Gå til innhold

Tråkket på spiker - krever det behandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble plutselig usikker. Googler litt da typisk nok, og der er svarene både hit og dit i forhold til dette.

Men altså:

I går tråkket jeg på en spiker i hælområdet. Jeg hadde på meg crogs, men spikeren gikk gjennom og gjennom huden. Blødde omtrent ingenting, men gjorde selvsagt vondt.

Var ikke spesielt vondt i går, men kjenner at det er litt ømt i dag. Kanskje ikke så rart da, et sår er jo et sår..

Dette var en spiker spikret fast til ei fjøl som lå på gulvet, en "ren" spiker uten rust. Gikk sikkert en cm. inn eller så.

Så da:

Er dette noe man bør kontakte lege for? Virker jo LITE dramatisk, liksom... ikke gjør det noe særlig vondt, og ikke ser det ille ut. Men hører så mye rart om stivkrampe...

Hva mener damene? Anonymous poster hash: e28e7...5cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hvis det er UNDER 10 år siden du tok stivkrampesprøyte

Er det lenger siden, burde du tatt en slik sprøyte i GÅR............

Anonymous poster hash: 49d65...dc4

Skrevet

Antagelig går det bra men jeg vet at mange anbefaler å få påfyll av stivkrampesprøyten dersom det er over 5 år siden sist.

Anonymous poster hash: bf2fa...bbe
Skrevet

Gjorde det samme selv i sommer. Siden det var 10 år siden sist jeg hadde fått stivkrampevaksine, måtte jeg en tur på legevakta for å få ny vaksine. Legen ville også se på såret, men siden det var såpass lite mente han det ikke var nødvendig med antibiotika.

Hvis du ikke har fått stivkrampevaksine i løpet av de siste 10 år bør du ta ny. Stivkrampe er ingen hyggelig sykdom.

Anonymous poster hash: de397...b56

Skrevet

Eeeeh..... ja... når tok jeg stivkrampesprøyte sist, tro?<br /><br />Jeg husker ikke :-(!<br /><br />Når får man denne, sånn typisk nok?<br /><br />Jeg kan iallfall ikke huske å ha tatt noen form for vaksiner (man tar ingen når man er gravid, gjør man?) de siste 10 årene, iallfall.<br /><br />Men er det for sent nå, da? I og med at jeg ev. ikke tok denne i går?<br /><br />HI

Anonymous poster hash: e28e7...5cb

Skrevet

Ta en telefon til legevakta du, de vet om du bør ta den nå eller hva du skal gjøre.

Anonymous poster hash: de397...b56

Skrevet

Det er tryggere å tråkke på en rusten spiker.

Du burde tatt stivkrampesprøyte i går (dersom det er mer enn 10-11 år siden sist).

Anonymous poster hash: c6b4c...4c2

Skrevet

Jeg måtte ta stivkrampesprøyte når jeg gjorde det samme en gang.

Anonymous poster hash: ffd2f...ce4

Skrevet

Stivkrampesprøyte går bra innen 48 timer.

Anonymous poster hash: abbda...092

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ring legen idag og få en stivkrampesprøyte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...