det er vel vanlige, litt store sting opp og ned eller?! Og så drar man etterpå slik at det blir rynker? Etter det skal skjørtet sys på det som jeg har heklet, gjør man det for hånd eller på maskin??

Blir veldig glad for svar :babyjente:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråklesting er sånn opp og ned, ja. Jeg har ikke lahåget denne kjolen, men hvis det skal rynkes er dette måten å gjøre det på. Sy jevne tråklesting og rynk stoffet sammen. Du kan velge om du vil sy på skjørtet for hånd eller med maskin. Jeg synes ofte jeg har mer kontroll når jeg syr for hånd, men maskin går mye raskere og er enklere å få pent. Synes jeg.

Skrevet

Tråklesting er sånn opp og ned, ja. Jeg har ikke lahåget denne kjolen, men hvis det skal rynkes er dette måten å gjøre det på. Sy jevne tråklesting og rynk stoffet sammen. Du kan velge om du vil sy på skjørtet for hånd eller med maskin. Jeg synes ofte jeg har mer kontroll når jeg syr for hånd, men maskin går mye raskere og er enklere å få pent. Synes jeg.

Takk:) Men det går fint å sy i heklet, hehe? Det blir ikke for tykt? Og vanlig rettsøm? Jaja, en gang skal være den første:)

Skrevet

Takk:) Men det går fint å sy i heklet, hehe? Det blir ikke for tykt? Og vanlig rettsøm? Jaja, en gang skal være den første:)

Jeg har ikke sydd så mye i hekling, bare i strikking. Og det går helt fint, så hekling skulle også fungere. Sylitt sakte hvks du er redd det er tykt. Vanlig rettsøm hvis du ikke har klippet av heklingen.

Hvis du er veldig usikker og har litt garn til overs kan du gjerne hekle en liten bit, og sy på et lite stoffstykke på den bare for å prøve. Da får du kjent litt på hvordan det føles og du ser hvordan det blir.

Lykke til. Det skulle vært moro å se bilde når du er ferdig...

Skrevet

Jeg måtte google kjolen, den var jammen fin! Jeg lagde en kjole der jeg heklet livet og strikket skjørtet, men kanskje noe som ligner på Dalekjole som sommerkjole? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...