Gå til innhold

Familieferie hvert år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nysgjerrig på om alle her MÅ ha familieferie hvert år?

Det er ikke noe jeg er vant til fra jeg vokste opp. Hadde skilte foreldre og tilbrakte halve sommeren hos hver, stort sett var vi ingen plasser. Gjennom hele oppveksten har jeg vært på en tur til Danmark, en til Sverige og en tur til Bulgaria. Hadde allikevel fine og avslappende ferier.

Anonymous poster hash: e0d8f...ec9
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Alltid. Opptil flere turen i innland og utland, og storkoser oss hvert år alle mann. Setter større pris på å feriere alene enn med mannen :).

Har gjort dette flere ganger og kan anbefales.

Endret av Gjest
Skrevet

Jeg er heller ikke oppvokst med spennende familieferier. Begge foreldrene mine flyttet vekk fra oppveksstedet sitt, så ferie var som regel å være hos besteforeldre. Mye gressklipping, reparasjon av taket, besøk hos gamle tanter osv. Husker det ikke som kjedelig.

Som voksen prioriterer vi imidlertid familieferie, helst til et sted hvor vi er garantert sol og varme. Vi har langt bedre råd enn det mine foreldre har, så det er jo også lettere å få det til.

Skrevet

Ja, det har vi. MÅ ikke til syden eller utlandet hvert år, men det blir som regel det. Vi forsøker alt vi kan å få så mange uker sammen som vi klarer. I år blir det utfordrende da vi har en som skal opp i 5 og ikke lenger har AKS etter ferien. Da blir det mye hjemmekontor på mannen og meg for at det ikke skal gå ut over ferien vår.

Skrevet

Alltid. Ser virkelig ikke behovet for dette dillet med turer med mannen til enhver tid. Kanskje en hotelovernattning med teater eller noe. Men ytterst sjelden. Setter større pris på å feriere alene enn med mannen :).

Glemte å si at vi aldri drar på kjæresteturer ;) Da blir det en  helg i forbindelse med julebord e.l.

HI

Skrevet

Alltid. Ser virkelig ikke behovet for dette dillet med turer med mannen til enhver tid. Kanskje en hotelovernattning med teater eller noe. Men ytterst sjelden. Setter større pris på å feriere alene enn med mannen :).

Glemte å si at vi aldri drar på kjæresteturer ;) Da blir det en  helg i forbindelse med julebord e.l.

HI

Hehe ser teksten min falt ut etter redigering her ja. Hmmm.... jaja. Men jeg synes det er mye koseligere å dra med ungene på tur. Nå er jo eldstemann 21 og vil fremdeles være med turer med kjærsten. Og besteforeldre er med også, om vi reiser sydover. Sammensveiset gjeng :)

Men må altså ikke til varmere strøk for å få opplevelser. For meg, så er de beste minnene på ferie hos mormor, lukten av saltvann, gå barbeint i gresset hele dagen, bade, måkeskrik og ikke minst gå tur i kiosken om kvelden :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Har bare vært et år vi ikke dro på ferie, når minsten var nyfødt. Da tok vi heller en tur til tusenfryd, kjøpte basseng og trampoline og lagde Syden i hagen ;) bortsett fra det har vi vært på ferie i inn og utland siden vi ble sammen for 8 år siden

Skrevet

Hva mener du med familieferie da? Vi var i syden i fjor. I år og neste år skal vi kun være hjemme, dagsturer og overnattinger i telt med barna. Tur til dyreparken etc. Viktigste er ikke HVIS man drar, men at familien er sammen i ferien. Vi kjøpte oss båt i vinter. Vi gleder oss til late dager i skjærgården sammen, sove i telt, bade etc.

Anonymous poster hash: 2c1ce...52a

Skrevet

Ja, vi må det, men vi trenger ikke nødvendigvis reise særlig langt. I fjor måtte vi bruke alt vi hadde av penger på å fikse ting på huset, så da ble det "bare" en liten bilferie her i Norge i en uke. Vi planla ingen ting, vi så på værmeldingen daglig og kjørte etter solen :) Vi bodde da for det meste i telt på billige campinger uten andre fasiliteter enn do/dusj, med unntak av to hytteovernattinger :) Hytte/telt var bare en plass vi sov. Dagene brukte vi på å utforske og oppleve de plassene vi var på. 

Beste ferie på lenge og minnet meg veldig om bilferiene vi selv hadde i barndommen. 

I år står det litt bedre til økonomisk så da blir det 2 uker i Danmark :) For 2 år siden var vi i syden.

Så ja, vi må dra på ferie hvert år, men varierer hvor vi er og hva vi gjør. Det viktigste for oss er vel egentlig at vi bryter hverdagsrutinen, kommer oss ut av huset og gjør noe som vi ikke pleier. Personlig sliter jeg med å kun feriere hjemme i eget hus. Det er mye kjekkere å gjøre husarbeid på en eller annen hytte/feriehus enn hjemme ;)

Anonymous poster hash: 7ab23...1f6
Skrevet

Alltid. Men både billig og dyrt. Fra telttur i Nordmarka til Hawaii.

Anonymous poster hash: b75dd...296

Skrevet

Ja vi  må på ferie til varmere strøk 14 dager sammen som familie. Jeg må være garantert sol & varme noen uker ila året ellers blir jeg sprø :eeeh: . Tidligere reiste vi alltid utenom sesong, men nå har vi skolebarn og reiser i juli. Fryktelig dyrt, men vi prioriterer ferie over andre ting.

Skrevet

Jeg er vokst opp med at sommerferien er tid for å besøke familie. Vi reiste alltid til besteforeldrene og traff tanter/onkler/søskenbarn hos dem eller oss. I tillegg hadde vi litt tid sammen alene bare oss fem hvor alle hadde fri og vi bare dro til stranden eller lata oss hjemme.

Nå bor jeg langt fra familien min så jeg viderefører tradisjonen. Sommerferien er det tidspunktet på året hvor vi har mulighet for å reise og besøke familien, så da gjør vi det. Og så kombinerer vi det med andre opplevelser, f eks stopper i Hunderfossen Familiepark eller andre morsomme steder på veien. Vi tilpasser det økonomi og hvor lang tid vi har. Det beste med ferien er å ha god tid sammen.

Skrevet

Alltid Legoland og Lalandia en uke 😃 og Dyreparken ett par dager og bor i Abra Havn. Disneyland Paris ca hvert 3. år. 😃 aldri charter/ sydenturer.

Anonymous poster hash: 8fd86...40a

Skrevet

Vi har familieferie hvert år. 7-8 uker hver sommer (to lærere).

Men ofte er vi bare på hytta. Er også det jeghar vokst opp med, lange uker på hytta med fisking og garntrekking. 😊

Anonymous poster hash: 4c68d...512

Skrevet

Vi er på ferie hvert år, jeg er alene med barna. Vi elsker å reise, så er på så mange ferier vi har råd til. Så er jeg flink til å finne billige ferier og. Blir Danmark og Spania i år.

Skrevet

Vi prøver alltid å finne på noe gøy i feriene, om det er en tur til Sverige, Danmark, forskjellige steder i Norge eller lengre unna.

Vi bor ved kysten og har båt så blir noen turer der også i løpet av sommeren, dog bare lokalt.

Reiser gjerne med familie eller venner også :)

Anonymous poster hash: bd4b3...a88
Skrevet

Ja, for oss er det en selvfølge med familieferie hvert år.

En uke hver sommer og en uke vinterferie på fjellet med ski.

Vi reiser aldri til syden da. I fjor sommer leide vi en hytte med strandlinje på sørlandet her i Norge, denne sommeren skal vi til Danmark.

Anonymous poster hash: 71fc0...3ee

Skrevet

ja. Reiser alltid på 1-2 uker tur om sommeren. Sverige eller Danmark som regel.

Så drar vi på skiferie i påsken.

Tar også 1-3 kjæreste-turer i året. Da på helg.

Anonymous poster hash: 4cf3d...01b
Skrevet

Nei, vi må ikke det!

Ferie for meg er å gjøre noe annet enn det vi gjør til daglig. det kan være late dager hjemme, men god tid om morgenen, sykkeltur ned til innsjøen, tur i marka med niste, grilling på verandaen med gode venner på ettermiddagen osv. Vi prøver å utnytte nærmiljøet så mye som mulig og her er det vantastisk mye artig å finne på om sommeren - gratis:)

Dessuten er sommeren en fin tid å besøke familie og venner på. Vi er så heldig å ha besteforeldre som har hytte på fjellet. Vi låner den gjerne - både sommer som vinter. Å gå en fjelltur om sommeren er fantastisk og ungene elsker å padle kano.

Eller vi kan ta med oss telt. I norge så er vi jo så heldige at det er lov å slå å sove i utmark omtrent hvor som helst:) Det finnes jo neste ikke noe bedre enn å telte på en strand ved sjøen eller ved et lite vann i marka:)

Anonymous poster hash: ac261...397
Skrevet

Ja, det har vi.

Reiser alltid til utlandet på sommeren og også i høstferien. Noenganger også på vinteren.

Ellers er det obligatorisk fjellet i vinterferien og påskeferien, og gjerne fire-fem langhelger ellers i året.

Og innimellom der storbyferier.

Vi reiser faktisk til utlandet i morgen på ferie:)

Vi elsker å reise!

Skrevet

Nei, vi må ikke det!

Ferie for meg er å gjøre noe annet enn det vi gjør til daglig. det kan være late dager hjemme, men god tid om morgenen, sykkeltur ned til innsjøen, tur i marka med niste, grilling på verandaen med gode venner på ettermiddagen osv. Vi prøver å utnytte nærmiljøet så mye som mulig og her er det vantastisk mye artig å finne på om sommeren - gratis:)

Dessuten er sommeren en fin tid å besøke familie og venner på. Vi er så heldig å ha besteforeldre som har hytte på fjellet. Vi låner den gjerne - både sommer som vinter. Å gå en fjelltur om sommeren er fantastisk og ungene elsker å padle kano.

Eller vi kan ta med oss telt. I norge så er vi jo så heldige at det er lov å slå å sove i utmark omtrent hvor som helst:) Det finnes jo neste ikke noe bedre enn å telte på en strand ved sjøen eller ved et lite vann i marka:)

Å reise på hyttetur og telttur anser jeg som familieferie jeg da...

Skrevet

Nei, ser ikke på ferie som en periode man må reise noe sted. Ferie er tid for avslapning og samhold. Målet er å få noen uker ferie sammen jeg og mannen. Er det nærmest garantert drittvær i ferien, så reiser vi noe sted, men er det sjanse for knallvær hjemme, så er det best å feriere i hagen og stranden som ligger 10 min unna.

Skrevet

Nei, vi må ikke det!

Å reise på hyttetur og telttur anser jeg som familieferie jeg da...

Det er det jo:)

Hvor langt unna hjemmet må man være for å anse at man er på ferie da??

Jeg sier jo at jeg har ferie nåe jeg er hjemme 3 uker om sommeren. Jeg har ferie nå jeg overnatter på turistforeningens hytte som ligger en halvtimes skitur unna hjemmet vårt. Vi sykler dit om sommeren. Vi telter ved vannet som en en halv dagsmars hjemmefrm (mannen man gå hjem og hente det vi evt har glemt liksom!)

Vi kan overnatte i telt i fjære her vi bor. Er vi på familieferie da?? Eller er det først familieferie hvis vi setter oss i bilen og kjører to timer til hytta på fjellet?? Eller må man egentlig ta fly til Syden for at det skal kales ferie?

Må man egentlig overnatte borte for at det er familieferie?? Hva om man telter i hagen eller rett og slett bare sover ute på egen hveranda? Eller om ungene sover hos naboen som har lekehytte i hagen?

Skrevet

Vi drar på ferie hvert år, og vi har barna med. 

Jeg er også oppvokst med å reise på ferie, på vinters og sommers. 

Skrevet

Familieferie har jo ingenting å gjøre med om man reiser bort eller ikke. Selvsagt har vi familieferie hvert år. Variasjonen ligger i hva den består av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...