Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #1 Skrevet 26. mars 2015 de siste dagene har det endt opp med brødskive til middag. Har laget torsk m. potet, spaghetti med kjøttdeig, løk og sopp, og prøvde i desperasjon i går med ostesmørbrød. Alt er bare æsj. Hun blir 2 år i juni. Alt dette har hun likt tidligere.......... Er det en fase eller? Hva slags middag liker ditt kresne barn? Har lyt til å prøve hjemmelagde kjøttboller, torskerullade, omelett osv, fant endel oppskrifter, men er så kjipt å bruke masse tid og penger på noe som bare blir spyttet ut.... Anonymous poster hash: 6d488...a5f
Giss Skrevet 26. mars 2015 #2 Skrevet 26. mars 2015 Jeg har aldri gitt barnet alternativer om de ikke ville ha middagen. Reglen hos oss er at det skal litt av alt på fatet og så får de spise det de vil. Jeg er totalt uinteressert i å høre kommentarer a la "Jeg liker ikke brokkoli" eller "Det smaker ÆSJ". Vi snakker om andre ting og klager de får de beskjed om å spise de andre tingene og at jeg ikke vil høre slike kommentarer. Og så snakker vi ikke mer om det. Om de vil ha påfyll av noe får de spise i alle fall en bit eller to av de andre tingene. Ofte er det endt med at de likevel har spist det de først klaget over. Vi har hatt dette systemet siden de var ca to år og nå er de 5 og 7 år og spiser stort sett det meste. Om det er noe de ikke liker følger jeg stadig samme system og vi har stort sett veldig koselige middager uten masse klaging, så det har fungert bra hos oss. Om de har vært småspiste til en middag har jeg latt dem få kveldsmaten litt tidligere enn vanlig slik at de ikke skulle gå sulten. Det med mat og unger går veldig i perioder og smaken deres endrer seg en del - men ofte dreier det seg mer om maktkamper og grensetesting enn om maten. Mitt beste råd vil være å forsøke å få til en hyggelig stemning rundt bordet og så vidt mulig ikke gå med på barnets forsøk på å gjøre valg av mat til en stor sak.
Høstduft Skrevet 26. mars 2015 #3 Skrevet 26. mars 2015 Min gutt er 4, og han liker rett og slett ikke middag. Aldri gjort det heller. Han er veldig glad i brødmat,men igjen, utrolig kresen på pålegg. Skikkelig frustrerende, særlig når de andre barna spiser stort sett alt. Har funnet noe som han greier å spise litt av...kjøttkaker med brun saus, gulrot, most potet og tyttebærsyltetøy, kyllingnuggets med ketchup, pannekaker, fiskepinner, rå paprika og agurk som grønnsaker, pizzaskorper der det sitter igjen kun litt pizzafyll, pastaskruer med ketchup, innimellom liker han spagetti med kjøttsaus. Han liker ikke kjøtt eller fisk, og er ikke videre begeistret for varmmat. Skikkelig pysete på å smake ny mat. Frustrerende!
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #4 Skrevet 26. mars 2015 Vel, de siste døgnene har ungen vært våken ca 20 ganger på 7 timer, så jeg tror ikke det er noen god ide å sulte ungen, for å risikere enda mindre søvn. Derfor har jeg måtte stappe i henne brød for at hun skulle ha noe i magen. Ellers hadde jeg vært strengere. Men hun har pleid å like middag. Hvorfor den plutselige endringen? Tenner? Anonymous poster hash: 6d488...a5f
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #5 Skrevet 26. mars 2015 Har en 2åring som er likedan. Før elsket hun middag og spiste jo nesten like mye som oss voksne, nå sier hun bare; æ like ikke middag æ! Hun får ikke tilbud om noe annet og nå etter noen uker spiser hun ok med middag de fleste dager, selv om hun alltid sier at hun ikke liker middag. Tror det er viktig at man ikke skjemmer de bort ved å lage annen mat. Hva med å spørre barnet hva det vil ha til middag og la det være med å lage mat? Anonymous poster hash: 7b3f7...9be
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #6 Skrevet 26. mars 2015 Har en 2åring som er likedan. Før elsket hun middag og spiste jo nesten like mye som oss voksne, nå sier hun bare; æ like ikke middag æ! Hun får ikke tilbud om noe annet og nå etter noen uker spiser hun ok med middag de fleste dager, selv om hun alltid sier at hun ikke liker middag. Tror det er viktig at man ikke skjemmer de bort ved å lage annen mat. Hva med å spørre barnet hva det vil ha til middag og la det være med å lage mat? Anonymous poster hash: 7b3f7...9be Hun har ikke så godt språk, og blir lett distrahert. Hun skjønner f.eks ikke hva kjøtt og fisk er før det ligger på tallerknen. Anonymous poster hash: 6d488...a5f
Gjest Antarctica Skrevet 26. mars 2015 #7 Skrevet 26. mars 2015 Har også praktisert "spis eller la være." Har fantastisk matglade barn nå, men det har jo vært en jobb...
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #8 Skrevet 26. mars 2015 Har også praktisert "spis eller la være." Har fantastisk matglade barn nå, men det har jo vært en jobb...Din våknet kanskje ikke 20 ggr pr natt? Anonymous poster hash: 6d488...a5f
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #9 Skrevet 26. mars 2015 Har også praktisert "spis eller la være." Har fantastisk matglade barn nå, men det har jo vært en jobb...Din våknet kanskje ikke 20 ggr pr natt? Anonymous poster hash: 6d488...a5f Det er jo sånn det er.. Det blir ekstra slitsomt et par dager. Vi har vel alle hatt syke barn og de fleste regler overholdes allikevel. Anonymous poster hash: 4e94d...b1c
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #10 Skrevet 26. mars 2015 Hva har oppvåkning med middagen å gjøre? Ingen alternativer, vi spiser det som blir servert. Ingenting er giftig. Anonymous poster hash: 7ba34...60d
*Miss Marple* Skrevet 26. mars 2015 #11 Skrevet 26. mars 2015 Men skjønner et barn på to år at konsekvensen av å ikke spise middag er at man blir sulten når de må vente til kveldsmaten før de får mat? Her har det og vært litt middagsvegring en stund, men jeg fikk meg ikke til å la henne gå sulten fra fruktstund kl 14 til kveldsmat kl 19, så her ble det skive til middag. Hun fikk alltid tilbud om middag og satt ved bordet sammen med oss, og plutselig begynte hun å spise igjen. Null stress og null kamp.
Modesty Blaise. Skrevet 26. mars 2015 #12 Skrevet 26. mars 2015 (endret) Men skjønner et barn på to år at konsekvensen av å ikke spise middag er at man blir sulten når de må vente til kveldsmaten før de får mat? Her har det og vært litt middagsvegring en stund, men jeg fikk meg ikke til å la henne gå sulten fra fruktstund kl 14 til kveldsmat kl 19, så her ble det skive til middag. Hun fikk alltid tilbud om middag og satt ved bordet sammen med oss, og plutselig begynte hun å spise igjen. Null stress og null kamp. Så utrolig sulten rekker man vel ikke å bli på den tiden. Spesielt når de sansynligvis ikke er supersultne rundt middagstider. Her er det siste måltidet for dagen middag, og spiser hun ikke, så er det ikke frokost før dagen etter. Og da er hun ikke mer sulten enn at hun ikke ønsker å spise før 45 min etter hun har stått opp. Og tenk, hun er 1,5 år, og klarer fint å styre dette med sult og mat selv. Og hun er definitivt ikke "underforet" 😊 Endret 26. mars 2015 av Modesty Blaise.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #13 Skrevet 26. mars 2015 Men skjønner et barn på to år at konsekvensen av å ikke spise middag er at man blir sulten når de må vente til kveldsmaten før de får mat? Her har det og vært litt middagsvegring en stund, men jeg fikk meg ikke til å la henne gå sulten fra fruktstund kl 14 til kveldsmat kl 19, så her ble det skive til middag. Hun fikk alltid tilbud om middag og satt ved bordet sammen med oss, og plutselig begynte hun å spise igjen. Null stress og null kamp. Så utrolig sulten rekker man vel ikke å bli på den tiden. Spesielt når de sansynligvis ikke er supersultne rundt middagstider. Her er det siste måltidet for dagen middag, og spiser hun ikke, så er det ikke frokost før dagen etter. Og da er hun ikke mer sulten enn at hun ikke ønsker å spise før 45 min etter hun har stått opp. Og tenk, hun er 1,5 år, og klarer fint å styre dette med sult og mat selv. Og hun er definitivt ikke "underforet" Samme her, dagens siste måltid er middag og spiser man ikke får man vente til frokost. 2-åringen prøvde seg på den ett par ganger, men det tok ikke lange tiden før han skjønte sammenhengen mellom "i dag liker jeg ikke torsk og spiser derfor ikke middag" og "oups, nå er jeg skrubbsulten og det er noen timer til frokost". De er små, men de er ikke dumme, de mangler bare en god del livserfaring. Det var snakk om mat han likte, men jeg tror bare at han måtte gjennom en fase der han prøvde å få viljen sin mtp dagens meny. Det som var digg dagen før ble plutselig æsj og omvendt. Det spiller der var jeg ikke med på. Men det ble ikke noe kjefting eller mas, bare en rolig konstatering "du vil ikke ha middagen mamma har laget, helt greit, vi sees igjen til frokost". Anonymous poster hash: 70c96...620
Gjest Antarctica Skrevet 29. mars 2015 #14 Skrevet 29. mars 2015 Men skjønner et barn på to år at konsekvensen av å ikke spise middag er at man blir sulten når de må vente til kveldsmaten før de får mat? Her har det og vært litt middagsvegring en stund, men jeg fikk meg ikke til å la henne gå sulten fra fruktstund kl 14 til kveldsmat kl 19, så her ble det skive til middag. Hun fikk alltid tilbud om middag og satt ved bordet sammen med oss, og plutselig begynte hun å spise igjen. Null stress og null kamp. Vi ga kveldsmaten litt ekstra tidlig.
februarprins2013 Skrevet 29. mars 2015 #15 Skrevet 29. mars 2015 er sånn her også,men han er bare 2 år,så vil han ikke ha mat,så får han brødskiver, han spiser kun taco, pølser, nuggens ( innimellom ), kjøttkaker med tilbehør, pizza og mc donalds burger,det siste er uansett uaktuelt han før ofte.
Meg og alle gutta Skrevet 29. mars 2015 #16 Skrevet 29. mars 2015 Eldste gutten min på 4,5 år har alltid Vært kresen I matveien. Begynte da han var 1,5 år. Var kun få ting han ville spise. Bare Prim på brødskiva og pølser til middag feks. Ville ikke smake på noe. Middagene var et helvete med skriking og sutring fra den kom på bordet til vi var ferdige. Vi prøvde alt vi kunne prøve. Tok han vekk fra bordet, sa at det ikke var lov å hyle og skrike ved matbordet, etterhvert som han ble større så krevde vi at han skulle smake en bit av maten på tallerken. Dette endte med brekninger og hyl i evigheter. Slutta å kjøpe inn Prim til brødmat, da gikk han sakte men sikkert over til noe annet. Ang middag så Ga vi opp å styre med det. Krever at han skal sitte der, ikke lov å klage/sutre, og det er det tilbudet han får så enten må han spise eller la være. Etter at vi slutta å stresse med maten spiser han gradvis mer. Det har tatt 3 år med mye prøving, feiling og styr, men nå spiser han fler ting og tørr å smake på nye ting. Prøvde også belønningssystem en periode uten hell. Nå som han er 4,5 år spiser han de fleste grønnsaker, så lenge han kan se hva de er, liker ikke gryteretter og blanda mat i masse saus osv. Han spiser poteter I alle varianter, pasta, men ikke ris enda. Ikke glad I kjøtt, Typ biff og koteletter vil han ikke spise. Brekker seg når han prøver. Tror det har noe med konsistens å gjøre. Han spiser kyllingvinger, tacokjøtt, kjøttsaus til pasta, kjøttboller osv. Fisk går også greit. Fiskepinner, noen ganger fiske grateng, fiskekaker, torskefilet osv. Fiskeboller vil han ikke ha pga sausen. Spiser alt av frukt. Ville bare ha banan tidligere. Av pålegg har det gått fra bare Prim til salami, Kremost, syltetøy, gulost, smør og brunost. Gått sakte, men nå begynner det å løsne og jeg ser hvor stolt han blir når han tørr å smake på noe nytt og faktisk liker det. At han nyter maten sin. Lillebroren hans har alltid spist og spiser alt mulig. Han er 2,5 år. Mulig det er en fase I deres tilfelle, men her har det Vært vanskelig siden han var liten. Jeg ville sluttet å gi henne andre alternativer, tror du gir ris til egen bak ved å gjøre det. Server henne middag og si at det er den maten dere har, og at hun kan spise det hun vil men at det ikke blir noe annet. Så kan du vente til hun skal legge seg å gi henne en brødskive til kveldsmat da evt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå