Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #1 Skrevet 26. mars 2015 Vi prioriterer alltid og jobbe I fjor var han student påsiste året og vi hadde nettopp fått et barn. Dro derfor ingen sted.. Han jobbet hele sommeren. I år er det meg som skal jobbe siden jeg er student fom høsten og han - for han har ikke krav på ferie når han starta i ny jobb i februar.. Hvordan får alle råd? Sparer dere hele året? Har ikke dårlig inntekt, eller skyhøye utgifter, men det er "ALLTID" noe som må kjøpes, eller betales.. Nå er det f.eks ny bil som står for tur, i fjor flytta vi inn i hus som måtte pusses opp. En harrytur til syden lander jo fort på 20 000 ++i fly og opphold.. Sparer dere litt hele året? Tipper vi har rundt 46 000 utbetalt i mnd, når skatten er trekt. Anonymous poster hash: e4137...12e
Gjest Sekretøsa Skrevet 26. mars 2015 #2 Skrevet 26. mars 2015 Sparer litt hver mnd. Vi har brukt å finne reiser til rundt 10-12 000 så det er overkommelig. Har ikke noe bedre råd enn dere, og har høye utgifter.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #3 Skrevet 26. mars 2015 Vi har rett under 40.000 utbetalt i måneden (inkludert barnetrygd), og har 4 barn, så vi har jo mye mindre å rutte med enn dere. Dyrt for oss å reise på ferie er det også, for med 4 barn passer vi jo ikke inn i noen av familiepakkene. Barna våre begynner å bli store da, mellom 6 og 14 år, så det er klart de skal ha ferie. De skal få oppleve ting, se nye steder, og selvfølgelig bare ha følelsen av ferie, rolige dager og tid sammen. Det sier seg selv at vi ikke har råd til dyre luksusferier, men ferie er vi på. Vi leier som regel hus/leilighet, bare se på Finn så er det et flust av muligheter. I år har vi leid en hytte ved sjøen her i Norge en uke i sommer, privat hytte med strandlinje og en liten båt. Dit kjører vi. I høstferien har vi leid en stor leilighet i Malaga, privateid, med bil i garasjen, basseng osv. Er du tidlig nok ute får du veldig billige flybilletter. Anonymous poster hash: 243c8...372
valkyrien Skrevet 26. mars 2015 #4 Skrevet 26. mars 2015 Nei, i fjor var andre gang vi var på utenlandsferie på de 10 årene vi har vært sammen. Og da ble det noe så eksotisk som Danmark
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #5 Skrevet 26. mars 2015 Tja.. Vi har nok råd til det. Men vi prioriterer noen år andre ting, så da blir det ikke. Slik som i år, da skal vi greve drenering og innrede kjellerstua, rom og vaskerom.. Så da blir vi hjemme. Eller.. Vi har feriehus i sverge, så vi skal dit i 1-2uker, så barna får ferietur ☺️ Anonymous poster hash: cb53c...52d
Sint naken biltyv Skrevet 26. mars 2015 #6 Skrevet 26. mars 2015 Ja vi har råd hvert år men vi gjør det ikke hvert år. Faktisk sjeldent vi drar utenlands. Små barn, hund, katter og hest og ferier er en dårlig match.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #7 Skrevet 26. mars 2015 Nei ca aldri Anonymous poster hash: 2375c...bd9
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #8 Skrevet 26. mars 2015 Nei selvfølgelig har ikke alle det. Tror du virkelig det? Og er det et mål? Vi er voksne foreldre, har god inntekt, null problemer med økonomi og kan reise på ferie hvor vi vil. 70% av feriene våre er i Norge med venner og familie. En gang i blant drar vi til varmere strøk (kanskje annenhevrt til tredje år), ellers er utlandsferier stort sett i Danmark eller Sverige hvor vi leier hus med venner. Anonymous poster hash: 9998e...45b
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #9 Skrevet 26. mars 2015 Vi prioriterer alltid og jobbe I fjor var han student påsiste året og vi hadde nettopp fått et barn. Dro derfor ingen sted.. Han jobbet hele sommeren. I år er det meg som skal jobbe siden jeg er student fom høsten og han - for han har ikke krav på ferie når han starta i ny jobb i februar.. Hvordan får alle råd? Sparer dere hele året? Har ikke dårlig inntekt, eller skyhøye utgifter, men det er "ALLTID" noe som må kjøpes, eller betales.. Nå er det f.eks ny bil som står for tur, i fjor flytta vi inn i hus som måtte pusses opp. En harrytur til syden lander jo fort på 20 000 ++i fly og opphold.. Sparer dere litt hele året? Tipper vi har rundt 46 000 utbetalt i mnd, når skatten er trekt. Anonymous poster hash: e4137...12e Bare for å poengtere en ting: han har krav på ferie, alle har krav på ferie, han får bare ingen feriepenger siden han ikke har opparbeidet seg noen feriepenger enda. Og så til spørsmålet ditt: nei, alle har ikke råd til utenlandsreiser hvert år. Man skulle tro det, riktignok, men det er ikke slik. Man kan heller ikke regne med å skulle ha råd til slikt i deres situasjon. Slik har det vel vært for de fleste i deres situasjon vil jeg tro. Dere kan jo ikke sammenligne dere med andre som har to inntekter tenker jeg. Anonymous poster hash: e7cdc...f88
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #10 Skrevet 26. mars 2015 Vi prøver å få til en ferietur i året, men reiser aldri til syden i sommerferien. Vi drar alltid utenfor høysesongen, mindre folk, passe varmt og mye billigere. Hvis dere ikke har skolebarn enda kan dere reise i månedsskiftet mai/juni, hoppåturer er veldig rimelig på denne tiden. Perfekt om dere er studenter. Da vi var studenter tok vi første og billigste hoppåtur når eksamen var over i mai/juni. Fikk som regel ei uke med fly og hotell til 700-1200 pr pers og to uker til 1400-2500 pr pers. Havnet alltid på fine hoteller hvor man fint kunne ha med barn😀 Anonymous poster hash: 1ff3d...d81
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #11 Skrevet 26. mars 2015 Vi hadde hatt råd hvis vi ikke hadde hatt hester... Prioritering. Bruker ca 8.000 på hest hver måned. Anonymous poster hash: 74d15...4d5
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #12 Skrevet 26. mars 2015 Ja, det har vi råd til, og gjør det stort sett også. Anonymous poster hash: 2ecf2...628
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #13 Skrevet 26. mars 2015 VI har råd til det hvert år, men reiser ikke. Hadde imidlertid ikke det da jeg var nyetablert. Jeg har nå vært i yrkeslivet i over 20 år etter endt grunnutdanning. Det samme har mannen min. Alle må prioritere hva de skal bruke penger til, som nyetablert er de spesielt viktig. Bolig eller sydentur? Trenger du/dere virkelig ny tv, en haug med ab., ny pc, ny telefon, nye møbler osv? Det var selvsagt for deg i "gamle dager" da jeg etablerte meg, men vet du. Arvede møbler, servise osv fungerte helt utmerket! Dessuten hadde jeg i flere år ønsket meg kjeler osv i presang. TV hadde jeg ikke de første årene og fremdeles bytter jeg ikke ut elektroniske duppedingser før de er ubrukelige. Det er heller ikke nødendig å kjøpe nyeste og dyreste modell av alt mulig. Anonymous poster hash: 7f49a...872
Krumelur Skrevet 26. mars 2015 #14 Skrevet 26. mars 2015 Man kan ikke regne med å ha råd til det i etableringsfasen. Der er vi og. Regner jo med at det blir greiere når vi begge er ferdige med studier og er i full jobb 😊
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #15 Skrevet 26. mars 2015 Alle har råd til det, men noen må da forsake veldig mye annet for å få det til. Anonymous poster hash: 13328...47c
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #16 Skrevet 26. mars 2015 Vi har ikke pleid det nei. Ikke leger en Sverige/Danmark iallfall. Har alltid prioritert annerledes. Skal til Barceona med de to eldste i neste mnd. da. Og kommer nok til å legge av penger til flere utenlands reiser de neste årene. Anonymous poster hash: 38c9c...785
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #17 Skrevet 26. mars 2015 Hvorfor skal det liksom være et mål? Anonymous poster hash: 3b95a...9d2
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #18 Skrevet 26. mars 2015 Vi reiser mye da vi prioriterer opplevelser, men det hadde vi ikke råd til da vi var nyetablerte. De fleste som er etablerte og ønsker å bruke penger på reiser har råd til det, men man prioriterer forskjellig. Anonymous poster hash: ae347...1b8
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #19 Skrevet 26. mars 2015 Nei, langt fra alle har det. Det er en myte - til dels medieskapt - at "alle" reiser på sydenferie en til to ganger i året. Anonymous poster hash: 431f7...34b
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #20 Skrevet 26. mars 2015 Alle har ikke råd til det, og selvsagt ikke når man er nyetablerte som dere! Vi har som regel råd til to uker til utlandet hvert år i juli, men prioriterer det høyt (f.eks. har vi ikke bil), og vi setter av penger gjennom året. Gjør det billig (ikke charter). Vi er voksne (over 40) , og har et barn på 8 år). Holder på med oppussing av alt i boligen vår, og det er dyrt, så vi har ikke mye å rutte med, selv om vi tjener greit. Det skal også sies at for oss er det ikke så mye dyrere å reise til utlandet enn i Norge, med mindre vi blir hjemme. Har ingen hytte eller familie andre steder i landet å bo hos. Anonymous poster hash: 8d824...d47
Gjest Skrevet 26. mars 2015 #21 Skrevet 26. mars 2015 Ja har råd til dersom reiser flere ganger i løpet av sommern☺ Ellers hæler jeg ikke vinter her til lands.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #22 Skrevet 26. mars 2015 Hatt en lang helg i Sverige på de 7 årene vi har vært sammen. Har prioritert en del andre viktigere ting, men gleder oss masse til det bli en tur til syden. Sparer det vi kan spare nå også får man se Ikke at vi hadde bruk for syden tur i fjor sommer da. Vi hadde "syden" varme her hjemme og badet masse på en flott badeplass nesten ingen vet om. Anonymous poster hash: a927f...e4a
♥En søt og ny søtnos i magen♥ Skrevet 26. mars 2015 #23 Skrevet 26. mars 2015 Vi har ikke det. Vi tjener litt mer enn dere, men har prioritert nødvendige reperasjoner og oppussing av huset de siste årene. Vi har tatt med ungene til Sverige/Danmark og leid oss inn på pensjonat/hytter i noen dager. Stor stas for små barn og deilig for foreldrene. (Nå tenker jeg på "utenlandsturer" som enten charter til syden eller litt mer eksotiske reisemål, da.)
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #24 Skrevet 26. mars 2015 Vi har omtrent samme inntekt som dere. Reiser minst en gang i året. Men ikke på harrytur til syden med all inclusive. Billige flybilletter, greit hotell og ikke noe ville budsjetter. Det er bare en prioritering som alt annet. Anonymous poster hash: 9f8f0...86a
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #25 Skrevet 26. mars 2015 Vi har forsåvidt grei økonomi, men vi skal ikke på noen utenlandsreise i år og vi var heller ikke i fjor. Vi prioriterer ikke å ta oss råd til det og å ta opp forbrukslån osv for utenlandsreiser er fullstendig uaktuelt for oss. Vi kommer til å dra på en hytte vi har mulighet til å låne og ha det som base for turer til Hunderfossen, Lilleputthammer osv. i år. Vi kommer dessuten til å ha en liten baby, så hadde ikke orket å dra til utlandet i sommer uansett. Anonymous poster hash: 86c4a...99a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå