Gå til innhold

Gutt på 18 mnd som ikke prater, men lager "rare" lyder


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han kan si mamma, pappa, mer og nei men bruker det ganske skjeldent.

I stedet for er det mye skriking og det høres ut som han lager måkelyder. Spesielt når han er oppspilt.

Moren min virker nesten bekymret over dette at han ikke prater mer og i tillegg disse lydene. Er det noe å bekymre seg over?

 

Anonymous poster hash: 7ec6b...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min sa ikke et ord før han var over to år. Foreldrene bekymret seg for om han kunne være døv - da han plutselig en dag sa en hel setning. Og siden det snakket han. 



Anonymous poster hash: a3932...a98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å få sjekket hørsel, men hør med helsesøster.



Anonymous poster hash: 3a418...f53
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Greit å få sjekket hørsel, men hør med helsesøster.

 

Anonymous poster hash: 3a418...f53

Helsesøster vil vente til han er 2 år.. ;-)

 

Anonymous poster hash: 6ecc2...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei får sjekket hørselen så fort som mulig. Min bror er døv og det ble ikke oppdaget før han var 2 å da legene ikke gadd å henvise han, de gadd ikke før han begynte i barnehagen som 2 år og at de ansatte der reagerte. Dette var på 80-tallet, jeg er overrasket over at helsesøstre kan i 2015 være så naive ng hørsel, betyr ikke høreselen noe? Trenger man den liksom ikke? Siden han var foreldrene mine sitt barn nr tre så hadde de allerede skjønt det men ingen leger brydde seg. I følge forskning så har barnet allerede da gått glipp av mye læring og det er ikke bra. Å ikke høre er faktisk et stort handikapp, det er ikke noe man kan sjekke senere. Om man mistenkte at barnet så veldig dårlig, hadde mn da godtatt "neida vi kan vente med å sjekke synte til om 6 mnd, hun får se elendig i mellomtiden", nei man hadde krevd at hun hadde blitt sjekket og fått briller. Hørsel er like viktig, tro det eller ei. Dette har blant annet en slektning av meg forsket på pga min bror. Dessuten om barnet er døv så er det best å få ci (om man ønsker det, det er et implantat) før barnet er 3 år, om det er helt døv. De som har resthørsel kan opereres etter 3 år. Men at sønnen deres faktisk sier mamma, pappa og hei viser jo at han ikke er helt døv. En døv person kan ikke høre disse ordene og lære seg de.

 

En ting du kan gjøre: om han elsker feks is så når du sitter bak han og han er opptatt med å leke så hvisker du til han "vil du ha is?", reagerer han så gjenta det en nnen gang og hvisk lavere da. Om du gjentar det med en gang så kan det være at det ikke vil fungere som det skal fordo han bare tenker på is, hehe. Altså utfør enkle hørselstester selv de neste dagene og er det ingen respons å ring legen og krev en hørselssjekk på sykehuset! Ikke godta å se det an. Om legen tar frem en bjelle for å sjekke hørselen så kan jeg fortelle deg at min bror har i følge den testen en super hørsel, men han er døv. Klart en unge vil snu seg for å se på en bjelle.

 

Det kan være at han bare er sent ute. Jeg snakket ikke før ca 2 år da jeg var veldig sjenert. Gikk fra å ikke snakke til å snakke nesten flytende dagen etter. Hadde i følge foreldrene mine øvd når jeg var alene og ikke visste at foreldrene mine hørte på :P Min sønn på 18 mnd går ikke alene, så han henger etter der. Mange er sjokkert fordi deres unge løp rundt som 10 mnd, noen er på grensen til å være frekke når de kommenterer det. Men vi har fått beskjed om å ikke bekymre oss, han går tross alt rundt bordet i full fart. Har en god balanse. Han kan ca 30 ord men babler ennå mye "babyspråk", kan babler lange setninger som vi ikke skjønner noe av. Han kan hyle, knurre, pipe osv. Han er en måke i blant han og. Barn er forskjellige :)

 

Anonymous poster hash: 7bab6...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min snakket ikke før han var godt over 2 år. Men da kom alle ord og hele setninger. Han hadde vel ikke behov for å si noe før da.



Anonymous poster hash: 47515...2e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ungen min på 18 mnd sier ikke annet enn mamma, bæ, voff og nei. Snakket med helsesøster og det var visstnok helt normalt, så lenge hun viste forståelse for hva vi sa. 

Dvs, når jeg sier "Skal vi gå og bade?", så løper hun mot badet. "Hva sier hunden?" "voff!". "High-five!", da rekker hun hånda frem

 

Reagerer din på noe du sier? 

Hun "roper" også skikkelig high-pitch når hun blir glad/gira. Høres omtrent ut som en liten måke. Så jeg ville ikke bekymret meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke så vanlig at unger snakker masse når de bare er 18 måneder.. Jobber med småbarn og har gjort det i mange år nå, og det er ikke mange av våre på rundt 18 måneder som snakker masse. De fleste begynner og prate rundt 2 års alderen - gjerne etter fylte 2 år også. 

 

Han sier jo mamma, pappa, mer og nei - det er en start :) Det kommer nok mer snart skal du se! Gi han litt tid, men prat masse. Sett ord på alt dere ser og gjør (du gjør sikkert dette allerede altså :)

Om du ønsker å sjekke ut hørselen hans, kan du gjøre det selv - akkurat slik anonym over her foreslår. "Snik" deg innpå han bakfra og hvisk/si noe, eller knips ved øret hans/ha en liten bjelle som lager iitt lyd og se om han reagerer på det. 

Hvordan er språkforståelsen hans? Skjønner han hva du sier? Forstår han hva spise er? Tørst? Sånne helt enkle hverdagsord.

 

Noen barn lager de merkeligste lyder, uten at det betyr noenting. Han har lært seg denne lyden og syns det er gøy å lage den :)

 

Der jeg jobber nå har vi 2 gutter som begge blir 2 år nå i april. Ingen av de snakker mye. De har noen lyder og noen få ord - sier mamma og pappa, og han ene har akkurat begynt å lage masse dyrelyder så han går rundt og sier bæ, mø, mjau osv hele dagen :)

Jeg er ikke bekymra for språket deres i det hele tatt. De lager lyder, de forstår mer og mer av hva vi sier og de er opptatte av omverdenen. 

Det skal litt til før jeg blir bekymra for språket til barn, erfaringen min sier at det kommer! Men, dersom et barn nærmer seg 3 år og fortsatt ikke snakker noe og heller ikke viser noe språkforståelse - da begynner varsellampene og blinke litt (før barnet fyller 3). Det pleier å skje veldig mye på språkfronten mellom 2 og 3 år :)

 

Lykke til! Ikke bekymre deg for mye, sønnen din er bare 18 måneder. Det er ikke forventa at han skal prate masse ennå :)


 



Anonymous poster hash: 8c832...ccf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da helt innafor i massevis på en halvannetåring. Hadde barnet vært to år, ville kanskje en hørselssjekk vært på plass først og fremst. Kan ikke si dattera mi sa stort mer enn mamma, pappa, hei og hadet da hun var halvannet... Nå er hun to, og prater ganske forståelig for de nærmeste. Har fint ordforråd.



Anonymous poster hash: 9c41d...301
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig at man ikke kan mange ord når man er 18 mnd.

 

Anonymous poster hash: 30e16...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Eldste snakket i setninger når hun var halvannet så jeg var stressa når nr 2 knapt sa noe før han var 22 mnd. Når han først begynte var R det første han uttalte rett og han har snakket rent siden. Nr 3 blir 2 i sommer og har få ord, men en enorm forståelse. Han er ørebarn og har lagt inn dren for 1 mnd siden som allerede er tett...så det kan nok være en ide å sjekke ørene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

min har ikke begynt og snakke sikkelig før nå, litt over 2 år :)

Herregud nå må du bestemme deg! Her om dagen så snakket ungen din lange setninger fra han var 1 år, og nå plutselig ikke før han var 2 år???

 

Anonymous poster hash: e29e4...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min er 18 mnd og sier bare mamma, pappa, mjau, Bæ, hei og biiiii(=bil). Har ikke tenkt tanken at han er sent ute. Sjekk hørsel hvis du tror det kan være noe der. Hvis ikke; slapp av og vent :-)

 

Anonymous poster hash: cb938...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 20 mnd, og for et par mnd siden gikk det i mamma, pappa, navn til søster, pus, se, ha det, hei, Mimmi, Miffi. Nå, kun et par mnd senere sier han mye mer, kommer gjerne med et nytt ord hver dag. Synes du skal ha litt is i magen, rare lyder kan også min komme med, de sier og gjør så mye rart de små, og legger seg fort til vaner som gjentar seg. Datteren min f.eks hadde en tendens til å si Eh, eh, eh da hun pekte på noe som liten. Ei annen liten jente jeg kjenner skriker kjempehøyt, eller hviner, uten foranledning hele tiden. Men hun er helt normal ellers, prater og er ikke noe galt med henne.

Hvis du mistenker at det er noe med hørselen må du jo få sjekket det ut, hvis ikke, så er det nok ikke noe galt. 



Anonymous poster hash: aed25...77e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt på 19 mnd sier

 

Mamma

pappa

Hei

Hadet

nei

ja

 

Er ikke bekymret i det hele tatt. Han forstår jo hva vi sier til han. Sier jeg feks skal vi gå ut, går han til døra.

det kommer etterhvert :)

 

Anonymous poster hash: bdbf1...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 18 mnd seier mamma, pappa, æblheheblæ (eple), sjå, ojoj og sokkar (av ein eller annan grunn) har ikkje tenkt tanken på å vere bekymra. Men som ei seier over her, han forstår det meste og spring til kjøleskåpa og jublar om nokon snakkar om youghurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...