Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #1 Skrevet 23. mars 2015 Det var skirenn i helgen, og minstemann på 2 var med. Både jeg og faren tok bilder. Jeg la ut et bilde på min facebookside slik at kun noen av vennene mine kan se de. Så hadde broren hans sendt et bilde som mannen min tok til en bekjent for å vise han det, og han delte det så på sin facebookside. Så igjen var det en venn av han igjen som hadde delt det videre. Jeg ble ikke så glad for å se dette! Mannen min er venn med han som delte det først på facebook, men jeg vet ikke hvem det er. Og han som delte det etterpå vet ikke mannen min hvem er heller. Jeg sendte en melding til han som delte det først, og bad han vennligst fjerne bildet. Så når jeg kom hjem nevnte jeg til mannen min at han hadde delt bildet, og at jeg ikke likte det. (det var jo ikke et stygt bilde eller med lite klær eller noe, men jeg liker vel ikke helt å tenke på at mange fremmede deler bilder av barna mine). Mannen min så ikke noe problem med det. Så når han som først hadde delt det ringte, sa han at han ikke trengte å slette det. Så nå er jeg og mannen uvenner. Jeg syns det er dårlig gjort av han å ikke høre på meg når jeg sier at jeg ikke liker det (og spesielt siden rett etter at minstemann var født ville ikke mannen at vi skulle dele noen bilder på facebook (selv om da bare venner kom til å se det), så jeg lot være å gjøre det, selv om jeg ikke så problemet.) Mannen min er også sur for at jeg bad hans bekjent om å fjerne bildet, og mente jeg burde bedt han om å snakke med han. Men jeg tenkte ikke så langt. Da jeg så bildet, tenkte jeg bare hvordan jeg kunne få fjernet det, og facebook foreslo å sende en melding til vedkommende. Så da er spørsmålet mitt. Syns dere jeg overreagerer ved å ville få bildet fjernet? Og var det så dårlig gjort å spørre fyren om han kunne fjerne det og istedenfor å be mannen min å snakke med han? Anonymous poster hash: 66b2d...ff7
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #2 Skrevet 23. mars 2015 Jeg holder med mannen din her, du skulle ha snakket med han først syntes jeg da. Anonymous poster hash: 53a5a...20b
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #3 Skrevet 23. mars 2015 Skjønner at du ikke liker det, men du overreagerer. Mannen din burde ta det opp med sin bror/venner osv. De burde selvsagt spurt før de delte på Fb, men mulig de så at du delte og konkluderte med at dere ikke har sperrer i fht bilder av barna. Det var jo ganske uskyldige bilder også da med barn på skirenn. Vanskelig å få misbrukt slike bilder. Anonymous poster hash: a762b...c4c
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #4 Skrevet 23. mars 2015 Dette ble storm i et vannglass problemetatikk for meg. Anonymous poster hash: f443e...451
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #5 Skrevet 23. mars 2015 Jeg synes ikke du overreagerer. Og det den du ikke kjenner en gang gjorde, det er faktisk ulovlig. Det er ikke lov å legge ut bilder uten samtykke fra den det gjelder eller foresatte. Minn mannen din på hvilke holdninger han hadde tidligere. Og så forteller du ham at nå kan hvem som helst dele bildet av deres barn uten at dere har kontroll på det, og om det er greit for ham. Her synes jeg mannen får ringe sin bekjent og si at han har tenkt seg om og at dere foretrekker at bildet av barnet ikke spres, spesielt ikke av folk dere ikke kjenner. Enhver som er litt oppegående vil forstå at de har tråkket over noen grenser her og rette opp i det. Anonymous poster hash: 9a947...72d
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #6 Skrevet 23. mars 2015 Var dette ett bilde av bare barnet ditt? eller var det mange barn? Om det kun var barnet ditt, så syns jeg det var merkelig at bekjente deler bildet,hadde og bedt de slette delingen da.. Skjønner godt at du ikke likte det, og mannen burde respektert deg.. men å bli uvenner med han... ?! Om dette bildet var av mange barn, så syns jeg du overreagerer.. Anonymous poster hash: 6ee21...b01
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #7 Skrevet 23. mars 2015 Jeg hadde også snakket med mannen først, for så at han kunne snakke med kameraten sin. Det jeg ikke forstår er hvorfor denne kameraten skulle ha interesse av å dele et bilde av deres barn. Anonymous poster hash: 3b284...eb7
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #8 Skrevet 23. mars 2015 Skjønner at du ikke liker det, men du overreagerer. Mannen din burde ta det opp med sin bror/venner osv. De burde selvsagt spurt før de delte på Fb, men mulig de så at du delte og konkluderte med at dere ikke har sperrer i fht bilder av barna. Det var jo ganske uskyldige bilder også da med barn på skirenn. Vanskelig å få misbrukt slike bilder. Anonymous poster hash: a762b...c4c De så nok ikke at jeg delte, da jeg ikke er venner med de, og ikke deler med andre enn "venner, unntatt bekjente". Men jeg syns det er noe annet at foreldre deler bilder av barna enn at venner gjør det. Jeg kunne aldri fått meg til å begynne å dele bilder av barna til vennene mine på min facebookside uten å engang spørre! Bildene i seg selv var vel kanskje ikke så ille. Men han har også lagt med tekst med fullt navn på barnet (og i tillegg står tlf.nr. mitt skrevet på startnummeret på magen). I tillegg var det litt prinsippet for meg da... Mulig jeg skulle ha snakket med mannen, men jeg tenkte rett og slett ikke på det akkurat da. Det har kanskje med at jeg alltid er den som fikser alt mulig hjemme i forhold til alt mulig. Så tenkte ikke på å be han gjøre noe jeg så enkelt gjorde selv... Anonymous poster hash: 66b2d...ff7
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #9 Skrevet 23. mars 2015 Spesielt å dele bilder av andre sine barn uten å spørre først. Mangel på sosiale antenner på folk som gjør slikt, tenker jeg. Anonymous poster hash: 854a0...5ab
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #10 Skrevet 23. mars 2015 Var dette ett bilde av bare barnet ditt? eller var det mange barn? Om det kun var barnet ditt, så syns jeg det var merkelig at bekjente deler bildet,hadde og bedt de slette delingen da.. Skjønner godt at du ikke likte det, og mannen burde respektert deg.. men å bli uvenner med han... ?! Om dette bildet var av mange barn, så syns jeg du overreagerer.. Anonymous poster hash: 6ee21...b01 Det var kun et bilde av barnet mitt. HI Anonymous poster hash: 66b2d...ff7 Anonymous poster hash: 66b2d...ff7
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #11 Skrevet 23. mars 2015 Jeg hadde også snakket med mannen først, for så at han kunne snakke med kameraten sin. Det jeg ikke forstår er hvorfor denne kameraten skulle ha interesse av å dele et bilde av deres barn. Anonymous poster hash: 3b284...eb7 Mannen min er utenlandsk. Fra et land uten snø... Så det var vel noe slik som å vise de i det landet at de har en fremtidig skiløper til å representere de i Norge (det i seg selv syns jeg er teit nok til at jeg gjerne vil ha det fjernet). HI Anonymous poster hash: 66b2d...ff7
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #12 Skrevet 23. mars 2015 De så nok ikke at jeg delte, da jeg ikke er venner med de, og ikke deler med andre enn "venner, unntatt bekjente". Men jeg syns det er noe annet at foreldre deler bilder av barna enn at venner gjør det. Jeg kunne aldri fått meg til å begynne å dele bilder av barna til vennene mine på min facebookside uten å engang spørre! Bildene i seg selv var vel kanskje ikke så ille. Men han har også lagt med tekst med fullt navn på barnet (og i tillegg står tlf.nr. mitt skrevet på startnummeret på magen). I tillegg var det litt prinsippet for meg da... Mulig jeg skulle ha snakket med mannen, men jeg tenkte rett og slett ikke på det akkurat da. Det har kanskje med at jeg alltid er den som fikser alt mulig hjemme i forhold til alt mulig. Så tenkte ikke på å be han gjøre noe jeg så enkelt gjorde selv... Anonymous poster hash: 66b2d...ff7 Det at barnet er identifisert på en slik måte gjør jo det hele etter min mening enda verre. Jeg hadde krevd å få det fjernet! Anonymous poster hash: 9a947...72d
Mandala Skrevet 23. mars 2015 #13 Skrevet 23. mars 2015 Jeg hadde også snakket med mannen først, for så at han kunne snakke med kameraten sin. Det jeg ikke forstår er hvorfor denne kameraten skulle ha interesse av å dele et bilde av deres barn. Anonymous poster hash: 3b284...eb7 Mannen min er utenlandsk. Fra et land uten snø... Så det var vel noe slik som å vise de i det landet at de har en fremtidig skiløper til å representere de i Norge (det i seg selv syns jeg er teit nok til at jeg gjerne vil ha det fjernet). HI Anonymous poster hash: 66b2d...ff7 Der har du forklaringen og da vil jeg si at det er mest merkelig av dere å legge ut bilde for deretter å klage på at det står navn og tlf-nr. Men kanskje du har fått deg en liten tankevekker nå da.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #14 Skrevet 23. mars 2015 Jeg hadde også snakket med mannen først, for så at han kunne snakke med kameraten sin. Det jeg ikke forstår er hvorfor denne kameraten skulle ha interesse av å dele et bilde av deres barn.Anonymous poster hash: 3b284...eb7 Mannen min er utenlandsk. Fra et land uten snø... Så det var vel noe slik som å vise de i det landet at de har en fremtidig skiløper til å representere de i Norge (det i seg selv syns jeg er teit nok til at jeg gjerne vil ha det fjernet). HI Anonymous poster hash: 66b2d...ff7 Der har du årsaken, en venn av din mann som bor et sted uten snø synes det er grådig stilig å se barnet til noen han kjenner på ski og deler bildet med sine venner. Litt teit sett med våre vinterøyne, men jeg har sett hvordan folk som aldri har sett snø blir når de først ser snø, det er fascinerende å se attraksjonen det har for filk som bare kjenner sommevær. Jeg har også ganske strenge regler for hva jeg deler eller ikke deler på Facebook, deriblant at jeg ikke ønsker at andre enn meg og mannen skal legge ut bilder av barnet vårt. Men jeg har ganske høy takhøyde når det gjelder å "tilgi" brudd på regelen. Noen eier ikke nettvett og trenger bare å få beskjed en gang, noen blir revet med av et utrolig søtt/spennende/kult bilde. Det er i det store og hele ikke så farlig. Jeg ville nok kommentert overfor min mann at det er sært at noen som ikke kjenner barnet vårt deler bildet hans, men utover noe humring ville jeg ikke lagd en stor sak av det dersom det bare skjer én gang. Anonymous poster hash: e86aa...82d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå