Kathrine. Skrevet 23. mars 2015 #1 Skrevet 23. mars 2015 Har fått vår første regning på kontingent for fotball for 1.klassingen. 1800,- Det er jo ganske mykje penger. Trudde slike idrettslag var drifta mykje på frivillighet og dugnad. Skjønner jo at dei må betale husleie, strøm og forsikring altså, men synes likevel det var dyrt. Er andre idretter like dyre? Får fattige familier gratis kontingent eller dekt dette av nav? Ellers er det jo skikkelig ekskluderende.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #2 Skrevet 23. mars 2015 Det er vel bare en gang pr år? 150 kr pr mnd? Anonymous poster hash: dc39a...954
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #3 Skrevet 23. mars 2015 Andre idretter er dyrere, der må du betale den summen flere ganger i året..... Min sønn turner, der må jeg ut med 1500 kr både vår og høst for trening en gang i uken. Andre sønnen spiller fotball og der betaler vi jo avgift bare en gang i året og for det trener han 3 ganger i uken, har en kamp i uken hele sesongen, er med på flere turneringer i året osv. Så man får jo veldig mye mer for pengene i fotballen. En del av pengene går til baneleie, det koster ganske mange penger å drifte et kunstgressanlegg hele året gjennom. Anonymous poster hash: 8e120...668
LivetErEnLek Skrevet 23. mars 2015 #4 Skrevet 23. mars 2015 Barna mine driver med dans og teater. 1100 pr unge I halvåret for dans og 980 I halvåret pr unge for teater. Ikke de dyreste aktivitetene og de trenger minimalt med utstyr. Vi har helt ok økonomi, men datteren min har en veldig god venninne som ikke får gå på noe fordi de ikke har råd. Moren er veldig åpen om dette, så jeg har tipset henne om at barnevernet muligens kan hjelpe til (de er inne i bildet fra før ), men hun går fremdeles ikke på noe selv om jeg vet hun har lyst. Trist 😯
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #5 Skrevet 23. mars 2015 Alle idrettslag i Norge er driftet på dugnad, men det er enda mange utgifter forbundet med å drive idrett. Både som du nevner, husleie, strøm, vedlikehold, vaktmestertjenester, sportsutstyr (bane, mål, drakter, baller) etc. Forskjellige idrettslag har forskjellig semesteravgift/kontigent, men det ligger ofte mellom 1000 og 2000 å være aktivt medlem av et idrettslag. Familier med dårlig råd kan søke NAV om støtte til å dekke hele eller deler av kontigenten, enkelte idrettslag har også mulighet for å redusere kontigenten for de som sliter økonomisk. De aller fleste idrettslag strekker seg langt for at alle barn skal få et tilbud. Anonymous poster hash: 05d1d...b17
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #6 Skrevet 23. mars 2015 Nei. Ikke for alle barn. I tillegg kommer utstyr som shorts, fotballstrømper og fotballsko. Omtrent alle har klubbens treningsdress, og den alene koster 800kr med rabatter. Så langt går to av mine på fotball. Vi sparer til vårens utgifter. Men tae kwon do er dyrere. 490kr pr mnd +drakt og graderinger. Anonymous poster hash: 8165d...91a
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #7 Skrevet 23. mars 2015 Ser at jeg er heldig. Vi betaler 450 kr for et halvt år med turn for 6-åringen. Utstyr er behagelige klær og turnsokker. Anonymous poster hash: d150e...908
Kathrine. Skrevet 23. mars 2015 Forfatter #8 Skrevet 23. mars 2015 Har god råd vi, så ingen problem for oss. Men eg trudde det var billigere / mer lavterskeltilbud.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #9 Skrevet 23. mars 2015 Det er for dyrt for veldig, veldig mange. Samtidig er fotball ikke den dyreste idretten du kan drive med heller. Hos oss er rekorden på riding: betaler 4800 x 2 pr år. Nei, det er slett ikke for alle. Og det er synd for alle de som faller utenfor. Anonymous poster hash: bb4a0...aae
Gjest Sekretøsa Skrevet 23. mars 2015 #10 Skrevet 23. mars 2015 Her er det sånn at de med dårlig råd kan la være å betale kontingent, de betaler bare det forsikringen koster... og de oppfordrer ofte til å selge/ gi bort utstyr til de mindre i klubben. Da kan alle få være med likevel
Tipp topp Skrevet 23. mars 2015 #11 Skrevet 23. mars 2015 Her koster 30 min cello undervisning i uken kr 4250 pr halvår. Det synes jeg er dyrt.
Monica Skrevet 23. mars 2015 #12 Skrevet 23. mars 2015 Jeg er enslig mor, og student. Før så danset min datter, og det kostet 4500 kr i halvåret. Så hadde de noen ganger ekstra treninger som kostet ekstra. Idrett koster. Her jeg bor, så kan barn få gå gratis på kulturskolen, hvis foreldrene har veldig lav inntekt.
Giss Skrevet 23. mars 2015 #13 Skrevet 23. mars 2015 Her koster 30 min cello undervisning i uken kr 4250 pr halvår. Det synes jeg er dyrt. Hjelpes, det er da ekstremt. Her koster det 1440 kr pr halvår.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #14 Skrevet 23. mars 2015 Aktiviteter for ungene blir fort dyrt. Vi har to barn. En driver med judo. Det er billig. Der betaler vi bare 750,- kr i halvåret i treningsavgift + 250,- kr pr år i medlemsavgift. Da er det trening to ganger i uka. Lite dugnader er det også. Den andre går på tennis. Der betaler vi 7.200,- i treningsavgift, inklusiv kontingent, i halvåret, for to treningstimer. Heller ikke mye dugnader. I tillegg spiller begge to. Det koster 2060,- kr pr halvår for 20 min undervisning i uka + 775,- kr i halvåret for å være med i korpset. Der er det masse dugnadsarbeid i tillegg. Totalt sett må vi ut med ca 26.000,- i året for aktivitetene + instrumenter, turer, turneringer osv. Totalt sett har det nok en kostnad på ca 32.000,- pr år. Anonymous poster hash: abc84...495
Giss Skrevet 23. mars 2015 #15 Skrevet 23. mars 2015 Her koster 30 min cello undervisning i uken kr 4250 pr halvår. Det synes jeg er dyrt. Hjelpes, det er da ekstremt. Her koster det 1440 kr pr halvår. Det skal sies at det er prisen ved den kommunale kulturskolen. Om man går privat er vel prisen en del høyere.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #16 Skrevet 23. mars 2015 Ene barnet mitt driver med turn det er 600kr halvåret så 1200kr i året. Tidligere drev hun med hesteridning dette kostet 2000kr perioden og var oppdelt i 5 perioder. så 10 000kr i året i grunnpris så kommer det ekstra for utstyr og konkuranser. Andre barnet mitt går på idrettskole og betaler 100kr per år. Så det finnes billige og dyre alternativer og nei all sport er ikke for alle. Her vi bor finnes det flere fotballag for samme aldersgrupper og det er stor forskjell på prisen for å delta på de forskjellige. De dyrere trener oftere og er med på kamper oftere osv. Så må man velge etter lommebok og etter hvor mye barnet ønsker å spille og hva familien har tid til. Anonymous poster hash: 86713...3eb
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #17 Skrevet 23. mars 2015 I vårt idrettslag har vi friidrett og ski, ungene betaler medlemsavgift, men treningen ellers er gratis. Det koster en del med utstyr til skigåing, og de ivrigste betaler det. Men det er helt mulig å delta uten topp utstyr også. Vi er veldig bevisst på at idrett skal være for alle. Vi driver med breddeidrett. De som utmerker seg veldig, finner seg andre idrettslag etter hvert... Anonymous poster hash: 8f6d7...54f
amandine Skrevet 23. mars 2015 #18 Skrevet 23. mars 2015 Ta kontakt med idrettslaget ditt. De aller fleste vil jeg tro har en ordning som i vårt, der klubben sponser de som trenger det. Jeg vet iallefall fra farvel jeg var lagleder for noen år siden ordnet vi midler til cupdeltakelse og det meste for en av jentene på laget. Uten problemer.
Iiiiik Skrevet 23. mars 2015 #19 Skrevet 23. mars 2015 Hos oss er det også dyrt, har tre barn på fotball. Blir dyrere og dyrere desto eldre de blir. 1500 for yngste, 2400 for midterste og 4500 for eldste. Her dekkes baneleie på vinteren, utstyr, dommerutgifter, baller osv, drift av selve klubben (klubbhus, de faste ansatte osv), påmelding i serie og cuper av treningsavgiften. Klubben har en uttalt policy på at de som ikke har råd, skal få delta allikevel. Medlemsavgift til klubben må betales - det har med forsikringer å gjøre. Treningsavgift slipper man hvis man ikke har råd. Hvis man heller ikke har råd til medlemsavgiften, kan man søke barneverntjenesten om å få det dekket. Jeg er aktiv rundt to av barnas lag, mannen delvis på det tredje. Vi er oppmerksomme på dem som mangler utstyr. Enten kjøper vi inn noe ekstra eller vi sørger for at andre barn overtar ting våre har brukt. Som lagleder på eldstes lag sørger jeg dessuten for at hun som kommer fra en marginalisert familie alltid får være med på cuper, jeg har betalt for overtrekksdressen hennes osv.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #20 Skrevet 23. mars 2015 Nei, idretten er ikke for alle barn. Her har vi penger til å la de delta, men ikke kapasitet. Dessverre. Far er nesten aldri hjemme. Selv er jeg kronisk syk og har ikke kapasitet til å følge dem/kjøre dem. Hører så mange foreldre med aktive barn som klager over at det alltid er de samme foreldrene som stiller opp og kjører osv, og de samme som sluntrer unna. Da er det vel bedre å la være da. Barna mine får jo litt dårligere helse og litt færre venner en periode, men det ordner seg vel når de blir over 18 pr og kan kjøre selv. Anonymous poster hash: efd02...64a
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #21 Skrevet 23. mars 2015 Synes det var billig! Vår 7 åring turner, riktignok 5 dager i uken, men vi betaler 10 000 i året. I tillegg kommer konkurransedrakter til 2000 kr. Stk., øvrige treningsdrakter, treningsleir, konkurranser, stevner osv. Totalt ca. 30 000 i året. Anonymous poster hash: 429d6...a52
amandine Skrevet 23. mars 2015 #22 Skrevet 23. mars 2015 Nei, idretten er ikke for alle barn. Her har vi penger til å la de delta, men ikke kapasitet. Dessverre. Far er nesten aldri hjemme. Selv er jeg kronisk syk og har ikke kapasitet til å følge dem/kjøre dem. Hører så mange foreldre med aktive barn som klager over at det alltid er de samme foreldrene som stiller opp og kjører osv, og de samme som sluntrer unna. Da er det vel bedre å la være da. Barna mine får jo litt dårligere helse og litt færre venner en periode, men det ordner seg vel når de blir over 18 pr og kan kjøre selv. Anonymous poster hash: efd02...64a Det der synes jeg hørtes ut som dårlige unnskyldninger. Det er stor forskjell på alle de som konsekvent dumper ungene sine på trening fordi de "har det så travelt"( undrer meg at de ikke tror vi andre har noe å gjøre) og på de som trenger hjelp til kjøring etc. I de aller fleste tilfellene er jeg helt sikker på at du får hjelp om du bare spør. Nå skal jeg ut hvert øyeblikk for å kjøre, og for å trene et lag. Jeg har tre barn som skal leveres og hentes forskjellige steder i kveld, ingen av turene går med bare min/e i bilen. Men man må si fra, be om hjelp!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #23 Skrevet 23. mars 2015 Nei, idretten er ikke for alle barn. Her har vi penger til å la de delta, men ikke kapasitet. Dessverre. Far er nesten aldri hjemme. Selv er jeg kronisk syk og har ikke kapasitet til å følge dem/kjøre dem. Hører så mange foreldre med aktive barn som klager over at det alltid er de samme foreldrene som stiller opp og kjører osv, og de samme som sluntrer unna. Da er det vel bedre å la være da. Barna mine får jo litt dårligere helse og litt færre venner en periode, men det ordner seg vel når de blir over 18 pr og kan kjøre selv. Anonymous poster hash: efd02...64a Det der synes jeg hørtes ut som dårlige unnskyldninger. Det er stor forskjell på alle de som konsekvent dumper ungene sine på trening fordi de "har det så travelt"( undrer meg at de ikke tror vi andre har noe å gjøre) og på de som trenger hjelp til kjøring etc. I de aller fleste tilfellene er jeg helt sikker på at du får hjelp om du bare spør. Nå skal jeg ut hvert øyeblikk for å kjøre, og for å trene et lag. Jeg har tre barn som skal leveres og hentes forskjellige steder i kveld, ingen av turene går med bare min/e i bilen. Men man må si fra, be om hjelp! Mulig det høres ut som dårlige unnskyldninger, men det oppleves ikke slik. 2 av barna mine gikk på fotball. I og med at de er så nært i alder (5 og 7) valgte jeg å ha de på samme trening for å spare krefter. Ikke helt tillatt, men siden ingen stoppet meg i det, tok jeg meg litt til rette der. Fotballtreningen er 600 meter fra huset vårt, så å spørre noen om å ta dem med ville nok ikke bli tatt på alvor. Ingen ser at jeg er syk, og ingen ser at jeg må hvile i timesvis etterpå. Det sitter da langt inne å spørre noen om hjelp. Det ble til slutt for mye for meg. Vi var mer borte enn på trening, så jeg valgte at de skulle slutte. I og med at trening også er tuftet på frivillighet, har jeg lite å bidra med. Fotball er for de med mye overskudd til å se kamper, bake, stå i kiosk, kjøre på kamper. Fotballen er ikke for 'gratispassasjerer'/barn med syk forelder. Jeg håper en dag å bli frisk nok til å være trener selv, da jeg tidligere har spilt i mange år. Anonymous poster hash: efd02...64a
Iiiiik Skrevet 23. mars 2015 #24 Skrevet 23. mars 2015 Mulig det høres ut som dårlige unnskyldninger, men det oppleves ikke slik. 2 av barna mine gikk på fotball. I og med at de er så nært i alder (5 og 7) valgte jeg å ha de på samme trening for å spare krefter. Ikke helt tillatt, men siden ingen stoppet meg i det, tok jeg meg litt til rette der. Fotballtreningen er 600 meter fra huset vårt, så å spørre noen om å ta dem med ville nok ikke bli tatt på alvor. Ingen ser at jeg er syk, og ingen ser at jeg må hvile i timesvis etterpå. Det sitter da langt inne å spørre noen om hjelp. Det ble til slutt for mye for meg. Vi var mer borte enn på trening, så jeg valgte at de skulle slutte. I og med at trening også er tuftet på frivillighet, har jeg lite å bidra med. Fotball er for de med mye overskudd til å se kamper, bake, stå i kiosk, kjøre på kamper. Fotballen er ikke for 'gratispassasjerer'/barn med syk forelder. Jeg håper en dag å bli frisk nok til å være trener selv, da jeg tidligere har spilt i mange år. Anonymous poster hash: efd02...64a Men er det ikke lurt av deg å være mer åpen om at du er syk? Det er vel ikke bare ndg fotball at det blir vanskelig for dere? Mener ikke at du trenger å henge opp lapp på kjøpesenteret med "Til info. Jeg har ME" (eller hva som ville vært riktig), men hvis du hadde fortalt det til meg f.eks eller til en mor i kretsen rundt dere du stoler litt på, er jeg helt sikker på at hun ville stilt opp. Jeg hadde lenge en jente som kjørte med meg til alt, moren hennes fungerte temmelig dårlig pga rusmisbruk. Nå er jenta i fosterhjem, men så lenge hun bodde her var det viktig for meg at hun fikk anledning til å være med på fotballen.
Nyttårs barn Skrevet 23. mars 2015 #25 Skrevet 23. mars 2015 Nei, idretten er ikke for alle barn. Her har vi penger til å la de delta, men ikke kapasitet. Dessverre. Far er nesten aldri hjemme. Selv er jeg kronisk syk og har ikke kapasitet til å følge dem/kjøre dem. Hører så mange foreldre med aktive barn som klager over at det alltid er de samme foreldrene som stiller opp og kjører osv, og de samme som sluntrer unna. Da er det vel bedre å la være da. Barna mine får jo litt dårligere helse og litt færre venner en periode, men det ordner seg vel når de blir over 18 pr og kan kjøre selv. Anonymous poster hash: efd02...64a Du høres litt sutrete ut. Hadde jeg hatt barn på et lag så hadde jeg med glede tatt med andres unger om foreldrene var syke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå