Gå til innhold

Tips til å få hest på henger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist brukte vi to timer på å få han på( det var hans 2 gang i livet). Han er helt kald i hodet, blir ikke vill, men står BOM fast og nekter å gå frem. 2 bein på henger og der står han. Skal igjen ha han på henger, og kan kanskje plukke opp noen tips

Anonymous poster hash: 8eec9...1f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må øve, øve, øve.

Ha hengeren åpen i nærheten av hesten. Lei andre hester som går rett på hengeren på hengeren så hesten ser det. Server andre hester for på hengeren så hesten ser det. Tilby mat på hengeren. Lokk, luen, lur og øv, øv, øv, øv.

Anonymous poster hash: bcef3...b02

Skrevet

Enig med henne over. Driv hengertrening flere ganger i uka. La han få spise kraftforet sitt der for eksempel og lei han ut igjen. Det er viktig at han ikke automatisk forbinder henger med lange kjøreturer og store omveltinger. Gjør henger til en dagligdags ting.

Det er flere metoder for å få inn hesten. Denne bruker jeg: Når den har satt det første benet på lemmen så gir jeg en godbit. Da går den går gjerne et skritt ekstra for å få en godbit til. Når den stopper, så holder jeg leietauet stramt. Med en gang den gjør antydning til å gi etter så løsner jeg på presset og gir ny godbit. De første gangene kan det ta tid, men hestene skjønner raskt poenget. La den  kun stå et eller to minutter inne i henger de første gangene og øk så gradvis. Det er viktig å holde seg rolig og ikke bli sint, da blir bare situasjonen ekstra ubehagelig for hesten.

Anonymous poster hash: 011de...b0b
Skrevet

Takk for tips!:) sist han stop på henger ( var da jeg hentet han) og gjorde noe lignende det du sistnevnte sier !:) men fy faen så sta, veldig glad han er rolig under hele seansen og han fikk mat når han gikk på, og sto rolig hele tiden, men dog... Han skal kun kjøre 9 km nå neste gang , men til og med mat vil ikke lokke han 😂😂

Skrevet

Jeg diller ikke - her er det rett inn. Vil de ikke så bruker jeg longeringstau som jeg fester på hver side av hengeren og krysser bak rumpa. Unghestene kan jeg gjerne nærmest løfte inn. Dette gjelder såklart om de ikke er redde, hester som er redde får mer tid til å bli trygge. Jeg har gjort dette med mine unghester i alle år, og ingen av de jeg har hatt fra de var små har vært noe problem å laste. Derimot har jeg tatt over problemer etter andre når jeg har kjøpt hester som har blitt bortskjemte med "et skritt og kraftfôr"-metoden. Hester er smarte, de forstår når de kan utnytte situasjonen. Det skal imidlertid ofte ikke så mange runder til før de forstår at med meg er det ingen kjære mor. Vær bestemt, konsekvent og vis at du mener det når dere skal gå på! Her er det ingen godbiter før hesten er på og lemmen er lukket.

Skrevet

Har du prøvd jo-jo leken? Gå mot hengeren, men stopp og rygg før du kommer til lemmen.Rygg noen meter, gå fram igjen, rygg igjen, og fortsett slik. Ryggingen skal foregå rolig og kontrollert, den er ikke straff, men jobb.Poenget er at det er mindre jobb å gå fram og inn på hengeren, enn å bli værende igjen utenfor å rygge. Du skal helst stoppe hesten og rygge den før den rekker å begynne å rygge selv, men hvis den rygger på eget initiativ slipper du bare ut på tauet (bruk et langt tau), ikke la den trekke deg med, hvis du følger etter vil tempoet på ryggingen øke. Hele prosessen skal foregå rolig, hvis hesten viker unna skal du ikke følge etter for å hente den inn, men bli stående, og taue den tilbake til deg. Eventuelle godbiter gis ikke før hesten er inne på hengeren og treningsøkten er ferdig. Ikkevent med hengertrening til neste gang du skal ut å reise, det er lettere å få dette til når du ikke er på vei noe sted,men faktisk har allverdens tid  

Anonymous poster hash: 44aaf...700
Skrevet

Jeg diller ikke - her er det rett inn. Vil de ikke så bruker jeg longeringstau som jeg fester på hver side av hengeren og krysser bak rumpa. Unghestene kan jeg gjerne nærmest løfte inn. Dette gjelder såklart om de ikke er redde, hester som er redde får mer tid til å bli trygge. Jeg har gjort dette med mine unghester i alle år, og ingen av de jeg har hatt fra de var små har vært noe problem å laste. Derimot har jeg tatt over problemer etter andre når jeg har kjøpt hester som har blitt bortskjemte med "et skritt og kraftfôr"-metoden. Hester er smarte, de forstår når de kan utnytte situasjonen. Det skal imidlertid ofte ikke så mange runder til før de forstår at med meg er det ingen kjære mor. Vær bestemt, konsekvent og vis at du mener det når dere skal gå på! Her er det ingen godbiter før hesten er på og lemmen er lukket.

Det var slik vi fikk han på til slutt. Han er nemlig IKKE redd. Kun forferdelig sta. Han er også helt rolig, men står BOM! Men ja, det var slik han gikk på til slutt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...