Gå til innhold

Kolikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen som har hatt barn med kolikk? Hadde gråten noe mønster? Hvordan oppførte barnet seg? Tror hvertfall en av tvillingene våre har det, gråter 6 timer hver ettermiddag-kveld som regel. Prøvde dere noe for å få det til å gi seg? Her skifter de på gråtingen, vi holder på å gå på veggen nå. Hatt det sånn i 4 uker, stakkars samboer er på randen som er på jobb hver dag. Tips mottas med takk 😊 føler vi har prøvd det meste; semper dråper, massasje, kiropraktor (ble litt bedre etter en behandling), ny mme (får litt på kvelden ellers ammer jeg). Huff rotete innlegg, begynner å bli desperat.

Anonymous poster hash: 76001...7be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi prøvde ingen behandling (da mitt inntrykk er at ingenting uten om tid hjelper uansett ). Så vi bysset og bar på skift. Fant noen stillinger som hjalp litt, slik som å bære babyen mens den lå på magen, og noen sanger som virket beroligende. Men mest av alt så var vi fortvila, og tviholdt oss fast i tanken på at det ville gå over. Det var helt helt forferdelig å se hvor vondt babyen hadde, hele kroppen var spent, og han hadde et forferdelig smertelidende ansikt.

Det hjalp for oss da tidspunktene endret seg, det var uendelig mye lettere å takle skriking på ettermiddagen enn det var å takle skriking om natta.

Det ga seg rett etter 3mnd, og nå, en måned senere, så klarer jeg nesten ikke huske hvor fælt det faktisk var.

Anonymous poster hash: 19672...ff5

Skrevet

Her var "kolikken" melkeallergi og refluks.

Anonymous poster hash: ee61f...b43

Skrevet

Vi prøvde ingen behandling (da mitt inntrykk er at ingenting uten om tid hjelper uansett ). Så vi bysset og bar på skift. Fant noen stillinger som hjalp litt, slik som å bære babyen mens den lå på magen, og noen sanger som virket beroligende. Men mest av alt så var vi fortvila, og tviholdt oss fast i tanken på at det ville gå over. Det var helt helt forferdelig å se hvor vondt babyen hadde, hele kroppen var spent, og han hadde et forferdelig smertelidende ansikt.

Det hjalp for oss da tidspunktene endret seg, det var uendelig mye lettere å takle skriking på ettermiddagen enn det var å takle skriking om natta.

Det ga seg rett etter 3mnd, og nå, en måned senere, så klarer jeg nesten ikke huske hvor fælt det faktisk var.

Huff ja, men problemet er at de er to og jeg har ikke nok hender :-( bærer litt i sjal noen ganger da! Må vel bare stålsette oss :-) hi

Skrevet

Kutta du alle melkeprodukter eller de "rene"? Og fikk dere hjelp med refluks? Tenker det kan være det her også, sprutgulp. Helsesøster syns ikke det er noe problem så lenge de legger på seg, men begynner å bli litt mye nå. Hi

Skrevet

Jeg har svart over her, vi merket at gutten skrek akkurat like mye uavhengig om jeg spiste ertesuppe eller holdt meg unna melk et par uker. Og det var absolutt ingenting gulping (bare de få dråpene som kom sammen med rapen innimellom ). Så vi følte det ikke var noe "i veien" med barnet, at det "bare" var umoden tarm, eller hva det nå er de mener kolikk er.

Skrevet

Føler med deg<3 vi har akkurat kommet oss gjennom tre mnd med kolikk her. På vår lille gutt var det ikke noe annet "galt" enn umoden tarm. Han skrek dagen lang, sov nesten aldri og vi (spesielt jeg) holdt faktisk på å gi opp. Var et vrak og det tok veldig på. Det eneste som hjalp var å trille i vogn, da sov han. Så mens samboer var på jobb gikk jeg turer på to-tre timer med vogna, hver dag. Har gått endel ned i vekt og det tar tid å komme ovenpå igjen både fysisk og psykisk merker jeg. Vi prøvde heller ingen alternativ behandling, da umoden tarm ikke kan behandles. Jeg ville dratt til legen for å sjekke at det ikke er noe som plager jenta di. For eksempel så kan det hende hun har refluks eller vondt i nakken? På helsestasjonen fikk vi henvisning til fysio.

Ellers så må man dessverre bare holde ut. Mitt råd er at dere får så mye avlastning som mulig, spis skikkelig og sov på skift. Ta vitaminer og pass på å spise regelmessig slik at det ikke går utover ammingen om du ammer. Det jeg angrer aller mest på var at vi ikke ville bry andre og tok støyten alene i syv uker. Vi skulle bedt om avlastning fra venner og familie mye tidligere. Men uten familie i byen ble det vanskelig for oss, og vennene våre sto ikke akkurat i kø for å hjelpe selvom de visste hvordan vi hadde det. Jeg fikk en fryktelig dårlig start på mammarollen, og det sitter i enda. Så be om hjelp! Bor du i Bergen, så si ifra så skal jeg komme og hjelpe deg. Jeg mener det:-)

Stå på, det blir bedre! :-) vår gutt er nå myye bedre, sover hele natta og vi har fått livet tilbake.

Anonymous poster hash: f0b15...1ba

Skrevet

Er det refluks og/eller melkeproteinallergi, vil bare skrike døgnet rundt. Ikke bare om kvelden. Kolikk er det ingen kur for. Svært lite som gjør annet enn å lindre for et minutt eller to. Det er umodne tarmer, og det må bare gå seg til.

Eneste lure trikset er avlastning.

Skrevet

Min lille hadde kolikk

Det viste seg at hun hadde melkeallergi. Siden du nevner at de sprutgulper også ville jeg gitt mme uten melk i. Vi har en som heter neocate

Dyr, men smaker bedre enn de andre

Ellers er det veldig viktig å ligge unna alle melkeprodukter i opptil 4 uker for å se skikkelig forskjell. Melkeproteinene er lenge i kroppen vår nemlig. Les nøye på alle produktbeskrivelser. Det er til og med melk og egg i enkelte tannkremer. Lykke til:)

Skrevet

Sorry for rotete innlegg. Tlf min lever sitt eget liv.

Skrevet

Her hadde en av tvillingene kolikk i 6 mnd! Det var gråting så og si hele døgnet, og ingenting hjalp. Vi prøvde kiropraktor, kuttet ammingen for en periode (ca. 1 uke uten hell), massasje, sukkervann og flere andre tips og kjerringråd vi datt over. En sjelden gang hjalp det å slå på støvsugeren, vannkranen eller bade henne.

Mannen var flink å ta seg av barna på ettermiddagen så jeg fikk sove litt, så tok jeg store deler av nattevåket for at han skulle få litt søvn før jobb.

Ei fattig trøst er at det blir bedre. Ikke vær redd for å be om hjelp, det er noe jeg angrer på at vi ikke gjorde. Vi sperret oss mer inne, og tok nesten ikke imot besøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...