Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #1 Skrevet 24. mars 2015 Synes avdelingen til min 1,5 år gamle jente er så dårlige til å ta imot når jeg leverer. Dette skal jeg ta opp, men hvordan er det i deres avdelinger? Er det for mye forlangt at de skal komme imot oss, småsnakke litt med henne osv ,ikke at jeg må oppsøke dem og levere henne fra meg og at det er jeg som skal småsnakke? Anonymous poster hash: 757ae...cab
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #2 Skrevet 24. mars 2015 Dette skal du KREVE! Det er de voksenes ansvar at levering(og dagen generelt selvfølgelig) er best mulig for ditt barn. Hos oss er det stort sett veldig bra. Vi leverer inne på avdelinga, og da sitter gjerne en eller to voksne ved frokostbordet med noen få andre barn. Den voksne reiser seg, sier hei Anna, så trivelig å se deg, eller noe i den duren, og viser oppriktig glede over å se barnet. Hvis barnet kvier seg eller trenger litt tid, får hun det, den ansatte begynner kanskje å snakke om noe de skal i løpet av dagen eller spør om hvordan katten vår har det. Hvis barnet ønsker det, går de sammen og kikker på bildene som henger på veggen, det syns hun er stas. Og så er de i gang med dagen. Det er godt å se at de har skjønt hvordan barnet vårt trenger å møtes. Det er kun en av de ansatte som ikke gjør dette. Og det kommer vi til å ta opp, for det gjør leveringa svært trist innimellom. Og slik skal det ikke være. Anonymous poster hash: d37b7...512
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #3 Skrevet 24. mars 2015 Jeg har ei jente som løper inn, og turner til hun blir sett. Mens de som har mer forsiktige barn blir møtt med personale som kommer og sitter i garderoben. De prater om ting de skal gjøre i dag, eller spør om noe hjemme, for å få barnet til å varme opp. Gjerne kommer barnet og sitter litt på fanget til personalet mens foreldrene henger opp klær ol. Vi har en helt fantastisk barnehage, hvor de ser barna for hva de er, og møter dem slikt hvert enkelt barn trenger å bli møtt (noen med en rolig samtale, andre med fyrverkeri omtrent). Jeg elsker jentas barnehage, og hadde gladelig levert henne til en barnehage inni en container om de ansatte var der. Anonymous poster hash: 728d5...4c2
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #4 Skrevet 24. mars 2015 Her blir barnet oftest møtt med åpne armer, hvor vi voksne prater litt sammen og den voksne prater med barnet før jeg sender henne inn (hun er to, og vil bli bært over dørporten og over i den ansattes armer). Hun trenger det å bli møtt på den måten, da hun blir utrygg om ikke. Men det er en ansatt i bhg som jeg mistenker har sosial angst el., da hun helst ikke vil snakke med oss voksne og unngår oss om hun ser oss på butikken ol. Det er ok, jeg har også sosial angst og vet hva det går ut på... Hun er veldig flink med barna, og det er det viktigste. Men hun møter ikke alltid barnet i døren for å ta imot henne, og da prøver jeg å sette barnet ned på andre siden av porten - 9 av 10 ganger synes hun det er ok de første sekundene, men når ingen kommer for å møte henne, vil hun opp til meg igjen og er utrygg. Den ansatte kommer da, heldigvis. Det er viktig at barnet blir møtt på den måten de synes er tryggest. Anonymous poster hash: 7ffbb...bfb
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #5 Skrevet 24. mars 2015 Synes avdelingen til min 1,5 år gamle jente er så dårlige til å ta imot når jeg leverer. Dette skal jeg ta opp, men hvordan er det i deres avdelinger? Er det for mye forlangt at de skal komme imot oss, småsnakke litt med henne osv ,ikke at jeg må oppsøke dem og levere henne fra meg og at det er jeg som skal småsnakke? Anonymous poster hash: 757ae...cab Jeg tenker at det kommer helt an på hvordan barnehagen deres er organisert, hvor stor den er, hvor de oppholder seg om morgenen (om de er på hver sin avdeling, om de er på felles kjøkken om de er sammenslåtte avdelinger på morgenen etc), hvor mange de er på jobb, hvor mange barn de har pr voksen om morgenen etc. Hvis det f.eks er 1. ansatt tilstede på avdeling, så kan du ikke forlange at den ene skal forlate barna inne på avdeling for å sitte i garderoben og ta i mot barn. Da mener jeg at du må kunne følge barnet inn på avdeling og til den voksne som er tilstede. Hvis alle er samlet på felle kjøkken om morgenen, så vil det ogå være naturlig at du følger barnet inn dit og evt. plasserer det ved bordet hvis barnet skal spise frokost. Hvis du leverer på en tid hvor det der full dekning av voksne er det kanskje mer naturlig at de kan ha en voksen som er mer dedikert til de som leverer. Og ja, selvfølgelig skal alltid de voksne være oppmerksomme på de barna som kommer, de skal hilse, være immøtekomne, snakke med barnet osv. Men hvem som skal komme mot hvem av dere kan ofte være vanskelig å sette bestemte føringer på. Det beste du kan gjøre er å ta opp problemet med ped.leder. Forklar hva du synes er utfordrende og spør om det er mulig for de å gjøre ting litt annerledes. Anonymous poster hash: 28f0c...24e
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #6 Skrevet 24. mars 2015 HI her: takk for svar, da ser jeg det ikke bare er meg som er uenig i denne måten å bli møtt på. Det er ingen som tar imot i gangen,men det er helt ok. Men når vi går inn på avdelingen må jeg rope hallo og selv finne noen voksne. Og om de ser oss sitter de bare der de sitter, ingen kommer og småsnakker med oss, det blir mer jeg som " kom, så går vi bort til ansatte og per og pål som leker med lego". Er det så sykt vanskelig å lette på rumpa for å ta imot en liten ettåring, eller? Anonymous poster hash: 757ae...cab
Giss Skrevet 24. mars 2015 #7 Skrevet 24. mars 2015 På småbarnsavdelingen i barnehagen hadde de et fast system om morgenen i den mest populære leveringstid at en av de voksne satt i garderoben og tok imot barna etter hvert som de kom. Hver eneste barn som kom inn døren ble det sagt godmorgen til og småsnakket med, også selv om det kunne være 2-3 barn på en gang. Og så ble det litt småsnakk de voksne i mellom også litt etter situasjonen. Det var så koselig og man følte seg alltid velkommen. Så var det en voksen som satt med de barna som spiste frokost og så en tredje voksen som var sammen med de barna som ikke satt og spiste. Kom man tidligere før de var tre voksne på jobb måtte man i blant vente litt men det kom alltid en voksen så fort de kunne når de så at vi var der. Det er viktig hvordan barna blir tatt i mot når de kommer så jeg tror det er bra om du tar en snakk med avdelingslederen en dag og forteller hvordan du opplever det.
Violeta Skrevet 24. mars 2015 #8 Skrevet 24. mars 2015 I barnehagen jeg jobber (og andre barnehager jeg har jobbet i) møter vi alltid barna i gangen. Sier hei og prater med barnet og foreldrene. Vi synes det er så viktig å få en god start på dagen at dette blir alltid prioritert. Tidligvakt har alltid ansvar for å gå i gangen. Dersom den blir forhindret, noe som kan skje av og til, går alltid en annen voksen som er tilgjengelig i gangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå