Gå til innhold

Hvorfor er offentlig amming tabu?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva foregår i hodene til folk som ikke ønsker at en mamma skal kunne ferdes i samfunnet normalt sammen med sin baby? Jeg forstår det ikke... Hver gang det dukker opp en ammedebatt, blir jeg like overrasket over alle de idiotiske kommentarene som dukker opp, der noen mener at offentlig amming ikke er greit!

En pupp er en pupp, matfatet til babyen. Hva du selv gjør pupp til annet enn det naturlige (amming), er ditt eget problem. Ikke velt problemet over på andre, det er deg det er noe galt med! Å se en mor amme sitt barn, med puppen ute, er ikke verre eller annerledes enn å se en fot, eller en hånd. Eller et ansikt. Det er det mest naturlige i verden.

Hvorfor er det "stuerent" at en 18 år gammel jente går med åletrange jeans, push-up bh og topp med utringning når det ikke er akseptert å amme offentlig? Se bare på 17. mai, så mange jenter som går med kjempekorte kjoler og viser frem både det ene og det andre. Det er det ingen som krangler om på DIB eller andre fora. Eller på stranda om sommeren, når damer går med bikiner som egentlig viser tilnærmet alt, hvorfor er DET greit?

Dere som er imot offentlig amming, er dere imot å gå på stranda? Imot kjoler? Trange bukser? Utringning? Skjørt?

La mødre få amme i fred, la babyen få næringen den trenger akkurat når den trenger den. La folk få leve som de selv vil uten at de skal lese på internett om hvor motbydelige mennesker de er som gir babyen sin mat offentlig.

Anonymous poster hash: 2af2f...fb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det er så ekkelt.

Det er virkelig ikke noe jeg ønsker å se fremmede folk gjøre.

Anonymous poster hash: db7d7...9e5

Skrevet

Jeg skiter i hva folk synes, og ammer når mitt barn er sultent. Har null interesse av å vise mine pupper offentlig (og tror absolutt ingen har interesse av å se de heller), så ammer uten å flashe meg. Du skal virkelig se godt etter, og det på nært hold, for å kunne vite om jeg ammer eller om barnet sover i armene mine.

Ser virkelig ikke problemet med amming. Og kunne ikke brydd meg mindre om hvor folk gir sine babyer mat.

Anonymous poster hash: fe78f...5c4

Skrevet

I dagens samfunn er det blitt slik at bryster er noe mange ser på som seksuelt. Jeg tror at det da blir "unaturlig" for dem når de skal brukes til noe annet. Helt forskrudd egentlig, siden bryster fra naturens side er matfatet til babyen, men det er dessverre utviklet seg dit.  

Anonymous poster hash: a7c61...d07
Skrevet

Det er ikke tabu.

Det er bare noen pripne mennesker som får for stor plass til å ytre de håpløse meningene sine. Og noen få menn som føler seg indignerte over at bryster faktisk kan brukes til noe annet enn deres seksuelle forlystelse.

De aller, aller fleste leer ikke engang på øyenbrynene når de ser noen amme offentlig.

Anonymous poster hash: 08bc0...bf5

Skrevet

Pga. slike holdninger du beskriver, føler jeg meg svært ukomfortabel når jeg ammer offentlig. Dette fører til at jeg stort sett holder meg hjemme. Ikke lett å gi f i andre når de stirrer, himler med øya osv.

Anonymous poster hash: a2d2d...4c5

Skrevet

For det er så ekkelt.

Ekkelt??

Oj, du har en lang vei å gå

Anonymous poster hash: 0bf78...44c

Skrevet

Kan uansett ikke kalles tabu

Anonymous poster hash: b75ab...196

Skrevet

Det er vel ingen som sier at man ikke kan amme offentlig. Det som diskuteres er om man skal flashe pupper og la spruten stå mens alle ser på(gjerne mens man spiser lunchen sin på restaurant), heller om det går an å gjøre det diskret. Selv om det er naturlig er det ikke meningen at hele verden skal se det. Det er naturlig å ha sex,  tisse og bæsje, men det betyr ikke at jeg setter meg ned og driter på gata for det om. 

Jeg har ammet offentlig med tre av mine barn, men aldri sånn at puppene synes, og jeg brukte verken telt eller burka. Gikk så fint så. 

Anonymous poster hash: a23b7...2ad
Skrevet

Det er ikke tabu. Ting som er tabu snakker man ikke om en gang. Amming i det offentlige rom diskuteres jo helt åpent og jeg har enda ikke truffet en person som er i mot. Enkelte cafeer/restauranter forsøker seg med å stille krav til tildekking - men de lynsjes gjerne for det i offentligheten.

Skrevet

Jeg merker at jeg føler meg ukomfortabel hvis jeg f.eks sitter alene på café og ammer. Det er ikke til å unngå at man føler seg stirret på på en negativ måte, mye pga holdninger som man hører om amming og "å slenge ut puppen". Det er faktisk ikke vanlig å la puppen henge fritt, de aller fleste dekker seg til så fort de kan når babyen er ferdig.

Kan ikke se at det skal være noe som helst å sette fingeren på. Babyen trenger mat, og det er faktisk helt greit å IKKE se på for de som vil. Man snur bare hodet en annen vei og later som om personen med en baby ikke eksisterer. Men det er vel som en munnsår man bare må pirke borti, man klarer ikke la være å kikke i smug og irritere seg over det? 

Jeg prøver å dekke meg til, henger alltid gulpekluten, et skjerf eller lignende fra skulderen og over hodet til babyen så ingen ser direkte på puppen, men alle "vet" selvsagt hva som skjer under. Og det er tydeligvis nok for enkelte. Trist, aller mest fordi det får meg til å føle at jeg er ekkel, når alt jeg gjør er det mest naturlige i verden; jeg mater babyen min. Vi har alle vært der, vi har alle ligget inntil en pupp og fått mat, og jeg forstår ikke med min beste vilje hvordan det skal være ekkelt, kvalmt, ufint, frekt og uhøflig. 

Jeg følte meg faktisk så ydmyket sist jeg var på café at jeg følte jeg måtte spørre de ansatte om det var lov til å amme der. Joda, det var det. Likevel så får jeg altså disse blikkene fra de andre gjestene, som om jeg burde skamme meg. Lurer på hva det er som provoserer så voldsomt. 

Det var mine 5 cent for i dag. 

Anonymous poster hash: 70cdf...bd6
Skrevet

Det er tabu i USA, ikke i Norge.

Jeg var ukomfortabel selv i begynnelsen, men er komfortabel med det nå. Folk kan holde øynene for seg selv om de har et problem med det

Anonymous poster hash: 09843...953

Skrevet

Jeg er ikke imot offentlig amming, men jeg har virkelig noe imot mødre som tror hele verden har en interesse av å ta del i noe så privat som amming. Å velte ut puppene, mate barnet og deretter lufttørke puppene hører ingensteds hjemme. Er man derimot diskret er det helt greit.

Kan ikke sammenlignes med bikini på stranden eller jenter i push-up BH.

Anonymous poster hash: 718a0...a68
Skrevet

Det er ikke tabu å amme offentlig i Norge.

Anonymous poster hash: 3d80f...132

Skrevet

Jeg er ikke imot offentlig amming, men jeg har virkelig noe imot mødre som tror hele verden har en interesse av å ta del i noe så privat som amming. Å velte ut puppene, mate barnet og deretter lufttørke puppene hører ingensteds hjemme. Er man derimot diskret er det helt greit.

Er dette noe du opplever ofte?

Skrevet

Er dette noe du opplever ofte?

Faktisk noe jeg har opplevd oftere enn jeg har lyst til, ja. 

Ble en stor sak av det en gang, kvinnen ble bedt å dekke seg til litt, og hun gikk til avisen. La oss bare si at hennes versjon av saken ikke helt stemte overens med virkeligheten.

Skrevet

For det er så ekkelt.

Ekkelt? Du er ekkel.

Anonymous poster hash: 7f5ed...06e

Skrevet

Det er naturlig å gå på do også. Det er ikke alt en trenger å gjøre rett i trynet på andre. 

Anonymous poster hash: ff38c...cd2
Skrevet

For det er så ekkelt.

Ekkelt? Du er ekkel.

Anonymous poster hash: 7f5ed...06e

-___- '

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke om noen "in real life" som ikke ammet/ammer babyen sin i offentlighet. Ikke en eneste en. Er ikke så sikker på om det er så lite akseptert som hi virker til å tro. Jeg fikk aldri en negativ kommentar, eller et negativt blikk når jeg ammet. 

Med flaske babyen min derimot, var det både blikk og kommentarer. Det følte jeg var langt fra akseptabelt, desverre. 

Skrevet

Har ammet to barn og alltid ammet der jeg var når de trengte mat. Opplevde aldri stygge blikk eller følte at noen så på meg. Er det virkelig noe mange opplever?

Skrevet

Det er naturlig å gå på do også. Det er ikke alt en trenger å gjøre rett i trynet på andre.

Og det kan sammenlignes på hvilken måte?

Skrevet

Jeg opplevde aldri å få stygge blikk eller kommentarer da jeg ammet offentlig. Jeg var diskrè, veldig, jeg syntes det var helt utrolig sjenerende å amme offentlig. Men jeg har en "greie" med kroppen min, hvor jeg helst vil dekke den til konstant når jeg er med andre. 

Jeg har ingenting imot offentlig amming, men å amme et barn som selv kan "kreve" puppen (muntlig eller ved å dra opp mors skjorte) er fryktelig sjenerende (og beklager; ekkelt). Ammingen i seg selv er ikke ekkel for meg, det er bare hvordan barnet selv kan ordne seg brystet. 

Men jeg aksepterer og respekterer at vi alle er ulike, og at barna også har ulike behov. Noen trenger kanskje den mammakosen litt lenger enn andre. Om det er sykdom, utrygghet, kosestund, spiller ingen rolle. Vi har ulike behov, og det burde vi alle akseptere.

Anonymous poster hash: 85df8...7ee
Skrevet

Haha men å spise tar vi voksne oss friheten til å gjøre overalt. Skal ikke babyer få den samme muligheten? Å gå på toalettet liker de fleste å gjøre i fred.

Anonymous poster hash: 48590...90c

Skrevet

Haha men å spise tar vi voksne oss friheten til å gjøre overalt. Skal ikke babyer få den samme muligheten? Å gå på toalettet liker de fleste å gjøre i fred.

Anonymous poster hash: 48590...90c

Spiser du mat av noens nakne kropp så er det vel best å gjøre det diskret, vel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...