Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #1 Skrevet 26. mars 2015 Min fantastiske datter har spilt håndball i to år. Hun går nå i 4. klasse. Hun har alltid vært litt klønete, og dette synes dessverre på håndballbanen. Jeg håpet at hun skulle bli bedre med årene, men jeg må dessverre innse at hun dessverre ikke har hatt særlig stor framgang. Jeg blir lei meg på hennes vegne når jeg ser at hun gang etter gang ikke klarer å ta i mot ballen og den havner ut over sidelinjen. Det ødelegger spillet. Nå er de så små at det ikke betyr så mye, men neste år blir det mer seriøst spill. Bekymringen min er at de andre på laget kan bli skikkelig frustrerte og reagerer med å ikke kaste til henne, vise tydelig at de blir frustrerte og i verste fall holde henne utenfor på laget. Har noen av dere erfaringer som dere vil dele med en fortvilet mor? Anonymous poster hash: 9b80a...391
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #2 Skrevet 26. mars 2015 Nå er jo håndballsessongen (snart) over. Jeg tenker at du kan gjøre en innsats ovenfor datteren din nå i vår/sommer. Ta henne med ut og lek med ball sammen:) Selv mener jeg lek med ball er sterkt undervurdert. Hvorfor skal man ikke leke med en håndball på lik linje med gutta som leker med fotball på løkka?? Øv på å kaste, ta imot, stusse osv. Øvelse gjør faktisk mester!! Pass på at hun har en håndball som ikke er for stor for henne. Hvis ballen er for stor vil den være vanskelig å ta imot og kaste Ikke alle unger er "balltalenter", men mye kan læres med litt innsats. Selvfølgelig vis jenta er interessert da! Anonymous poster hash: e0a55...36c
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #3 Skrevet 26. mars 2015 Om hun ønsker å spille håndball synes hun vel det er gøy å leke med ball utenom de to organiserte treningene i uken også? Øvelse gjør mester, hun må rett og slett leke mer med ball. Anonymous poster hash: d3408...357
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #4 Skrevet 26. mars 2015 Er din datter ganske lang? Lenger enn gjennomsnittet? Lange jenter sliter ofte litt med koordinering av armer og bein, er litt klønete rett og slett. Til en viss alder, i alle fall. De trenger ideelt sett litt ekstra hjelp her. Håndballen i Norge sliter med dette -det er nesten ingen veldig lange jenter på landslaget. Selv om det er veldig ønskelig. De har vel startet noe spesielle greier for høye jenter for å prøve å gjøre noe med dette. De faller nemlig fort fra, fordi de føler seg klønete og ikke gode nok. Men uansett årsak så er det viktigste at datteren din har det gøy. Så lenge hun synes det er moro å spille, så bør hun få lov. De som irriterte meg mest på fotballaget når jeg var yngre var de som ikke gadd å prøve, som ikke kom på treninger osv. Det viktigste er at man gjør så godt man kan. Hun finner det nok tidsnok ut på egenhånd hvis det ikke er noe for henne. Tren gjerne litt på koordinering og teknikk i hagen gjennom sommeren. En fin anledning til fysisk aktivitet og å være sammen, uansett. Hvis du merker at det er andre ting hun kanskje er god til (kondisjon, dans, spurt, spenst, seiling, ridning eller annet), kan det jo være en idé å la henne få prøve litt forskjellige idretter. Men det er jo mye for det sosiale at mange er med på langspill. Det viktigste er at hun har det gøy, i alle fall. Merker hun etter hvert at andre er negative til hennes ferdigheter, blir det nok mindre moro, og hun finner nok noe annet hun heller vil. Støtt henne så lenge hun ønsker å fortsette, såfremt hun gjør så godt hun kan, er mitt tips. Anonymous poster hash: 95fd0...dc3
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #5 Skrevet 26. mars 2015 Er din datter ganske lang? Lenger enn gjennomsnittet? Lange jenter sliter ofte litt med koordinering av armer og bein, er litt klønete rett og slett. Til en viss alder, i alle fall. De trenger ideelt sett litt ekstra hjelp her. Håndballen i Norge sliter med dette -det er nesten ingen veldig lange jenter på landslaget. Selv om det er veldig ønskelig. De har vel startet noe spesielle greier for høye jenter for å prøve å gjøre noe med dette. De faller nemlig fort fra, fordi de føler seg klønete og ikke gode nok. Men uansett årsak så er det viktigste at datteren din har det gøy. Så lenge hun synes det er moro å spille, så bør hun få lov. De som irriterte meg mest på fotballaget når jeg var yngre var de som ikke gadd å prøve, som ikke kom på treninger osv. Det viktigste er at man gjør så godt man kan. Hun finner det nok tidsnok ut på egenhånd hvis det ikke er noe for henne. Tren gjerne litt på koordinering og teknikk i hagen gjennom sommeren. En fin anledning til fysisk aktivitet og å være sammen, uansett. Hvis du merker at det er andre ting hun kanskje er god til (kondisjon, dans, spurt, spenst, seiling, ridning eller annet), kan det jo være en idé å la henne få prøve litt forskjellige idretter. Men det er jo mye for det sosiale at mange er med på langspill. Det viktigste er at hun har det gøy, i alle fall. Merker hun etter hvert at andre er negative til hennes ferdigheter, blir det nok mindre moro, og hun finner nok noe annet hun heller vil. Støtt henne så lenge hun ønsker å fortsette, såfremt hun gjør så godt hun kan, er mitt tips. Anonymous poster hash: 95fd0...dc3 PS: det kan også være lurt å sjekke synet hennes, hos optiker hvor de gjør det grundig, hvis dere ikke har gjort det. Det kan jo også være en mulighet for at noe sånt spiller inn. Anonymous poster hash: 95fd0...dc3
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #6 Skrevet 26. mars 2015 Øvelse gjør mester, Ikke alltid, dessverre. Det er nok sånn at slett ikke alle kan bli mester, for talent betyr ganske mye. Anonymous poster hash: 008e9...1ea
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #7 Skrevet 26. mars 2015 Jeg er trener for et håndballag med 4.-klassinger. Det er mange som ikke klarer å ta i mot ballen! Støtter tanken om å leke masse med ball med henne, en time i uka er ikke alltid nok (evt. 2). Det jeg syns er viktig og som jeg terper mye på, er at ballen ikke er farlig. Hvis jeg står med ryggen mot mål på 6 metersstreken og jentene skal kaste ballen til meg, få den tilbake og så gå forbi meg og skyte, ser jeg at det er mange som lukker øynene, trekker hodet tilbake og ser et annet sted fordi de i refleks trekker seg unna (sånn man vanligvis gjør når noe hardt kommer mot ansiktet ditt i fart). Jeg har terpet om og om igjen på at ballen er ikke farlig så lenge de ser på den, og de får beskjed om å konsentrere seg når de kaster og tar i mot ballen. Dette kan dere også øve på hjemme. Dere kan også øve med andre ting som ikke er farlig å kaste inne (liten pute e.l.). Anonymous poster hash: 9f280...b05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå