Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #1 Skrevet 24. mars 2015 Jeg har aldri fått til knebøy og har derfor egentlig glemt hele greien litt. Jeg bruker apparater i stede for å trene styrke, samt jogger osv. Så jeg har muskler nok og er sterk i lår og sete, men jeg har alltid hatt en hinsidig dårligkoordinasjonsevne og balanse. Var utrolig klossete som barn, den som hele tiden snublet i egne ben og knapt klarte å balansere på en tykk fortauskant. Nå går jeg til fysioterapeut og fikk beskjed om å ta knebøy som et ledd i behandling av korsryggen. Det hele ente med latter hos oss begge da jeg skulle vise mine "ferdigheter" her i og med at jeg ikke hadde nubben sjans Jeg kan sette meg ned, men da kommer knærne over tærne, eller jeg vipper og detter bakover. Så jeg fikk i oppdrag å finne meg en stol, legge på håndklær/tepper på den slik at den ble litt høy, og øve meg på å sette meg ned og reise meg opp igjen så snart jeg kjente at rumpen tok i underlaget. Gjerne med armene framover for å stabilisere. Og jeg sliter jammen med det også! Er det mulig Planen er at med mye øvelse skal jeg kunne fjerne flere og flere tepper/håndklær og til slutt klare skikkelig knebøy. Noen som har noen erfaringer med dette? Jeg synes alle rundt meg tar knebøy, og jeg vil jo gjerne klare det, men er det egentlig håp om jeg gjør disse øvelsene? Anonymous poster hash: 9f2db...8d4
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #2 Skrevet 24. mars 2015 Ingen annen erfaring enn at jeg heller ikke klarer det. Jeg er nok noe "bedre" enn deg, men jeg blir mer sliten i hodet av knebøy enn i musklene, da jeg hele tiden må fokusere på balansen og riktig metode samtidig. Det har skjedd mer enn en gang at jeg tipper over... Anonymous poster hash: cfb93...8cb
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #3 Skrevet 24. mars 2015 Ingen annen erfaring enn at jeg heller ikke klarer det. Jeg er nok noe "bedre" enn deg, men jeg blir mer sliten i hodet av knebøy enn i musklene, da jeg hele tiden må fokusere på balansen og riktig metode samtidig. Det har skjedd mer enn en gang at jeg tipper over... Anonymous poster hash: cfb93...8cb Her skjer det hele tiden! Fysioterapeuten håpet at jeg med en stol bak meg ikke ville være så redd for å tippe, og dermed gjøre øvelsen mer riktig. Gjorde noen sett i går, og ble helt utmattet i ryggen, så jeg ser poenget med at øvelsen kan være god for ryggen min dersom jeg får det til på sikt. HI Anonymous poster hash: 9f2db...8d4
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #4 Skrevet 24. mars 2015 Men hvordan gjør du det når du skal sette deg og reise deg fra en stol da?? Det er jo i prinsippet litt av samme greia:) Anonymous poster hash: 0bf84...034
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #5 Skrevet 24. mars 2015 Men hvordan gjør du det når du skal sette deg og reise deg fra en stol da?? Det er jo i prinsippet litt av samme greia:) Anonymous poster hash: 0bf84...034 Jeg gjør det helt riktig, men da kommer jo rumpen helt ned på stolen og kroppen slapper av før jeg da reiser meg opp igjen. I tillegg er det sjeldent jeg står med rak rygg og rett opp og ned når jeg skal sette meg ned på en stol Ofte setter jeg meg ned med for eksempel ene foten under meg, er litt krum i ryggen osv. Det er ok andre muskler(?) aktivert når kroppen er avslappet i mellom de to posisjonene. Det som er problematisk er å reise seg opp igjen uten å ha satt seg helt ned først. Det er noe med min manglende balanse og koordinasjon som gjør at dette er veldig vanskelig for meg, uten at jeg kan gi noe svar på hvorfor. HI Anonymous poster hash: 9f2db...8d4
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #6 Skrevet 24. mars 2015 Tro neg, det er mange som gjør knebøy feil uten å vite det. Jeg ser det ofte når jeg er på trening. Anonymous poster hash: e5579...910
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #7 Skrevet 24. mars 2015 (endret) Men hvordan gjør du det når du skal sette deg og reise deg fra en stol da?? Det er jo i prinsippet litt av samme greia:) Anonymous poster hash: 0bf84...034 Jeg gjør det helt riktig, men da kommer jo rumpen helt ned på stolen og kroppen slapper av før jeg da reiser meg opp igjen. I tillegg er det sjeldent jeg står med rak rygg og rett opp og ned når jeg skal sette meg ned på en stol Ofte setter jeg meg ned med for eksempel ene foten under meg, er litt krum i ryggen osv. Det er ok andre muskler(?) aktivert når kroppen er avslappet i mellom de to posisjonene. Det som er problematisk er å reise seg opp igjen uten å ha satt seg helt ned først. Det er noe med min manglende balanse og koordinasjon som gjør at dette er veldig vanskelig for meg, uten at jeg kan gi noe svar på hvorfor. HI Anonymous poster hash: 9f2db...8d4 Men man gjør jo ikke knebøy med rak rygg? Altså, man bøyer jo i hofteleddet slik at man "lener" overkroppen framover. Jeg har heller ikke spesielt god balanse altså, så jeg skjønner på en måte problemet ditt. Jeg kommer ikke veldig langt ned når jeg gjør knebøy, men jeg klarer likesom ikke å se for meg at man ikke skal klare noe.... Anonymous poster hash: 0bf84...034 Endret 24. mars 2015 av Kira bjeffer Bilde er fjernet fra innlegg grunner brudd på opphavsrett.
Pobie Skrevet 24. mars 2015 #8 Skrevet 24. mars 2015 Knærne vil alltid havner over tærne når man utfører knebøy. Det er umulig å ikke bevege knærne fremover i det hele tatt. De skal bare ikke *for* langt frem. Hvis du vipper bakover betyr dette bare at du må forskyve kroppsvekten lenger frem, dvs knærne må lengre frem. Bildet over med armene fremover er bra, dette hjelper med å forskyve kroppsvekten fremover. Husk å presse knærne utover, de skal ikke komme innover, og hoveddelen av vekten skal være på hælen, dvs du skal kunne bevege tærne fritt gjennom hele bevegelsen.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #9 Skrevet 24. mars 2015 Knebøy klarer jeg, men armhevinger derimot. Har trent styrke i et par år (ikke for og bli sterk, bare fordi man bør trene litt styrke. Sånn minimumsstyrke), og i alle andre øvelser som involverer armer og overkropp har jeg en betydelig forbedring. Men når det kommer til de j.. armhevingene så er det minimal framgang. Med kne nedi gulvet er det "for lett", da er det snakk om 20-30 stk før jeg blir sliten. Med tær i gulvet så klarer jeg ikke en eneste en! (tenker da at nesetipp eller brystkasse skal ned i gulvet) Videre så har jeg veldig (ok, den er subjektiv da) sterke lår- og setemuskler og kjernemusklatur. Pilates og løpeturer ilagt utfall kan jeg takke for det. Men når jeg sitter med slalomstøvler på er jeg nesten ute av stand til og komme meg opp. Med eller uten staver! Tenker da på og reise seg opp fra "solgropa" eller etter et fall. Det og reise seg fra toalettet er neste umulig uten at jeg bruker armer og støtter meg til en vegg/drar meg opp ved hjelp av dørhåndtak. Jeg tror det henger sammen med mine lange ben og vinkel på ankler, kne og hofter i forhold til skoene og den bevegelse jeg "må ha" for og komme meg fra sittende til stående. Jeg mener noe av kraften jeg legger i det og reise meg opp faktisk "forsvinner" fra de arbeidende musklene pga denne "feilvinklingen"...Mannen min mener det sitter i hodet. Kroppen er et merkelig vesen Anonymous poster hash: b7174...021
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #10 Skrevet 24. mars 2015 Kjør knebøy til boks/benk. Eller ta frontbøy isteden. Anonymous poster hash: 1dac8...404
Tired mama Skrevet 24. mars 2015 #12 Skrevet 24. mars 2015 Sånn som Erlend Elias eller?? Se episode 2 av Erlend Elias søker lykken på denne linken. Jeg holdt seriøst på å le meg ihjel da han skulle trene. Og spesielt knebøy. Er det sånn for deg også? :-) http://www.dbtv.no/erlendelias/3276547970001#Episode_2:_Erlend_Elias_søker_lykken
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #13 Skrevet 24. mars 2015 Jøsss! Har aldri falt meg inn at ikke voksne friske mennesker skal kunne klare det! Jeg tror vel egentlig jeg kan gjøre det med ganske så tung vekt på skuldrene eller i hendene også. og på ett ben, men da blir ikke ryggen så rett Anonymous poster hash: ed8cf...eb1
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #14 Skrevet 24. mars 2015 Knærne vil alltid havner over tærne når man utfører knebøy. Det er umulig å ikke bevege knærne fremover i det hele tatt. De skal bare ikke *for* langt frem. Hvis du vipper bakover betyr dette bare at du må forskyve kroppsvekten lenger frem, dvs knærne må lengre frem. Bildet over med armene fremover er bra, dette hjelper med å forskyve kroppsvekten fremover. Husk å presse knærne utover, de skal ikke komme innover, og hoveddelen av vekten skal være på hælen, dvs du skal kunne bevege tærne fritt gjennom hele bevegelsen. Må korrigere litt Enig - knærne skal aldri falle innover når man gjør knebøy, de skal alltid peke samme retning som tærne. Og hoveddelen av vekten skal være på hælen slik at tærne kan beveges fritt gjennom hele bevegelsen. Men man skal ikke ha knærne så langt frem, og det er fullt mulig å ta knebøy uten å få knærne særlig fremover. Og om man vipper bakover så skal man ikke skyve knærne lenger fremover. I steden for å skyve knærne fremover så bøyer man mer i hofteledd med rett rygg. Dvs. ikke loddrett rygg, men rett rygg lent fremover, diagonalt. Med armene fremover i tillegg da så holder man balansen selv om knærne ikke skyves fremover. Knærne vil komme bittelitt fremover, men de trenger ikke så langt frem som til tærne. Men om man skyver knærne fremover så må man i hvert fall passe på at man ALDRI får knærne foran tærne. Jo lenger frem knærne kommer, jo større belasning blir det på knærne, noe man ønsker å unngå. I tillegg kobler man da mer inn fremside lår og mindre bakside, mens man ønsker å koble mer inn muskulatur på baksiden i steden for. Anonymous poster hash: 380ae...02e
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #15 Skrevet 24. mars 2015 Knærne vil alltid havner over tærne når man utfører knebøy. Det er umulig å ikke bevege knærne fremover i det hele tatt. De skal bare ikke *for* langt frem. Hvis du vipper bakover betyr dette bare at du må forskyve kroppsvekten lenger frem, dvs knærne må lengre frem. Bildet over med armene fremover er bra, dette hjelper med å forskyve kroppsvekten fremover. Husk å presse knærne utover, de skal ikke komme innover, og hoveddelen av vekten skal være på hælen, dvs du skal kunne bevege tærne fritt gjennom hele bevegelsen. Beklager, men det er faktisk feil. Selv om jeg ikke klarer å utføre knebøy riktig, vet jeg hvordan de skal utføres i teorien. Fysioterapeuten bekreftet jo også alt jeg visste fra før. Det er riktig at knærne skal utover, men de skal aldri forbi tærne, da gjør man øvelsen feil. Slik som jeg gjør. Jeg klarer å sette meg ned i "knebøyposisjon" dersom knærne går foran tærne, men da utfører jeg øvelsen feil og blir feilbelastet. Som både du og en annen skriver, kan de gå litt framover, men er de så langt framme at de går over tærne, er det for langt. Det var fysioterapeuten veldig nøye med. HI Anonymous poster hash: 9f2db...8d4
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #16 Skrevet 24. mars 2015 Jøsss! Har aldri falt meg inn at ikke voksne friske mennesker skal kunne klare det! Jeg tror vel egentlig jeg kan gjøre det med ganske så tung vekt på skuldrene eller i hendene også. og på ett ben, men da blir ikke ryggen så rett Anonymous poster hash: ed8cf...eb1 Dersom jeg hadde hatt balansen på plass kunne jeg nok klart det med tunge vekter, for jeg er sterk, men jeg har ikke riktig balanse/koordinasjon. Jeg håper jo at jeg kan trene dette opp da, med den øvelsen jeg fikk med stolen Men det kan jo være slik som en over her nevner, at mange tror de gjør det riktig, men likevel gjør det feil. Jeg har også observert andre som ikke utfører knebøy riktig, men har aldri helt visst om det er fordi de ikke klarer det, eller om de bare ikke er klar over at de utfører det feil. HI Anonymous poster hash: 9f2db...8d4
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #17 Skrevet 24. mars 2015 # 14 igjen her.... jeg glemte å nevne det over. Hvordan er det med leggmuskulaturen din, HI? Noen kan faktisk slite veldig med knebøy fordi leggmuskulaturen på bakside legg er altfor stram (du trenger ikke ha symptomer på det). De pasientene jeg har hatt som har slitt med knebøy har slitt pga. stram leggmuskulatur. Når vi har fått løsnet på den og pasienten tøyer regelmessig så får de plutselig til knebøyen også! Du må tøye både dyp og overfladisk leggmuskulatur, så du må tøye med både bøyd og strakt kne. Snakk med fysioen du går til om det. Anonymous poster hash: 380ae...02e
Gjest thricane Skrevet 24. mars 2015 #18 Skrevet 24. mars 2015 Jeg slet en del i starten. Du kan forsøke å legge en planke på gulvet som du har hælen din oppå. Da tipper du ikke så lett bakover, så kan redusere den gradvis. Jeg bruker strikk rundt knærne for å ikke vippe innover med knærne. Ikke bruk løpesko. Jeg foretrekker å stå barbeint, men nå trener jeg hjemme. Se på et punkt foran deg, skrått med mot gulvet mens du gjør øvelsen. Hold blikket der hele tiden. Pust godt inn slik at rygg og mage er stabil. Jeg synes Martin norum er veldig god til å forklare hvordan du bør gjøre øvelsen.
Pobie Skrevet 24. mars 2015 #19 Skrevet 24. mars 2015 Knærne vil alltid havner over tærne når man utfører knebøy. Det er umulig å ikke bevege knærne fremover i det hele tatt. De skal bare ikke *for* langt frem. Hvis du vipper bakover betyr dette bare at du må forskyve kroppsvekten lenger frem, dvs knærne må lengre frem. Bildet over med armene fremover er bra, dette hjelper med å forskyve kroppsvekten fremover. Husk å presse knærne utover, de skal ikke komme innover, og hoveddelen av vekten skal være på hælen, dvs du skal kunne bevege tærne fritt gjennom hele bevegelsen. Beklager, men det er faktisk feil. Selv om jeg ikke klarer å utføre knebøy riktig, vet jeg hvordan de skal utføres i teorien. Fysioterapeuten bekreftet jo også alt jeg visste fra før. Det er riktig at knærne skal utover, men de skal aldri forbi tærne, da gjør man øvelsen feil. Slik som jeg gjør. Jeg klarer å sette meg ned i "knebøyposisjon" dersom knærne går foran tærne, men da utfører jeg øvelsen feil og blir feilbelastet. Som både du og en annen skriver, kan de gå litt framover, men er de så langt framme at de går over tærne, er det for langt. Det var fysioterapeuten veldig nøye med. HI Anonymous poster hash: 9f2db...8d4 Jeg sa aldri at de skal forbi tærne, bare at de må bevege seg fremover for å utføre knebøy.
Pobie Skrevet 24. mars 2015 #20 Skrevet 24. mars 2015 Knærne vil alltid havner over tærne når man utfører knebøy. Det er umulig å ikke bevege knærne fremover i det hele tatt. De skal bare ikke *for* langt frem. Hvis du vipper bakover betyr dette bare at du må forskyve kroppsvekten lenger frem, dvs knærne må lengre frem. Bildet over med armene fremover er bra, dette hjelper med å forskyve kroppsvekten fremover. Husk å presse knærne utover, de skal ikke komme innover, og hoveddelen av vekten skal være på hælen, dvs du skal kunne bevege tærne fritt gjennom hele bevegelsen. Må korrigere litt Enig - knærne skal aldri falle innover når man gjør knebøy, de skal alltid peke samme retning som tærne. Og hoveddelen av vekten skal være på hælen slik at tærne kan beveges fritt gjennom hele bevegelsen. Men man skal ikke ha knærne så langt frem, og det er fullt mulig å ta knebøy uten å få knærne særlig fremover. Og om man vipper bakover så skal man ikke skyve knærne lenger fremover. I steden for å skyve knærne fremover så bøyer man mer i hofteledd med rett rygg. Dvs. ikke loddrett rygg, men rett rygg lent fremover, diagonalt. Med armene fremover i tillegg da så holder man balansen selv om knærne ikke skyves fremover. Knærne vil komme bittelitt fremover, men de trenger ikke så langt frem som til tærne. Men om man skyver knærne fremover så må man i hvert fall passe på at man ALDRI får knærne foran tærne. Jo lenger frem knærne kommer, jo større belasning blir det på knærne, noe man ønsker å unngå. I tillegg kobler man da mer inn fremside lår og mindre bakside, mens man ønsker å koble mer inn muskulatur på baksiden i steden for. Anonymous poster hash: 380ae...02e Takk for korrigeringen Tærne skal selvsagt ikke langt frem, og ikke forbi tærne, men det er umulig å utføre knebøy uten noen som helst bevegelse fremover.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #21 Skrevet 25. mars 2015 Knærne vil alltid havner over tærne når man utfører knebøy. Det er umulig å ikke bevege knærne fremover i det hele tatt. De skal bare ikke *for* langt frem. Hvis du vipper bakover betyr dette bare at du må forskyve kroppsvekten lenger frem, dvs knærne må lengre frem. Bildet over med armene fremover er bra, dette hjelper med å forskyve kroppsvekten fremover. Husk å presse knærne utover, de skal ikke komme innover, og hoveddelen av vekten skal være på hælen, dvs du skal kunne bevege tærne fritt gjennom hele bevegelsen. Må korrigere litt Enig - knærne skal aldri falle innover når man gjør knebøy, de skal alltid peke samme retning som tærne. Og hoveddelen av vekten skal være på hælen slik at tærne kan beveges fritt gjennom hele bevegelsen. Men man skal ikke ha knærne så langt frem, og det er fullt mulig å ta knebøy uten å få knærne særlig fremover. Og om man vipper bakover så skal man ikke skyve knærne lenger fremover. I steden for å skyve knærne fremover så bøyer man mer i hofteledd med rett rygg. Dvs. ikke loddrett rygg, men rett rygg lent fremover, diagonalt. Med armene fremover i tillegg da så holder man balansen selv om knærne ikke skyves fremover. Knærne vil komme bittelitt fremover, men de trenger ikke så langt frem som til tærne. Men om man skyver knærne fremover så må man i hvert fall passe på at man ALDRI får knærne foran tærne. Jo lenger frem knærne kommer, jo større belasning blir det på knærne, noe man ønsker å unngå. I tillegg kobler man da mer inn fremside lår og mindre bakside, mens man ønsker å koble mer inn muskulatur på baksiden i steden for. Anonymous poster hash: 380ae...02e Takk for korrigeringen Tærne skal selvsagt ikke langt frem, og ikke forbi tærne, men det er umulig å utføre knebøy uten noen som helst bevegelse fremover. Men bevegelsen kan være minimal - kommer an på hvor god man er til å balansere kroppen og lengden på leggmuskulaturen. Men ellers er vi enige På måten du skrev det på så fikk jeg inntrykk av at om du skulle vist det så hadde du gjort det riktig selv, men ikke alltid like lett å beskrive det like bra. Anonymous poster hash: 380ae...02e
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #22 Skrevet 25. mars 2015 Sånn som Erlend Elias eller?? Se episode 2 av Erlend Elias søker lykken på denne linken. Jeg holdt seriøst på å le meg ihjel da han skulle trene. Og spesielt knebøy. Er det sånn for deg også? :-) http://www.dbtv.no/erlendelias/3276547970001#Episode_2:_Erlend_Elias_søker_lykken Hahaha Sånn ser nesten jeg og ut når jeg tar spensthopp Anonymous poster hash: 378dc...5b0
Pobie Skrevet 25. mars 2015 #23 Skrevet 25. mars 2015 Knærne vil alltid havner over tærne når man utfører knebøy. Det er umulig å ikke bevege knærne fremover i det hele tatt. De skal bare ikke *for* langt frem. Hvis du vipper bakover betyr dette bare at du må forskyve kroppsvekten lenger frem, dvs knærne må lengre frem. Bildet over med armene fremover er bra, dette hjelper med å forskyve kroppsvekten fremover. Husk å presse knærne utover, de skal ikke komme innover, og hoveddelen av vekten skal være på hælen, dvs du skal kunne bevege tærne fritt gjennom hele bevegelsen. Må korrigere litt Enig - knærne skal aldri falle innover når man gjør knebøy, de skal alltid peke samme retning som tærne. Og hoveddelen av vekten skal være på hælen slik at tærne kan beveges fritt gjennom hele bevegelsen. Men man skal ikke ha knærne så langt frem, og det er fullt mulig å ta knebøy uten å få knærne særlig fremover. Og om man vipper bakover så skal man ikke skyve knærne lenger fremover. I steden for å skyve knærne fremover så bøyer man mer i hofteledd med rett rygg. Dvs. ikke loddrett rygg, men rett rygg lent fremover, diagonalt. Med armene fremover i tillegg da så holder man balansen selv om knærne ikke skyves fremover. Knærne vil komme bittelitt fremover, men de trenger ikke så langt frem som til tærne. Men om man skyver knærne fremover så må man i hvert fall passe på at man ALDRI får knærne foran tærne. Jo lenger frem knærne kommer, jo større belasning blir det på knærne, noe man ønsker å unngå. I tillegg kobler man da mer inn fremside lår og mindre bakside, mens man ønsker å koble mer inn muskulatur på baksiden i steden for. Anonymous poster hash: 380ae...02e Takk for korrigeringen Tærne skal selvsagt ikke langt frem, og ikke forbi tærne, men det er umulig å utføre knebøy uten noen som helst bevegelse fremover. Men bevegelsen kan være minimal - kommer an på hvor god man er til å balansere kroppen og lengden på leggmuskulaturen. Men ellers er vi enige På måten du skrev det på så fikk jeg inntrykk av at om du skulle vist det så hadde du gjort det riktig selv, men ikke alltid like lett å beskrive det like bra. Anonymous poster hash: 380ae...02e Haha, nei er nok beskrivelsen det går på ja Har fått beskjed av PT'en at knebøyen min er veldig fin
mamma_til_verdens_beste Skrevet 25. mars 2015 #24 Skrevet 25. mars 2015 Legg noe under hælen din. Det gjør jeg, da tipper jeg ikke bakover. Tips fra søster'n min som er PT jeg strever pga lengdeforskjell på beina. For min del holder det med F.eks 1 stk 2cm vekstskive under hvert bein. Tror forresten ikke på vedkommende som sier hun klarer på ett bein, da gjør hun det sannsynligvis ikke riktig. Teknikk er viktigere enn å ha på masse vekter. Du kan kanskje også prøve utfall om det er lettere for deg, for å styrke beina. Men igjen er teknikk viktig, og for de fleste er utfall tyngre enn knebøy.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå