Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #1 Skrevet 25. mars 2015 Mitt største mareritt er at barna mine skal bli mobbet på skolen. Jeg har derfor innsett at jeg kommer til å betale for de "riktige" klærne og det nødvendige utstyret for at de skal være inkludert og ikke føle seg utenfor på noe vis, selv om jeg helst skulle ønske at jeg kunne gå foran som et eksempel og lære dem andre verdier ved å la være. Samtidig vil jeg på mange måter ikke "ofre dem" for å understreke min holdning, og derfor vil jeg nok heller bare henge meg på i gruppen foreldre som kjøper det nyeste og dyreste, rett og slett fordi jeg ønsker dem alt det beste. Dessuten føler jeg at det blir en smule dobbeltmoralsk å kle ungene ned, mens jeg selv går i merkeklær... Hva tenker dere? Er det greit å skyve barna foran seg for å sette et eksempel for å demonstrere egne verdier, selv om det kan koste dem dyrt med tanke på å være en del av fellesskapet? Anonymous poster hash: 26d63...93b
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #2 Skrevet 25. mars 2015 Jeg tenker det kommer litt an på hvordan ungene er. Om et barn er litt stille og forsiktig, sliter litt sosialt, er litt utenfor allerede, så synes jeg det er unødvendig å pålegge dette barnet enda mer som skiller det fra de andre barna. Er barnet en typisk ledertype og blir ansett som en av "de kule", så er det helt greit, da blir de jo ikke mobbet for det, men er heller med på å senke standarden. Da de kule jentene i klassen min begynte å handle på fretex, så ble det kult å handle på fretex. Da jeg gjorde det samme året før så var det bare patetisk. Anonymous poster hash: d49ef...406
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #3 Skrevet 25. mars 2015 Kjøper klassiske klær, men lite veldig dyre klær. De ser velkledde ut, men dette merkehysteriet liker jeg ikke. Det har vært perioder med DC etc, men for tiden er det fredelig. Tror du gjør barnet en bjørnetjeneste ved å overdrive merkeklær. Noen klær er ok, men det må da gå an å kjøpe en genser på HM. Anonymous poster hash: 66e31...6e7
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #4 Skrevet 25. mars 2015 Jeg bare lurer - er dette noe som er litt stedavhengig? Her vi bor (på Vestlandet, utenfor Bergen) har jeg ikke sett så mye til dette. Selvsat er det unge jenter i Parajumpere og med dyrevesker, men det ser da ut til å være like mange med andre jakker og både skolesekk og billigere vesker. Det virker også som om disse er sammen og er "likeveldige" (ikke for å antyde at noen skulle være over noen andre) i gruppen. Har selv unger på barneskolen. En i 2. og en i 5. Enda er det ikke antydning til merkepress der i gården heldigvis, og ikke på noen trinn på barneskolen i hvertfall. Mulig det endrer seg på ungdomsskolen (som er en del større), men har en nevø i 10. klasse der, og får ikke inntrykk av at dett merkepresset er noe har har lagt merke til heller. (Og ja, han er en av de "kule", poplulære ) Mulig dette er verst for jentene (typisk), men som gutt burde man vel ha fått dette med seg på noe som helst måte, eller? Mye kan jo enda skje frem til mine begynner på ungdomsskolen (jenta går i 2. klasse) men er dette noe som helst er et problem på litt større steder / byer? Anonymous poster hash: 97cbc...098
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #5 Skrevet 25. mars 2015 Takk for svar. Jeg hadde ikke tenkt så mye på dette med popularitet i utgangspunktet, men det er jo en tanke å ta med seg videre. Jenta mi er typen som blir godt likt av de fleste og kanskje kan tåle å gå foran som et godt eksempel. Gutten er mer sjenert. De er i barnehage enda begge to, men dette med mobbing er noe som bekymrer meg, da jeg selv var litt utenfor under oppveksten og det allerede har vært episoder med andre barn i barnehagen. Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å overdrive på noe vis, men hvis det er én bestemt ytterjakke de MÅ ha, eller en bestemt type sko - da kommer jeg nok til å la dem få... Selv om jeg føler at jeg kanskje "betaler dem ut" på denne måten, og at det blir feil ovenfor de som rett og slett ikke har råd til å henge på. Samtidig er man jo alltid sine egne barn nærmest, og jeg vil jo såklart lære dem at det finnes viktigere ting i livet enn utseende. Jeg vil jo ikke at de skal ende opp som mobbere selv heller! Hi Anonymous poster hash: 26d63...93b
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #6 Skrevet 25. mars 2015 Hvor i alle dager har du barn på skolen siden det er sånn? Jeg har 3 barn på skolen, 2.klasse, 5.klasse og 8.klasse, og det er ingen som bryr seg. De går i klær fra Cubus, HM og dyrere merker om hverandre, og ungene bryr seg overhodet ikke. Eldste på 14 år synes DC, Cost Bart og Outfitters Nation er kule merker, og har noen plagg fra disse, men han går like gjerne i en hettegenser fra HM eller en t-skjorte fra KappAhl. Av yttertøy henger det i garderoben på skolen henger det riktignok noen av disse kjempedyre jakkene til mange tusen kroner, men de aller fleste går i helt normale ytterklær fra Stormberg o.l. merker som ikke er spesielt dyre. Jeg har hele tiden tenkt at mine barn kan få være "midt på". De trenger ikke være de med de dyreste merkeklærne, men de trenger ikke være de med de kjipeste loppefunnene heller. De trenger ikke være de med mest lommepenger, men de trenger heller ikke være de med minst. De trenger ikke ha den dyreste mobilen, men de trenger ikke ha den mest jalla brukttelefonen heller. Til nå har dette fungert helt utmerket, de utmerker seg ikke i noen retning og er likt og har venner for de de er og ikke hva de kan vise frem, skryte av eller tilby av materielle goder. Sånn ønsker jeg at det skal være. Anonymous poster hash: dbc2b...bb6
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #7 Skrevet 25. mars 2015 Jeg synes barn skal få være barn! Er lærer på småskoletrinnet på Nord-Vestlandet og her er det ikke et merkbart sterkt merkepress hvertfall. Jeg grøsser når jeg hører fra studievenner som jobber på Oslo Vest/Bærum at de har 1.klassinger som ikke kan være med å leke fordi de har så dyre og fine klær på seg. Jeg er mor selv og jeg er opptatt av at min datter (på 2,5 år) skal se "skikkelig" og velkledd ut hver dag, men jeg kjøper ikke Ralph Lauren, Burberry, Gant osv og sender det med henne i bhg, rett og slett fordi de ansatte på bhg ikke hadde klart å ta vare på klærne på en måte de bør. Det er ikke fordi de ikke bryr seg, men rett og slett fordi de ikke har kapasitet til å passe på klærne til datteren min oppi alle andre plikter og omsorgsoppgaver de faktisk er ansatt til å gjøre iløpet av en dag.. Når det kommer til bruksklær (ull, utedresser og sko) der kjøper jeg kjente og solide merker som Reima, GoreTex, Lillelam osv. men det føler jeg ikke er for en "show off"-effekt på andre, men mer fordi jeg er godt fornøyd med disse merkene og jeg vet av erfaring at de er holdbare og gode. Anonymous poster hash: 7814c...7c5
MTF Skrevet 25. mars 2015 #8 Skrevet 25. mars 2015 Jeg tenker alt med måte. Vi er nok sånn midt på treet i forhold til våre unger (på barneskolen ). Noen ting er litt dyrere enn andre, men stort sett kjøper jeg klær ol på sporten (eldste bor i Umbro-treningsbukser og tilsvarende da han spiller fotball hele tiden over alt ) H&M, Cubus ol. Så lenge de ha klær som er hele og rene, behagelige og som de liker selv, så er verken de eller jeg opptatt av merke. Eneste merke min sønn (fotballspilleren ) er opptatt av er at fotballskoene bør være sånn-og-sånn merke, men det går like mye på passformen som noe annet. Han har en iPhone, Bergansjakker og en forholdsvis dyr Scott-sykkel, men det er vel det. Jenta bryr seg absolutt ikke om noe som helst av merker (hun er bare 7,5 år da ) og er bare opptatt av komforten og utseende på hva hun har på seg, ikke hvor det er kjøpt. Det vil nok endre seg tipper jeg, sånn er det vel. Kommer IKKE til å kjøpe de dyreste plaggene eller veskene til henne eller min sønn bare fordi det er noe alle andre har, hvis det er snakk om vesker og jakker til flere tusen kroner. Har ikke tenkt å la dem gå rundt i kjipe klær å forsøke å få dem til å føle seg utenfor på noen måte, men det må finnes en gylden middelvei her vel? Heldigvis er begge mine (foreløpig i hvertfall) unger som lett får mange venenr, er populære og som har masse selvtillit. Det hjelper dem jo langt på vei tror jeg. Jeg har ikke dyre merkeklær eller vesker selv (har to Michael Kors vesker da, men det er vel billig i denne merkedebatten og det kan jenta mi også kjlpe seg når hun blir voksen ) Jeg har aldri eid en Parajumper eller Canada Goose-jakke i mitt liv og har heller ingen planer om det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå