Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #1 Skrevet 24. mars 2015 Litt sånn lei situasjon. Min datter har en god venninne. Men av en eller annen grunn så ryker de sammen på fritidsaktiviteter. Vi har fått beskjed fra aktivitetsleder om at de to sammen er et problem. Så har datteren min fått begynne på noe hun har gledet seg veldig lenge til. Og det går bra! Det virker som om hun virkelig har funnet noe hun elsker. Nå vil venninnen gjerne begynne på det samme, og det virker som moren også vil det. Jeg kan jo ikke nekte, selvsagt, men kan jeg være ærlig på at det - jevnfør andre felles aktiviteter - vil kunne ødelegge for dem begge? Hvordan hadde du som mamma tatt en slik beskjed? De er jo helt supre sammen, bare ikke på gruppeaktivitet. Anonymous poster hash: 74524...201
sug lut Skrevet 24. mars 2015 #2 Skrevet 24. mars 2015 Vel, du kan alltids snakke med moren. Men i bunn og grunn har du bare med ditt eget barn å gjøre. Du får sørge for at hun oppfører seg, at hun holder seg unna den andre om nødvendig, om det så innebærer at du er tilstede hele tiden, og at hun vet at hun ryker ut om det skjer noe.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #3 Skrevet 25. mars 2015 Da må dere rett og slett som foreldre stille opp og være med på trening! Kan godt hende det bare er for en periode, og så kan dere kanskje stille annenhver gang (dele kjøring og observasjon med den andre jentas foreldre?). Kan godt hende at hvis dette er noe som fenger mer enn tidligere aktiviteter, så trenger de ikke så lang innkjøring! Anonymous poster hash: e9d76...fc7
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #4 Skrevet 25. mars 2015 Da må dere rett og slett som foreldre stille opp og være med på trening! Kan godt hende det bare er for en periode, og så kan dere kanskje stille annenhver gang (dele kjøring og observasjon med den andre jentas foreldre?). Kan godt hende at hvis dette er noe som fenger mer enn tidligere aktiviteter, så trenger de ikke så lang innkjøring! Anonymous poster hash: e9d76...fc7 Foreldre har ingen adgang i treningslokalet. Vi sitter på utsiden. Tror ikke det gjøres unntak. Det har i alle fall ikke vært aktuelt på den aktiviteten hvor leder har meldt om vanskeligheter. Jeg kan bare snakke med moren om det, vi er venner. Bare lurte på hvordan dere hadde tatt en slik beskjed HI Anonymous poster hash: 268a1...65e
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #5 Skrevet 25. mars 2015 Da må dere rett og slett som foreldre stille opp og være med på trening! Kan godt hende det bare er for en periode, og så kan dere kanskje stille annenhver gang (dele kjøring og observasjon med den andre jentas foreldre?). Kan godt hende at hvis dette er noe som fenger mer enn tidligere aktiviteter, så trenger de ikke så lang innkjøring! Anonymous poster hash: e9d76...fc7 Foreldre har ingen adgang i treningslokalet. Vi sitter på utsiden. Tror ikke det gjøres unntak. Det har i alle fall ikke vært aktuelt på den aktiviteten hvor leder har meldt om vanskeligheter. Jeg kan bare snakke med moren om det, vi er venner. Bare lurte på hvordan dere hadde tatt en slik beskjed HI Anonymous poster hash: 268a1...65e Jeg kan også sjekke om det går flere parti for samme aldersgruppe og foreslå at de går på hvert deres parti. Men jeg tror hovedgrunnen til at hun ønsker å begynne er for at de skal være sammen HI Anonymous poster hash: 268a1...65e
LivetErEnLek Skrevet 25. mars 2015 #6 Skrevet 25. mars 2015 Hvor gamle er jentene? Er de i skolealder, ville jeg tatt en prat med dem sammen med den andre moren og gjort det klinkende klart, at sånt tull ikke er akseptabelt. Ville også gjort treneren klar over dette og sammen med han/henne gjort avtaler om hva som vil skje dersom de fortsetter å tulle og ikke holder avtaler.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #7 Skrevet 25. mars 2015 Hvor gamle er jentene? Er de i skolealder, ville jeg tatt en prat med dem sammen med den andre moren og gjort det klinkende klart, at sånt tull ikke er akseptabelt. Ville også gjort treneren klar over dette og sammen med han/henne gjort avtaler om hva som vil skje dersom de fortsetter å tulle og ikke holder avtaler. De er førsteklassinger. Vi har tatt praten angående den andre aktiviteten, men ser at det knuffes enda. Der vil konsekvensen bli splitting i to partier dersom det ikke bedres. Det jeg syns er litt synd, er at min datter nå har slått seg veldig til ro på den nye aktiviteten. Vi får gode tilbakemeldinger om at hun er flink til å følge beskjeder og hun øver hjemme. Hun har hatt lyst til dette siden hun var 4 år. Så dersom aktiviteten ikke er sååå viktig for venninnen i utgangspunktet - det er jo massevis av ting å velge mellom - så hadde det vært fint om vi slapp å gå gjennom alt dette med observasjon, og samtale med jentene osv. De kan heller begynne på noe annet sammen, eller ha en fast lekedag sammen i uken eller noe.. Vet ikke om noen kan forstå hva jeg tenker her HI Anonymous poster hash: 268a1...65e
Elsker livet Skrevet 25. mars 2015 #8 Skrevet 25. mars 2015 Jeg skal være helt ærlig å si at jeg ikke hadde tatt det så bra. Jeg ser argumentene dine, men det er allikevel i overkant av en kan "diktere" andre til å gjøre. Jeg vet ikke hva jeg hadde bestemt meg for om du ba meg om dette. Hadde først og fremst drøftet det med mannen. Hadde sannsynligvis satt inn flere tiltak for å løse problemet mellom jentene, snakket med jenta mi og snakket med intrukstøren.
Iiiiik Skrevet 25. mars 2015 #9 Skrevet 25. mars 2015 Jeg skjønner hva du mener, men det er allikevel ikke greit å ta dette opp med den andre moren. Du må heller jobbe med din egen datter og sørge for at hun holder seg unna den andre, eller i hvert fall holder seg i skinnet på treningene. Jeg tenker som Elsker livet - hadde nok blitt litt grinete hvis du tok det opp med meg. Sannsynligvis har de tenkt gjennom dette, men allikevel landet på at jenta deres skal få prøve seg på denne aktiviteten.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #10 Skrevet 25. mars 2015 Er ikke den andre moren klar over situasjonen, at de ikke går så bra sammen på aktiviteter? Jeg ville nok snakket med moren først og bestemt noen kjøreregler. Så kunne alle 4 satt seg sammen og prøvd å finne ut hvorfor barna ikke fungerer sammen på aktiviteter, og opplyse om hva du og den andre moren har kommet frem til. Enten at de ikke kan være med på de samme aktivitetene eller konsekvenser for å ikke oppføre seg skikkelig. Anonymous poster hash: bae77...03c
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #11 Skrevet 25. mars 2015 Hvis du og moren er venninner og dere begge allerede er klar over problemer, så ser jeg faktisk ikke noe i veien for at dere snakker om dette. Du kans elvfølgelig ikke si at du ikke vil at hennes datter skal begynne på aktivitete, men du kan godt forklare at det går veldig bra med din datter der nå og at du er usikker på hvordan det vil gå hvid begge jentene skal være på samme parti! Anonymous poster hash: 8950a...a04
Chl85 Skrevet 25. mars 2015 #12 Skrevet 25. mars 2015 Kommer veldig an på hvordan du legger dette frem... Hvis du nærmest ber dem om å finne en annen aktivitet kan det bli "klinsj"... Men hvis du legger det frem slik at du i utgangspunktet er positiv til at venninnen også skal begynne på aktiviteten, men presser veldig på at da må dere som foreldre være der hver gang/annenhver gang for at det ikke skal blir trøbbel... Og at dere må prate MASSE med jentene om å oppføre seg og virkelig følge opp. Kanskje moren ser at det blir veldig mye mas med å skulle presse dem på hverandre i samme aktivitet igjen? Litt vanskelig tema, men tror ikke du kommer noen vei med å "presse" dem til å velge en annen aktivitet. For da fremlegger du det slik at det er kun hennes datter som er problemet. Oooog da blir mor veldig defensiv på datterens vegne.. Hmm vanskelig dette...
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #13 Skrevet 25. mars 2015 Jeg kommer aldri til å forsøke å diktere dem til å ikke velge denne aktiviteten Det jeg i så fall vil gjøre er å snakke med moren om saken, og høre litt hva hun tenker med hensyn til at det ikke går bra på den andre aktiviteten de har sammen. Vi står jo allerede der i et dilemma, og det er litt dumt å skape et nytt dilemma hvis det ikke er helt nødvendig. Hvis det viser seg at jenta virkelig vil gå på denne aktiviteten fordi aktiviteten i seg selv er noe hun drømmer om, så finner vi en løsning. Men hun er ganske aktiv med mange ulike interesser, og denne aktuelle aktiviteten ble hun oppmerksom på når datteren min hadde begynt. Jeg bare føler at datteren min kunne ha godt av en aktivitet hvor hun har full konsentrasjon uten noe konflikt rundt. Jeg skjønner som sagt ikke helt hvorfor det blir slik med jentene. Men jeg hadde også en venninne - som fortsatt er min beste venninne som jeg var sånn "tuppen og lillemor" med. Og av og til så ble vi rett og slett splittet fordi det gikk utover konsentrasjonen vår. HI Anonymous poster hash: 268a1...65e
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #14 Skrevet 25. mars 2015 Vi har samme utfordring, men andre veien. Sønnen vår har en bestekompis som han leker veldig fint med mesteparten av tiden, men de hisser gjerne hverandre opp når de ikke skal. I klasserommet er problemet løst ved at de ikke sitter sammen, men på aktivitet er det vanskelig. Nå ville gutten gjerne begynne på judo, men der går allerede kompisen. Avtalen jeg har gjort er at han må oppføre seg fint og ikke skape trøbbel i judotimen, ellers må han slutte siden det er han som begynte sist. Det gikk dårlig på første timen, han fikk en streng advarsel fra oss foreldre, og nå går det bedre. Men jeg minner han om avtalen hver gang han skal ha trening, og bryer han den slutter vi tvert. Han er fullstendig klar over at han ikke skal få lov til å ødelegge for kompisen og de andre i gruppen. Det som er dumt er at det er sønnen min som er den fornuftigst av de to, og jeg er nokså sikker på at vennen hans forsøker å få han med på tull i judotimen. Men der ligger også en mulighet til livslæring om å ikke svare på provokasjon når det ikke passer. Anonymous poster hash: 6688b...736
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå